Toveren met stof, nu met de foto’s erbij getoverd


Mijn dipje is helemaal verdwenen, hoewel er nog steeds geen sneeuw ligt. Maar hé: de langste dag is geweest, het is Kerstmis en over een week komen mijn dochter en schoonzoon met hun kinderen voor een weekje! We zijn een trainingsprogramma begonnen en een kalm-aan-eten-project. Ik heb nog best veel spieren over van de vorige keer, maar Leo moet van ver komen. Ik vind zelf dat zijn wandeltempo al omhoog aan het gaan is, maar ik kreeg van hem geen bevestiging……
Verder ben ik aan het NAAIEN, jongens!! En daar word ik me toch vrolijk van! Ik heb een patroontje gevonden voor een babyquiltje met driehoekjes en flying geese, erg leuk. Natuurlijk is het verschrikkelijk veel werk, stom van me, maar ja: ik vind het nu eenmaal een mooi patroontje. Ik hoop het quiltje af te hebben als ik 13 januari naar Nederland ga, want dan is de baby all lang geboren. Die komt namelijk 30 december met de keizersnee….
Maar we gaan het even over het quilten hebben. Ik heb een aantal foto’s genomen van mijn tovertruc met de driehoekjes en jullie krijgen een soort tutorial voor als je ooit eens driehoekjes wil maken van stof.
Je neemt een lapje stof van 10 1/2 x 10 1/2 cm en je neemt er nog een in een contrasterende kleur.
040

Je legt de lapjes op elkaar met de goede kant tegen elkaar aan de binnenkant.
043_cr

Dan trek je twee lijnen van diagonaal naar diagonaal en daarna twee lijnen door het midden, waarmee je de ruimte dus in vieren verdeelt. Door die diagonalen is de ruimte nu in achten verdeeld.
044_cr

Vervolgens ga je op 1/4 inch (7 mm.)langs de diagonalen stikken zig-zag. Je mag een diagonale lijn niet kruisen. Eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant van de diagonale lijnen.
De rechte lijn is bijna het draaipunt. Ik vind het heel moeilijk om precies het draaipunt te vinden en het is uiterst belangrijk om zo nauwkeurig mogelijk te werken. Je hebt er later alleen maar heel veel last van als je dat niet doet….. Dit is de blauwe achterkant omdat op het wit, de witte stiksels niet te zien waren
047
Vervolgens knip je alles los over alle lijnen
048
049
en Tara!!! je hebt 8 vierkantjes van 3×3 cm., die ieder uit twee driehoekjes bestaan….
050

Toveren of niet? Even open strijken en de puntjes eraf knippen: klaar!
051

Nou niet echt, want nu moet je die vierkantjes weer aan elkaar naaien om dit patroon te krijgen…..
052

Het worden drie van zulke rijen met aan de bovenkant twee rijen flying geese. Daar komt misschien ook nog een tutorial van……

8 Reacties op “Toveren met stof, nu met de foto’s erbij getoverd

  1. Wat leuk.
    Best moeilijk en veel werk.
    Maar je hebt nog even.

  2. Duidelijke tutorial. En wat een werk! Poeh zeg, ik houd het bij kinderkleren, die zijn lekker snel af.🙂

  3. Nu snap ik het in een keer Janneke… beelden zijn voor mij duidelijker dan woorden. Ik weet niet of ik er ooit aan toe kom quilten, maar ik ga naar jou voor de uitleg.

    Bedankt en groetjes,

    Dorothé

  4. enig

    goede zondag Roos

    • Ja, ik heb je gelezen Roos! Denk alsmaar aan je. Gisteren was de mijne ook ziek, dus ik heb vandaag pas bij je gelezen….. Rollercoaster en je zit er in…… Pffff, en de jongens met hun vragen en angsten en dan jijzelf. het is …… ik kan geen woorden vinden, maar ik denk aan je, steeds maar weer.

  5. Goedemorgen Janneke,
    allereerst wens ik jullie een heel goed en vooral voorspoedig jaar toe. Ik hoop dat alles met Leo zijn nieren en jouw eventuele donatie in orde mag komen. Heel veel sterkte daarvoor.
    Verder vind ik je uitleg over het quilten heel duidelijk. Ik hoop dit ooit nog eens te gaan doen, voorlopig houd ik het nu bij haken (deken), breien (trui van katoen) en borduren (meerdere projecten). Maar eens komt de naaimachine weer op tafel en wie weet gaat het me dan lukken mbv jouw uitleg. Bedankt daarvoor!

  6. Hi,

    wat een interessant en leuk artikel van ‘andere Nederlanders’ die ook in Zweden zitten. Lijkt me nog interessant om dit aan mijn vriendin door te sturen, die is ook helemaal van de stoffen etc. We gaan hier vaker kijken!

    Vriendelijke groeten,
    http://www.vakantie-midden-zweden.nl

  7. Janneke, de kortste dag is geweest.
    De langste nacht ook!
    Grtn
    Josephine

Geef een reactie

