flying geese, maar ze worden nog even niet gequilt..


Nu had ik vandaag willen beginnen met quilten en nu kan het niet! Maandag ga ik naar Nederland en dan miet hij af zijn….Ik moet morgen eerst even langs mijn naaimachineman. Ik had op mijn online class geleerd dat je van tijd tot tijd, maar in ieder geval voor je begint met quilten, je naald moet verwisselen. Ik weet niet wat er fout gegaan is, maar dat ding wat de naald moet vasthouden is op de een of andere manier kapot gegaan. Het lag ineens in twee stukken in mijn hand en dat hoort volgens mij niet. Ik hoop maar dat hij het kan maken, anders heb ik echt een probleem.
Het quiltje wordt echt mooi. Ik heb dus die driehoekjes gemaakt en het geheel afgezoomd met Flying Geese. Het zijn heel veel verschillende kleurtjes, maar het is een prachtig geheel geworden. Flying Geese zijn heel makkelijk te maken: Hier volgt nog een tutorial speciaal voor haar met foto’s:
Flying Geese is een rijtje (of rondje) pijltjes die opzij wijzen tegen een contrastrerende achtergrond. De pijltjes zijn twee keer zo hoog als dat ze lang zijn.
De achtergrondstof moet goed in kleur afwijken van de pijltjes zelf. Je kunt (als je overlopende kleuren hebt), proberen de achtergrondstof steeds iets van tint te veranderen en dan de kleur van deFlying Geese hetzelfde houden, maar ik heb het andersom gedaan. Er zijn heel veel manieren waarop je Flying Geese kan maken, maar de meeste manieren hebben heel veel stofverlies. Zo doe ik het in ieder geval:
Je neemt vier lapjes stof van b.v. 3 cm. + 2,20 cm. naadtoeslag. Die cijfers komen uit inches, dus ik kan er niets aan doen dat ze zo raar zijn. Als je grotere wilt maken, kun je grotere vierkantjes nemen, maar je moet altijd dezelfde naadtoeslag rekenen. Dan neem je een lapje dat twee keer zo groot is, dus 6×6, met 3,25 cm naadtoeslag. De flying Geese worden dan 6cmx3cm.
014
Uit deze vijf lapjes maak je vier Flying Geese zonder stofverlies, heel makkelijk.
Je trekt een diagonale lijn over ieder klein lapje (aan de verkeerde kant)en legt eerst twee lapjes over de diagonale lijn van het grote lapje, zodanig dat de diagonale lijnen op de kleine lapjes doorlopen. De lapjes overlappen elkaar een beetje (door de naadtoeslag). Zorg wel dat de beide goede kanten naar elkaar toe
liggen.
016
Dan ga je stikken aan beide zijden van de diagonale lijn (1 inch ofwel 0,7cm). Als je dat gedaan hebt, knip je de diagonale lijn door. Dan heb je twee driehoekjes met twee flappen aan de lange kant. Die strijk je open en je opent de naad aan de achterkant (heb je niet zo’n dikke bobbel bij het quilten)
017
018
Vervolgens leg je het derde lapje op de tegenoverliggende punt zodat de lijn naar beneden wijst precies tussen de twee uitsteekseltjes. Je stikt weer aan beide zijden van de potloodlijn en knipt het weer door.
019
Dat doe je vervolgens met de andere driehoek en het vierde kleine lapje en voila: VIER flying Geese.
020
Nou, mijn quilttop ziet er nu dus zo uit:
002
en de achterkant is van deze stof.
004
De randen maak ik van dezelfde groene achtergrondstof als die bij de driehoekjes en dat groen is precies dezelfde kleur als de lichte stippen op de achterkant…… Dàt bedoel ik nou! Ik voel mezelf echt een kunstenaar (en een beetje een goochelaar) met die stofjes alleen niet met mijn naaimachinenaald

5 Reacties op “flying geese, maar ze worden nog even niet gequilt..

  1. Echt prachtig Janneke…. en dan zeg jij dat je niet zo goed kunt naaien!!!! Ik heb nog nooit gequilt, behalve een patchwork kussen dat ik onlangs heb gemaakt. Het rekenen staat me erg tegen, maar ik ben wel voor uitdagingen dus wie weet of ik ineens de geest krijg. Ik sla je tutorial op in mijn pinterest en maak er gelijk een nieuwe pagina van. http://www.pinterest.com/djaktief/quilten/

    Veel succes met je naaimachine…. tip… ben de man gelijk op als er wat is… want soms moeten ze iets bestellen.

    Groetjes,

    Dorothé

  2. Wow, dit is een hele technische. Gelukkig bedient Ben hier de naaimachine, want ik stik eerder mijn eigen vingers dan een lap stof. Je quilt wordt wel weer mooi. En hopelijk valt de schade aan je machine mee.

    Kram Anna Marie.
    p.s. wij zijn waarschijnlijk pas in mei weer in Zweden.

  3. oh maar het word wel prachtig, maar oh wat een werk ook!

  4. Update: Net thuis, mijn naaimachine is gemaakt! Er moest een onderdeeltje besteld worden, maar ik heb hem voorgesteld om dat uit een andere machine te halen en dan daarin terug te zetten als hij het binnenkrijgt over drie dagen.. Dat heeft hij toen gedaan. Vanavond kan er gequilt worden!

Geef een reactie

