Aside

Diep, diep, diep in de puree


De logjes over eerder op die dag staan hier en hier.

In mijn nieuwe auto was een nieuwe Tomtom geïnstalleerd en die had ik in een vlaag van helderheid ingepakt. Hij zat gelukkig in de koffer die ik bij me had, maar ik moest natuurlijk wel nog een keer de auto uit om de kofferbak open te maken. Verder hadden we natuurlijk allebei onze mobiel bij ons. Ik had nog niet genoeg tijd gehad om uit te vinden hoe de Tomtom werkte, ik kon er wel de locatie op vinden, maar nog niet een wegbeschrijving uit krijgen. Eerst dus maar eens opgezocht waar we waren. Je krijgt dan een pijl op een Onbekende Weg en rechtsboven was Hilvarenbeek, lekker handig. Toen ben ik gaan bellen. De volgende onplezierige verrassing diende zich aan: we konden alleen noodoproepen doen op beide telefoons. Ik was nog van plan geweest een van mijn inderen te bellen en te vragen of zij de feestgangers wilden inlichten dat we later kwamen of zo. Het enige wat je dan kan doen is 112 bellen. “Politie, Ambulanceof Brandweer” Zei een bitse stem aan de andere kant. “Ehm ja” zei ik “ik weet het eigenlijk niet. We zijn gestrand en we weten eigenlijk niet waar we zitt…….. ” ” Je Mevrouw, wat wilt u nou? Anders moet u van de lijn gaan! we redden hier levens!” Viel ze me in de rede. “Nou ja” zei ik, “als wij geen hulp krijgen, is ons leven ook in gevaar, want niemand weet waar we zitten en we kunnen alleen noodoproepen doen” Ineens werden we verbonden met de politie van Hilvarenbeek. Dat was een hele aardige man. Nadat hij mijn verhaal had aangehoord en ik zo’n beetje beschreven had wat mijn Tomtom mij vertelde, stelde hij me gerust. Hij ging de boswachter eens even contacteren, waarschijnlijk kon hij wel wat met mijn beschrijving en hij zou me terugbellen binnen een half uur. Ze zouden iemand sturen om me eruit te trekken.”Ik bel u binnen en half uur terug” Dan moet je dus gaan wachten. Ik heb de tijd gedood met het nemen van foto’s. Helaas ben ik vergeten een foto van mijn laarsjes te nemen, maar ik heb een foto van waar we vandaan kwamen

Ik zag het even niet zitten om op mijn hurken te gaan zitten om een betere indruk van de diepe geulen te krijgen. Hopelijk hebben jullie daar begrip voor.....

Ik zag het even niet zitten om op mijn hurken te gaan zitten om een betere indruk van de diepe geulen te krijgen. Hopelijk hebben jullie daar begrip voor…..


en een foto van waar we eigenlijk heen moesten
126
en een foto van de bewoonde wereld ver, ver weg……
131

Toen die man na een halfuur nog niet gebeld had, heb ik maar weer eens 112 gebeld. Nu kon ik meteen tegen 112 zeggen dat ik de politie van Hilvarenbeek wilde. De politieman was erg blij dat ik belde, want hij had het steeds geprobeerd, maar ik was niet bereikbaar natuurlijk. Als je alleen noodoproepen kan doen, kan je ook niet gebeld worden. Hij wilde nog een keer precies weten waar ik was en ik kon hem nu vertellen dat de maan op tien uur stond naast alle andere informatie. Het was ondertussen donker geworden. De boswachter zocht het op op de computer en ze wisten nu waar we waren grote zucht van verlichting. Er was alleen nog een klein probleem: we stonden in BELGIË….. De moed zakte me in de schoenen, maar hij liet er meteen op volgen dat ze ons toch zouden komen halen. Mijn dankbaarheid werd weggewuifd met de woorden: “Waar betaalt u anders uw belastingcentjes voor mevrouw?” Ik heb maar wijselijk mijn mond gehouden, want ik betaal helemaal geen belasting in Nederland. Hij zei dat de boswachter binnen tien minuten bij ons zou zijn en als het langer duurde moest ik nog maar een keer bellen. Braaf tien munuten gewacht en toen weer gaan bellen. Toen ik 112 had gebeld, kreeg ik deze keer 112 van BELGIË!! Wat heeft u nodig mevrouw, vroeg de man aan de andere kant. Ik wist niet zo goed wat ik moest zeggen. Ik zag al een nieuwe Nederlands-Belgische grensoorlog opdoemen. Net toen ik het wilde gaan uitleggen met een sissende Leo op de achtergrond dat ik mijn mond moest houden en zo, zagen wij achter ons koplampen opdoemen. De boswachter had ons gevonden. Snel 112 van België opgehangen met een smoes en de auto uit. Een hele lieve boswachter heeft ons er achteruit uitgetrokken tot we een eind verder op een oud maisveld konden keren. Hij was verbaasd dat we zo ver gekomen waren überhaupt. Vlak voor de boswachter kwam, had ik trouwens uitgevonden hoe we de tomtom konden laten routebeschrijven en wat meer was: Hotel Huize Rustoord stond er standaard in! En dat was maar goed ook Het hotel ligt midden in de bossen, een heel eind buiten Esbeek. We hadden het nooit gevonden zonder Tomtom.
Nu was het dus een fluitje van een cent! Het hotel bleek een eind buiten Esbeek te liggen en was een uiterst chique hotel met beelden in de tuin en – naar ik mij heb laten vertellen – is iedere hotelkamer door een andere kunstenaar ingericht en kost een nacht logeren in het hoogseizoen 1000 Euro. Verre van een bejaardencentrum dus. moeten ze het hotel niet zo’n achterlijke naam geven!

