Cruisecontrol x 3


Als ik in Nederland ben, huur ik altijd een auto. Een paar keer heb ik nu een Kia Venga gehad en dat beviel me prima. Hij zit lekker, hij rijdt lekker en hij is niet zo heeel klein. Ik wil geen grote auto, want dan bots ik overal tegenaan en ik heb het niet nodig. Soms ga ik met vier vriendinnen naar Stockholm en eentje daarvan heeft een rollator. Dan leen ik de auto van Leo, die is wat groter. Dat doen we ook als we hier gasten hebben en we maken uitstapjes met 1 auto. Nog niet eens twee weken geleden was het (dinsdagochtend) dat ik wakker werd en dacht: “Ik wil een nieuwe auto kopen”. De auto die we nu hebben is een Mistubishi Colt uit 2006. Hij heeft 135.000 km. gereden, maar er is een stuk van het voorspatbord af (met de gladheid gebeurd vorige winter) en hij moet gekeurd worden in december. Voor die tijd moet ik dat dan laten maken en er moeten nieuwe banden om volgend voorjaar (de winterbanden zijn veel nieuwer). Dus dat zei ik tegen Leo. Leo zei: “Heb je enig idee wat voor auto je dan wilt?” Nou, dat wist ik dus meteen: een Kia Venga! Die dag hebben we het er verder niet over gehad. Ik leg zulke dingen altijd in de week. IK ben wel impulsief, maar Leo niet. Woensdag liet Leo me de krant zien. Er was een actie van de KIA-dealer hier. Een wagen uit het magazijn ging weg met 18.000 kroon korting, dat is ongeveer 2000 Euro. “Zullen we vrijdag even gaan kijken?” vroeg Leo en dat was natuurlijk prima. Die vrijdagmiddag hebben we een proefrit gemaakt met een KIA cree´d, maar die instap was te laag, vond ik niet prettig. Er stond nog 1 KIA Venga op mij te wachten en dat was een automaat. Hij was ook niet rood zoals ik had gewild, maar een andere was er niet en anders zou het drie maanden duren en ik was mijn 18.000 kroon voordeel kwijt. We waren van huis gegaan met het idee dat we GEEN auto zouden kopen, alleen maar kijken. Maar ja: hij had alles wat ik wilde, behalve de kleur, waar wacht je dan nog op? Dus we hebben hem meteen maar gekocht vorige week en ik ben hem vanmorgen gaan halen!!! Hiep hoi, ik heb een hele nieuwe spliksplinternieuwe auto met van alles erop en eraan! In de loop van de week belde hij nog dat het een luxere uitvoering was dan hij in de computer had staan met allerlei extra’s onder andere een cruisecontrol! Dat is hier met die lange stukken weg wel erg handig, maar hij werkt twee kanten op. Je kunt hem ook zo instellen dat hij niet HARDER gaat dan je wilt. Dat is voor mij erruug handig, want ik overschrijd altijd de maximumsnelheid. Ik heb al wat boetes gehad man! Als ik dan de bebouwde kom inrijd, zet ik de cruisecontrol op 50 km., kind kan de was doen….. De luxere uitvoering is 1200 Euro duurder, maar omdat ik mijn handtekening al had gezet, heb ik bedongen dat ik er maar 600 van betaal. Voor mijn oude auto kreeg ik oorpronkelijk 2000 Euro terug, maar nadat ze hem hadden nagekeken, wilden ze er nog maar 500 voor geven. De krukas schijnt zo goed als door te zijn en de banden zijn versleten. We hebben onderhandeld tot 850 Euro.
Alles bij elkaar zijn we 17.500 Euro kwijt voor de auto, niet gek hè? We hebben een hele goedkope verzekering (je betaalt hier de eerste drie jaar de helft met een nieuwe auto) en we hebben 7 jaar garantie, op roest zelfs 12 jaar! Toen hij ons vroeg hoe we de auto wilden financieren, zeiden wij dat we hem contant betaalden. Hij viel bijna van zijn stoel, maar herstelde zich razendsnel.
Maar nu vragen de oplettende lezertjes onder jullie zich natuurlijk af waarom er in de titel staat : 3x cruisecontrol? De derde is van mijn naaimachine. Daar zit ook een knop op dat de machine niet sneller gaat dan je wilt. Met mijn dyspraxie en grootse quiltplannen is dat een hele handige optie. Ik kan het pedaal toch helemaal indrukken en hij gaat zo langzaam dat ik alles er soepeltjes onder kan verschuiven…….
Willen jullie nou ook nog foto’s? Die heb ik genomen toen ik vanmorgen voor het eerst tankte. In tegenstelling tot Nederland wordt hier de auto afgeleverd met een bijna lege tank benzine……


Als je er op klikt, kun je Leo nog zien zitten…..
En wat vinden jullie van de kleur (van de auto ja, niet van Leo!)? Is het grijs of is het beige? Op de foto lijkt hij meer grijs, maar in werkelijkheid is hij meer beige namelijk….

18 Reacties op “Cruisecontrol x 3

  1. Mooie auto zeg! Lekker ook met 4 deuren, ideaal! Veel plezier, en vooral veel veilige kilometers er mee!!
    Groet, Tineke

  2. Leuk! We hadden het natuurlijk al gehoord, maar leuk om het hele verhaal te lezen. Mooie kleur!

  3. Mooie auto en zo heerlijk een automaat!

    Maar ook in nederland is een niet volle tank niet meer standaard en zelfs de obligate bos bloemen was de klaarste x vervangen door een Paraplu..

    Veel rijplezier en een fijn weekend!

  4. Een KIA kleur; net als de onze (alleen hebben wij wel en Cee’d).

  5. Kek wagentje! Ik wens jullie veel veilige kilometers.

    Enne, een Mistubishi is wel een heel bijzonder exemplaar geloof ik.

  6. Mooie auto Janneke, heerlijk alles nieuw en Leo kleurt er prima bij, welke kleur je de auto ook noemt.

  7. Leuk autootje hoor! zal je veel plezier van hebben!
    Lydia

  8. Kek bakkie hoor! Veel plezier ermee!

  9. Gratulerer med bilar!! Wat leuk, een nieuwe gave auto. Heel veel veilige kilometers zonder bekeuringen gewenst!!!

    • Ik heb er maar eentje gekocht hoor (bilen), maar toch bedankt! Hij rijdt lekker. Ik heb hem nu een week en ik heb er 231 km. mee gereden, of, zoals ze hier zeggen: 23 mil.

  10. O wauw!! Proficiat met de nieuwe aanwinst!!! Hip hoor!!

  11. alles goed daar?
    Het is zo stil..

    met groetjes Roos

    • Ja, ik zit in Nederland ondergedompeld in de kinderen en de kleinkinderen. Vele verhalen te vertellen, later.Bedankt voor het informeren……..

  12. Ik ben benieuwd naar je verhalen! Groet, Tineke

  13. Maar geniet er van!! Tineke

  14. Koel wagentje die kia venga! Is toch een mooi praktisch en toch betaalbaar ding. Die kleur ziet er toch wel grijs uit inderdaad. Zonde dat die niet in het rood was maar hier geniet je natuurlijk ook van! gr hannah

Geef een reactie

