Ayez pitié de moi (heb medelij met mij)


 

Zal je altijd zien: al die weken dat Leo in het ziekenhuis lag, kon ik alles zomaar doen. Vorige week dinsdag is hij eruit gekomen en woensdag kwam Wendy me helpen. Toen ze zaterdagmiddag wegging, hadden we ZOVEEL gedaan!! Wat ben ik blij met de hulp die ik van haar kreeg! Ze heeft zo’n acht verhuisdozen naar de garage gebracht en we hebben de klk en de bijkeuken schoongemaakt en gesorteerd

Zo zag de klk eruit voor wij er aan de gang gingen:

 

En dit zijn de foto’s van erna:

Dan hebben we nog de bijkeuken,  ervoor en erna:

Omdat we veel meer tijd hadden dan verwacht (ik hoefde niet naar Leo toe), hebben we ook nog een aantal leuke dingen gedaan.

Donderdagavond voelde ik  een hoest opkomen en ben vroeg naar bed gegaan. Vrijdag was het nog ietsje erger en toen ik zaterdagochtend opstond was ik gewoon een beetje ziek. Nadat Wendy was vertrokken, ben ik meteen naar mijn bed vertrokken en ik kwam er pas om een uur of elf ’s avonds even uit. Zondag heb ik zo’n beetje de hele dag geslapen en vanaf zondagavond was de hoest zo erg dat ik niet eens meer naar bed DURFDE! Als ik ging liggen, moest ik zo erg hoesten, dat het voelde alsof mijn longen uit elkaar scheurden. Maandagochtend was er een neusverkoudheid bijgekomen. In 1 ochtend had ik mijn neus gesnoten in een hele keukenrol  (en ik had een heel pakje Tena lady opgebruikt).

DSC_0001

Dacht ik dat het niet erger kon worden, maar vannacht had ik de ergste nacht ooit. Ik was echt een beetje in paniek! Ik had een niet aflatende hoestprikkel en er kwam bij het hoesten geen slijm los, alleen een scheurend gevoel in mijn borst en het zuur. Ik dacht serieus een paar keer dat ik een longbloeding zou krijgen en wat dan? Leo kan niet rijden met dat been en hij is al zo snel in paniek. Op een gegeven moment ben ik in de logeerkamer op de makkelijke stoel gaan zitten met het dekbed over me heen. Toen ben ik gaan tellen. Ik moest tien keer in-en uitgeademd hebben vooor ik mocht hoesten. Niet dat het helemaal lukte, maar langzamerhand kreeg ik mijn hoestprikkel ietsje onder controle. Ik ben daar zelfs even weggesukkeld en toen in bed gaan liggen. Toen ik om half zes weer wakker werd, had ik een uur of twee geslapen……  Ik was gebroken. Niet alleen had ik veel te weinig geslapen, dat hoesten kost ook zoveel energie. Ik had spierpijn in mijn middenrif, in mijn hoofd, ja zelfs in mijn kaken! Toen kwam Leo’s vervoer van de dialyse ook nog eens niet. Omdat we vanmiddag opnieuw zijn been moesten laten verbinden, moesten we na de dialyse meteen weg en hoe later hij daar is, des te later is hij ook weer thuis…. Leo vroeg of ik hem wilde brengen. Bijna had ik gevloekt, maar hij kan er ook niks aan doen natuurlijk. Gelukkig kwam de taxi toen we omhoog op ons weggetje reden en hij is overgestapt.

Toen ik om een uur of half tien een telefoontje kreeg, ben ik er lekker bij gaan liggen en tot mijn verbazing heb ik ruim twee uur daarna geslapen! Nu is het ietsje beter. Ik heb een hoestdrank gekocht (die de hoestprikkel dempt)bij de Apotheek ( toen Leo zijn been liet verbinden) en ik heb Iboprufen tegen de koorts en de ontsteking . Verder slik ik weer braaf Echinacea en vit C en D. Zo MOET het lukken, toch?

 

 

23 Reacties op “Ayez pitié de moi (heb medelij met mij)

  1. Och meid, wat een verhaal weer. En zo herkenbaar. Maar die prachtig opgeruimde foto’s zijn wel weer een lichtpuntje. Verse citroensap, heet water en honing ook eens proberen. Zo zijn wij er weer vanaf gekomen. Wat heerlijk, dat het met Leo weer aan de beterende hand is. En ik denk dat jouw lichaam alles onderdrukt heeft en dat dat er nu uitkomt. Heel veel liefs uit Rotjeknor.

  2. Hard gewerkt jullie twee. HOpelijk ben je snel weer fit.

  3. Arme jij.
    Zo komt alle spanning eruit die je al een tijdje aan het opbouwen was?.
    Kun je ook codeine krijgen tegen de hoest?
    Pas op dat je geen longontsteking hebt of krijgt.
    Sterkte en een knuffel voor jullie. liefs Madeleine

  4. Ach Janneke, wat vervelend! Ik hoop dat je je snel wat beter voelt…

  5. Dat zal je zien, word jij ook nog ziek als het eigenlijk echt niet kan, maar daar hebben je lijf en longen geen boodschap aan. Heel veel beterschap voor jullie beiden!

