Plugga!


Omdat we vrijdag om half zes op het vliegveld hier in Linköping moeten zijn en er donderdagavond en-nacht sneeuw verwacht wordt, kan ik niet naar school. De komende twee weken zijn we dan in Mexico en ik kom nog net op tijd terug om het kerstfeest van school mee te maken. Ik mis dus een proef die de dag ervoor wordt gegeven. Die proeven zijn heel belangrijk. Als je er een mist, moet je hem voor de nieuwe proef ingehaald hebben, anders moet je een klas terug. Nou zal dat zo’n vaart niet lopen, maar ik wil die proef gedaan hebben voor ik weg ga. Nu moet ik dan dus in drie dagen de stof van drie weken leren!, Zwoegen dus = plugga. Ik merk dat ik het heerlijk vind om in een moordend tempo de stof te moeten leren! Morgen krijg ik een test die ik zelf mag nakijken en donderdag kom ik naar de klas waar zij dan lesgeeft en dan doe ik de test. Ik kan het allicht proberen toch?
Ik heb zo eens wat logjes gelezen tussendoor en ik moet wel een beetje lachen om jullie, mag dat wel? Ik hoorde dat er gisteren 900 km. file heeft gestaan in Nederland bij 5 centimeter sneeuw en -1 gr. Hier ligt tussen de 80 en 85 cm. sneeuw en het is ’s morgens om 7 uur (als de meeste zweden naar hun werk gaan) -13 gr. Op het ‘heetst’ van de dag was het -9 !! En denk maar niet dat hier geen wind staat hoor! N u kunnen jullie zeggen dat wij er op ingericht zijn en dat is ook waar. WIJ zijn zo verstandig om ons hoofd te bedekken ook al zit je haar daarna niet helemaal geweldig meer. WIJ hebben allemaal winterbanden wat een slok op een borrel scheelt. Bij ONS worden steentjes gestrooid i.p.v. zout, wat veel beter werkt bij sneeuw. Jullie merken het al: ik ben chauvinistischer dan menige Zweed. Die vinden het echt niet allemaal even fantastisch dat er in november al een dik pak sneeuw ligt. Volgende week wordt er opnieuw een heleboel sneeuw verwacht. Ik hoop dat we ons huis nog in kunnen als we terugkomen…….
Ondertussen is het hier SCHITTEREND!! Vandaag scheen de zon de hele dag van 08.25 tot 15.08 uur in een staalblauwe lucht en hij scheen natuurlijk op de sneeuw en door de sneeuw op de bomen heen, overdag geel en later en vroeger oranje, zo mooi!!!. De hele horizon is dan oranje, prachtig! Zal ik er dan nog één op zetten, één fotootje? Vooruit dan maar……. en dan ga ik weer aan het werk: de bezittelijke voornaamwoorden leren en de wederkerige werkwoorden alsmede de onregelmatige werkwoorden van ‘L tot ‘S’ en dan moet ik niet de lijdende vorm vergeten van de voltooid deelwoorden. Die worden hier anders vervoegd. Geef mij het Duits maar: Daar moet je overal ‘worden’ achter zetten, maar de werkwoorden worden tenminste hetzelfde vervoegd…….
Hier komt de foto:

uit ons slaapkamerraam

11 Reacties op “Plugga!

  1. Succes met de toets! En geniet van de mooie sneeuw! 😀

  2. Wauw Janneke, ik ga mijn lezers naar jouw blog verwijzen. Ik heb daar n.l. net het onbegrip om me heen beschreven. Misschien begrijpen de mensen om me heen me dan beter. Ik weet n.l. precies wat je allemaal bedoelt. Eén ding weet ik nu al wel zeker. De “dubbdäck” kunnen er in Denemarken al wel onder. Ze liggen daar op ons logeeradres en die man verwisselt ze graag voor ons. Ik neem aan dat Malmö ook al in de sneeuw ligt. Zal zo eens op de webcamera’s kijken. Veel succes met zwoegen!

