Efteling: pure magie door de ogen van een tweejarige


Toen ik dinsdag 12 november om acht uur Nederland binnenkwam, moest ik eerst een nieuwe telefoon kopen. Ik heb namelijk maar 1 telefoon en een losse chip voor als ik in Nederland ben. Helaas ben ik mijn Nederlandse chip -die in een zakdoekje zat – kwijtgeraakt (waarschijnlijk weggegooid). Het was zo’n beetje kwart over negen toen ik met mijn nieuwe telefoon en mijn huurauto op weg ging naar mijn dochter. We wilden al een hele tijd naar de Efteling, maar tot nu toe was het niet gelukt. Ook nu kon het alleen deze dag, de rest van de dagen had ik iets anders te doen of was met Leo. Mijn schoonzoon had speciaal zo lang thuisgewerkt, zodat we auto’s konden ruilen. Het is voor mij namelijk een beetje duur om een auto te huren waar vier kinderen in mee kunnen.
Helaas was er een ongeluk gebeurd op de A4 en ik werd omgeleid via de A44 over Wassenaar. Lang verhaal kort gemaakt: ik was toch net te vroeg op weg, want vlak daarna werd de A4 vrijgegeven en nu stond ik in de file bij Wassenaar. Ik was er kwart over elf….. Eerst moesten we dus beslissen of we wel zouden gaan. Als we nu niet zouden gaan, werd het volgend voorjaar. Het miezerde, maar er werden vanuit het noordwesten opklaringen beloofd (daarom ga je naar het zuidoosten, logisch). We besloten te gaan! De jongens wisten niet waar we heen gingen en het meisje wist niet wat de Efteling was, dus het was een grote verrassing toen we de muren zagen opdoemen.
Op het parkeerterrein begon de magie al: muziek in de bomen….. De kinderen liepen van boom tot boom en ja hoor: overal muziek. O jongens, wat ben ik een fan van de Efteling! En wat is het heerlijk om de Efteling weer opnieuw te ontdekken door de ogen van een tweejarige.
Het was helemaal niet druk (duhhh!!) en we konden alles op ons gemak doen of twee keer achter elkaar. Je kunt echt heel veel doen in een paar uur als er geen rijen staan. Het sluitstuk was het sprookjesbos in het DONKER! Toen ik mijn kleindochtertje ging verschonen, zag ik dat aan alle details gedacht was. Op het plafond was nog een sprookjestekening gemaakt, zodat de kinderen op hun rug liggend nog steeds Efteling beleefden. Het was voor mij ook de eerste keer van mijn leven dat ik zo’n 3D film zag als daar in de Efteling. Je had het gevoel dat je alles zo kon aanraken, dat de hele film alleen voor JOU gedraaid werd, fantastisch! Voor een tweejarige was 3D net iets te spannend. Zij zette resoluut haar 3Dbril af en keek de film verder zo.
Foto’s:

Eerst mijn foto bovenaan de bladzij: ze praatte tegen de paddestoel “Ha paddestoel, sta jij hier? Ik ben N-aomi, ben jij een paddestoel?” Later had ze het steeds over de paddestoel waar een liedje uit kwam.
041

van de ijsglijaan...

van de ijsglijaan…


" een kamertje tussen de wortels met allemaal Bob de Bouwers(kabouters)"

” een kamertje tussen de wortels met allemaal Bob de Bouwers(kabouters)”


de wolf met de zeven geitjes

de wolf met de zeven geitjes


De anderen genoten ook volop hoor!

De anderen genoten ook volop hoor!


De kleinste genoot vooral van veel diepe druk.

De kleinste genoot vooral van veel diepe druk.


Het miezerde meestal af en toe en het was een graad of 6, maar het was heel goed te doen. Af en toe deden we een binnenactiviteit om op te warmen en om een uur of vier hebben we uitgebreid poffertjes gegeten. We waren van plan om onderweg patatjes te eten, maar iedereen was al onder zeil voor we Kaatsheuvel hadden verlaten….
Het enige minpuntje was dat Droomvlucht niet open was. Volgend voorjaar ga ik weer met een andere tweejarige (van mijn zoon) naar de Efteling, dan doen we het gewoon nog eens dunnetjes over, GENIETEN!!!!

