Niets menselijks is mij vreemd….


Eigenlijk vond ik mijzelf iemand die geen vooroordelen had. Ik heb gewoon niet de neiging om het gedrag van een persoon op een hele bevolkingsgroep af te schuiven. Ik leg niet zo snel een stigma op iemand….
Zoals de meesten van jullie wel weten, ben ik aan het afvallen (18 kg. op dit moment, maar dat terzijde) en ik ben tevens hevig aan het trainen en zwemmen (en wandelen bij ons in het bos met een snelheid van 5.2 heuvel op heuvel af, maar dat terzijde). Ik heb het allemaal zelf een beetje bedacht hoe ik het meest effectief train, maar ik was er natuurlijk niet zeker van of ik het ook goed deed. Toen ik dus op een gegeven moment een foldertje in handen kreeg met een aanbieding van 6 lessen van een persoonlijk begeleider in een klein groepje van vijf met allemaal een eigen programma, besloot ik om het er een keer op te wagen en het geld ervoor uit te geven. De persoonlijk begeleider bleek een blonde Viking-kleerkast te zijn van een jaar of 23 met een weliswaar kanp, maar verder nogal dom gezicht. Ik had er al meteen spijt van!
We hadden eerst een persoonlijk gesprek waarin hij vroeg wat ik wilde bereiken en waarom. Hij testte wat dingetjes, so far so good. Nu moeten jullie eerst weten, voor degenen die mij nog nooit gezien hebben, dat ik nogal …ehm… levendig praat en gebaar. Ik weet uit ervaring dat er mensen zijn die denken dat ik ruzie aan het maken ben als ik dat doe. Voor Zweden, met hun flegmatieke, gelijkmatige gedrag, ben ik een soort tijdbom soms, die ieder moment kan ontploffen. Ik vertelde dus tegen Samuel dat ik een gevoelloos stuk heb in mijn linkerbeen en of hij misschien wist of dat ernstig was en waar dat vandaan kon komen en ik zag hem afhaken. Hij zou het aan iemand vragen en of ik dan donderdag op de eerste bijeenkomst kon komen. Volgens mij luisterde hij helemaal niet meer. Maar goed, ik had betaald, dus ik was er. We waren inderdaad met vijf meiden. Drie ervan waren jonge, afgetrainde meiden en de vierde was iemand die een jaar of tien jonger was dan ik en duidelijk minder sterk dan de andere drie, maar duidelijk meer getraind dan ik. Na de warming up kregen we ieder ons eigen programma. Ik kreeg een programma met gewichtjes! Het zat heel simpel in elkaar tè simpel naar mijn smaak. Ik kreeg een cyclus van 3×3 oefeningen die ik allemaal 16x moest uitvoeren en een cyclus 3x bijvoorbeeld 16x een gewichtje naar je toe halen, 16x een gewichtje op een andere manier naar je toe halen, 16x een balgewicht van de grond omhoog zwaaien en weer naar de grond laten komen,16x met een elastiek onder je voeten zijwaards lopen en weer terug, 16x de benen strekken en weer buigen terwijl je op een laag bankje zit, zulke dingen. Ik balen als een stekker. Hoe kan je dáár nou gewicht mee verliezen? Nou, ik had het verschrikkelijk mis! Binnen vijf minuten was ik aan het zweten als een otter over mijn hele lijf…… Samuel liep ertussendoor en ik had min of meer het gevoel dat hij aan mij het minste aandacht besteedde. Af en toe liet hij me wel eens vertellen hoe ik het beleefde en dan knikte hij wat en keek weer vaag weg. Maar dan kwam hij de volgende keer en zei: “en als je het nu eens zo probeert?” en dan had hij een nieuw schema geschreven! Het was gewoon een prachtig, simpel, goed in elkaar zittend programma om spieren op te bouwen en gewicht te verliezen. En hij luisterde wèl! Hij was gewoon een beetje Zweeds, daar moet ik soms aan wennen. Ik ben dus van mijn ‘het-is-een-kleerkast-dus-hij-is-dom-en-oppervlakkig-vooroordeel’ afgestapt en toen was het tijd om maar meteen van een tweede vooroordeel af te stappen, nl. dat antirimpel- en andere schoonheidsmiddelen per definitie niet helpen. Toen ik de laatste keer in Nederland was, in september, heb ik via haar kennisgemaakt met de zgn. bodywrap. Als je afvalt, verlies je niet op alle plaatsen evenveel vet. Omdat ik een snee in mijn buik krijg als ik geopereerd word, wil ik daar zoveel mogelijk vet weghebben. De bodywraps beloven dat het vet eronder wordt afgebroken en met de bloedbaan wordt afgevoerd. Het is een kuur van vier pakkingen met speciale kruiden die je op de plaats moet plakken waar je vet wilt verliezen met drie dagen ertussen iedere keer. Voor je begint, moet je de plaats opmeten en dan kijken tussen de eerste en tweede enz. hoeveel centimeter je kwijt bent. Daar ging het bij mij al fout. Ik vergat de eerste keer op te meten en daarna kon ik mijn centimeter niet vinden Ik ben dus begonnen met meten voor de tweede pakking. Voor de zekerheid heb ik ook mijn taille gemeten, hoewel daar geen pakking kwam. Zoals gezegd: ik verwachtte er niet veel van. Maar hier komt het goede nieuws: bij mijn buik ben ik 6 centimeter kwijt en bij mijn taille liefst 11! En dit hoewel ik in die tijd niets in gewicht kwijtraakte. De afgelopen week (het is nu twee weken geleden dat ik de laatste pakking deed) ben ik wel afgevallen, maar ik heb geen centimeters meer verloren bij mijn heupen en taille. Ik gebruik ook firminggel en ik heb het gevoel dat het helpt. Ik ben helemaal om!
Door het overwinnen van twee vooroordelen heb ik de hoop dat ik de wereldvrede een stukje dichterbij geholpen heb. en zo niet, dan heb ik in ieder geval een aantal mensen aan een belegde boterham geholpen En jullie? Wat zijn jullie vooroordelen en doe je er wat aan om ze te overwinnen? Ben benieuwd naar je verhaal….

