Oma Duck en de hoogbegaafde muis.


Eindelijk heb ik hem en kan ik hem vandaag ergens in het bos zetten. Van Marijke O. heb ik vorige winter twee levende muizenvallen opgestuurd gekregen. Het logje daarover staat hier. Het was weer zo ver. Vorige week zag Leo een muis door de kamer lopen. Ik mijn muizevalletjes weer tevoorschjn gehaald en opgezet. De eerste nacht had ik al meteen een muisje, een heel kleintje. Hij mocht van mij helemaal alleen gaan buitenspelen. Maar de muizen waren niet weg. of meerdere Er zat één muisje bij mijn afvalemmer. Wij hebben gescheiden afval – voedselafval wordt hier vergast tot compost en biogas, schrijf ik nog wel eens over – en de muis (zen) knaagde(n) een gat in de plastic zak. Na twee dagen de muizevallen in de kamer te hebben laten staan, ontdekte ik dat ik meteen hele slimme muis te maken had. Een van de twee muizevallen heeft een dichte achterkant. Dat maakt dat je heel moeilijk het voedsel aan het pinnetje krijgt en dat de muizenval nogal stroef dichtgaat. De andere muizenval heeft een pinnetje aan de achterkant waardoor hij open kan. Die muis was zó slim, dat hij het eten uit de ene muizeval kreeg zonder dat het pinnetje voldoende bewoog om de val te laten dichtslaan en bij die andere duwde hij het pinnetje omhoog als de val was dichtgeslagen, zodat hij aan de achterkant er weer uit kon. Toen had ik er genoeg van. Ik heb de muizeval op de deksel van de compostbak gezet. Gisteravond was drie keer het eten eruit zonder dat de val dichtsloeg en ik vroeg me af hoe dat kwam. Dit keer was het mijn schuld. Ik had er geen rekening meegehouden dat die veer naar voren omslaat en daar had hij de ruimte niet voor omdat de onderkant van de wasbak ervoor zat. Toen ik dat had opgelost, heb ik de achterkant met plakband dichtgeplakt en bovendien klem gezet, zodat het klepje niet open kon. En ja, een uurtje later had ik een dikke, vette door mij dagenlang met kaas en pindakaas gevoerde muis gevangen, een SCHATJE!! Maar toch ga ik hem niet houden, hij mag in het natuurreservaat gaan wonen.
004
Mijn volgende logje is in het Engels voor een keer. Ik ben namelijk aan het quilten, hele mooie nieuwe patronen, en ik heb een online quiltcursus gekocht. De lerares moedigt ons aan om aan het eind van de week in te sturen wat je hebt gedaan en je gedachten erbij. Dat ga ik doen en dan geef ik er Engels commentaar bij voor die arme Amerikanen die alleen maar Engels spreken…… Er komen nog logjes over – mijn serre, – mijn aardappels – de manier van vuil ophalen hier – en over mijn liefde voor geschiedenis en genealogie. Ook speel ik met een nieuw WE300-logje. Ik heb het echter erg druk en logjes schrijven komt er niet zo van de laatste tijd. Maar ja: zoals ik ook aan andere bloggers schrijf: je kan schrijven op je eigen blog wanneer en wat je maar wilt en dat kan dus ook inhouden dat je NIET schrijft. Liefs van mij en jullie horen weer.

14 Reacties op “Oma Duck en de hoogbegaafde muis.

  1. Sjonge, een echte vetzak!!
    Je kan nog kostgeld aan hem vragen??
    Liefs, Lydia

  2. ’t is zo’n schatje dat je hem bijna in huis zou willen houden🙂 Fijn dat deze bosmuis naar het natuurreservaat mag en niet geplet is in een klapval!
    Als je meer valletjes wilt moet je even mailen, dan stuur ik er weer een paar

  3. Wat zal dat muisje een heerlijk leven hebben in het bos.
    Vroeger hadden we ook vaak last van muizen.pakten we een klein emmertje en stukjes kaas erin.een trapje naar boven tot de rand van het emmertje.
    En ja hoor er zat de volgende dag altijd wel een muis in.
    Die zetten we dan ook weer buiten.
    Maar die muizen waren zo brutaal.
    Midden in de kamer vol visite , omdat iemand jarig was, zat hij ons met zijn kraaloogjes te bestuderen.
    Een van de muizen heeft een deel van mijn atlas opgegeten, om daar een nestje mee te bouwen.

  4. Briljante titel, haha… Fijn dat hij in het bos mag. Maar let op dat hij geen broodkruimeltjes strooit om de weg terug te vinden!🙂

  5. Wat een leuk verhaal over die muizen. Dat heb je diervriendelijk opgelost.
    En ja, je bent de baas over je eigen blog. Ik zou het erg leuk vinden als je met de WE meedeed, maar als het niet gaat, qua tijd, dan moeten we daar gewoon begrip voor hebben. Ik bied je gewoon aan: trek je niets aan van de deadline. Schrijf als het je uitkomt. Voor de huidige WE heb je de hele maand de tijd. Kijk maar. Alles is welkom.

  6. Hahaha, straks vindt hij de weg naar ‘huis’ weer…. en dan??😉

  7. muizenissen, muizenissen

  8. Nou, ik kan jullie vertellen dat de muis ondertussen in vrijheid is gesteld en dat hij het bijna niet kon geloven. Hij hield zich nog even vastgeklemd aan de val en keek met zijn koppie rond buiten. Toen ik zachtjes schudde sprong hij op de grond, ging onder in het gras, maar sprong meteen daarna op een rots (voor hem dan), ging rechtop zitten en keek dankbaar en blij om zich heen en daarna mij aan. Daarna was hij met twee grote sprongen verdwenen

  9. 😉 of mice and woman

    Ben benieuwd naar je quiltverhalen. En je kunt inderdaad maar één ding tegelijk goed.

    groetjes,

    Dorothé

  10. Misschien moet je ze merken. Een blauwe streep op de rug of zo. En als ze dan weer binnen afzienbare tijd binnen zitten, dan weet je dat je ze een paar huizen verderop los moet laten.😉

    • Mrs. T. Ik laat ze zeker 5 km. verderop los, helemaal in het bos met geen huis in de burt. Onze buurmn schreef dat hij een muis uit huis had gejaagd en sindsdie had ik inderdaad een muis. Ik ben wat minder asociaal…..

  11. Zo vangen we hier in huis ook muizen, muizen die door poes Bibi mee naar binnen werden genomen en vervolgens ontsnapten. Ze vangt nu geen muizen meer (ze is stokdoof) en sindsdien heb ik er ook geen meer binnenshuis aangetroffen. Maar het valletje laat ik staan, voor het geval dat.

    • Ja, de kat van de buren krijgt wel melk van me iedere dag, maar komt eigenlijk nooit binnen. ’s Zomers zijn ze gewoon buiten en merk ik er niks van, maar als het kouder wordt komen ze op de warmte (en eten) af. Daar heb ik geen kat voor nodig geloof ik.

  12. Mooi dat je de muizen op deze manier vangt en ergens ver weg weer loslaat. Exact mijn manier (vroeger). Hier hebben we geen last van muizen in huis, maar het muisvriendelijke valletje is wel meegegaan voor je kunt niet weten. Zo zielig die pletvallen. Jouw muis is i.d.d. wel aan de maat!

Geef een reactie

