En dan ineens is de knop om.


Talloze malen is het al gebeurd. Ik raak verslaafd aan het een of ander. Leo ziet met lede ogen aan hoe ik steeds meer tijd besteed aan een of andere manie. Mijn laatste manie heeft iets minder dan een jaar geduurd:Farmville. Ik had twee boerderijen op twee verschillende e-mailadressen, later werden dat er vier omdat je ook nog naar Engeland kon en daar een andere boerderij kon beginnen. Nou vind ik het begin van dat soort spelletjes het leukst, de opbouw. Iemand zei me dat je niet hoog kon komen zonder geld erin te stoppen, maar dat is niet waar. Wat wel waar is is dat je niet hoog kan komen zonder er tijd, verschrikkelijk veel tijd in te stoppen. Zelfs in mijn vakantie zat ik toch zeker een uur of anderhalf dagelijks op die boerderij (in Braxilië en in Korea). Het hielp ook niet dat mijn schoonzoon zei: “Dat is geen oogst, dat zijn geen aardappels, dat zijn bijtjes en bitjes” Toch is dat wel blijven hangen, maar het waren voor mij toch echt groenten en het was toch echt fruit. Op een gegeven moment begon Leo te koeren en rekende ik het zo uit dat ik niet hoefde te farmvillen als hij thuis was, met oogsten van drie dagen en zo. Dat betekende wel dat ik gauw alles moest oogsten voor hij thuiskwam en vlak nadat hij naar zijn werk ging.Het gaf me ook een zeker machtsgevoel. Hier in mijn eigen tuin moet ik zwoegen en me in het zweet werken en daar kon ik met 1 muisklik een hele boomgaard verplaatsen! Toen ben ik gaan lijnen en dan oefen je altijd je zelfbeheersing. Ik weet niet precies waneer het gebeurd is, maar ineens zie ik het belachelijke van een virtuele boerderij in. Het zijn inderdaad alleen maar bitjes en bijtjes. Ik ben er vanaf en wat vind ik het heerlijk! Ik ga lekker mijn geschiedenisproefwerk leren, een opstel schrijven en een quilt maken! Hiep hoi!!!!
Ik heb vandaag alle lapjes uitgeknipt en gelegd zoals ik ze wil maken en het ziet er leuk uit. Nou vooruit een fotootje omdat ik in zo’n goeie bui ben en omdat ik in Nederland weliswaar niet ben afgevallen, maar ook niet ben aangekomen.

dat driedimensionale effect krijg je door met de kleur te spelen, Het zijn echt alleen maar platte lapjes!

17 Reacties op “En dan ineens is de knop om.

  1. Lezen over de oogsten uit eigen tuin en de bijbehorende teksten zijn weer bits en bytes voor mij maar smeken veel beter dan farmville verhalen.
    Mooie quilt trouwens.
    PS: ik ben ooit, langer geleden opgeleid als plantenkweker, hovenier en bloemist
    Vriendelijke groet.

  2. Wat ben je leuk, dus geen biggen meer op de achtergrond als we skypen.
    hihi. Lydia

  3. oh, wat práchtig!! Dat zou ik ook nog weleens willen leren. Ooooooooit :-). Je weet wel, ik heb plannen genoeg voor minimaal 3 levens. En ja, dat andere vind ik gewoon een beetje eng klinken, hoor. Het klinkt bijna als gameverslaafd, al is het gelukkig niet aan een schietspel en niet iets waar geld mee gemoeid is. Ik ben blij dat je daar vanaf bent! Ze spelen hier trouwens ook zo’n soort spel. En zelfs Jan van 8 heeft 2 boerderijen. Dat vind ik wel erg knap. Ik denk wel dat je er goed stratigisch van leert denken enzo.

    • Omdat het niet gewelddadig en zo was, ben ik er ook aan begonnen. Maar je kan overal aan verslaafd raken en dan ben je VERSLAAFD, gewoon verslaafd. Dan houdt DAT je op de eerste plaats bezig en dan slokt DAT je tijd en je gedachten op. Dat ligt aan mijn karakter, ik heb een verslaafd karakter. En ik ben ook blij dat ik er vanaf ben, op naar de volgende verslaving……..

  4. Ha ha , heel herkenbaar !!! Ben pas aan ,, Landleven ,, begonnen . En als ik nu klaver langs de weg zie groeien denk ik : oogsten ….aan de koe voeren en kaas maken ! Helemaal gestoord dus !

  5. Ik geloof wel dat ik verslaafd ben aan bloggen (en nu een beetje aan twitteren), al is dat nu natuurlijk even niet mogelijk. Al wordt er wel gewerkt aan een eigen domein. Maar die spelletjes, gelukkig heb ik daar geen last van.

