Een ambtenaar die meedenkt: mijn vertrouwen in de mensheid is weer hersteld!


Gisteren werd ik gebeld, had geen tijd om naar het nummer te kijken en nam gewoon op met: Janneke, op de zweedse manier. Dan moet je de eerste lettergreep extra benadrukken en de andere twee even lang uitspreken. Het was even stil aan de andere kant van de lijn. Daarna zei een mevrouw met onvervalst amsterdams accent: “Ja mevrouw, u spreekt met de Sociale Verzekeringsbank. Ik wil even met u overleggen over de aanvraag van uw toeslag op de AOW van uw man”. Ik hield meteen mijn hart vast. Niets van die aanvraag is nl. nog vanzelf gegaan. Wel drie of vier keer moest Leo weer wat opsturen. Ik begrijp wel dat ze fraude willen vermijden, maar iedere keer moest Leo weer wat anders uitzoeken, copiëren en met de post sturen…..
“Ja”, zei ze, “U hebt uw hypotheekrente opgegeven en nog wat andere kosten die u heeft gemaakt en u werkt niet, toch?”
“Nee”‘, zei ik. Krijg ik nu zelfs uit Nederland dat gezeur? “en ik zag dat u 63 bent, dus u gaat zeker ook niet meer werken?” “Nou, inderdaad en als zou ik willen werken”, zei ik daarop, “kan het ook niet, want ik ben logopediste en ik spreek geen fout- en accentloos zweeds, dus dan kan je het anderen niet leren ook natuurlijk”
“O, ja dan kan het niet hè? Ik dacht wel dat u niet meer zou gaan werken. U heeft nl. nu een negatief inkomen en als u in de toekomst nog zou gaan werken zou u dat bedrag af kunnen trekken voordat u uw toeslag kwijtraakt” of iets van die strekking Dan zou ik de precieze opgave moeten hebben. Maar als u toch niet meer gaat werken, maak ik daar een aantekening van en hoeft u mijn man zul je bedoelen dat niet te specificeren en helemaal op te sturen” Mijn verdedigingshouding zakte prompt helemaal in. Ze bewees me gewoon een dienst! Ze had helemaal zelfstandig nagedacht en niet klakkeloos de procedure gevolgd! Ik heb haar natuurlijk uitgebreid bedankt en gezegd dat ze vooral zo door moest gaan, dat ze een voorbeeld is voor de hele ambtenarij nee hoor, dat laatste heb ik niet gezegd, maar het is wel zo.
Ze ZIJN er heus wel hoor, de ambtenaren die zelf nadenken en gewoon overleggen, ze ZIJN er, maar ze zijn wel dun gezaaid…..

10 Reacties op “Een ambtenaar die meedenkt: mijn vertrouwen in de mensheid is weer hersteld!

  1. Vandaag zet ik ook een ambtenaar met naam en toenaam in het zonnetje.
    Zonnige groet

  2. Geweldig. Ze bestaan nog ….

  3. hé, welkom terug, kan je bijna niet bijhouden met lezen…let wel bijna……
    fijn! 🙂
    Lydia

  4. Nou, ik ben zo’n ambtenaar hoor, die meedenkt en haar werk goed doet. En weet je wat: met mij zijn er nog vele duizenden (ja echt, duizenden). Heus!

  5. TItta, där fick du ett guldkorn mitt i vardagen! Det är ju minst sagt trevligt! Förresten… jag saknar dina vardagliga sysslor som du delade med dig av till oss förr (innan du vet vad som hände). Det är tråkigt att du nu känner – bara på grund av en person – att vi inte skulle vara intresserade av det. Det är vi ju, det var det som var så mysigt!! Jag tycker du ska börja med det igen! Ik heb ondertussen een heel uitdagend en leuk en druk seminar hier. Ik heb zelfs tot 3 uur gedanst op vrijdag na ons concert. Nu nog steeds wel wat brak, maar dat had ik er wel voor over. Nou, liefs Jezz

  6. Jez heeft gelijk. Ja. Hahaa Janneke, sinds die knop om is ben je meer aan het bloggen. Leuk hoor!

  7. Fijn dat jij juist een goede ambtenaar tegenkwam!!

    Corina

  8. Kijk: dat is fijn!

    en mag ik even off-topic zeggen dat ik een beetje ontroerd ben door je mooie kopfoto?

Geef een reactie

