Wereldvrouw avant la lettre


Ze is nu al een jaar of drie geleden overleden, maar ik denk dat ze zo’n jaar of 95 geworden is. Ik leerde haar pas kennen toen ze  net zo oud was als ik nu ben, tweede helft 60. Ze vertelde graag over haar leven en naarmate ze ouder werd, vertelde ze steeds vaker dezelfde verhalen. Zo heeft ze me verscheidene malen verteld hoe haar ouders elkaar hebben leren kennen. Dàt was nu precies het enige verhaal waar ik nooit genoeg van kreeg. Op de site Wereldvrouwen komen prachtige romantische liefdesgeschiedenissen voor, maar het verhaal wat ik nu ga vertellen is ook waar gebeurd. Eigenlijk gaat het over een wereldkerel, maar allá.

In 1910 stond er buiten Dordrecht aan de Merwede een herberg/café, ongeveer op dezelfde plaats waar later ICI kwam, ietsje verder dan de ruïne, op de Staart. De rivierschepen legden daar aan nadat, of voor ze geladen hadden en dan dronken de schippers en hun knechten een kop koffie daar. De moeder van mijn vriendin was in die tijd 10 jaar en ze woonde bij haar oom en tante(de herbergiers)voor een poosje, omdat haar moeder ziek was.  Hoewel ze nog jong was, werkte ze al heel aardig mee in het café. Op een dag was ze het straatje aan het boenen toen er een jongen op haar afkwam die vroeg hoe oud ze was. Ze vertelde dat ze tien jaar was, hij was 16. “Ik ga met jou trouwen later, maar nu ben je nog te jong en ik ook” zei hij. Hij vroeg wanneer ze jarig was. Toen ze het hem vertelde, beloofde hij naar haar toe te komen op haar zestiende verjaardag en dan zou hij haar vragen om met hem te trouwen. Ze wist niet zo goed wat ze ermee aan moest, maar ze voelde zich wel gevleid natuurlijk. Enfin de jaren gingen, nooit meer die jongen teruggezien, en het meisje werd 16. Op die dag kwam er een jongeman bij haar oom en tante vragen waar  hun nichtje was, want hij was zijn belofte niet vergeten. Het meisje was allang weer terug naar haar ouders die in Sliedrecht woonden aan de dijk. Ze heeft me het huis nog weleens aangewezen,mijn vriendin. Hij vroeg het adres en is toen helemaal gaan lopen naar Sliedrecht langs de rivier. Dat is een uur of drie lopen denk ik. ’s Avonds laat kwam hij aan en vertelde dat hij zijn belofte kwam inlossen. Ze zijn inderdaad met elkaar getrouwd en mijn vriendin vertelde altijd dat haar ouders NOOIT ruzie hadden en dat ze heel veel van elkaar hielden.” Mijn vader droeg mijn moeder op handen” zei ze altijd.

Nou, als dat niet romantisch is . Omdat mijn vriendin nu is overleden, wil ik dit verhaal vertellen, omdat er misschien anders wel niemand ooit dit verhaal aan de wereld bekendmaakt en dan gaat het verloren……

Nu reizen we naar onze geliefde in Afrika of  Mexico of zoiets en voor we vertekken, hebben we iedere dag contact via Skype of zo, maar ik denk dat een voetreis van Dordrecht naar Sliedrecht –  na zes jaar geen contact –  wel net zo´n verre reis was toen als dit nu……

11 Reacties op “Wereldvrouw avant la lettre

  1. Een mooi en liefdevol verhaal.
    Dat er nog maar veel van dit soort huwelijken zullen volgen.
    Romantische groet,

  2. Wat mooi…

  3. Ik ben helemaal geen romantische ziel, maar dit verhaal is zo echt! De reden waarom je het opschrijft vind ik misschien nog wel “bijzonderder”. De laatste twee alinea’s hakken er in bij mij!!

  4. Zo’n man laat je toch niet voor niets naar je toe lopen. Die moet je meteen houden, als hij zo veel voor je over heeft. Wat een prachtig verhaal. Heerlijk.

  5. Ik ken het verhaal maar ik weet niet meer waarvan.Heb je het misschien een keer eerder geplaatst?

  6. Ja San, je hebt gelijk! Karien had het ook gezien. Ik word oud, ik ga al net zo vaak de verhalen vertellen als zij deed. Ik heb ovrigens opgemerkt dat de leeftijden iets verschillend zijn in de twee verhalen. Volgens mij is het tweede correcter….https://baasbraal.wordpress.com/2011/08/13/liefde-op-het-eerste-gezicht/

  7. Ja, dat is echt ongelooflijk! Na zes jaar en dan ook nog zo’n gave relatie.

  8. Ach wat een romantisch verhaal!

  9. Ach, wat een lief verhaal!

Geef een reactie

