Malmö, daarheen en weer terug


Malmö is de zuidelijkste stad van Zweden en het ligt tegenover Kopenhagen (gescheiden door de Grote Sont). Dat is te merken. Op de desk van het hotel stond een grote doos met folders en visitekaartjes van bezienswaardigheden. Er was NIET ÉÉN kaartje/foldertjes bij van Malmö, alleen maar van Kopenhagen. Maar ja, we waren een paar maanden geleden al in Kopenhagen met de Hansa Green Tour (moet ik nog een logje over schrijven). Eigenlijk dacht ik dat Malmö wel niet zoveels soeps zou zijn daardoor. Je bent in 15 minuten in het centrum van Kopenhagen met de trein (het station lag op spuugafstand) en ik was dan ook half en half van plan een van de twee dagen naar Kopenhagen te gaan . Ik ben DOL op Kopenhagen! Die woensdag ging Leo met een bus naar een biologische boerderij geloof ik, in ieder geval een eind weg en ik besloot eerst Malmö maar eens te gaan verkennen. Wat is dàt een leuke stad zeg! Malmö staat hier in Zweden bekend om zijn enorme aantal buitenlanders dat er woont. Ze hebben het grootste percentage ‘invandrare’ (allochtonen) van heel Zweden. Er is ook heel veel werkeloosheid en armoede in Malmö. Daardoor komt het ook weleens negatief in het nieuws in verband met vechtpartijen niks van gemerkt.
Ze hebben een prachtig centrum met oude huizen, van die hofjes achter poortjes b.v. zo
DSC_0740
DSC_0723
en ik heb wel zes kleine en grotere pleinen geteld. Alles was prachtig in oude staat gehouden en onderhouden met mooie keien op de grond en een terughoudend parkeerbeleid.
DSC_0721
DSC_0718DSC_0724
Dan stond er een knots van een kasteel middenin een prachtige groot park met verschillende tuinen waarin nog van alles bloeide. Er horen ook kassen bij, maar die zijn alleen in het voorjaar interessant heb ik me laten vertellen hoewel het Zweeds van Malmö bijna niet te verstaan is, een soort Limburgs zal ik maar zeggen.

herfst

herfst


Er stond zelfs een molen! tot 1700 was Zuid-Zweden Deens, vandaar waarschijnlijk...

Er stond zelfs een molen! tot 1700 was Zuid-Zweden Deens, vandaar waarschijnlijk…


Er rijpen zelfs nog tomaten buiten, dat is op onze hoogte niet mogelijk hoor!

Er rijpen zelfs nog tomaten buiten, dat is op onze hoogte niet mogelijk hoor!

en watdacht je dan van deze bananen? Ze staan het hele jaar door biten....

en wat dacht je dan van deze bananen? Ze staan het hele jaar door buiten….


 de agave en het olijboompje stonden al klaar om in de kas (achter mijn rug) te worden gezet voor de winter

de agave en het olijboompje stonden al klaar om in de kas (achter mijn rug) te worden gezet voor de winter