Alle meubels en alle kunst (in ieder geval in de hotelkamers) is ook te koop.......

Alle meubels en alle kunst (in ieder geval in de hotelkamers) is ook te koop…….


We waren twee uur te laat en kwamen binnen tijdens de speeches. Gelukkig hadden ze nog iets te eten voor ons en later ook voor Leo die eerst moest dialyseren (alweer). Er was een leuk Colombiaans bandje en iedereen was blij dat wij er waren. Ze dachten dat we niet meer zouden komen.
132
Wij waren uitgeput natuurlijk. Het hele grapje had ons twee uur vertraging opgeleverd. Om negen uur ben ik weer richting Rotterdam gegaan en Leo moest wachten tot het busje ging. Zondag heb ik hem pas weer gezien.

Het was met recht een gedenkwaardige donderdag, donderdag 14 november 2013. De volgende dag was het pas vrijdag de dertiende, o nee niet eens!

12 Reacties op “Diep, diep, diep in de puree

  1. Wat een benauwd avontuur hebben jullie beleefd! Hoe je dan toch kunt verdwalen in dit “overbevolkte” landje, haha! Gelukkig is alles nog goed afgelopen; en is het nog goed gekomen met je laarsjes? Ben blij weer eens wat van je te lezen trouwens. Groet, Tineke

    • Ja, dan heb ik een hele Zweedse wildernis om in kwijt te raken en dan verdwaal ik in België/Nederland! Ik heb mijn laarsjes aan mijn oudste dochter gegeven toen we weggingen met de vraag of zij ze schoon kon krijgen. Ik weet het antwoord nog niet…..

  2. WAt een avontuur. Leuk om later te vertellen, maar op het moment niet fijn.

  3. Sjonge, wat een avontuur! En ik dacht dat ze in Nederland geen wildernis hadden. O nee, het was België, maar dan nog!

  4. Ik ben daar ook ooit verdwaald (ook op andere plaatsen in Noord Belgie) en ga er nooit meer heen zonder Tomtom! Een elende, die Belgische wegen en hun richtingaanwijzingen. Ik heb eens gekozen voor “binnendoor”; nou, dát heb ik geweten!

  5. Wow, wat een gedoe zeg. Maar wel fijn dat het allemaal nog reg kwam uiteindelijk.

  6. Ik ben geboren aan de Belgische grens voorbij Baarle Nassau waar mijn vader bij de grenspolitie was…..(ha ha hij heeft vast vroeger achter jullie aangezeten) Het is inderdaad een wildernis waar je nooit weet waar je bent . Toch een vooruitgang die mobiele telefoons en Tomtoms

    • Ja zeg! Dat heb ik ook gedacht van die Tomtom en mobiel telefoon! Maar ik heb ook gedacht dat je zoiets vroeger niet deed, even naar Brabant voor een feest……

  7. Wat een avontuur (ik wist niet dat er nog plekken bestonden zonder gsm bereik) maar gelukkig met goede afloop!

  8. Hemeltje lief, wat een avontuur!! Wat een verhaal….ongelofelijk! Gelukkig goed afgelopen!

  9. Zweedse avonturiers gestrand in de Nederlands-Belgische bossen. Gelukkig hebben jullie het tot een goed einde gebracht.

  10. Gelukkig eind goed al goed Janneke, maar ik kan me wel een beetje indenken dat jullie aardig in de rats hebben gezeten. En dan moet je even op dit linkje kijken en het nummer in je mobiel zetten voor het geval dat je nog eens in de probelmen raakt http://www.politie.nl/onderwerpen/contact-0900-8844.html

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