  6. BETERSCHAP 😷🍯🍒🍉🍇🍎🍋🍓

  7. Bisolvon forte helpt heel goed,

  8. Laat er een arts naar kijken als je nog steeds zo hoest. Ik had zoiets en het bleek een dubbele longontsteking te zijn. Ik had geen koorts, maar voelde dat mijn longen volliepen en ik kon niet meer hoesten van de pijn.
    Heel veel beterschap!

  9. Beterschap!!
    Hardnekkig virus. Hoop dat je de tijd kunt nemen uit te zieken!!

    Gr Jenny.

  10. Janneke laat aub echt een arts naar je longen luisteren en je advies geven. Voor je eigen welzijn en gezondheid én die van Leo want als jij uitvalt. Geweldig wat Wendy voor elkaar gekregen heeft met jou.

    Groetjes en beterschap,

    Dorothé

  11. Lieve Janneke, wat een ellende! !! Geen weerstand meer na alles wat je hebt meegemaakt, en dan slaat het virus toe, en het is een hardnekkig virus. Ga wel even naar de dokter als je daartoe in staat bent om je te laten controleren. Wel geweldig dat Leo weer thuis is. Heel veel liefs van mij en sterkte toegewenst voor jullie beiden Greta Huigen

  12. Bien sûr, Janneke!
    Maar aan medelijden heb je niet zoveel…je hebt meer aan zo’n geweldige vriendin. Wat ontzettend lief en fijn dat je vriendin je zo goed geholpen heeft.
    Verder denk ik dat je er geweldig goed doorheen geslagen hebt. Dat in een stoel gaan zitten en rustig op je ademhaling letten was een hele goed ingeving, dat bleek wel. Toch denk ik dat het ook heel goed zou zijn als je inderdaad even naar je longen laat luisteren, zoals diverse mensen hier al suggereerden. Een griep die je niet serieus neemt, kan toch altijd nare gevolgen hebben. Dat kan je nu al helemaal niet gebruiken. Maar misschien loopt het los en ben je al weer een stuk beter. Ik hoop het maar.
    Is het voorjaar al weer een beetje begonnen in de tuin?
    Beterschap en fijn dat Leo weer thuis is.

  13. Ja, het voorjaar is in alle hevigheid aan het losbarsten. Er bloeien boshyacintjes en crocussen en ik zag ook de eerste narcis al uit. De tulpen staan in knop, net als de krenteboompjes en de rozenstruiken(met blaadjes dan hè?). Het is hier een graad of 15 overdag en ’s nachts rond het vriespunt. Ik heb een afspraak gemaakt met de huisartsenpost, om vier uur bellen ze terug of ik naar mijn longen kan laten luisteren…….

  14. jeetje janneke…..
    kon je naar je longen laten luisteren ?
    Hoe is het nu?
    Geen gekke dingen doen nu, hoor!
    Liefs, Lydia

    • Ik heb vanmiddag een afspraak bij de huisartsenpost. Ik zit er he-le-maal doorheen. Ik heb nu 6 dagen aan een stuk niet langer dan twee uur achter elkaar geslapen. Soms maar vijf minuten. Ik durf gewoon niet naar bed te gaan! Zolang ik me concentreer opmijn ademhaling gaat het goed, maar zodra ik begin weg te zakken, moet ik zo erg hoesten dat ik er bijna in stik. Vanmorgen had ik ook koorts…

  15. Beterschap!

    Opbeurende groet,

  16. Hiep hiep Hoera! Ik heb geen longontsteking!, wel een acute bronchitus. Ik heb hele sterke hoestdrank gekregen met morfine erin en zometeen ga ik even 14 uur slapen

    • Heb je ook laten controleren of je misschien kinkhoest hebt?

      • Toen ik 4 jaar was, heb ik hele erge kinkhoest gehad en dan krijg je het geen tweede keer. Ik kan me die hoest nog herinneren en die was wel anders. Daar moest ik meer bij overgeven. Het is nu (eindelijk!) zo goed als over trouwens. Ik hab al twee nachten geslapen zonder hoestdrank en de energie om van alles te doen momt weer terug. Voor mij geen morfine meer……..

  17. Mooi en nu nog “even” de bronchitis overwinnen. Ik neem aan dat je met die morfine meer dan genoeg hebt kunnen slapen…hopelijk word je er niet al te suf van want op een gegeven moment moet je toch weer verder en met een suf hoofd is het slecht denken.😉

  18. O jee……beterschap! Wat een rotig einde van een paar superfijne dagen.

  19. Gelukkig dat je contact med de vårdcentral hebt gehad. Op dit moment kan jij niet uitvallen maar het gebeurt altijd wanneer het niet past. Ik hoop dat je wat slaap hebt ingehaald en je inmiddels herstellende bent. Kram Karin

Geef een reactie

