Filosofische gedachten bij een stapel hout……


We hadden nog wel wat hout, maar we hebben toch weer twee cub bijbesteld, zo vlak voor de winter echt losbarstte . Dat wordt door de boer two sjoep genoemd en dat is beslist een betere benaming. Hij komt dat brengen op zijn shovel en SJOEP daar ligt dat op mijn oprit, zodat ook mijn auto er niet meer uit kan. Wegwerken dus die hap. Het is echt een grote stapel. Kruiwagen na kruiwagen breng je naar de garage, je stapelt het op en de stapel op het erf wordt maar niet kleiner…. of toch? Toevallig had ik de avond ervoor een wat ouder logje gelezen over hypotheekrente-aftrek wat ik had gemist Dat staat hier. Ik had er op gereageerd, want het onderwerp ligt me na aan het hart. Helaas kan ik het stukje nu niet meer vinden, dus dat moeten jullie dan maar van me geloven. Weet je dat je je huis 3x betaalt als je alleen rente betaalt 30 jaar lang? Ik ben wat minder fanatiek geworden nadat ik had uitgerekend hoeveel het de eerste tien jaar scheelt, maar toch: Weet je wij zijn zoooo blij dat we het zo gedaan hebben en we hebben er heus ook voor gebloed, Ik heb er ooit ook nog een logje over geschreven dat staat hier Nu kan ik ineens de vinger op de zere plek leggen. IN HET BEGIN MERK JE NAUWELIJKS VERSCHIL! Na de eerste tien jaar, ga je minder betalen aan je hypotheek en kan je meer sparen en ook meer aflossen dus bij gelijkblijvende inkomsten. Het is net als een berg hout op je erf. Eerst merk je er niets van en dan ineens lijkt de stapel iets kleiner te worden en daarna merk je onmiskenbaar dat hij kleiner wordt en dan ineens kan je zien dat het nog maar een paar kruiwagens zijn en voor je het weet is het gedaan. Dus ik roep jullie hierbij op om allemaal je hypotheek af te betalen. Je denkt dat het niks scheelt en dan ineens worden je kosten lage en lager. Maar de eerste tien jaar, heus, je merkt het niet. Net als mijn stapel hout…..

14 Reacties op “Filosofische gedachten bij een stapel hout……

  1. Ja, dat klopt! Ik heb precies hetzelfde gevoel bij m’n studieschuld. In het begin kwam er aan rente bijna net zoveel bij als dat ik afbetaalde, heel frustrerend! En nu zit er opeens een gat in🙂

  2. Man is van mening dat het hebben van schulden (hypotheek) goedkoper is dan het hebben van spaargeld op de bank.

    • Belastingtechnisch gezien ook.

    • Ik zeg ook niet dat je grote bedragen op de bank moet hebben, behalve een buffer voor onverwachte uitgaven. Ik zeg dat je dat het geld gebruiken om je schulden af te betalen. Laten we zeggen dat je 5% hypotheekrente mag aftrekken. Als je 1000 Euro hypotheek betaalt, mag je dus 50 Euro aftrekken. Je betaalt dus eigenlijk 950 Euro hypoteek. Als je 500 Euro hypotheek betaalt, mag je 5 euro aftrekken(ik bedoel 25 Euro natuurlijk), maar dan betaal je dus 495 (475 dus) Euro hypotheek IEDERE MAAND. Je krijgt namelijk alleen aftrek over het bedrag dat je BETAALT.Als je het niet betaalt, krijg je ook geen aftrek, maar je betaalt het ook niet. Als je je uitgavenpatroon niet verandert, heb je dus iedere maand 475 Euro meer Daar kan je bijvoorbeeld tijdelijk van sparen, zodat je je volgende auto contant kan kopen, je keuken of badkamer kan verbouwen, met het hele gezin op Safari gaan, noem maar op. En nog steeds betaal je iedere maand 475 Euro minder…..Of je kan jaarlijks 10% van je hypotheek ermee afbetalen. Als dan de kinderen gaan studeren en het leven pas ECHT duur wordt, hebben jullie lucht.

  3. Jouw advies klopt helemaal, een onafhankelijk financieel adviseur gaf mij ook dit advies. Het belastingvoordeel lijkt idiaal bij schulden maar je betaalt wel eerst de rente aan (meestal) de bank. En geen rente betalen is altijd voordeliger

  4. die berekening klopt niet helemaal……

  5. Ik zou wel willen Janneke, maar helaas.. ik kan geen extra geld missen … met een WIA uitkering van mij en pré pensioen van hubby is het kantje aan elke maand….wij zijn dus niet jong genoeg meer om a te lossen… of we moeten ergens ooit iets winnen… hahahaha

    • Ja, dat is inderdaad een probleem. Als je jonger bent, denk ja al je geld nodig te hebben en als je dan ouder wordt, is het ineens te laat…… Nou ja, je bent echt niet de enige hoor en op een gegeven moment is je huis toch vrij.

  6. Hallo Janneke.
    Zo dachten wij er eerst ook over.
    Maar in Nederland kun je die stenen toch niet opeten als je afbetaald hebt.
    En mag je je bont en blauw betalen mocht je nog eens in een bejaardentehuis of een verzorgingshuis komen.
    Hoe meer je hebt afbetaald , hoe meer ze van je kunnen afpakken.
    Dus gewoon doen wij er nu leuke dingen mee.
    En huren we het huis gewoon van de bank.

    • Nee, maar als je je huis verkoopt, heb je wel geld als je tenminste hebt afbetaald. Dan kan je jezelf inkopen in zo’n bejaardenproject….. En als je je hypotheek er nog op hebt zitten, gaat dat geld naar de bank en heb je nog niks. Bovendien heb je veel meer geld om leuke dingen te doen als je minder hypotheek betaalt, IEDERE maand….

  7. Oh! Ik hou van beeldtaal… Ik snap ‘m ineens!! Kijk, zo moet het mij uitgelegd worden dus…. Thanks!

  8. Janneke….er was een moment, ca 20 jaar geleden, dat ik om een annuïteitenlening vroeg, dat werd gewoon min of meer geweigerd. Ik ben zo begonnen, maar mis nu wel eens het overzicht na verschillende huisaankopen. Jouw verhaal zou breed verspreid dienen te worden.

Geef een reactie

