Alles voor de punten…..


Leo en ik zijn echte potters. We bewaren ALLES! Daar hebben we de gebruikelijke excuses voor: “kan ik nog wel eens nodig hebben, het is nog niet kapot, als ik weer aankom kan ik het weer aan, als ik weer afval kan ik het weer aan, volgende zomer ga ik het wèl dragen, het is een erfstuk, mijn oma/opa heeft het zelf gemaakt, de kinderen moeten toch íéts hebben om mee te spelen als ze komen (ja, maar niet een hele kast vol toch?)” enz. enz. enz. Toen we naar Zweden gingen verhuizen, heb ik een hele strenge selectie gemaakt, dus we zijn al een heleboel kwijt. Daarvoor hadden we ales bewaard wat ons huis was binnengekomen. Zo hadden we 20 jaar kerstkaarten in huis bijvoorbeeld. Als kind speelde ik altijd met de ansichtkaarten bij mijn oma, maar dat wordt tegenwoordig niet meer gedaan… Ik had een primus die nog van mijn moeder was geweest toen ze als meisje voor het eerst ging kamperen, nou ja: vul maar in, ik had het.
De huizen in Zweden hebben allemaal veeeeeel bergruimte. Ten eerste hebben ze hier ruimte genoeg en ten tweede moet je veel bergruimte hebben om de winterspullen in de zomer en de zomerspullen in de winter kwijt te kunnen. Maar een huis met 5 kamers met allemaal minstens1 kast, een grote woonkeuken met plenty bergruimte, een grote serre, een dubbele garage met schuur erachter, een houthok, een speelhuisje en een logeerhuisje voor twee mensen, is echt meer dan genoeg om al je spullen kwijt te kunnen. Het is meer dan genoeg om alles wat je huis binnenkomt, daar ergens op te bergen. So far so good, ik denk dat jullie het plaatje wel een beetje rond hebben.
Wij willen volgend jaar aan het eind van de zomer ons huis verkopen en terug naar Nederland verhuizen. Daarvoor wachten nog drie operaties (Leo heeft vandaag gehoord dat zijn prostaatprobleem niet met medicijnenkan worden verholpen en dat hij dus eerst geopereerd moet worden daaraan voor zijn niertransplantatie) en de daarbij behorende herstelperiode als het allemaal goed gaat…….. Ik wil dus het huis voor een groot deel opgeruimd hebben, zodat het qua verkoop goed oogt en dat we niet een hele zooi naar Nederland mee terug nemen op een driekamerappartement of dat we met een verhuzing in zicht en ziek, zwak en misselijk die hele zooi nog moeten uitzoeken. Via haar kwam ik in contact met deze website. Nou heb ik altijd een beetje moeite met zo’n groepsgebeuren. Ik pas niet goed in groepen, ik ben meer een individualist. Ik krijg daar faalangst van. Met die groepen voor de lijn en mij is het ook nooit goed gekomen. Als er druk op mij gezet wordt, zo van: “kom op WE hebben afgesproken dat….” ben ik meestal al weg. Ik wil wel graag opruimen, maar, nou ja, ik had dubbele gevoelens. Dus heeft mijn vriendin heel braaf alle mailtjes geforward en deed ik ‘voor spek en bonen’ mee zolang. Maar het is heel LEUK! Na een aantal dagen kreeg ik een beetje overzicht over hoe ik het zelf kon aanpakken en ik had zelfs een paar keer, dat ik dacht: “Eigenlijk moet ik daar ook eens beginnen met ruimen” en dan was er de volgende dag een mailtje waar dezelfde suggestie gedaan werd. Ik kreeg ook een beetje een idee hoeveel dingen ik inderdaad weg zou kunnen doen in de maand october en toen heb ik me toch maar opgegeven…….
500 punten moet ik halen en ik heb er al 400 ruim. Dat zoiets simpels als het halen van punten me nu over de streep heeft getrokken, verbaast me, maar het werkt echt! Ik kijk nu met hele andere ogen naar alle spullen. Ik heb al zeven ongeopende pakken maïzena uit 1999 weggegooid en een pak Koopmans broodmix uit 2005. Moet je nagaan, dat heb ik hierheen meegenomen en dat zou ik dan weer mee terugnemen! Ja, ik hoor jullie lachen! Toch is zoiets een hele grote stap voor mij. Ik heb een hele stapel oud en te groot ondergoed tot lappen verknipt en die gooi ik nu weg als ze vuil zijn.Ik heb glazen weggegooid, goede glazen maar dan in de vorm van een laars. Ik heb twee dekbedden weggedaan en nog kunnen hier 8 mensen slapen als het moet. Mijn twee dekens, prachtige wollen effen dekens, heb ik nog niet kunnen wegdoen, maar nu dacht ik om het misschien aan een bedelaar te geven, die zijn er hier genoeg in Zweden.
Ze had een leuk mailtje over loslaten en dat sommige mensen niet meer kunnen loslaten zodra ze iets in handen hebben. Dat heb ik ook bij mezelf geconstateerd. Gisteren kreeg ik een doosje in handen waar zes kleine glazen schoteltjes in zitten. Dat gebruikte je vroeger om je glaasje bowl op te zetten of om pinda’s of een chocolaadje op te leggen als je iets te drinken kreeg. Die schoteltjes zijn van mijn oma geweest, bij mijn moeder terechtgekomen en nu bij mij. Ik heb ze, in de vijf jaar dat ik hier woon, nooit gebruikt ik wist niet eens meer dat ik ze had! Ik keek ernaar en dacht: “Die doe ik weg”, maar toen ik het in handen kreeg kwamen al die herinneringen boven van verjaardagen bij mijn oma met kersttakken aan de muur en gekleurde lichtjes (mijn oma was 23 dec. jarig) en advocaatjes met slagroom en de broers en zussen van mijn oma en opa…….. Toch heb ik het nu in de doos gedaan die naar de Second Hand shop gaat. Haar voorstel is om als je iets moeilijk kan loslaten als je het eenmaal beet hebt, om iemand anders het tevoorschijn te laten halen en jou te laten beslissen of je het wil houden of wegdoen zonder dat je het aanraakt. Dat is een zinloos advies in mijn geval, want Leo wil HELEMAAL NIETS wegdoen…. De meest lelijke ouwe meuk van cadeautjes die hij 25 jaar geleden heeft gekregen op lezingen en buitenlandse werkbezoeken staat hier opgepropt en verschrikkelijk veel stof te verzamelen… Ik heb de moed nog niet gehad om aan zijn spullen te beginnen en de confrontatie aan te gaan en dat is ook nog niet nodig. Ik ben nu in de keuken bezig en moet nog 6 laden, daarna heb ik de spullen in de badkamer te doen, ik moet nog boeken uitzoeken en toen ik vanmorgen in de auto wilde stappen, viel mijn oog op een prachtige verzinkte, onverwoestbare SNIJBONENMOLEN in de garage die ik blijkbaar mee heb genomen hier naartoe!!! Vroeger hoorde een snijbonenmolen tot een waardevol onderdeel van de uizet. Tegenwoordig snij ik driehoekjes van de snijbonen en ik maak ze al helemaal niet meer in ….o, waar zijn de tijden van de blote kindertjes in het gras? (snijbonen met witte bonen ingemaakt) De snijbonenmolen is van mijn oma geweest en ik heb de beste herinneringen aan het samen snijbonen snijden en inmaken. Het is echter een groot, onhandelbaar ONDING en ik wil hem beslist niet mee naar Nederland nemen. Dat ga ik ook niet doen, maar ik heb hem nog niet aangeraakt………