  6. Hoi Janneke, wel een beetje herkenbaar hoor!
    Ben benieuwd naar je volgende ‘ding’ 😉

  7. Ja erg hoor,speel zelf molehill ,is ook een tuin,.Laatst las ik ergens dat je van goudsbloemen zelf zalf kon maken,ik helemaal blij want die heb ik 20.000.
    Was toch wel even een schok toen ik me realiseerde dat ze virtueel zijn.

    • Nu nog uitvinden hoe je virtuele zalf kan maken…..Ja, je gaat het werkelijke leven en het spel door elkaar halen. Ik heb mijn boerderijen gewoon verlaten. Ik laat alles verpieteren en rotten. Het zijn slechts bitjes en bytjes, dus…..

  8. Hier nog zo’n verslavingsgevoelig type 😦 Mensen verwijten mij weleens dat ik niet Twitter en niet op Hyves en Faceboek e.d. te vinden ben…..Mèn (Engelse woord “man” dik aangezet uitspreken), als ik dat ook nog allemaal moet doen dan zit ik écht 24/7 achter/voor de computer! Ik ben nu al uuuuuren per dag bezig met forums (fora?) en weblogs lezen (soms doe ik echt de hele dag niets anders en moet ik me nog haasten om ’s avonds op tijd het eten op tafel te krijgen…….)

    • Hé Jenni,
      Ja, ik ken het helemaal! Maar ooit, ooit, hebben we het overwonnen. Dan kunnen we twitteren als we dat willen en weer ophouden als we dat willen!

  9. Good for you!! Goedzo! Ik weet hoe het voelt als je er weer vanaf bent, wat een opluchting, hè? Hoe was t met die pluggen? liefs och en kram, Jezz

  10. Oh, dit (her)ken ik! Tijdens de kerst van afgelopen jaar was is (tezamen met de rest van het gezin) helemaal in de ban van Bakery story. En ineens bedacht ik me: “Waar ben ik in Godsnaam mee bezig?? Virtuele taarten bakken om virtuele mensen te plezieren??” En ineens heb ik de hele boel gedelete en heb mijn eigen taart gebakken en zelf opgegeten… 🙂 Veel en veel beter!! Hahahaha
    (en 2 weken geleden heb ik Foursquare van mijn iPhone gedonderd, want toen ik burgemeester van het Paleis was, van het Wondelpaleis, de trein tussen Breda en Den Bosch en terug, dacht ik precies hetzelfde… “Waar ben ik in ’s hemelsnaam mee bezig??” Hihihihi)

  11. Ik heb helemaal niks met spelletjes op de pc. Waar ik wel (te) lang soms kan rondstruinen is YouTube. Lekker mooie muziek zoeken.
    Knap hoor dat je van je verslaving af bent 😉

    Corina

  12. Geweldig Janneke, dat je farmville verlaten hebt! Ik ben nooit aan farmville begonnen, want dan is het eind zoek…..met mij?! Ik breng al veel te veel tijd door op internet. Fijn voor jou dat je deze ‘verslaving’ overwonnen hebt. Je kunt beter verslaafd zijn aan het maken van een quilt! Komt er aan het eind nog iets moois uit. Is dat het eerste kind bij je zoon en schoondochter?

    Wat een prachtige quilt in ontwerp, eigenlijk heb je niet zoveel tijd om hem te maken. Leest je zoon je blog niet?

    Sterkte met het afvallen!

    • @Mariam. Wat ben je toch oplettend! Inderdaad kunnen we rustig stellen dat mijn zoon mijn blog niet leest. Hij kijkt wel op Facebook, daarom heb ik deze post niet op Facebook gezet…. De volgende post komt er wel op…..Het is hun tweede kind. Hij wordt 22 september vier jaar. Zijn moeder heeft van hem een hele traumatische bevalling gehad. Het jongetje was er bijna niet geweest. Gelukkig heeft hij er voor zover we kunnen zien, niets aan overgehouden. Deze keer krijgt ze dan ook een geplande keizerssnee. Ik had het haar absoluut niet kwalijk genomen als ze nooit aan een tweede was begonnen, maar ze durft het toch aan. Hulde!
      Wat mijn quilt betreft. Maandag ga ik kartonnetjes omnaaien. Als ze er eenmaal omheen zitten, is het niet zo veel werk meer. Ik denk dat ik deze keer naar een vriendin ga om de lange naden van de randen aan elkaar te laten naaien op haar naaimachine., want hij moet ook nog helemaal gequilt worden natuurlijk. Ik wil een rand van tien centimeter maken rondom. De blokjes worden 63 cm breed in totaal, dus dat komt dan op een lap ven 70 centimeter. De quilt wordt dan, met randen 90 cm. breed en ik wil hem 110 lang maken…. De blokjes worden op een lap glow in the dark genaaid. Ken je dat? Als dat 5 minuten in het licht ligt en het licht wordt uitgedraaid, gaat de stof gloeien! Echt heel leuk voor een babydekentje! Het is heerlijk om je boerderij niet in je nek te hebben hijgen……

Plaats een reactie