    • Ja, dat is dit jaar zo apart! Niet alleen is de sneeuw dit jaar uitzonderlijk vroeg en in grote hoeveelheden gevallen, maar de zuidelijke helft van Zweden ligt veel dikker onder de sneeuw dan de bovenste helft. Linköping is ongeveer de noordelijkste grens van de dikke sneeuwlaag. Overal elders ligt ook sneeuw, maar hier en vooral in Småland ligt het heel dik…
      Ik zal van tijd tot tijd proberen de schoonheid van Zweden in de winter te beschrijven. Gonny, ik wens jullie een hele goede reis: als wij terugkomen uit Mexico, zijn jullie al in Hoting. Ik neem mijn laptop mee hoor, om op de hoogte te blijven en af en teo een logje te schrijven……

      • Weet je Janneke, dat was vorig jaar in (2e helft) december ook al zo. We reden vanaf Nederland tot Hoting in de sneeuw. In het zuiden van Zweden lag toen de meeste sneeuw. Hoe noordelijker we kwamen, hoe minder. Het viel ons zelfs een beetje tegen dat er “bij ons” maar een centimeter of tien lag, ha, ha. Het kwam in januari toch nog goed toen er op een gegeven moment toch wel een halve meter lag 🙂 En ja, iedereen klaagt hier nu steen en been dat het toch zo koud is. Maar kijk inderdaad maar eens naar hun kleding! En niets op hun hoofd, bijna niemand, staat zo gek. De Zweden vertelden mij toen het erg koud was, dat ik een muts moest opzetten ipv de hoofdband of haarband. Dit omdat de meeste warmte je daar verlaat, bovenop je koppetje. Het was gevaarlijk er zo bij te lopen zeiden ze. Misschien wel logisch, warme lucht stijgt, ha, ha. Ik heb redelijk veel haar op mijn hoofd, maar hun advies toch opgevolgd. En hoe koud het ook is, het leven gaat daar gewoon zijn gangetje en gewoon door, iedereen is evengoed veel buiten.

  3. de lijdende vorm zul je niet vergeten, dan denk je gewoon aan die zielige ingesneeuwde Nederlanders, die alweer breeduit zitten te mieren over de elfstedentocht enzo, en bij 1 vlok sneeuw een weeralarm doen uitgaan.

    Bij mij in de wijk kunnen ze niet strooien, de straten zijn te smal voor die auto’s, wij leven dus in een soort winterwonderlandje, tot je de wijk uitgaat, dan is het vieze blubber!

    Succes met je test, hier wordt geduimd, ik kan toch nergens heen met al die sneeuw… 😉

  4. Succes met je test donderdag!!

  5. Sluit ik me helemaal bij aan hoor! Denen zeggen: ‘slecht weer bestaat niet, wel slechte kleding’. Wat me nog het meest verbaast, is dat ook kinderen zo slecht op het weer gekleed zijn. Mijn dochter krijgt nog steeds haar skipak aan en heeft vanmiddag weer de hele middag buiten gespeeld. Haar vriendinnetje mocht een skibroek lenen en vond het ook heerlijk buiten. Maar verder heb ik geen kind gezien in het speeltuintje (waar nb een heerlijke sleeheuvel is). Nederlandse kinderen mogen niet meer klimmen en niet meer vies worden: ik merk dat mijn 5-jarige – die toch door vroeggeboorte motorische problemen had en in NL onder behandeling van een fysiotherapeut was – de meeste grotere kinderen eruit klimt met boomklimmen en klimrekhangen. Ach, ik kan er uren over doorgaan, want het is zó jammer dat Nederlandse kinderen zo weinig écht buiten mogen spelen!

    Ik sta nog in beraad of ik deze winter weer mijn eigen o zo warme maar ook o zo niet-charmante skipak aan durf te trekken 🙂

    Succes met leren; leuk, grammatica! Zet ‘em op!

  6. Ik dacht echt: nu ga ik een logje lezen over de plugga-kast die Janneke bij de Ikea gekocht heeft. 😉

  7. we zullen duimen dat de test goed mag gaan – én een muts kopen 😉

  8. oh fijn, naar mexico! have fun daar, en geniet van het zonnetje, want ja, je zal de sneeuw en de kou nog wel even moeten trotseren hé!
    maar eerst nog succes met je test!

  9. Ik dacht ook dat het over IKEA ging haha.
    Wat denk ik toch bekrompen:-)

    Succes met je test, ik heb er alle vertrouwen in dat jij GEEN klasje wordt teruggezet!!

Plaats een reactie