“En weten jullie het toch nog een beetje gezellig te maken met zijn tweeën?”


Dat vroeg een vriend van ons een paar dagen geleden toen we een skypegesprek hadden. Ik moest er flink over nadenken. We zijn zo bezig met de verzorging van Leo – ligt hij goed? Is dat rode streepje een begin van doorliggen? Heeft hij zijn medicijnen gehad? Is de ambulance er al om hem te halen? Is de ambulance er nu nog niet terug? Waar zou hij vandaag eens trek in hebben? Ben ik op tijd thuis? Zal ik hem nog maar een slaappil geven? Heb ik tijd om nog een verhuisdoos uit te pakken?enz. enz – dat iets als GEZELLIGHEID nu niet iets is waar ik bezig mee ben.Maar toen hij dat zo vroeg, heb ik besloten om bewust gezelligheid in te bouwen. Voor mij is gezelligheid altijd verbonden met lekker eten en daar is natuurlijk nu geen sprake van. Dus nu heb ik mijn verzameling kaarsen, kandelaars en theelichtjes opgediept uit de verhuisdozen en sinds twee dagen branden we we elke avond een hoop kaarsen zodra het donker wordt. Je moet toch wat…. En ik maak het me gezellig door heerlijke(Hollandse) maaltijden te koken helemaal alleen voor mij! Ik MOET ook goed voor mezelf zorgen, want ik mag niet omvallen.

 

S

dsc_0227

draadjesvleesmetrode kool en appeltjesen aardappelpuree (zelf gemaakt)

dsc_0220

witlof met ham en kaas uit de oven

dsc_0226

hetzelfde draadjesvlees, maar dn metspinaie á la creme

Sinds mijn logje over de toestand van Leo, was er eigenlijk vrij weinig veranderd tot een  week geleden. Nu doet zijn rechterarm zeer en funcioneert niet helemaal goed. In zijn linkerarm heeft hij een shunt, dus daar moet je ook voorzichtig mee zijn. In overleg met de huisarts zijn we nu begonnen met paracetamol 3x 1000en dat heeft goed geholpen. Hij beweegt meer en kan beter meehelpen met de verzorging..Het slapen ’s nachts is een groot drama. Hij raakt ieder gevoel voor tijd kwijt ’s nachts en roept dan soms ieder half uur (of vijf minuten later weer)dat hij iets wil, water, of hoger liggen of er zit een kreuk in het laken. Ik heb langzamerhand veel respect gekregen voor die prinses (op de erwt). Ik neem zijn klachten allemaal heel serieus, want als je eenmaal doorligwonden hebt, kom je er bijna niet meer vanaf. Na twee bijna geheel doorwaakte nachten, ben ik oplossingen gaan zoeken voor mijn irritatie (ik kan er mijn hele leven al heel slecht tegen om uit mijn diepe, diepe slaap te worden gehaald). We geven de (superzware!) slaappillen iets eerder op de avond, zodat dat onrustige, dat vechten tegen slaap en track of time verliezen nog in de avond komt als ik nog gewoon wakker ben en dat hij ’s nachts wat beter slaapt. Als hij overdag uuuuuren slaapt, ga ik ook maar een paar uurtjes plat. En wat ook goed helpt is, dat ik naast hem in de schommelstoel ga zitten in de nacht met mijn dekbed over me heen een beetje soezen. Als hij dan  onrstig wordt, registreer ik dat sneller  en kan ik hem sussen voor het paniek  wordt. Is hij dan goed rustig, kan ik zelf ook naar bed om een uurtje of twee te slapen. Een andere oplossing die er gaat komen is, dat een van de kinderen 1x per week bij hem gaat slapen zodat ik een nacht goed door kan slapen. Ik ga dan in een ander deel van het huis slapen, zodat ik hem niet hoor.

Drie dagen per week werkte Leo en drie dagen per week dialyseerde Leo. Eind maart zou zijn laatste project afgerond zijn en dan had hij alleen nog en een promotie als promotor in Rotterdam eind april en twee/drie weken in Rotterdam in de zomer. Leo is ooit het off campus Ph.D gestart met zijn Amerikaanse collega en dat programma bestaat nu 22 jaar.In de zomer of de herfst komen de studenten bij elkaar en zijn er colleges, workshops, bezoeken op locatie en persoonlijke begeleiding bij het maken van het proefschrift. Hoewel Leo de laatste zeven jaar in Linköping heeft gewerkt, was hij nog steeds nauw betrokken bij het programma. Door zijn dialyse kon hij er niet meer bij zijn als het programma in een ander deel van de wereld was, maar deze zomer was het in Rotterdam.Hij had zich er erg op verheugd. Het zou de apotheose worden van ´het einde van zijn carrière, een succesvolle carrière kan je wel stellen.Deze doelen heeft hij allemaal NIET gehaald.

