Toveren met stof…..


Mijn dipje is helemaal verdwenen, hoewel er nog steeds geen sneeuw ligt. Maar hé: de langste dag is geweest, het is Kerstmis en over een week komen mijn dochter en schoonzoon met hun kinderen voor een weekje! We zijn een trainingsprogramma begonnen en een kalm-aan-eten-project. Ik heb nog best veel spieren over van de vorige keer, maar Leo moet van ver komen. Ik vind zelf dat zijn wandeltempo al omhoog aan het gaan is, maar ik kreeg van hem geen bevestiging……
Verder ben ik aan het NAAIEN, jongens!! En daar word ik me toch vrolijk van! Ik heb een patroontje gevonden voor een babyquiltje met driehoekjes en flying geese, erg leuk. Natuurlijk is het verschrikkelijk veel werk, stom van me, maar ja: ik vind het nu eenmaal een mooi patroontje. Ik hoop het quiltje af te hebben als ik 13 januari naar Nederland ga, want dan is de baby all lang geboren. Die komt namelijk 30 december met de keizersnee….
Maar we gaan het even over het quilten hebben. Ik heb een aantal foto’s genomen van mijn tovertruc met de driehoekjes en jullie krijgen een soort tutorial voor als je ooit eens driehoekjes wil maken van stof.
Je neemt een lapje stof van 10 1/2 x 10 1/2 cm en je neemt er nog een in een contrasterende kleur.

Je legt de lapjes op elkaar met de goede kant tegen elkaar aan de binnenkant.

Dan trek je twee lijnen van diagonaal naar diagonaal en daarna twee lijnen door het midden, waarmee je de ruimte dus in vieren verdeelt. Door die diagonalen is de ruimte nu in achten verdeeld.

Vervolgens ga je op 1/4 inch (7 mm.) stikken zig-zag. Je mag een diagonale lijn niet kruisen. Eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant van de diagonale lijnen.

Vervolgens knip je alles los over alle lijnen en Tara!!! je hebt 8 vierkantjes die ieder uit twee driehoekjes bestaan….

Toveren of niet? Even openstrijken

en de puntjes er af knippen: klaar! Nou niet echt, want nu moet je die vierkantjes weer aan elkaar naaien om dit patroon te krijgen…..

6 Reacties op “Toveren met stof…..

  1. Fijn dat je dipje over is Janneke…. bedankt voor de quilttips… maar… ik heb er echt je foto’s bij nodig om het me voor te stellen hoe het moet. Ik heb onlangs een patchwork kussen gemaakt voor het eerst van mijn leven.

    Verder toi toi met de gezondheidsrace voor jou en je man op naar 2014 en fijne feestdagen.

    Groetjes,

    Dorothé

  2. Ik begrijp je niet Janneke? Er is voor mij alleen blogtekst te zien geen foto’s. Ik hoop dat je ze nog een andere keer plaatst (of me evt. mailt).

    Groetjes,

    Dorothé

    • Ja, dat klopt. Ik had op de knop publiceren gedrukt voor ik de foto’s erop had gezet. Toen probeerde ik hem weer weg te halen, maar dat lukt dus niet. De foto’s komen er aan……

  3. dag janneke

    Het gekke is je foto’s gezien toveren met stof en nu ook met foto’s
    en zijn opeens de foto’s weer weg
    heb je ze nu weer weggetoverd?

Geef een reactie