En wat bijna alle steden in Zweden gemeen hebben: dan heb je in oude kromme straatjes gelopen met van die prachtige pleintjes ertussen en ineens, ineens wordt het helemaal open en licht en kom je bij de zee (of bij het meer)! Langs de waterkant staan dan een aantal imposante gebouwen met van die prachtige markiezen aan de vensters en overal langs het water staan bankjes of complete zitgroepen.
DSC_0716
DSC_0715
De Zweden zijn gek, dus zitten ze nog buiten (soms in een t-shirt!) wanneer een normaal mens binnen bij de kachel zit. Het was heel lekker weer, een waterig zonnetje en 15/16 graden. Ik ben er al helemaal aan gewend en zit zelf ook regelmatig op een bankje bij deze temperaturen. De terrassen zijn verwarmd en er liggen overal dekentjes, maar dat gaat mij nou te ver.
Heerlijk vind ik het, dat zwerven in een grote stad, helemaal in mijn eentje! Als je samen bent, kom je veel minder makkelijk in contact met mensen. Leo is trouwens al lang niet meer in staat flinke wandelingen te maken. Bovendien kon ik zo eens rustig in winkeltjes neuzen en het een en ander kopen zonder dat Leo me maant om weer door te lopen. En leuke winkeltjes hebben ze daar zeg! Malmö is de derde grootste stad van Zweden en er waren erge leuke artistieke winkeltjes. Ik moest nog een stelletje kleren hebben, want alles wordt zo langzamerhand te groot natuurlijk. Ik heb een limegroen shirt gekocht met lange mouwen met een legging in precies dezelfde kleur en daarop een soort capetruitje in een donkergroene tint.Ik heb een grijs rokje , maar dat hoort eigenlijk bij mijn paarse t-shirt met legging. In een andere winkel vond ik een lange broek, precies in de twee groene kleuren die het shirt en het capetruitje waren! Ik heb nu drie goed passende broeken met iets erop en drie(iets minder goed passende) rokken met iets erop. Dat is toch niet overdreven, zeg nou zelf! Meer heb ik eigenlijk niet nodig, want ik loop hier thuis natuurlijk in een slobberbroek en een oud t-shirt
Er was ook een Marimekkowinkel met kleding, stoffen, meubels en serviesgoed. Ik kan daar kwijlend rondlopen. Ik had bijna een prachtig stervensduur tafelkleed gekocht, maar we nemen de tafel waar het op past niet mee naar Nederland, bedacht ik me gelukkig net op tijd saved by the bell.
En in de wereldwinkel, die ook al mooiere spullen had dan de onze in Linköping, vond ik eindelijk precies wat ik zocht om op/onder/bij mijn nieuwe witte winterjas te doen: een fleurige/veelkleurige soort grote col/sjaal/muts met bijpassende vingerwanten (open aan de toppen) in een prachtig bij elkaar passend groen, paars, lila met turquoise en blauw. Ik ben weer een gelukkig mens!
De volgende dag ben ik naar een ander deel van Malmö gegaan wat iemand mijn aanraadde. Het was een soort Crooswijk van Malmö met allemaal buitenlanders. Er moest een grote groentenmarkt zijn met allemaal exotische groenten voor de buitenlanders. Je kon er ook heerlijk en exotisch lunchen, dus dat leek me wel wat. Wat het lunchen betreft, had ze helemaal gelijk. Het was jammer dat ik maar 1x kon eten, want ik kon bijna niet kiezen tussen wel acht verschillende exotische restaurantjes waar je voor 65 Kroon (€7,00) meer dan genoeg kon eten. Wat de groentenmarkt betreft: hij háálde het niet bij de markt van Rotterdam of de Albert Kuijp bijvoorbeeld. Dan heb ik het nog niet eens over de Markthal natuurlijk die nu in Rotterdam staat en die ik nog niet in werking heb gezien….. Misschien dat zoiets exotisch is als je je hele leven alleen maar in Linköping of Gävle hebt gewoond, maar er stonden een stuk of zeven kramen en ik heb geen groente gezien die ik niet al kende. Toch vond ik het leuk om in dat gedeelte van de stad te komen, met allemaal buitenissige winkeltjes (voetmassage, 2e hands meuk, Turkse/Pakistaans/Griekse/Chinese supermarktjes en mensen in allerlei kleuren in de straten enz. Ik hou van dat soort buurtjes.
Voordat ik naar ‘Crooswijk’ ging, was ik ’s morgens eerst met Leo meegelopen die bij de EON moest zijn voor zijn tweede dag. Het was 15 minuten lopen vanaf het hotel volgens de organisatie van de conferentie, maar wij deden er samen meer dan 25 minuten over en Leo was bijna uitgeput toen we (5 minuten te laat) aankwamen. We hadden afgesproken dat hij terug een taxi zou nemen, want na een dag werken ben je natuurlijk nog veel moeier. Hij was echter eigenwijs geweest en was toch terug gaan lopen. Toen hij de hotelkamer binnenkwam, was hij zo uitgeput, dat hij moest overgeven! Pfff, nou, weer wat geleerd! Het valt niet mee als je conditie je in de steek gaat laten. ’s Avonds zijn we naar een restaurantje om de hoek gegaan dat ik van tevoren al had uitgezocht.
Vrijdag zijn we door het binnenland teruggereden, van de snelweg af. Ik kan ontzettend genieten van rijtochtjes in Zweden zo: kleine houten huisjes in allerlei kleuren, bos, heuvels, kromme weggetjes en dan ineens een meer: vakantie in eigen land!. Het kost echter wel een heleboel tijd, dus we waren pas om half vijf thuis. Over Kopenhagen schrijf ik in een volgend logje….

