Groot onderhoud


Nadat de afgelopen weken alle witte delen van ons huis geverfd zijn, gaat er maandag weer het een en ander gebeuren. We laten onze serre isoleren! Er komt een laag isolatie onder de serre van 15 centimeter en overal komt dubbel glas. Vervolgens gaat het dak opgetild worden en onder een schuinere hoek weer op de serre gezet. Er bleef te veel sneeuw op liggen en de balken bogen zo ver door dat de serredeur niet meer open kon. Het is een enorme bende in de serre. De buitenkussens liggen op de grond en er staan allerlei buitenplanten die ik haastig in de serre heb gezet toen het anderhalve week geleden ineens drie nachten achter elkaar vroor. Er ligt her en der wat bolletjesplastic onder en om de planten heen. De meeste tomatenplanten staan er nog in (zonder tomaten) en ook de Physalisplant die ik in mei van mijn dochter kreeg. Dat is trouwens een aanrader voor iedereen die een kas heeft. Van een enkele plant heb ik, denk ik wel 45 vruchtjes afgehaald (ik heb even geteld). Hij bleef maar doorgroeien en ik bleef snoeien na de langste dag. Ik denk dat ik er wel meer af had kunnen halen, maar ik was bang dat de andere vruchtjes niet meer rijp zouden worden…. Het wordt een enorme plant.

De psysalis  groeit helemaal hoog met prachtige perkamenten lampionnetjes. Ik heb er al wat takken afgesnoeid.

De psysalis groeit helemaal hoog met prachtige perkamenten lampionnetjes


Zoals alle vruchten zijn ze zo lekker en puur als je ze meteen van de plant in je mond steekt. Ik vond het gewoon zonde om ze in een groene smoothie te verwerken.

Nu moet ik van alles verplaatsen zodat die serre leegkomt voor maandag. Daartoe moest ik eerst mijn zomerkleren wegdoen. Ik heb de winterkleren al tevoorschijn gehaald, maar daar had ik links en rechts wat uitgeplukt uit een doos en een grote tas die op de grond van de slaapkamer stond schaam schaam. Vanmorgen heb ik dus mijn winterkleren in de kast gedaan en de zomerkleren in die doos en die tas en in de kast, meteen het bed verschoond en de slaapkamer helemaal schoongemaakt. Toen heb ik plaats gemaakt om een vel bolletjesplastic op de grond en op mijn ladenkastje neer te leggen, zodat ik de abutilon en een paar grote geraniums + hun stekjes daar neer kan zetten om de winter te overleven. De andere planten kunnen dan op de tafel die vanuit de serre naar de woonkamer wordt gezet. Morgen ga ik een plastic kleed kopen voor op die tafel. Moet er toch een kléín beetje leuk uitzien, niet waar? Het is met was behandeld hout, dus daar komen verschrikkelijke vlekken op als het nat wordt. De buren komen zondagavond helpen om de tafel en de andere zware dingen te helpen sjouwen. Ik vraag ze dan meteen om de matrassen uit het logeerhuisje op het logeerbed te stapelen, zodat de muizen niet van de winter een feestje vieren in het logeerhuisje…. Ik kan behoorlijk zwaar sjouwen, maar tafels en matrassen gaat natuurlijk niet.
Het geheel gaat zo’n 14 dagen duren. Vanmiddag beginnen ze met het wassen van het huis.
Het ging weer typisch op zijn Zweeds trouwens. Ze zouden eind september beginnen. Het vorige project liep echter al aardig uit. Toen bleek dat ik papiertjes had moeten insturen, snel opgestuurd. Toen belde hij op een tijdstip dat ik er niet was. Daarna heb ik 4x gebeld en iedere keer zou het meisje doorgeven dat hij mij moest terugbellen. Enfin:dinsdag had ik er ineens genoeg van. Ik belde nog een keer en zei tegen haar dat ik een ander ging zoeken als hij vandaag niet terug zou bellen. Hij belde niet, maar om drie uur stond er ineens een kerel voor mijn neus Hij had opdracht gekregen de materialen te brengen, maar hij wilde eerst eens kijken waar het was….. woensdag zou hij de materialen komen brengen, niks gezien, gisteren niks gezien. Vanmorgen niks en ineens vanmiddag om een uur of een stonden er twee auto’s met vier kerels erin. Ze gingen het hele huis rond en kregen opdrachten van de man die dinsdag kwam
Ze vroegen heel vriendelijk of wij er bezwaar tegen hadden als ze tot 6 uur doorgingen. Dat hadden wij natuurlijk niet. En nu zijn ze de voorkant aan het wassen.
021
MORGEN op zaterdag, kan je zien dat het Polen zijn en geen Zweden komen ze terug om 8 uur! Maandag gaan ze aan de serre beginnen joehoe!!! Ik hou jullie op de hoogte.

