De dertiende dag


O, jongens , wat hou ik van dit land! Ik hou van de natuur, ik hou van de Zweden met hun aparte gewoontes, ik hou van de winter, van de zomer, gewoon van ALLES!

Op 27 december begon het hier  te sneeuwen en is de temperatuur voornamelijk onder nul geweest.  Dat kwam goed uit, want mijn zoon was net de avond ervoor gekomen met twee van zijn kinderen. Daardoor kon er gesleed, geskied en een sneeuwpop gebouwd worden.

DSC_0028DSC_0032DSC_0056

De kerstman heeft zijn hart  verloren                                                                          ____________________________

 

Onze dochter en haar gezin, die voor Kerstmis hier waren, hadden pech. Toen was het  nog abnormaal warm hier. Ik las dat op de Noordpool zelfs de temperatuur rond het vriespunt lag. Dat is 30 gr. warmer dan normaal! Nu is dat echter allemaal over. Alles is weer normaal geworden. Af en toe valt er  een vers laagje sneeuw en alles is berijpt en overdag schijnt de zon. Hij staat zo laag, dat zelfs midden op de dag de horizon licht roze kleurt en het is vandaag op ‘het heetst van de dag’ -14 graden……

DSC_0060

Ik zou het beslist niet willen missen. Ik zit op een Facebooksite, die heet Wereldvrouwen. Als ik dan lees over vrouwen in Libië, Kenia, Abu Dhabi of de Philipijnen vind ik dat erg leuk, maar ik zou niet met ze willen ruilen en dan de echte winter hier missen. Trouwens: ik zou ook de zomer hier niet willen missen als de zon 20 uur per dag schijnt en het nooit helemaal donker wordt.  Het grauwe, grijze weer van october en november en van maart, DAT zou ik wel willen missen, maar nu is alles licht en sprookjesachtig mooi……

O, wat hou ik van dit land met zijn mensen, die zo anders hun feesten vieren! Zelfs hun feesten mogen niet onvoorspelbaar zijn. Het eten bij ieder feest is altijd hetzelfde, ze vieren ook steevast hun feesten te vroeg . DSC_0003

Dit jaar hebben we een traditioneel Zweeds Julbord gemaakt op Kerstavond (helemaal zoalshet hoort) met kerstham, Zweedse gehaktballetjes, haring, kaas, kruidenbrood (brood met speculaaskruiden, maar zonder suiker), knakworstjesen linksboven zie je nog ‘doop’ staan (vocht van de ham ingekookt, daar moet je je brood in dopen). Wat er ook bijhoort, maar wat ik niet heb gemaakt is rijstepap. Dat wordt aan de Tomten (huiskabouter) gegeven, als dank voor de bescherming van je huis en landerijen het afgelopen jaar  (en de’rest’ wordt natuurlijk gewoon zelf opgegeten).

1 mei is hier een feestdag, het begin van de lente, maar het wordt op 30 april gevierd met kinderen die als heksen en tovenaars worden gekleed en geschminkt en grote vuren overal waar speciale lenteliederen worden gezongen. Kerstmis wordt op kerstavond gevierd (Julafton), maar al vanaf 15 december wenst iedereen je God Jul (Prettig Kerstfeest). De mensen die je op Kerstmis zelf spreekt, wensen je God Fortsättning (Goede voortzetting). Daarna begint iedereen je een Gott Nytt År te wensen en vanaf 3 januari is het al God fortsättning! Tenslotte is het jaar dan al twee hele dagen geleden begonnen…… Vandaag is het de dertiende dag na Kerstmis, Driekoningen dus. Dat is een echte rode dag (in de agena en op de kalender is hij met rood aangegeven). Geen werk, geen school, maar hoe ze het vieren weet ik eigenlijk niet. Wel zag ik gisteren op Facebook dat we een God Trettondagsafton werden gewenst. Er wordt ons dus een prettige  dertiendedags AVOND gewenst, dus de avond v ooooooor de dertiende dag=Driekoningen. Dat verzin je toch niet? Na deze dag is de Kerstvakantie officieel voorbij. De kerstboom wordt opgeruimd, maar de lichtjes voor de ramen en in de bomen buiten blijven nog zeker een maand staan en hangen. Ergens tussen half en eind februari worden die pas opgeruimd. Dat vind ik nou een hele fijne gewoonte. Ik vind het verschrikkelijk gezellig al die lichtjes in het donker…..

kerstversiering3

Had ik al gezegd dat ik zo van dit land hou, van de mensen, van de natuur en de rust, maar ook van de verschillende seizoenen? Ik HOU van dit land!

Ik ga het nog missen allemaal, maar toch zijn we nog steeds van plan om in september of zo naar Nederland terug te verhuizen. ECH WEL!!!

 

 

 

17 Reacties op “De dertiende dag

  1. He fijn wat van je te horen. Leuk om te horen dat je echt van Zweden ben gaan houden. Zelfs met hun eigenwijze gewoontes…….
    Ik zou graag nog een keertje buurten bij je daar, maar dat zit er niet in denk ik zo. Dan maar de herinneringen koesteren….;)
    Liefs Lydia……
    ps. Ik zal Arjan vragen skype weer op mijn laptop te zetten dan kunnen we weer eens bijkletsen.