14 Reacties op “Efteling: pure magie door de ogen van een tweejarige

  1. Ik krijg er weer helemaal zin in dooe je enthousiaste verslag, dank

  2. aaaah de efteling… heerlijk toch?
    ik heb zelf heel mooie herinneringen van toen ik er als kind heen ging en begin dit jaar zijn wij met kleine kadee naar villa pardoes gegaan. dat is een verblijf van een week, vlak bij de efteling (letterlijk de straat oversteken naar je eigen privé-ingang🙂 ) speciaal voor kinderen met een zware of levensbedreigende ziekte en hun gezin. het werd een prachtige en emotionele week! met àlles was rekening gehouden: alles was rolstoeltoegankelijk, we werden voor een keertje niet nagestaard en iedereen was lief met kleine kadee. wilden we op een attractie in het park, dan werd die gewoon even stilgelegd zodat we kleine kadee rustig in de attractie konden tillen.
    ik zou zo teruggaan!😀 (maar villa pardoes mag je maar 1 x doen…)

    • ooo, wat mooi! Ik heb ook goede herinneringen aan De Efteling met de Mytylschoolkinderen. Je hoefde niet in de wachtrij en kon zo overal in als begeleider. Maar ik geloof dat ze dat nu aan banden hebben gelegd hè? Ik las zoiets….

  3. Hier ook een Efteling fan.Wat jammer dat de droomvlucht dicht was.Dat is voor ons het favoriete onderdeel.

  4. WIj zijn afgelopen zomer voor het eerst geweest. Alleen dochter (8) wilde even snel het sprookjesbos in, oudste wilde alleen achtbanen enzo, jongste vond het allemaal erg lang duren maar vond dat met die karretjes ook wel leuk..

    • Ja, die wachtrijen …….. Dan heeft het dus enorme voordelen om op een dag te gaan dat iedereen op school zit, dat het niet zo warm is en dat het een beetje miezert……. Nergens hoeven wachten wij….. en ze zijn nog te klein voor al het geweld (achtbanen, boten en andere gevaarlijke zaken).

  5. Oh de Efteling. heerlijk!

  6. Ooooh, wat schattig! “Ben jij een paddenstoel?” En die Bob de Bouwers, lachen!🙂
    Ik ben trouwens wel fan van de Efteling, maar m’n portemonnee niet.

    • Ja, dat probleem hebben mijn kinderen ook, daarom mogen ze 1x per jaar op mijn kosten, vaker vind ik ook een beetje overdreven met die prijzen.

  7. Fijn dat je er weer bent.
    Gezellige blogjes!

    met groet Roos

  8. wij gaan ook 1 keer per jaar met opa en oma en alle neefjes en nichtjes, magisch!

  9. Wij zijn van de zomer met kinderen en 3 kleinkinderen naar de Efteling geweest. Heerlijk om de reacties van de kleintjes mee te maken! Het was toen wel op een drukke, warme dag, en dat wachten voor de diverse attracties breekt je dan als oma wel op hoor! Hahaha!! En inderdaad is het erg duur, maar wij kregen wel wat korting d.m.v. een actie.Leuk logje weer! Groet, TIneke

  10. Dat is dus letterlijk de magie van de Efteling! Dat bekkie op de ijsglijbaan! Heerlijk…..

  11. Buiten Vogel Rok, Pagode, de Halve Maen enz. is Villa Volta een prachtige attractie en het verhaal over de Bokkerijders zorgt voor heel wat spanning al lijkt Hugo van den Loonsche Duynen na zijn overval op de Abdij van Postel door de heilige maagd Maria te worden bezocht.. Wie weet kan er een mooie film van de Bokkerijders worden gemaakt in de Efteling waarin zij bezoekers willen “beroven.”
    En maar hopen dat ze daar ook de Python behouden want zonder die achtbaan was de Efteling in de jaren ’80 nooit gered!

Geef een reactie

