Huis-tuin- en keukenlogje, deel TUIN


Ondertussen gaat het leven hier gewoon door. De vakanties zijn voorbij en iedereen gaat weer aan het werk: op zijn Zweeds, dat wel. Ons huis heeft gegonsd van activiteit van werkers de afgelopen tijd. Eerst kregen we een advertentie onder ogen van iemand die buiten verft. Gebeld, offerte aangevraagd met als resultaat dat al onze witte delen worden geverfd en al onze gele delen worden gewassen. Eind september gaat dezelfde aanbieder onze serre isoleren. Er komt een laag van 14 centimeter onder de vloer en we krijgen overal dubbel glas. Dat moet de temperatuur niet onder nul laten gaan. Dan kan ik mijn kuipplanten in de serre laten overwinteren zeker als ik af en toe de terrasverwarming een paar uurtjes aanzet. Verder krijgen we een vlonder van het houthok naar de achterkant van de garage. Daar vormen zich ’s winters grote plassen en ijsbanen en het duurt tot eind juli eer het gras zich daarvan heeft hersteld
Dan heeft de tuinman gewoon gebeld! Hij vroeg of ik hem nog wilde hebben en ik juichte: Ja, JA, ik wil je hebben!”Toen moest hij toch wel lachen. En ik had hem vals beschuldigd hier: we hadden afgesproken dat IK zou bellen als ik hem nodig had. Ik heb hem uitgelegd dat ik een telefoonfobie heb opgedaan met het leren van Zweeds en dat vond hij ook leuk. Meteen de volgende dag al kwam hij werd ik wakker van zijn heggeschaar en we hebben even overlegd over wat er moest gebeuren. Mijn fruitbomen zijn allemaal dood. Waarschijnlijk zijn ze twee winters geleden bevroren (het vocht onder de bast bevriest en beschadigt de bast)en dat duurt een hele tijd voor het effect zich openbaart. Vorig jaar al had ik een veel mindere oogst dan het jaar ervoor, dus dat klopt wel. In het voorjaar koop ik nieuwe vruchtbomen.
Als de tuinman er is, werkt hij wel keihard, aan het einde van de dag had hij:
– 75 meter heg geknipt
– 3 bomen omgehakt,
– het hout afgevoerd,
– de clematis die in een van die bomen groeide verplaatst en de rozenstruik die daar stond weggehaald
– een heeeele wilde struik helemaal afgeknipt
– bordertje midden in het gras dat nergens op sloeg met de grond gelijk gemaakt.
Hij komt nog terug om ergens anders een nieuwe border te maken.
We blijven het oneens over het bestrijden van onkruid en schadelijke dieren. Hij vindt dat ik gif moet spuiten om het kweekgras en het zevenblad kwijt te raken. Ik weiger dat vierkant, dan maar kweekgras en zevenblad. Hij vindt dat ik naaktslakken (moordenaarsslakken worden ze hier genoemd) doormidden moet knippen, waarop ik hem enthousiast mijn muisje liet zien dat ik die nacht had gevangen en zei dat ik iedere naaktslak die ik vond bij de muizen in het bos zou zetten. Hij moest lachen om de muis, maar vond dat ik geen medelijden moest hebben met de naaktslakken. omdat die import zijn “onder andere meegekomen op planten uit Nederland” voegde hij er venijnig aan toe en geen natuurlijke vijanden hebben. “Ze vinden altijd weer een moestuin en ze vermenigvuldigen zich razendsnel” zei hij. Daarna vroeg hij besmuikt of ik dan ook geen vlees at. Ik antwoordde dat ik wel vlees at en dat ik wist dat daarvoor gedood was, maar dat ik zelf geen dier wilde doden en dat Zweden warempel groot genoeg is om ergens naaktslakken uit te zetten waar ze geen kwaad kunnen….. Ik heb trouwens nog helemaal geen naaktslak gevonden, dus de hele discussie is academisch.
Het volgende logje gaat over het huis, dat wordt een fläktibel logje…

13 Reacties op “Huis-tuin- en keukenlogje, deel TUIN

  1. O ja, dat van die bevroren fruitbomen waar je pas het tweede jaar achter komt, ken ik. Bij mijn neef die fruitteler is, is ook dit jaar pas de echte klap gekomen van de strenge winter van twee jaar terug.
    Heerlijk dat er geverfd, geklust en getuinierd wordt. Is arbeidskracht in Zweden ook zo duur als hier in NL, of is het in verhouding wat betaalbaarder?

  2. Wauw wat kan die man werken, heerlijk dat dat weer gedaan is.
    Lydia

  3. @.Teunie: Ik zal in mijn volgende logje het systeem uitleggen wat ze hier hanteren m.b.t. arbeidskosten voor het onderhoud van huis en tuin.

  4. Geweldig die discussie over het doden van naaktslakken…..Vergruzelde eierschalen helpen tegen naaktslakken. Ze hebben een hekel aan die scherpekantjes. En je muizenvangertje doet het dus nog steeds. Mooi!

  5. leuk verhaal weer jan
    gezellig xx

  6. Doormidden knippen?! Brrrrr. Die tuinman had geluk dat hij niet bij mij werkt, want ik was vast weer onderuit gegaan (hoewel een slak me minder dierbaar is dan mijn dochter, dat dan wel weer 🙂

    Krijgen we foto’s van tuin (en huis)?

  7. oh jemig doormiddenknippen nog wel….. alhoewel ik heel niet van naakte slakken houd, vind ik dat ook wel wat bruut.

  8. Ik vind ze gruwelijk irritant die naaktslakken. We hebben al jaren geen fatsoenlijke hosta’s meer. 😦

  9. Juk, doormidden knippen van naaktslakken …. Ik gooi ze in de groencontainer. Verder heb ik ook niets met gif of kunstmest. We hebben eindelijk ons gazon bemest (culterra) en flink besproeid (uit het regenvat): het ruikt hier dus nu landelijk 🙂

  10. Ik houd van je huis-, tuin- en keukenlogjes!

  11. Zonde Janneke van de bomen.
    Maar bij ons thuis vinden wij dat alle dieren recht op leven hebben
    Nou ja alle , wespen mogen van mij toch wel dood maar dan in een klap.
    Bah een slak doormidden knippen, brrr ik moet er niet aan denken.
    Trouwens toe hier alle koeien afgeslacht langs de weg lagen, zo’n 15 jaar geleden.
    Omdat ze niet mochten worden ingeënt, ben ik opgehouden met vlees te eten.
    Omdat ze later in het jaar koeien uit Argentinië haalden, die ingeënt waren en dus ineens wel voor consumptie geschikt zouden zijn.
    Bovendien vind ik dat ze vrij respectloos met vee omgaan.
    Opgepropt in volle vrachtwagens, alsof het om meubels gaat.
    Het eten van geen vlees is best een aanrader.
    Want ik ben wel dol op kaas en nep gehaktballetjes van De plus.
    Wel neen ik vitamine B 12 daar kun je een tekort aan krijgen.
    En ja ik loop nog steeds op leren schoenen.
    Maar die hoef ik niet zelf op te eten.

  12. Gé Wonnink, Lelystad

    Hej Janneke,
    Wist je dat je zevenblad kunt eten? Dan hoef je het dus niet als onkruid weg te halen. Google maar voor recepten. Het is best lekker!
    Hej då,

Plaats een reactie