Geschiedenis


Het volgende stukje heb ik een tijd geleden geschreven en nooit gepubliceerd. Het was niet af, maar nu weet ik helemaal niet meer hoe ik het af wilde maken. Ik geloof dat ik er nog bij wilde schrijven dat hier in Zweden het feodale tijdperk nooit van de grond is gekomen, want dat kwam met het katholicisme mee en dat kwam zo laat hier in het Noorden, dat vlak daarna de pest al uitbrak. Daarna was er een te kort aan arbeidkrachten en kregen de boeren meer macht. De lage status van boeren is bij ons eigenlijk altijd blijven hangen en hier in het Noorden is het gewoon een gerespecteerd beroep. Je komt hier ook gewoon op de radio omroepers tegen die plat of dialect spreken. Dat zou in Nederland niet kunnen. Toen ik logopedie studeerde, sprak men nog van Algemeen Beschaafd Nederlands, alsof men niet beschaafd was als men dat niet sprak. Die term is nu vervangen door Algemeen Verzorgd Nederlands, maar dat is een niet veel betere term….
Hier komt mijn stukje:
Oh jongens, wat ben ik van geschiedenis gaan houden! Hoe langer ik leef, hoe meer ik van geschiedenis ga houden en hoe meer geschiedenis ik meemaak.
Zo hebben ze vastgesteld dat verjaardagen vieren goed is voor de gezondheid. Het is statistisch bewezen namelijk dat die mensen die de meeste verjaardagen op hun naam hadden staan, het oudst werden…..
In de Bijbel wordt gewaarschuwd over de gevolgen van zonden tot in het derde geslacht. Ik heb ontdekt dat dat voor alle gewoontes en zienswijzen geldt die we met de paplepel kregen ingegoten.Je denkt dat zaken heel lang geleden zijn gebeurd en dat die geen invloed meer hebben op de mensen, maar dat is beslist niet waar.

Het feit dat de Romeinen niet verder zijn gekomen met overwinnen dan tot de Rijn, heeft tot de dag van vandaag tot gevolg dat de boerderijen bijvoorbeeld in Limburg en Brabant een andere vorm hebben dan in de rest van Nederland, dat de Brabanders en Limburgers een andere volksaard hebben, dat het katholicisme daar gebleven is na de reformatie en dat het boven de Rijn op verzet stuitte (met de Romeinen meegekomen en dus veel meer opgedrongen aan koppige Friezen en Hollanders). En waarom denken jullie dat de fornuizen van tegenwoordig nog steeds de vorm hebben die ze altijd hadden? Omdat ze vroeger heel vroeger door een vuur verwarmd werden. Tegenwoordig hebben een aantal mensen hun oven op een andere plaats, maar er zijn beslist ook nog een heleboel ovens onder de gaspitten of electrische platen, zodat je je rug bijna breekt als je je brood uit de oven moet halen.
Toen ik naar Zweden kwam, ben ik me nog veel meer bewust geworden van de grote invloed die geschiedenis op onze volksaard, op onze gewoontes heeft. Als je in een vreemd land gaat wonen, besef je natuurlijk dat je de taal niet spreekt in het begin. Wat ik me pas veel later realiseerde was, dat je ook in een land komt te wonen met eigen gewoontes, met een eigen kijk op de mensheid.Die gewoontes en manier van reageren is niet zomaar uit de lucht gevallen, dat is gevormd door geschiedenis, door gebeurtenissen die de mensen dwongen om op een bepaalde manier te reageren. Dat blijft voortleven in de volksaard.

Ik geloof dat ik er nog bij wilde schrijven dat hier in Zweden het feodale tijdperk nooit van de grond is gekomen, want dat kwam met het katholicisme mee en dat kwam zo laat hier in het Noorden, dat vlak daarna de pest al uitbrak. Daarna was er een te kort aan arbeidkrachten en kregen de boeren meer macht. De lage status van boeren is bij ons eigenlijk altijd blijven hangen en hier in het Noorden is het gewoon een gerespecteerd beroep. Je komt hier ook gewoon op de radio omroepers tegen die plat of dialect spreken. Dat zou in Nederland niet kunnen. Toen ik logopedie studeerde, sprak men nog van Algemeen Beschaafd Nederlands, alsof men niet beschaafd was als men dat niet sprak. Die term is nu vervangen door Algemeen Verzorgd Nederlands, maar dat is een niet veel betere term….
Dat dat laatste stukje er twee keer staat is geen vergissing. Het hoort eronder, maar ik heb het nu geschreven, dus staat het er twee keer.

11 Reacties op “Geschiedenis

  1. Wat een mooie conclusie. Een nadenkertje..Leuk

  2. 🙂
    Geschiedenis wordt inderdaad leuker naarmate je ouder wordt! (hoewel mijn oudste het daar echt niet mee eens is! Hahaha) Gek hè?

  3. Ik ben ook gek op geschiedenis. Helaas laat oudste het voor de profielkeuze vallen.😦

  4. Hihi, die verjaardagen!
    Ik merk het ook: ander land = andere gewoontes. Daardoor heb ik Nederland ook steeds beter leren kennen.

  5. Ik hou ook heel erg van geschiedenis, alleen begrijp ik eigenlijk niet dat in Zweden de boeren meer macht kregen door het tekort aan arbeiders. Je zou eigenlijk denken dat door dit tekort, de arbeiders meer macht zouden krijgen.
    Ik wens je een fijne vrijdag toe en alvast een heerlijk weekend.

    • Het gaat om boerenarbeiders, ook wel lijfeigenen genoemd, die kregen meer macht omdat ze schaars waren. De arbeiders die wij kennen, zijn pas rond 1850 opgekomen. Daarvoor had je landarbeiders, bedienden en ambachtslieden, maar dat waren geen arbeiders in de strikte zin des woords, maar burgers.

  6. Ik heb geschiedenis altijd saai gevonden, en zie hetzelfde terug bij mijn jongens. Wij zouden liever het vak ‘toekomst’ zien op school. Haha.
    Natuurlijk is het interessant en iets van geschiedenis weten is toch wel nodig voor de algemene ontwikkeling:)

  7. Wat een prima stukje Janneke, een doordenkertje. Ik ben dol op geschiedenis, altijd al geweest en mij er terdege van bewust dat ook ik steeds weer geschiedenis schrijf.

  8. Geschiedenis heb ik altijd gezien als oude koeien uit de sloot halen….’K werkte ook veel liever met m’n handen later. Heb heel wat tuinen onder handen gehad.
    Hoe is het met jullie? Stom toeval dat ik op jullie blog terecht kwam en dan realiseer je je ook weer hoe snel de tijd gaat.

    Met vriendelijke groet,

    Leo Monster

    • Hé Leo, Leuk om wat van je te horen! Hoe gaat het? Wat voor werk doe je nu? Ik heb hier een grote tuin (1500 m) en ik geniet met volle teugen. Natuurlijk is het veel werk en ik begin al in maart met zaaien in de serre. Sinds een jaar heb ik hier nu ook een tuinman voor het zware werk. Hij komt anderhalf keer per jaar. In het voorjaar komt hij terug om wat boompjes te planten. Mijn appelbomen waren dood gegaan en ik krijg nu ook een kersenboom. We wonen hier nu viereneenhalf jaar alweer…..

Geef een reactie