Toen duidelijk werd dat hij zo ziek was/zou worden dat beterschap er niet meer inzit, had hij nog twee doelen: hij wilde naar Nederland om daar nog de laatste tijd te wonen èn hij wilde de tweeling die mijn zoon en schoondochter zouden krijgen, nog meemaken. Dàt zijn de doelen die hij WEL heeft behaald.

mijn-hart-smelt

smelt

Ondertussen zijn er al verschillende vrienden en oud-collega’s langsgekomen waarmee herinneringen konden worden opgehaald.We hebben zijn twee oorkondes aan de muur gehangen en ook het ambulancepersoneel en de wijkverpleging vragen hem wat hij dan zoal  gedaan heeft voor werk. Soms is dat uit beleefheid om het gesprek op gang te houden, maar er zijn ook een aantal mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in zijn expertiseveld.

dsc_0228

Maar het is vooral heerlijk om de kinderen en kleinkinderen (behalve eentje) zo dicht bij ons te hebben. 3x per week hebben we wel een kind met kinderen, soms komen ze’s avonds even een uurtje langs, soms komen ze met het hele gezin, soms alleen eentje met een van hun kinderen of helemaal zonder.Soms komen ze een hele of ruime halve dag om te helpen kasten in elkaar te zetten, dozen helpen uit te pakken en op de trampoline te springen die in de tuin staat….. We hebben samen het hele nieuwe huisje geverfd en aan styling gedaan. Ik kreeg ook een telefoontje van onze oude pleegdochter, die nu 20 minuten bij ons vandaan woont. Zij bood aan dat ik haar ieder moment kan bellen en dat ze dan komt. Zij zit het dichtste bij op dit moment. “Ik ben  niet vergeten wat jullie vroeger voor mij gedaan hebben hoor!” zei ze. “Ik wil graag wat terug doen als het kan” LIEF hè? Ik voel me echt aan alle kanten gesteund, maar het stuk, dat laatste stuk met Leo, kan niemand van me overnemen en dat wil ik ook niet. Gisteren en vandaag slaapt hij zowat de hele dag ononderbroken (behalve die ellendige nachten!).

Het kan zomaar zijn dat hij steeds meer gaat slapen, maar het kan ook zijn dat hij weer terugbounced van deze periode……. We blijven afwachten. Ik zit nog steeds liever hier aan de tafel  naar een slapende man te kijken dan dat ik hier alleen zit zonder naar hem te kunnen kijken……

26 Reacties op ““En weten jullie het toch nog een beetje gezellig te maken met zijn tweeën?”

  1. Och, lieverd. Wat doe je alles goed. Ik sla even een arm om je heen vanuit het verre Maastricht. Sterkte jullie en veel liefs.

  2. Respectvolle en liefhebbende groet,

  3. Janneke zorg inderdaad dat je niet omvalt…… goed dat er mensen je nabij zijn. Veel sterkte en ik steek hier ook een kaarsje voor jullie op.

    Warne groet,

    Dorothé

  4. Wat goed van je dat je ook aan jezelf denkt; smul jij maar van die heerlijke Hollandse pot. Wat heerlijk dat er nu zo veel aanloop van kinderen en kleinkinderen is, dat moet je toch een gevoel van geborgenheid geven. een gevoel dat je juist nu zo heel hard nodig hebt. Sterkte met alles!

  5. Een heel interessante carrière heeft die man van jou en inderdaad (dood) jammer dat hij het niet af kan maken zoals hij wilde. Hij heeft zeker een voetafdruk gezet. Sterkte voor jou en hem.

  6. Veel respect en sterkte

  7. Julia van Lievenoogen

    Vooral goed voor jezelf zorgen . Veel respect en sterkte .

  8. Ach lieve Janna keer, wat verdrietig en zwaar. Al zorg je met al je liefde voor hem, zo zou er geen einde moeten komen aan zoveel liefde. Heel veel sterkte en toch ook nog mooie momenten samen.

    • Zelf geloof ik ook niet dat er een einde aan onze liefde komt. Het voelt voor mij zoals vroeger, toen de kinderen nog kleiner waren. Dan moest hij voor zijn werk naar het buitenland en als hij daar dan twee weken geweest was, ging ik hem achterna en dan hadden we nog vakantie samen. Zo voelt het nu ook. Hij gaat weg en ik kom hem achterna, maar nu nog niet.

