Dankbaar 5


Dit is het laatste bericht over dankbaar. De andere vier staan in de vorige posts. Het is een regelrechte kopie van het bericht op Facebook eerder verschenen.

Dag 5: Ik ben dankbaar voor het feit dat ik in deze tijd geboren ben en voor de plaats waar ik geboren ben. Zeker ook omdat ik een vrouw ben. Er is een tijd geweest dat ik er niet zo blij mee was dat ik een vrouw ben, omdat je minder rechten hebt, tenminste toen ik klein was, maar dat is helemaal over sinds ik moeder en vrouw van ben. Op de kleuterschool kregen de jongens timmerles en wij mochten leren ramen zmen en met stoffer en blik ‘werken’….Als kind en ook later heb ik er vaak over nagedacht wat er van mij geworden was als ik – pakweg – 1810 geboren zou zijn. De kans groot dat ik niet had leren lezen en met een jaar of tien aan het werk had gemoeten. Mijn oma is van 1894 en moest als tienjarig meisje bij mensen in de huishouding gaan werken Zeven dagen van 6 uur ’s morgens tot 11 uur ’s avonds en ik geloof dat ze de zaterdagavond vrij had.
Als ik tot de weinige gelukkige rijken had behoord, had ik misschien wel leren lezen en schrijven, maar ik was op een huwelijk en het voeren van een huishouding voorbereid. De vrouwen hadden helemaal geen rechten, geen stemrecht en geen erfrecht zelfs. Ik vraag me af hoe ik dat gedaan zou hebben met mijn eigenwijsheid. Misschien was ik wel een Virginia Woolf of zo geworden, die getemd moest worden. Ook moet ik er niet aan denken ergens anders geboren te zijn dan in Europa. Moet je je voorstellen dat je geboren wordt in Achter-Indië en dat je dan met je achste trouwt! Of in China en dat je dan je voeten worden omwonden, zodat ze klein zullen blijven. Mijn over-overgrootouders trouwens woonden gewoon in Nederland in Monnikendam,, maar in 1825 werden ze verscheept naar de veenkoloniën en ze hebben hun familie nooit meer teruggezien. Dat is ook zo heerlijk van deze tijd. Stel je voor dat wij naar Zweden waren verhuisd, zeg 30 jaar geleden! Dan had ik hier gezeten in het platteland, waarschijnlijk nog zonder auto, zonder computer, misschien met TV en telefoon, maar errug geïsoleerd natuurlijk. Nu heb ik vrienden over de hele wereld, waarvan ik de helft nog niet eens kende toen ik ging emigreren! Fantastisch toch? Als ik een recept nodig heb, of ik heb een speciale groente of speciale vis gekocht, klik ik even op het Internet en er komen 25 recepten uitrollen. Ik volg quiltcursussen online en bekijk tuinen en bijzondere planten op het www. Mijn kleindochter heeft me vanmorgen nog geskypt dat ze uitzichzelf op het potje had geplast en soms lees ik ze voor via Skype. De kinderen maken hun verjaardagscadeautjes open op Skype en kunnen meteen bedanken. Nee, ik vind het een heerlijke tijd. Dankbaar ben ik dus voor het feit dat ik in deze tijd geboren ben en in West-Europa.
Dit waren mijn vijf dagen dankbaarheid. Nu moet ik een aantal mensen nomineren. Ik nomineer Wendy Colpa, Nel Hofstra (als het gaat hoor Nel!) Lieke van Wermeskerken en Galina Erkamp. Dat zijn er vier, dus als iemand waar ik niet aan heb gedacht graag over dankbaarheid wil schrijven, GRAAG!!

Geef een reactie

