Huis- tuin- en keukenlogje deel HUIS


In huis is ook heel wat aan de hand. Wij hebben een centrale verwarming (vloerverwarming)+ houtkachel, een ventilatiesysteem door het hele huis en een afzuigkap. Over het verwarmingssysteem wil ik het even niet hebben. Dat loopt goed, inclusief de schoorsteenveger ieder jaar.
Afgelopen voorjaar kwam er iemand om het ventilatiesysteem schoon te maken. Dat is een blaas- zuigsysteem met in het plafond van alle ruimtes (inclusief de douche en badkamer) uitgangen via het plafond.Toen wij in het huis kwamen wonen, werden we door de verkopers gewaarschuwd dat we dat ventilatiesysteem regelmatig schoon moesten laten maken, omdat anders de motor ervan kapot zou kunnen gaan en dat zou een heleboel geld kosten. Een keer hebben we geprobeerd om die ventilatiemotor/kachel of hoe zoiets ook heten mag schoon te maken, maar na afloop kregen we het rooster niet teruggeplaatst. Gelukkig kon onze vriendin Jessica het ding weer op zijn plaats krijgen. Daarna hebben we het nooit meer durven aanraken. Dit voorjaar kwam er ineens iemand het ventilatiesysteem schoon maken, dus wij helemaal blij. Nou, hij heeft de luchtkokers schoongemaakt, ook de afzuigkap en die ventilatiemotor heeft hij gestofzuigd, maar hij had het steeds over de fläkt en dat die niet naar behoren functioneerde, dat er iemand naar moest komen kijken en dat hij niet wist wie. In ieder geval kon hij het niet, daar moest ik iemand anders bijhalen. Lekker duidelijk dus….. Ik heb nu een Zweeds woord waar ik geen Nederlands woord voor heb, een heel apart gevoel. Een fläkt is dus de motor van een ventilatiesysteem of zo. IK weet in ieder geval nu direct wat iemand bedoelt als hij het over een fläkt heeft. Vlak voor de vakantie werd ik weer gebeld door de firma die mijn systeem had schoongemaakt. Ik zei dat het al gebeurd was, maar dat mijn fläkt nagekeken moest worden en dat zij dat niet konden. Hij zei dat ze dat wel konden en ik zei duidelijk dat ik alleen een reparatie wilde aan mijn fläkt en dat het NIET schoongemaakt hoefde te worden omdat dat al gedaan was in het voorjaar. Nee, het was in orde: hij zou iemand sturen die de fläkt zou komen repareren. Ik blij. Komt die kerel en het eerste wat hij zegt is: ik kan de fläkt niet repareren, maar ik kan hem wel schoonmaken. Hij werkt niet goed en daar moet je een monteur bij laten komen. Ik zei dat hij hem niet hoefde schoon te maken, dat ik alleen maar iemand wilde die de fläkt kon repareren, want nu blaast hij alleen maar, maar hij moet ook de vuile of natte lucht afzuigen. Hij weer weg. Toen de rekening kwam, heb ik gebeld om uit te leggen waarom ik die niet ging betalen. Na veel zoeken op Internet vond ik tenslotte een bedrijf die fläkten kan repareren. Eerst mailde ik, maar toen werd ik teruggebeld door een man uit Skåne. Skånsk is net als Limburgs of Drents: niet te verstaan dus, zeker als je nog niet zo goed Zweeds spreekt. Gelukkig kon hij heel langzaam praten en toen ik het merk had gegeven, hoorde ik meteen dat het iemand was die wist waarover hij praatte, eindelijk!. Hij kende het apparaat en wist dat als het oud werd, het precies ging doen wat het nu deed. Hij legde ook uit waarom, maar dat heb ik even aan me voorbij laten gaan. Hij zou zijn zoon sturen, maar die was nu met vakantie. Al hij terug was, zou hij bellen voor een afspraak. Na een week heeft de zoon inderdaad gebeld, dat hij nu nog geen tijd had (was net terug van vakantie, duh!!), maar dat hij zou bellen als hij het onderdeel had en tijd om het te monteren. Daarna hoorden we zes weken niks, totdat hij vorige week ineens belde. Ik was net moed aan het verzamelen om die Skåning weer te bellen. De volgende dag al kwam hij en toen bleek het volgende: de vorige die de fläkt uit elkaar had gehad, had het rooster en een ander ding er ACHTERSTEVOREN ingezet! Dat moet gebeurd zijn nog voor wij erin kwamen wonen, want ik heb er altijd opgelet dat het precies zo ging als het eruit kwam. Bovendien was nog iets anders ook er achterstevoren ingezet en daar hebben wij nooit aangezeten. Waarschijnlijk heeft de fläkt nooit naar behoren gewerkt zolang als wij hier wonen. De man kwam overigens uit Växjö, dat is een plaats hier 300 km. vandaan. Ik denk niet dat er een monteur in Zeeuws-Vlaanderen te vinden is die bereid is om voor een klusje van 10 minuten even naar de Achterhoek te rijden……
Dan hebben we nog de never ending story van onze vaatwasmachine. Al sinds van de winter laat hij het in toenemende mate afweten. Ik heb er al eerder over geschreven: Je doet hem vol,je zet hem aan, hij begint vrolijk en na 3-5 minuten zegt hij “PIEP, ik ben klaar!” Er is nu vier keer iemand bij geweest, we hebben er een nieuwe pomp in, ergens een nieuw ventiel en hij b l i j f t het doen! Ondertussen zijn de kosten opgelopen tot omgerekend zo’n 450 Euro. Daar hadden we bijna een nieuwe voor gehad. Duidelijk de verkeerde beslissing genomen, maar hij was pas vier jaar oud.
Teunie vroeg zich af hoe dat met de betaling van de manuren zit hier en of arbeidskrachten hier ook zo duur zijn. Daar hebben ze in Zweden een prachtig systeem voor. Om zwartwerken te voorkomen en de economie te stimuleren, krijg je een korting van 50% op alleabeidskosten voor verbetering van je huis en ook nog eens voor verbetering van je tuin. Het maximum van die korting is 50.000 Kroon, zo’n 6000 Euro per werkend persoon in de huishouding. Wij kunnen dus voor 12.000 arbeidskosten aan ons huis hebben en dan betalen we 6000. De andere helft krijgen de werkers direct van de belastingen betaald. Zij regelen alles: je hoeft alleen maar een handtekening te zetten. Diezelfde korting krijg je op de tuin, dus daar kunnen we ook nog eens 6000 korting krijgen per jaar. Omdat het werk aan het huis met verven en deisoreing van de serre dit jaar al onzekorting opslokt, hebben webesloten met het verbouwen van de badkamer tot januari……
Een keukenlogje heb ik niet voor jullie, behalve dan de perikelen met de afwasmachine.
Het volgende logje gaat over het experiment dat ik aan het doen ben met de bewatering van 9 verschillende planten op drie manieren om te kijken of magnetronwater inderdaad slecht is voor planten… Wordt vervolgd!