18 Reacties op “Groot onderhoud

  1. En zien jullie ook dat ik mijn kopfoto heb veranderd? Het is hier zo verschrikkelijk mooi op het moment. Het is gewoon asociaal.

    • Een prachtige foto heb je nu op jouw blog.
      Door jouw berichtje heb ik weer een stukje over mijn omgeving geschreven. Jammer genoeg negatief.
      Na de herfstvakantie wil ik juist weer een positief blog schrijven over mijn woonomgeving.
      Ik lees dat je weer druk bent met van alles.
      Geniet vooral maar van je prachtige uitzicht.
      Fijne groet uit Amsterdam-ZuidOost,
      Rob

  2. Ik zou gillend gek worden van zo’n laksigheid. Maar goed, hopelijk leveren ze goed werk af. En die kopfoto is idd erg mooi!

    • @ Mrs. T. Dat wordt Leo dan ook (gillend gek). Ik zeg hem steeds dat hij zich niet ongerust hoeft te maken en net als ik dan denk dat hij gelijk gaat krijgen, komt het in orde…

  3. Prachtige plant Janneke en ook de bomen …. geweldig…. een goede compensatie voor alle verbouwingsstress. Toi toi de komende weken.

    groetjes,

    Dorothé

  4. Het lijkt Frankrijk wel….😉

  5. Succes met de verbouwingswerkzaamheden!! Ik hoop voor jullie dat het allemaal op zijn pootjes terecht komt!
    Groet, Tineke

  6. @ Tineke @ Dorothé : Ik heb niet zo veel stress, want het is niet IN huis. De enige stress die ik op dit moment heb is dat ik de serre uit moet ruimen en ik weet niet of ik dat ga redden….

  7. Tjee, wat een werk. Maar het wordt natuurlijk wel super.

  8. De bomen op de kopfoto, moeten de pijn vast en zeker wel verzachten. Maar ook al is het buiten te doen, ik zou er ook stapelgek van worden vrees ik. Dus ik kan me goed in Leo inleven.
    Maar je serre zal straks geweldig mooi zijn, dat komt wel in orde,
    Nu eerst maar de mouwen opstropen en gaan ruimen. Sterkte ermee🙂

    • @Haba: Ik heb vier grote plantenbakken leeggeschept en op het terras gezet, de aarde in kruiwagens over de tuin verdeeld, de aronskelken in de kamer gezet (die moeten weer terug in de serre als hij geîsoleerd is en nu ga ik strijken en dan QUILTEN! Morgen gaan we weer verder….

  9. Het huis wassen…. dat heb ik nog nooit gehoord (en gezien!) eigenlijk…
    Na de bende wordt het wel weer heerlijk warm in jullie serre, moet je maar denken!! Succes!!

    • Ja @Wondelgijn: dat heb je met een houten huis, daar komt aanslag op. Als je het schoonmaken uitstelt, heb je kans dat een specht in je huis komt pikken……Hele andere gevaren dan betonrot en natte kelders, maar net zo goed iets wat bij het onderhoud van je huis hoort. Enne Warm in de serre? Ik zal blij zijn als hij vorstvrij blijft.

      • Vorstvrij? Jeetje, dan is jouw serre een goede koelkast in de winter…. Brrrr

      • De eerste twee winters werd het -18 graden in de serre- Vorig jaar heb ik hem helemaal ingepakt met bolletjesplastic, kunstgras op de open planken op de grond en toen werd het -5, nog steeds te koud voor mijn abutilons, mijn geraniums, mijn bougainville (helemaal doogevroren) en mijn aronskelken. Bovendien kan ik dan pas heel laat gaan zaaien omdat het nog te koud is in de serre. Als het goed is, kan ik nu in maart beginnen met zaaien, dan bloeit het eerste in juni……

  10. -18〫? Ik zeg water op die vloer !
    #kleinthialf

    ps. naam in het Zweeds is natuurlijk speciaal voor jullie, duh.

Geef een reactie

