Buffet met live muziek.


We zijn een paar dagen met vakantie. We maken een groot rondje om de twee grootste meren van Zweden, het Vättern en het Vänern. We rijden per dag ongeveer200-250 km. en komen dan iedere keer in een andere plaats waar we slapen. Maandagavond komen we weer thuis. Vanavond zijn we aangekomen in Mariestad. Toen ik nogop mijn eerste cursus Zweeds zat, sprak ik een Amerikaan die al 15 jaar in Zweden woont. Hij zei tegen mij dat heel Zweden zo’n beetje hetzelfde landschap heeft, beetje heuvelachtig met stukken bos en stukken open en meren. Deze man heeft GEEN gelijk! Het landschap hier is heel verschillend van het landschap bij ons in de buurt. Eerst kwamen we bij Småland door een heel ruig stuk met wilde riviertjes en hele hoge ruige rotsen. We hadden zelfs een haarspeldbocht! Bij Jönköping zijn we aan de andere kant van het Vättern beland. Daar waren we nog nooit geweest. Prachtig is het daar zeg en erg rustig. Het is natuurlijk ook October hè, maar toch….. Het landschap tussen de twee meren in is heel bijzonder. Omdat de twee meren links en rechts zo groot zijn, beïnvloeden ze het klimaat ter plaatse. In het voorjaar blijft het er lang koud, want die grote koude watervlaktes koelen het stuk land ertussen af. Daarentegen blijft de zomer er heel lang hangen, want die grote lappen water koelen natuurlijk niet zo snel af.Het was er zeker drie graden warmer dan het bij ons op het moment is en er bloeiden nog volop zomerbloemen, terwijl het noordelijker ligt dan Linköping.. Ik heb boerenwormkruid gezien, lupines en kamille. Ik heb zelfs nog drie rijpe frambozen gevonden. Het andere bijzondere was dat iets anders is dan in de rest van Zweden. Het meest opvallende is wel dat ik voor het eerst hier enorme wilgen zag staan. Zo groot heb ik ze zelfs in Nederland niet gezien. Misschen dat wij geen wilgen hebben die gewoon door konden groeien omdat we er altijd wat mee deden (knotten bijvoorbeeld of in de Tweede Wereldoorlog als brandhout gebruiken), maar hier stonden een paar enorme joekels:
007

moet je die stam  zien!

moet je die stam zien!


Het was nog geen drie uur toen we bij ons hotel aankwamen, het Stadshotel van Mariestad. De receptionist kondigde trots aan dat we vanavond een buffet konden krijgen in het restaurant met levende muziek. Er zou een beroemde zanger komen en hij noemde een naam die ik nog nooit gehoord had. Ik keek waarschijnlijk iets TE peinzend want hij voegde er geruststellend aan toe dat hij niet heel hard zong…… Het buffet zou van vijf tot negen zijn, dus wij besloten om om zeven uur te gaan.’ Middags nog even een rondje stad gedaan en ergens Engelse thee (nou ja, ik chocolademelk, want ze hadden alleen maar zwarte thee en Leo koffie) met scones genomen. Daar ontmoetten we nog een Nederlandse kunstenaar die morgen een tentoonstelling hier opent. Hij vertelde trots dat hij een van de twee enige personen (Nederlanders ? Zweden?) was die de Beatles hadden geînterviewd en dat Donovan een keer bij hem thuis had geslapen), ook al een onbekendenaam voor ons. Volgend jaar april heeft hij een tentoonstelling in Linköping en we hebben beloofd dat we dan gaan kijken.
Ik merk dat dit logje te lang wordt en dat het al bijna half twee in de nacht is, dus de rest van het verhaal hebben jullie van me te goed.

7 Reacties op “Buffet met live muziek.

  1. Wat heerlijk deze mooie vakantie.
    Juist in oktober zier alles, als.het niet regent er zo prachtig uit.

  2. Lijkt me super zo rond te trekken in je eigen land. Ik las net alle boeken van Camilla Läckberg en kijk dan op internet hoe Fjällbacka er in het echt uitziet. Prachtig ook.

  3. Leuk, leuk, leuk, we zijn jaren achter elkaar daar op vakantie geweest en hebben heel lang gedacht dat het daar onze toekomstige woonplaats zou worden. Althans in Sjötorp daar vlakbij. Mariestad was onze toeleveringsstad. (Zit/zat een hele goede naaimachine/fournituren/hobbywinkel) Huurden in Sjötorp altijd het oude huisje van de opa van onze huurbaas, waar het Götakanaal in het Vännern stroomt. Nu is daar niet veel te doen, maar misschien is de visrokerij bij de laatste sluisje voor het Vännern wel open daar. Beslist aan te bevelen. Heeeerlijke gerookte vis! Kijk uit naar je vervolgvervaal!

    • Het is daar inderdaad SCHITTEREND! We zijn onderweg een aantal visrokerijen tegengekomen, maar we zitten in hotels en we weten niet zo goed wat we met gerookte vis moeten doen op dit moment. Als we maandag bij het naar huis gaan een visrokerij tegenkomen, nemen we mee voor thuis. Want er is niets zo lekker als verse ambachtelijk gerookte vis….

  4. Fijne vakantie en je hebt gelijk, want wat wij van Zweden zagen, was een steeds wisselend landschap, geniet ervan. Heerlijk om zo rond te trekken. Lieve groet Jeannette

    • @Jeanette: We zijn vandaag door Lidköping gereden. Ik moet zeggen. Ik vind het geen mooie stad. Je zou er bijna van tegen een boom rijden……

  5. Die wilgen, zo mooi en groots, Leo lijkt er zo klein naast.
    Ik ga gelijk je tweede deel lezen .

Geef een reactie

