Van hier naar daar en weer terug.


dsc_0178De reis naar Nederland per ambulance duurde 17½ uur.  Er kwamen een verpleegkundige en een chauffeur. Ze waren enkele uren te vroeg en wij hadden nog niet op ze gerekend. Om half zes ’s avonds vertrokken we. Leo was nostalgisch toen we wegreden. “Dat zie ik nooit meer terug” zei hij. Bij het verlaten van Zweden zei hij dat ook en bij het verlaten van Denemarken nog een keer en bij het verlaten van Duitsland weer. De reis zelf was nog behoorlijk comfortabel. Ik mocht bij Leo achterin zitten op een heerlijke stoel. We hadden eigen dekbed, kussens en dekens meegenomen. Leo lag dan wel op een smalle brancard, maar hij hoefde niet helemaal ingesnoerd. Dat moest hij in Zweden wel altijd, maar dat was dan een kort ritje naar het dialysecentrum.  Tegen dat insnoeren had hij het meeste opgezien. In Zweden wordt altijd voor 100% volgens de regels gewerkt en we waren even vergeten dat Nederlanders wat makkelijker zijn als het nodig is. Ik had drinken en wat te snoepen meegenomen en we zaten/lagen daar gezellig samen achterin. Onderweg werd er regelmatig gestopt, zodat onze begeleiders konden eten of tanken of van chauffeur wisselen.. Ergens voor Hamburg, om 3 uur ’s nachts, hebben ze ook allebei twee uur liggen slapen. Op de boot van Denemarken naar Duitsland zijn we ook in de auto gebleven (daar hadden we toestemming voor), maar toen heeft Leo op de rand van de brancard even gezeten. Ik heb 3x drie uur kunnen slapen, dus ik was echt niet zo moe toen we aankwamen. Leo heeft wat minder geslapen, maar toch ook redelijk. Nou en nu wonen we dus weer in Nederland, op het platte land en het is net of we nooit zijn weggeweest. Ik moest even wennen aan het betalen met Euro’s, moest ff wennen aan de grotere snelheid overal om je heen (iedereen heeft veel meer haast) en ik moest ff wennen aan veeeel meer wind!

Wat ons huisje betreft: de oude bewoner was zo vriendelijk om ons vast in het huis te laten wonen, terwijl het nog niet officieel van ons was en ons stuk van het huis nog verbouwd moest worden. We hebben dus drie weken gebivakkeerd in de huiskamer die van onze dochter met haar gezin wordt. Ik kon dan de keuken en de badkamer boven gebruiken en Leo wordt op bed gewassen. In een razende vaart heeft de installateur (die ook de oude bewoner van het huis is) allerlei muurtjes en plafonnetjes aangebracht en een prachtige badkamer gebouwd met een apart toilet.

slaapkamer in wording……

dsc_0182

badkamer in wording….

bad

Sinds vorige week dinsdag wonen we nu in ons eigen stuk van het huis en het is heerlijk! Het huis is precies groot genoeg: 63 m3 met een huiskamer + open keuken, een badkamer met hoekbad en jetstralen en een inloop douche, een quilt/naaikamer/kantoortje, een aparte WC en een slaapkamer. Leo ligt in de huiskamer en mijn bed staat voorlopig in het quilt/naaikamertje, want als de deur dan open is, kunnen we elkaar zien.

dsc_0180

De muren hebben we zelf geverfd…..dsc_0177

dsc_0202

dsc_0223

dsc_0222

Ik slaap zo lang in het quilt/naaikamertje, want dan kunnen Leo en ik elkaar zien als we slapen.Foto’s van de slaapkamer komen later. Daar hebben we nu ons kantoortje van gemaakt.

DSC_0224.JPG

dsc_0200

dsc_0198

Voor we naar Nederland kwamen, had ik natuurlijk ook de ijzige verhalen over de thuiszorg gehoord en met angst en beven zag ik onze thuishulp tegemoet.  Man, is dat ff meegevallen! Ik heb niets dan lof voor de thuisorg, moet ik zeggen.  Ze zijn deskundig, ze zijn vriendelijk, ze nemen de tijd enz. enz. De huisarts is op bezoek geweest en ze belt nu om de 14 dagen en om de 14 dagen  komt ze langs. Ook bij het dialysecentrum zijn ze uiterst vriendelijk en behulpzaam (we hadden wat moeite met administratieve zaken i.v.m. de verzekering), nee  jongens, niets dan lof! Natuurlijk hebben we onze staaltjes bureaucratie alweer meegemaakt, maardat is echt niets vergeleken bij Zweden!