19 Reacties op “Alles voor de punten…..

  1. Snijbonendraaien bij mijn oma, ja, voor ons een feest.
    Mijn moeder vond het niets maar wij aten zo wel de snijbonen.
    Terugdenkend at ik vooral alles waar ik zelf aan had meegeholpen.
    Zo leerde ik veel vreemde smaken kennen.

    Het weggooien en opruimen kan ik nog steeds niet.
    Maar wel lukt het steeds beter om niets meer nieuw te kopen.
    Mijn huis is al vol genoeg.
    Maar als ikzou moeten verhuizen weet ik het niet.
    Wat heeft een mens echt nodig aan spullen?

    Sterkte met het opruimen, afvallen en de operaties van Leo!

    Vriendelijke groet,

  2. Ik ben hier ook bezig met minimaliseren Janneke. In reactie op de blog die je noemde heb ik nog een paar sites genoemd die je kunnen inspireren. Alle begin is moeilijk no matter waar het om gaat. Als je alleen al beslist om dingen niet meer te kopen omdat je ze niet echt nodig hebt dan win je al. Verder zijn er op Facebook weggeefgroepen om je spullen een goede bestemming te geven. Niet alleen de kringloop maar ook asielzoekerscentra kunnen bepaalde spullen goed gebruiken.

    Over de spullen bloggen en een foto maken van die snijbonenmolen kan ook. Zo hou je die in ere samen met die geweldige herinneringen.

    Groetjes,

    Dorothé

  3. Wat ben ik blij, om dit te lezen. Bij mij is het niet anders, en ik wil ook uit mijn rotzooi stappen…maar kan zo moeilijk wegdoen…..hoe werkt dat puntensysteem?