10 Reacties op “Niets menselijks is mij vreemd….

  1. Respect voor je inspanningen en de verkregen resultaten.
    Succes met het bereiken van je doelen.

    Herfstige groet,

  2. Wat knap van je om 18 kilo kwijt te raken. En om toe te geven dat ook jij vooroordelen hebt/had.

  3. Je bent goed bezig. In alle opzichten.😉

  4. Leuk om te lezen Janneke! Je weet misschien dat ik me tegenwoordig verdiep in de paleovoeding en leefwijze, grappig omdat het me eerst heel erg tegenstond vanwege het oertijd-principe dat zo haaks staat op mijn denken. Maar ik kom tot verrassende ontdekkingen… Zo las ik dat het helemaal niet gezond is om kilometers te joggen bijvoorbeeld, het is veel beter om korte, zeer krachtige oefeningen te doen, liefst verzwaard met gewichten. Dat is ten eerste beter voor de bloedwaardes en ten tweede meer effectief. Nou moe! Wat een opluchting! En dat is precies ook wat jij nu met jouw kleerkast hebt ervaren waarschijnlijk (heet het soms cross-fit?). In elk geval heel veel succes verder gewenst!!!

  5. Wat een heerlijk stukje deze keer. Ik ben ook iemand die denkt/hoopt dat ze geen of weinig vooroordelen heeft. Maar door jouw stukje ga ik daar toch nog eens over nadenken de komende tijd. Wellicht dat er tóch nog wat vooroordelen zitten. Dankjewel.

  6. Oh wat een prachtig verhaal over je vooroordelen Janneke. Ik zie het als een film voor me. Super dat het werkt en dat je zo ver gekomen bent al met die kilo’s etc. Ik ben sinds kort ook weer aan de fitness, om het pinokkiogevoel in mijn lijf tegen te gaan. Ik deed al jaren fitness ivm de spieropbouw maar afgelopen jaar dus weinig. Verder gaan die spieren die je nu opbouwt ook sneller tijdens je cardiotrainingen aan het werk met het verbranden, dus het voordeel is nog groter. Misschien merk je het niet op de weegschaal, want spieren zijn zwaarder dan vet.

    Groetjes,

    Dorothé

  7. Jij bent echt heel goed bezig!
    Zo gemotiveerd en toch openstaan voor iets waarvan je het jouwe denkt.
    Petje af!
    Gaat alles met je man ook goed?
    Groetjes, Irene

  8. Bodywraps? Je hebt mijn aandacht!
    En mijn vooroordelen…? We mailen erover…😉 Het begint een plek te krijgen!

  9. Dit blog heb ik dus wel eerder gelezen.
    Alleen heb ik verder niet uitgezocht wat bodywraps precies zijn.
    Dat moet ik nu dus maar eens wel gaan doen.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