Het is natuurlijk geen Zweden, maar deze achtertuin is ook niet te versmaden….. Ik probeer er iedere dag even heen te lopen en te genieten….

dsc_0181dsc_0183

Soms ben ik even in de war. Dan loop ik een winkel binnen en hoor ineens Nederlands praten. Opgetogen  wil ik dan op die mensen afstappen en vragen of ze met vakantie zijn of hier wonen tot het tot me doordringt dat IEDEREEN hier Nederlands praat!. Of de thuiszorg komt er aan en ik zit met een Zweedse zin paraat. Maar voor de rest is het net of ik nooit ben weggeweest. Ik vind het leuk mijn weg te zoeken in de winkels hier. Op dindagmiddag staat de visboer in Klundert, dus dan wordt er vis gehaald en op donderdag is er markt in Zevenbergen, daar ga ik trouw naar toe. Ik heb daar ook een fijne slager ontdekt. Een goeie bakker is bij ons op de Zwingelspaanse dijk of all places, maar die is alleen op zaterdag open. Doordeweeks komt hij langs de deur. Ik heb hem voorlopig op woensdag besteld.Verder heb ik een mooi groot winkelcentrum in Etten-Leur ontdekt. Naar Roosendaal moet ik nog toe, ben ik nog niet toe gekomen. Dan ligt Breda binnen handbereik en Bergen op Zoom. En ik kan natuurlijk ook makkelijk een keer naar De Markthal! Hoewel ik full time mantelzorger ben, heb ik drie ruime ochtenden ‘vrij’ als Leo naar de dialyse is. Ik heb al een wasmachine en een droger en sinds vorige week ook een grote vriezer. Daar ga ik drie laden mee vullen en mijn kinderen krijgen de rest tot hun beschikking….

Volgende logje gaat weer over Leo, die keihard Nederland heeft gehaald en de nieuwe tweeling. We gaan nu door voor de Kerst.

Save

Save

30 Reacties op “Van hier naar daar en weer terug.

  1. Jeetje….wat een veranderingen in zo’n relatief korte tijd. Wat fijn dat alles zo op rolletjes is gelopen (de normale tegenvallers en beslommeringen daargelaten natuurlijk).
    Ben heel blij voor jullie dat dit nu achter de rug is en jullie -met kleine stapjes, maar toch- vooruit kunnen kijken.
    Slim gedaan dat met je bed in het naaikamertje, als je dan al niet naast elkaar kunt liggen heb je zo toch nog contact.
    Succes met de rest van de verbouwing en sterkte met de volgende stappen!

  2. Heerlijk om te horen hoe het allemaal is gegaan. Die amblance lijkt inderdaad een hele goede beslissing te zijn geweest. Ik wordt bijna jaloers van je beschrijving van NL! En zo goed dat jullie op tijd in de buurt waren voor de bevalling van de tweeling. Ik mis jullie! We komen zo gauw we kunnen eens kijken. Het lijkt mooi te worden! Knuffels en veel groeten uit herfstig – en heus wel winderig! – Zweden.

  3. Nee, Regine, de wind is hier echt anders! Je vergeet dat. Constant forse wind, CONSTANT!!!

  4. Hou je sterk en heel veel liefs, Inge

  5. Wat fijn dat alles zo verloopt ! Nog even en dan zijn jullie met zn allen in huis. Wat heeft Leo een mooi hoofd ! Ik ken hem alleen maar met baard en hoofdhaar .

  6. Ik wens jullie veel gelukkige momenten in jullie nieuwe huis!

    Vriendelijke groet,

  7. Die wind, dat is iets wat ons soms ook zo opvalt en ook het eerste wat wij qua weer direct zouden willen missen wanneer we konden kiezen.
    Wat heerlijk om je Blog te lezen, wat fijn dat het allemaal zo meevalt en jullie zo goed bevalt. het huis wordt ook werkelijk prachtig!
    Geniet Janneke, geniet er maar lekker van. Liefs van ons

  8. Fijn dat de “verhuizing” zo goed is verlopen! En het huis ziet er al mooi uit! Hopelijk Kunnen jullie samen nog een lange en mooie tijd genieten van elkaar en de nieuwe omgeving!
    Hartelijke groet, Tineke Gebuis

  9. Wat een ontzettend leuk huisje hebben jullie gekregen!! Ik kom echt snel kijken. En knuffelen. En kletsen…🙂 Xx

  10. Ha, Janneke. Welkom thuis in Nederland. Dat is dus toch maar mooi gelukt!
    Wat een prachtig plekje heb je daar! Met een heerlijk grote tuin. Wat zal die er over een paar jaar mooi uitzien, door jouw groene vingers. Grappig, die reactie op onze mooie taal in de winkels.
    Die uitlatingen van Leo bij het verlaten van jullie oude huis en Zweden enz. vind ik heel begrijpelijk. Toch zit eigenlijk voor ons allemaal het hele leven zo in elkaar, al realiseren we ons dat niet altijd. Geen enkele dag of ervaring komt ooit terug… om nostalgisch van te worden.
    Dat met die wind begrijp ik niet helemaal. ik heb nog nooit zoveel wind meegemaakt als in het buitenland. In Engeland bijvoorbeeld en ook in Zweden, met name op Öland. Wat een wind! Zo zie je maar: alles is subjectief.
    Over een poosje kom ik eens kijken in jullie nieuwe paradijsje, hoor.
    Leuk op deze manier een beetje mee te genieten.

  11. Fijn om te lezen dat het jullie naar omstandigheden goed gaat. Mooi huis!

    Goed om eens iets positiefs te horen over de thuiszorg (of de zorg in het algemeen). Nederlanders doen vaak zo negatief over de zorg terwijl dat vaak nergens op gefundeerd is.