  9. Lieve Janneke ik heb enorm veel bewondering voor je ik weet uit ervaring hoe zwaar het is. Goed van je dat je ook aan jezelf probeert te denken. ‘ k wens je ontzettend veel kracht toe en een dikke knuffel van mij Greta Huigen. PS zal ik een dag komen om je te helpen met uitpakken? Laat het even weten oké?

  10. Heel veel liefs.Janneke.

  11. Heeeeeel veel sterkte en een virtuele knuffel.
    RESPECT.

    Groetjes Inge

  12. Ben zo onder de indruk van je vertellingen, die liefde die jullie samen hebben is echt fantastisch om -op afstand – getuige van te mogen zijn! Heel veel goeie momenten nog toegewenst!

  13. Veel kracht en sterkte toegewenst Janneke. Dat Joh. 11:25 jullie beider zekerheid en troost mogen zijn!
    En nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van de tweeling, wat een prachtige kindjes. Fijn dat jullie dat samen nog mochten beleven!

  14. Sterkte en veel warmte dappere Janneke.

  15. Sterkte Janneke!

  16. En dan lijkt ieder woord een tekort aan wat ik tegen je zou willen zeggen. Wat bewonder ik je moed en doorzettingsvermogen. Ik maak een diepe buiging voor jou, dapper mens. Iets in mij voelt liefde voor je, gewoon omdat je Janneke bent. En dat zit vast in de naam, mijn collega Janneke is ook al zo´n mens waar je je hart aan verliest. XX

  17. Madeleine Mastboom

    Lieve schatten,
    Vandaag was ik bijna bij jullie aan gekomen. Maar het zat er net niet in. Graag wil ik jullie en jullie nieuwe huis zien. Bijpraten en meeleven. Laat alsjeblieft horen wanneer het jullie uitkomt. Mijn telnr is o654993505
    Veel liefs en sterkte van Madeleine xxxx

  18. Wat een mooi en goudeerlijk verslag, Janneke. Dat we zomaar een kijkje in je (jullie) ingewikkelde leven krijgen. Dank en veel respect daarvoor. Blijf vooral goed voor jezelf zorgen! De knulletjes zijn prachtig, wat een heerlijkheid! Eeneiig, lijkt wel of vergis ik me?

    • Nee, een jongen en een meisje….. Als je ze goed ziet, zie je het verschil. Bij het jongetje is alles net ets groter aangelegd: de neus en de oren, maar hij was langer èn lichter bij de geboorte, had een beetje klem gezeten onder zijn zus. Ze lagen in stuit allebei met de gezichten naar elkaar toegewend en zo liggen ze nu nog eht liefste, zo slapen ze ook.

  19. Wat dom van me, sorry. En de kleindochters zijn bij jullie toch al in de minderheid, toch?😉 Maar ’t is een prachtig plaatje, die twee!

  20. Wat een bijzondere stukjes schrijf je Janneke, dank daarvoor. Het voelt zo warm! En jullie prachtige kleinkindjes, geniet er van, ze maken zoveel goed weet ik uit ervaring. Iedereen vindt zoveel troost in die nieuwe leventjes!
    Warme groet van mij.

  21. Goed gedaan Leo en Janneke!
    Terug uit Zweden na een hectische zomer, samen in jullie nieuwe huis thuisgekomen. De tweeling is geboren dat was toch het ultieme doel om te halen (nog gefeliciteerd met dit geluk) en hoewel het (over)-leven steeds moeilijker wordt, doen jullie dat toch maar samen…indrukwekkend vind ik dat!!!…doorgaan is jullie dagelijkse realiteit, met humor, liefde, last, pijn en verdriet.
    Gelukkig samen, zolang het nog kan, en niemand weet ooit hoe lang dat is. Gelukkig maar, want het kan ook zo maar weer Kerstmis worden en dat geeft licht naar de toekomst. Ik gun jullie nog veel dagen samen, wel hopend dat het voor jullie beide nog steeds te dragen is. Het is mooi, dat je het met veel mensen kan en wilt delen, de steun van velen is, zoals je merkt je deel. Die heb je ook echt verdient! Je bent, denk ik, onbewust ook een inspirator voor velen.
    Veel lekker Hollands eten, slaap, kaarslicht, geduld en liefde toegewenst!

  22. Lieverd, wat fijn dat je de kleine, lieve momenten samen weer opnieuw zo weet te koesteren. Soms heb je even een duwtje nodig, hè? We gaan komende week weer even bellen! Dikke kus Xxx

  23. Ik volg op afstand maar lees met zoveel respect deze reis die jullie samen maken en waarin liefde de wegwijzer lijkt te zijn. Heel veel sterkte!

Geef een reactie