  4. Ik kan heel goed weggooien, te goed! Ik heb altijd iets nodig wat ik net weggedaan heb….Het voelt heerlijk opgeruimd maar toch heb ik soms spijt bijvoorbeeld als ik dit stukje lees🙂 Komt de mooie snijbonenmolen uit mijn moeders erfenis weer langs..Helaas ik deed hem weg en nu moet ik ook driehoekjes eten. Uit de molen is veel lekkerder…Raak die molen maar snel aan en bewaar hem maar hahaha…. Succes met al je plannen en planningen (gewicht, operaties, opruimen en verhuizen…pfff

    • Wil jij hem hebben Marijke? Als je me een mailtje stuurt met je adres, krijg je hem van me…. Hij is ietsje groter dan een muizenval, maar voor wat hoort wat. Ik ben blij als hij bij iemand komt die hem op waarde weet te schatten.

  5. Heel herkenbaar! Ook van het niet tegen opdrachten krijgen kunnen. Ik heb er helaas helemaaaal geen tijd voor dit jaar, maar toch lees ik elke dag het mailtje. En soms pak ik een laatje of een plank. Elke dag dat er meer het huis uitgaat dan erin komt, is weer meegenomen, zo (maar dan andersom) is het in de loop van de tijd ook dichtgeslibd!

  6. Voorlopig heb ik geen tijd om echt op te ruimen. Dat komt later wel. Maar snijbonen draaien doe ik nog steeds want ik ben dol op snijbonen. Overigens ken ik de blote kindertjes in het gras als lammetjes in de wei. Net zo lekker.

  7. haha grappig want ik weet nog dat ik je geholpen heb met opruimen in Puttershoek. Wat heb je toen veel weggedaan. Ik ben toevallig in een toen gekregen boek van je begonnen twee weken geleden, “De rainmaker”. Zelf ben ik ook aardig aan het ruimen geweest en ben nog niet klaar. Ook sta ik in winkels en stel mezelf de vraag heb ik dit echt nodig. Als ik schoonmaak stel ik me telkens de vraag gebruik ik het nog……De regel iets erin, dan ook iets eruit vind ik ook wel goeie, alleen pas ik die nog niet toe. Daarnaast ben ik wat spullen betreft erruggggg sentimenteel……maar ik geniet zichtbaar van de vrijgekomen ruimte, dus dat motto hou ik erin.
    Succes ermee en goed van je dat je er al mee begin.🙂
    Liefs, Lydia

  8. hahaha ik doe ook mee, maar haal helemaal niet zoveel punten. Sinds de vorige uitdaging gaat bijna alles gelijk weg.
    Maar die snijbonen….die hakt ik ook in blokjes. Lekker stomen en daarna met gesmolten boter en geraspte kaas..mmmmmmmmm

  9. Goed bezig zeg! Hahaha, die maïzena. Geweldig!

    • Ik heb vandaag ook een heleboel droge gist weggegooid uit het jaar nul, maar ik heb eerst nog getest of het werkte in een klein apart bakje met een beetje suiker en lauw water.

  10. Mijn lief en ik, wij vullen elkaar aan. Ik verzamel, hij gooit weg. Gelukkig in overleg! Dus… we komen er wel. Mijn lief en ik!😉

  11. Heerlijk!! Er is niets lekkerder dan ouwe en/of ongebruikte meuk weggooien! Vrijheid blijheid. Papierwerk (ansichtkaarten etc) digitaliseren, en inderdaad foto’s maken van de spullen met een herinnering. Ik moest inderdaad lachen om de maizena: wat zijn jullie toch een stel pakratten samen!

  12. Knap hoor om zo op te ruimen ik herken veel want de schuren die we hier hebben en de garages staan aardig vol, wat ik dan wel weer mis is een zolder… Ik wens je heel veel sterkte met alles en vooral alle operaties enz die gaan komen.

  13. Het is me toch wat! Hou er zelf ook niet van rn het kost zo ongelofelijk veel tijd zeker als er met elk klein dingetje zo veel herinneringen naar boven komen. Ben zelf inmiddels al 7 keer verhuisd en dat ook tussen landen. Naar Zweden zijn we gekomen in een golf formaat auto. Wat heb je echt nodig? Je huisdieren, computer, en kleding😄. Zo heeerlijk om zo opnieuw te beginnen.
    Weet nog de verhalen van mijn moeder. Vroeger kon je niet eens meer m’n slaapkamer in komen. Zij gebruikte daarom de afvalzak methode. Alles erin waar je over twijfelt. Leg hem voor een specifieke tijd weg. Zet de datum erop. Als die datum aanbreekt en je hebt nooit die zak open willen maken doe je hem zo in z’n geheel weg en vooral zonder erin te kijken. Mocht het nog steeds moeilijk zijn laat je iemand anders de dichte zak weg doen. Methode werkt nog steeds voor me🙂

Geef een reactie