  12. Great to read that you are just about settled and that everything worked out. Including the big trip for Leo. I hope the best for him and you and that you both will enjoy your new home.

    I am planning to meet my son Fareed and his wife Cara in Oostvoorne next year September for a week-long sightseeing trip for them. I plan to come a few days early and will stay a few days after they leave for the United States. And will be planning to see relatives and friends. If ok with you, I will try to visit with you and Leo for an afternoon.

  13. That would be nice! But don’t we see each other first at the reunion, the Braal reunion?

  14. Julia van Lievenoogen

    Welkom in het mooie Brabant .

  15. Wat een bijzonder verhaal Janneke. Het is goed en niet goed tegelijk natuurlijk. Ik ben wel blij van je/jullie te horen dmv dit blog. Zo ongewoon gewoon en zo gewoon ongewoon als ik lees wat jullie meemaken. Ik denk regelmatig aan je en ik weet dat ik nu de positieve energie naar het Zuiden moet blazen i.p.v. naar Zweden.

    Lieve groet,

    Dorothé

  16. Heen en terug, inderdaad. Jullie hebben een mooi stekje! Fijn dat je er met z’n tweetjes in kon trekken!. En ik heb ook alleen maar goeds te melden over de Nederlandse thuiszorg. Het werkt prima, tot grote tevredenheid bij mijn moedertje van 92,

  17. Janneke , welkom in ons landje. Wat ziet het er allemaal mooi uit.En die lange tocht in de Ambu,17 uur.Hoop dat jullie je snel thuis voelen. Bedankt dat we even mochten meelezen en kijken. Lieve groet.

  18. hallo lieve mensen! Ik heb wat keertjes gecheckt hier en wat heb ikover jullie ingezeten zeg! maar dat was mooi gegaan met de ambu Holland.
    En jullie huis wordt schitterend!!
    wens jullie samen nog al het goeds toe.
    Lieve groet, WIlma

  19. Wat een positief verhaal over een niet eenvoudige situatie. Chapeau! Heel fijn dat jullie weer terug zijn. Is jullie dochter met haar gezin ook al verhuisd of wordt hun deel nog verbouwd? Veel sterkte en goeds voor jullie beiden.
    Enne, begrijp ik goed dat we jullie kunnen feliciteren met TWEE kleinkinderen erbij???

  20. Wat fijn dat jullie er zijn en ook al zo’n stuk gesetteld! Ik hoop dat jullie zo een fijne tijd krijgen. Met elkaar, met de kinderen en de kleinkinderen.
    Jullie huisje ziet er prachtig uit. Die kubieke meters in je verhaal, zijn dat geen vierkante meters?
    Als alles goed op rolletjes loopt, kom je op een ‘vrije’ ochtend gezellig thee drinken en bij kletsen!

    • Nou Teunie! Je bent de eerste die het opmerkt, ikzelf had het ook helemaal niet gezien van die m3. Ik zal het meteen veranderen. Wij spreken ook eens wat af hè? Maar nu nog ff niet, zit nog te vol met taken en opdrachten….

  21. Wat fijn dat de tocht met de ambulance en de verhuizing en verbouwing zo goed is gegaan! Er spreekt zoveel optimisme uit dit blogje, erg mooi. Ik hoop dat jullie een (naar omstandigheden) bijzonder aangename tijd gegund is.
    Liefs, Janine

  22. Waw, wat een avontuur weer he?
    Ik wens je veel geluk toe in Nederland. Je zit alvast weer een stukje dichterbij. Wie weet zien we mekaar nu eens in het echt!

  23. Wat heerlijk voor je dat jullie weer in Nederland zijn. Dicht bij de kinderen. Ik heb me nooit gerealiseerd hoe ziekenvervoer vanuit het buitenland gaat. Maar wat een onderneming. En hoe gladjes verliep dat bij jullie. Petje af voor de chauffeurs-verzorgers.
    Ik moest erg lachen dat je in Nederland op mensen af wilt stappen die Nederlands spreken. Je zou er een dagtaak aan krijgen. Dat zal nog wel wennen. Ik wens jullie veel geluk in jullie nieuwe paleisje (zo ziet dat er uit).

  24. Lieve Janneke en Leo,
    Wat fijn dat jullie weer heelhuids in Nederland zijn aangekomen. En wat is jullie huis mooi! Stik jaloers word ik er van. Geniet dus dubbel en dwars van al het moois en maak nog een heleboel mooie herinneringen met al je familie en vrienden in dat bijzondere huis. Veel liefs,
    Claudine

  25. Wat fijn dat uw verhuizing zo goed is verlopen en wat een fantastisch uitzicht!
    Kan me voorstellen dat het even omschakelen was/is.
    Veel geluk in jullie nieuwe huis.

  26. Wat vind ik je toch een heerlijk mens. Zo optimistisch ( terwijl het best eens anders zal zijn ) ik wens jullie heel veel geluk in ons eigen Nederland. E natuurlijk sterkte voor Leo ( en een dikke kus voor samen)

Geef een reactie