12 Reacties op “Malmö, daarheen en weer terug

  1. Wat een heerlijk logje om te lezen. Het is net als of ik met je mee was op reis door al die steegjes pleintjes en winkeltjes.

  2. Oh hier moet ik ff voor gaan zitten! 😃

  3. Leuk om te lezen. Je was duidelijk in je element daar. Ik hoop voor je man dat het opschiet met de planning voor een operatie.

    Groetjes,

    Dorothe

  4. Schaam. schaam, in alle jaren dat ik in Zweden kom reed ik Malmö altijd voorbij. Prachtig verhaal zeg en ik kan niet wachten om in Malmö te stoppen..(ik had het natuurlijk kunnen weten, havensteden zijn altijd interessant).

  5. Goede morgen toen ik opzocht wat begrafenistradities in Zweden inhouden kwam ik o.a. op jouw blog terecht. Ik wou heel graag iets weten: De vader van mijn Zweedse schoonzus is overleden, en er komt een kerkdienst volgende week. Maar de crematie en bijzetting zal pas over een aantal maanden gebeuren. Wij willen graag bloemen sturen, maar ik vroeg mij af wat er dan met de bloemen gebeurt na de dienst? Of worden er pas bloemen gedaan bij de crematie? Ik zou het geweldig vinden mochten jullie mij hierover iets kunnen vertellen. Dat mag ook via mail: hilde.douliez@skynet.be.
    Alvast Bedankt!

    • Ik heb in de loop van de tijd twee logjes geschreven over begrafenissen in Zweden die ik heb meegemaakt: https://baasbraal.wordpress.com/2010/03/19/begrafenis/ en
      https://baasbraal.wordpress.com/2012/04/05/een-voor-een-traden-de-kinderen-met-hun-nageslacht-aan/
      Ik heb nog nooit gehoord van een kerkdienst en dan een begrafenis een paar weken later. Het enige wat ik weet is dat je ALTIJD een bloem per persoon meeneemt naar de begrafenis of crematie, zelfs het kleinste kind geeft een eigen bloem. Die handbloemen blijven op de kist en worden waarschijnlijk mee gecremeerd, maar wat er met de andere bloemen gebeurt, kan ik niet zeggen. Ik denk dat je wel bloemen kunt sturen. Ik zou een mooie tak sturen of een vaas met bloemen , niet iets heel groots. Dan kunnen ze dat na de kerkdienst mee naar huis nemen of bij de dode in de koelcel zetten (weet ik veel!) Ik kan het wel voor je navragen bij een echte Zweed, maar die geven altijdvan die vage antwoorden…… Misschien heb je erniet veel aan, maar dat is mijn antwoord.
      .

  6. Grappig, toen wij op vakantie in Kopenhagen waren, zijn we extra een dagje de Sont overgestoken naar Malmö. Ik vond het een geweldige stad. Veel kunst op straat, leuke straatjes, prachtige gevels, etc. Het jammere was dat het maandag was, dus er was veel gesloten. Bijzonder moeilijk toen ik erg naar de wc moest…
    In een lunchroom hadden een paar meiden een verjaardagsfeestje. Ze zongen, lang zal ze leven in het Zweeds, Erg leuk, ik zou zo mee kunnen zingen. In het Nederlands dan.
    Malmö is een stad waar ik nog wel terug naar wil, om al die dingen te zien die nu dicht waren. En ook om ‘Crooswijk’ te bezoeken, dat hebben wij op die ene dag niet gezien. Heerlijk om jouw herkenbare foto’s te bekijken. Dankjewel.

  7. Ziet er prachtig uit daar!

  8. Even een reactie over in twee etappes begraven / Crematie. Hier in Bergslagen gebeurt het vaker dat er eerst een kerkdienst is en pas later een bijzetting van de urn. Als er begraven wordt dan gebeurt het in een keer. Bloemen worden bij een crematie naast de kerk gelegd of deze worden naast het gebouw bv de begraafplaats verzameld en daar neergelegd

  9. Janneke ken je de kleren van Gudrun Sjödén, zij heeft ook altijd van die fantastische kleuren combinaties.

Geef een reactie

