In de ban van de quilt


Deze keer ga ik een quiltje maken met babyblocks! Ik heb het ontwerp gemaakt en 87 kartonnetjes geknipt tot vannacht half twee, van lasagnaverpakkingen, enkele oude ansichtkaarten en kartonnetjes die zes blikjes bier bij elkaar houden. Bij babyblocks naai je nl. de stof om kartonnetjes heen en dan later naai je dat op een lap en die lap knip je dan aan de onderkant weer open zodat je de kartonnetjes eruit kan peuteren. Ik heb ook de stof waarvan ik nu zeker weet dat ik die ga gebruiken, gewassen en die ga ik zo meteen strijken. Dan kan het grote knippen beginnen….. Gisteren heb ik Mabel van mijn quiltwinkeltje in Dordrecht gebeld, want ik wist niet meer precies hoe ik het moest doen en ze zou me vandaag mailen met foto’s of illustraties over de techniek. In Zweden bestaat geen grote traditie van quilts. Ze hebben prachtige stoffen, maar de motieven zijn vaak net iets te groot om te verwerken in een quilt. Bovendien hebben ze niet de spullen die je ook nodig hebt als je een quilt maakt, zoals 3/4 inch lineaaltjes (voor de naadtoeslag) en rolletjes plakspul, (ook voor het quilten), poppennaalden (om de drie lagen van de stof met de vulling op elkaar de rijgen) en niet te vergeten waterverdwijnstiften, zodat je het quiltpatroon op de stof kan tekenen en na het quilten met water weer kan laten verdwijnen. Of misschien kan ik ze alleen maar niet vinden hoor! Hier wordt erg veel per internet gekocht, maar ik kan echt geen quiltstoffen per internet kopen! Ik moet ze eindeloos bij elkaar leggen, vergelijken, voelen hoe de stof is enz.
Daarnaast gaat de oogst ook gewoon door en het gras groeit als een tierelier. Zometeen ga ik met mijn amerikaanse vriendin naar een speciaal kook- en inmaakwinkeltje in een boerderij en hoogstwaarschijnlijk ga ik dan zo’n groentedroogapparaat kopen….. Dan kan ik appels en uien en zo drogen. Voor zondag heb ik beloofd om een grote pan groentesoep en een grote pan kippensoep te koken (voor 50 man) Voor maandag moet ik een opstel schrijven over orgaandonatie en bloeddonatie met een standpunt en uitgewogen onderbouwing daarvan (in het zweeds). Jullie begrijpen: ik hoef niet stil te zitten, maar ik werk niet hoor! Ik leef op de pof van de zweedse economie namelijk……

87 kartonnetjes in de ochtendzon

17 Reacties op “In de ban van de quilt

  1. Nou je ben weer lekker bezig! ben nu al benieuwd naar het resultaat. Lydia

  2. Hier nog zo’n pofferd (pensionerad). Er is een heel grote quilt/stoffenwinkel in Gnarp (ja echt, Gnarp http://www.wahlmantextil.com) Bij mij vandaan (Rengsjö) máár 123 km. Voor jou iets te ver om zomaar heen te rijden.
    Je bent lekker bezig. Ik heb ontdekt dat het oogsten en verwerken hier, er bijna een dagtaak bij is. Ik heb niet eens zoveel in de tuin. Ik oogst bij de buren en in het bos.
    ik ben reuze benieuwd naar je quilt en vond de vorige ook prachtig. Net als de foto’s van je (klein)kinderen. Succes met je stuk over orgaan/bloeddonatie. ik ben net aangeland bij de basisgrammatica van het Zweuds
    hej då
    Ria (Henrica in Zweden)

    • @Henrika Maria:Haha, jij bent een grappenmaker! Ik heb het even opgezocht op Google-maps. De winkel is 6 uur rijden hier vandaan. Mijn reistijd naar Dordrecht is korter dan naar Gnarp……

  3. Succes met quilten, oogsten, soep maken, opstel schrijven, en… op de pof leven!! Ha-ha! Groet, Tineke.

  4. Wie had dat ooit gedacht, al die mooie quilts! Met veel respect kijk ik terug naar de ontwikkeling die je doorgemaakt hebt op dit gebied. Ooit zag ik je zitten met schijnbaar twee linkse handen. Moet je kijken wat je nu aflevert…. ik doe het je niet na!

  5. Heel veel succes met je drukke programma.

    En dank je wel,waarvoor weet je wel.

    Corina

  6. Wat gaaf zeg Janneke, dat je nog steeds aan het quilten bent, na het lezen van je blog voel ik me weer enorm geinsireerd!!! Succes met je quilt!

    • Dank je Esther. Ik heb net een foto genomen van het goochelen met de eerste lapjes. Ik twijfel of ik hem er op zal zetten……
      Ben jij ooit dat poppekleertjeswebwinkeltje(3x woordwaarde) nog begonnen?

      • Ik ben erg benieuwd moet ik zeggen! Dus ik hoop dat je hem er op zet!
        Nee, ik ben nog steeds zoekende…. ik heb wel een cursus aruveda gedaan maar het plan van de webwinkel heb ik nooit doorgezet, ook al denk ik er elke dag aan. Mijn hoofd zit nog steeds vol met plannen, maar daar blijft het dan ook bij!

  7. Oh, anoniem dat was niet de bedoeling! groetjes, Esther Westdijk dus!

  8. Je moet wát voor opstel schrijven?? Allemensen, wat een opdracht zeg… zou bijna liever gaan quilten! (en dat kan ik niet, moet je nagaan…)
    🙂

    • Hahahaha, Wondel!! Ja, daar zijn ze hier gek op. Je moet rekenen dat wij met allemaal volwassenene uit allerlei culturen bij elkaar zitten en dat het dan leuk is om iedereen zijn standpunt te weten over dat soort dingen… Ik zal het je nog sterker vertellen: onze eerste opdracht voor geschiedenis GESCHIENDENIS!! was om een opstel te schrijven over de betrouwbaarheid van historisch onderzoek en hoe je je bronnen kiest, een OPSTEL dus! Dat heb ik geweigerd. Ik stond op het punt naar Nederland te gaan en ik heb simpelweg antowoord op de vragen gegeven die als leidraad voor je opstel golden. Nu is het van invloed op mijn cijfer: In plaats van mgk (mycke välgodkänt= zeer goed) kan ik nu ten hoogste vk halen. Het zal me een worst wezen, dat begrijp je…..

  9. Ooooooh quilten! Heerlijk! De winter komt eraan: ik ga mijn quilt ook weer eens oppikken. Het wordt een 20 jaren-projevt vrees ik ,maar ik vind het zo leuk om te doen!

    Maarreh…..kippensoep voor 50 (!) man? Wow!

  10. Quilttip; als de kartonnetjes aan elkaar genaaid zijn hoef je ze eigenlijk niet op ’n ondergrond te naaien. Rijg de top op fiberfill en ’n achterkant en quilten maar……
    Succes met al je andere to-do dingen.

    • @Lian: Ik begrijp niet wat je bedoelt. Bedoel je dat je de kartonnetjes er niet uit hoeft te halen? Wil je mer er even over mailen en wat nadere uitleg geven, ik ben niet zo visueel dat ik dat voor me zie……

Geef een reactie

