Springerige Willem, herinneringen aan Rotterdam


Toen wij trouwden, hebben we het eerste jaar in een huisje onder de huurwaarde gewoond in de Pijperstraat, in Rotterdam Crooswijk. In 1969 kostte dat fl. 30 per week Het was een halve woning, achter woonde iemand anders.We hadden een kamer van 6×3 met een bedmeubel (een bed dat op een kast leek als het opgeklapt was), een klein gangetje met WC en een keuken. De douche was op zolder. Naar aanleiding van een van de commentaren bij het stukje van Loes de Roode-Hagendijk hieronder wil ik een verhaal vertellen over Springerige Willem, zoals wij hem noemden. Toen ik hem leerde kennen, was het een man van een jaar of 35 en hij had een electriciteitszaak op de Crooswijkseweg. Willem kreeg voortdurend schokken in zijn lichaam, waarbij hij met armen en benen trok of huppeltjes en sprongen maakte. Zijn hoofd bewoog ook alle kanten op en tijdens het praten schoot zijn stem soms uit. Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar heb me laten vertellen dat hij een keer een televisiemast op een huis heeft gezet en dat toen heel Crooswijk uitliep om te zien of hij niet van het dak zou vallen.. In ieder geval: ik had een wekker die de geest gaf, dus ik bracht hem naar Springerige Willem. Ik had natuurlijk van alles geprobeerd eerst, maar het ding deed het niet meer. Springerige Willem keek ernaar en pakte hem beet. Toen kreeg hij een van zijn befaamde flinke schokken en de wekker vloog bijna uit zijn handen. Hij keek er nog een keer naar en het ding deed het! Ik heb hem vriendelijk bedankt, de mensen in de winkel moesten er hartelijk om lachen en ik hoefde niks te betalen…..

Dit stukje heb ik geschreven op de Facebookpage van Je bent een echte Rotterdammer als je….
Ik ben van plan nog meer herinneringen aan Rotterdam te schrijven…

7 Reacties op “Springerige Willem, herinneringen aan Rotterdam

  1. Leuk om dit te lezen.Ik woon al 55 jaar in Crooswijk en heb hem ook gekend.

  2. leuk om te lezen .Ik ben niet zo goed met de comp dus zou niet weten hoe een blog te maken. Mijn naam is Judith en ik zie dat jullie van onze leeftijd zijn.Wij zijn getrouwd in 1970 en gaan wonen in een 2 kamerhuisje in Laren(NH).Ik kom uit rotterdam maar mijn man uit hilversum.Wij hebben 2 volwassen getrouwde kinderen(zoon en dochter) en 7 kleinkinderen . en wonen in Israel sinds 2000 en het valt niet altijd mee .Omdat onze kinderen met gezin ook hier wonen kunnen we volop genieten van de kleinkinderen. Maar blijf in mijn hart nederlandse en rotterdamse..Vond het leuk iets van je te lezen en zal uitkijken naar meer .groetjes

    • Je gaat naar WordPress.com en je volgt de aanwijzingen hoe je een blog begint. Dan ga je schrijven en uitproberen, het is heel leuk hoor, een blog! Je kan foto’s en video’s uploaden en plaatsen, maar je moet een beetje oefenen, heb ik ook gedaan en ik weet nog lang niet alles.Kan ik ook eens wat van jullie lezen….

  3. Leuk om te lezen Janneke! Ik ben geen Rotterdamse maar was vandaag met mijn Kleine op de SS Rdam. Dan voel ik iets wat ik nog niet onder woorden kan brengen,schippersbloed in mijn genen,machine’s die je mag zien wat natuurlijk voor een kleine gaaf is,ook wat “springerige”mensen die er rond liepen (ik denk voor een excursie ofzoiets want het was geen personeel). Ontroering om alle reactie’s die ik om me heen zag,dit is eigenlijk heel kort verwoord van wat ik voelde. Zo mooi hoe iemand van iets kleins zo gelukkig kan worden..Wat in het écht zo groot is..en nu heb ik het niet eens over die SS maar gewoon over dingen die ik zag. Schrijf er zelf ook nog wel over..

  4. Adriana je heb gelijk hoor over Willem maar ik moet je wel schrijven dat hij een hele goede monteur was en als hij een schroevendraaier in zijn hand had en er wat mee deed , hij heel gewoon was en niet of geen bewegingen maakte,ik weet dat omdat hij mijn buurman was in de Rubroekstraat,ik woonde op no: 18 en op 16 was er een glazenwassers garage en op 14 woonde hij,hij was een rustige man en teruggetrokken,bemoeide zijn eigen met niemand buiten werk dan.

  5. Wat een bijzonder verhaal zeg.

Geef een reactie