9 Reacties op “Huis- tuin- en keukenlogje deel HUIS

  1. Hoi janneke.
    Kun je niet voor De libelle gaan schrijven.
    Verdien je er meteen je flakt mee terug.
    Ik vind je stukjes echt kostelijk om te lezen.
    Wij zijn trouwens ook wel in Skane met vakantie geweest.
    Maar Zweeds is voor ons Zweeds.
    Ik hoor geen verschil, jij natuurlijk wel.

  2. toch prettig dat je – uiteindelijk – de juiste persoon hebt kunnen vinden. Ik moet er niet aan denken hoeveel niet-terzake-kundige monteurs er op de wereld rondlopen, die al die onwetende consumenten van alles op de mouw kunnen spelden.

  3. Zo komen je dagen wel vol Janneke. Fijn dat het nu geregeld is/functioneert. Maar het is nooit klaar want dan gaat het volgende stuk. Als je je vaatwasser moet vervangen kan ik je een Siemens aanbevelen.

    groetjes,

    Dorothé

  4. dag Janneke, misschien heb je al eerder deze tip gehad en al geprobeerd, maar ik herken de problemen met de vaatwasser. Wij hebben het labyrint helemaal schoongemaakt en hij draait al weer jaren als een zonnetje
    Marion

  5. Apparaten….De vaatwasser heeft het 2 jaar geleden begeven. Wegens gebrek aan pecunia wassen we sindsdien maar met de hand. Mijn tweede wasmachine begaf het twee maanden geleden. Wegens nog steeds gebrek aan pecunia wordt hij niet vervangen. Gelukkig heb ik nóg een wasmachine🙂. De frituurpan begaf het vrijdag. Tja…die missen we niet graag. In een pan op het fornuis had een optie geweest. Maar je wilt niet weten hoe lang je dan bezig bent voor 11 personen. Dus hebben we geïnvesteerd in een nieuwe. Nu nog zien hoe ik dat weer fix met de pecunia. En intussen maar blijven hopen en bidden dat er nog niet meer apparaten het begeven.

    Mooi, dat systeem om zwartwerken tegen te gaan!

    Teunie

    • Ja, van al die dingen kan je devaatwasmachine het beste missen….hoewle? Leo heeft vreselijke rug- en nekpijn gekregen van hetafwassen. Hij droogt nu alleen maar en dan nog niet alles. Het lijkt me wel lekker om hem gemaakt te hebben.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s