  2. Fijn dat er weer een blogje te lezen, ik dacht dat je gestopt ws met bloggen .

  3. God Trettondagsafton!

    Wat een prachttradities heb je ons allemaal uitgelegd en laten meebeleven.
    Ja, ik ben door jouw blogs ook van jouw land gaan houden.

    Maar tevens heet ik je weer van harte welkom hier in Nederland.

    Maar ook wens ik jullie veel geluk, gezondheid en liefde voor 2016.

    Vriendelijke groet,

  4. Fijn weer een blogje van je te lezen. Toi toi met afscheid nemen en verhuizen… dat zal nog een hele klus worden.

    Groetjes,

    Dorothé

  5. Joh, houd jij van dat land? Dat is echt niet te merken! ;-;

    Een mooi 2016!

  6. Ik snap je zo goed! Gelukkig hoef je er niet te wonen om er van te houden!! Je kunt er gewoon naar toe gaan , genieten van alle moois en je dan thuis voelen. Voor jullie een heel goed en gezond jaar en hopelijk verloopt de hele verhuizing inclusief huizen zoektocht voorspoedig.

  7. De allerbeste wensen voor 2016! Fijn om weer iets te horen.

  8. Gelukkig nieuwjaar! Dat die feestdagen ’s avonds, de dag ervoor, gevierd worden, is een gebruik uit de Middeleeuwen. Ook in onze moderne tijd zie je dat nog terug (en in Zweden blijkbaar nog sterker). In Duitsland (waar ik woon) is Heiligavond (24 dec., ‘dan gaan s middags al alle winkels enzo dicht) eigenlijk het belangrijkste, de twee kerstdagen daarna zijn eerder voor familie/vrienden/gezelligheid enzo. Je ziet het ook aan het gebruik van het woord “Sonnabend”: Dat is niet zondagavond, maar zaterdagavond!🙂
    In Nederland hebben we er trouwens ook nog eentje: Sinterklaasavond wordt op 5 december, dus de avond voor de eigenlijke Nikolaas-dag gevierd.

  9. Ja, LEUK Janine! Je beseft je eigen dingen veel minder dan de gewoonten van anderen die je niet kent.
    Het klopt wel dat ze hier nog veel meer heidense gewoonten hebben. Het Christendom is hierveel later aangekomen en dat heeft tot op dedag van vandaag nog gevolgen voor de manier waarop tegen zaken en mensen wordt aangekeken

  10. JJOH….ik wil daar ook wonen

  11. Ha, ha wat leuk! We hebben ook nog Mortensaften – de avond vóór Sint Maarten, Storbededagsaften – de avond vóór de gebedsdag. Zelfs Pasen wordt vóór Pasen gevierd. Witte Donderdag en Goede vrijdag zijn vrije dagen!

  12. Leuke sfeervolle foto’s!
    Janneke en gezelligheid, dat gaat altijd samen!
    Daar leent Zweden zich ook zo voor: gezellig met de familie, de mensen in je omgeving, de vieringen, de fika, julbord, en dan de natuur waar je je energie zo kwijt kan en lekker kan genieten van alles, tot het zwemmen in het meer, of sneeuwruimen of houtblokken stapelen…hebben het nog niet over je heerlijke Zweedse tuin, midden in het natuurlijke Zweedse landschap. Nog even stevig er van genieten , Janneke, voor zo ver dat mogelijk is.
    Maar, als je in NL terug ben, zal het vast ook goed gaan lukken; je hebt je snel kunnnen aanpassen in Zweden, dus zal je je ook weer gaan aanpassen als je terug ben, lekker dichtbij je kinderen en kleinkinderen.
    Voor nu nog: heel veel gelukkige maanden in je geliefde Zweden!

  13. Het te vroeg vieren van feestdagen is niet typisch Zweeds. ook in Duitsland is kerstavond de belangrijkste dag van Kerstmis. Wij kennen de term kerstavond natuurlijk ook… In Amerika vieren ze New Years Eve; wij ook, alleen noemen we het oudejaarsavond. Maar ook dat is gewoon de avond voor de eigenlijke feestdag: Nieuwjaarsdag. Katholieken vieren Pasen vanaf zaterdag 12.00 uur: paaszaterdag. sinterklaasavond is al genoemd. Wij kunnen het dus ook…

  14. Het is hier zo géén winter dat het bijna voorjaar lijkt af en toe. Ik kijk met enige jaloezie naar de prachtige plaatjes bij je blog. Het is hier 8 graden en alleen in de provincie Groningen heeft het even gewinterd, Ik denk dat schaatsen er ook niet inzit dit jaar en de Elfstedentocht kennen we straks alleen nog maar van de geschiedenis, jammer….

  15. Maar wat ik begrepen heb is dat ze een Elfstedentocht over de weg hadden kunnen houden, toch?

  16. De allerbeste wensen voor 2016!
    Fijn dat je weer blogt!

Geef een reactie

