Je bent een echte Rotterdammer als ……..


Tien jaar heb ik gewoond in het huis waarin ik ben geboren: Turnstraat 8 in Sportdorp, ook wel De Put genoemd. Als Nederland-België in het Feijenoord Stadion werd gespeeld, werden er ineens auto’s in onze straat geparkeerd, Belgische en Nederlandse. Die werden dan door ons tijdens de wedstrijd gewassen en de meeste mensen gaven ons dan een dubbeltje of zo daarvoor. Als Nederland een doelpunt maakte, kon je bij ons in de straat het gejuich horen. Het is dan natuurlijk vanzelfsprekend dat je Feijenoord fan wordt. Verscheidene malen mocht ik met mijn vader mee naar een wedstrijd van Feijenoord. Ik heb er mijn eeuwige liefde voor stadions aan overgehouden, een fanatieke voetbalfan ben ik echter nooit geworden. In 1958 zijn we verhuisd naar het Zevenbergsedijkje. De bouw van deMc. Donald op de Stadionweg (bij ons boven aan de dijk) heb ik niet meer meegemaakt…..
Mijn man komt van Spangen. Ik wist niet eens dat er Sparta fans bestonden in Rotterdam tot ik hem ontmoette! Je zou zeggen: “gaat nooit goed tussen een Feijenoord- en een Sparta fan”, maar we zijn toch al bijna 45 jaar gelukkig getrouwd.
Onlangs is er een herdenkingsboek van Sparta uitgegeven goed moment, nu ze op sterven na dood zijn en mijn man heeft dat besteld. Ze waren helemaal verrukt van het feit dat een van hun boeken helemaal naar Zweden ging en ze hebben hem gevraagd of hij een foto wilde maken als hij het ontvangen had. Wij zijn dus vanmorgen naar een huis hier 400 m. vandaan vertrokken en hebben daar een foto genomen van Leo met het boek in zijn handen. Waarom daar? Het huis heet Sveden en staat zelfs op landkaarten als zodanig aangegeven.

Het huis is helaas niet te zien, lijkt precies op het onze, maar is vuiler...

Het huis is helaas niet te zien, lijkt precies op het onze, maar is vuiler…


Mijn man staat ook op de foto in het boek zelf. Toen Sparta een keer een grote overwinning had behaald heeeeel lang geleden, werden ze op Zestienhoven ingehaald door blije jeugdsupportertjes. Hij staat daartussen.
Je kunt op de foto klikken als je niet zeker weet of je erop staat hem groter wilt
Leo is degene met de stippeltjesdas (IIIIEEEEW!!!) in de schaduw van de arm van de jongen met het geruite overhemd

Leo is degene met de stippeltjesdas (IIIIEEEEW!!!) in de schaduw van de arm van de jongen met het geruite overhemd

Dit logje ga ik op de Facebookpagina zetten van Je bent een echte Rotterdammer als……, een pagina vol jeugdsentiment met Rotterdamse foto’s, Rotterdamse uitdrukkingen en Rotterdamse trots. Als je uit Rotterdam komt en ouder dan 50 bent, is het een hele leuke site. Ik eindig dit stukje met de statement: Je bent een echte Rotterdammer als je in je gezin zowel Feijenoord- als Sparta-supporters hebt!” en “Je bent een echte Rotterdammer als je uit De Put komt!”

10 Reacties op “Je bent een echte Rotterdammer als ……..

  1. Dit ga ik gauw aan rinus de jong sturen. ( man van mijn zus els lorwa. Die komt ook uit spangen. Ik vind het erg leuk een rotterdamse site. Maar zou toch niet meer terug willen. Mijn moeder zit nu in een tehuis in Lombardije. Vlak bij de oldegaarde waar ik gewoond heb.

  2. eh vergeet Excelsior niet in je voetbalrijtje…. dat was de club van mijn vader….mijn broer was een echter Sparta fan… tja.. Rotterdam.. ook ik ben er geboren en getogen… heb het Kleinpolderplein zien groeien tot wat het nu is, terwijl wij er met onze slee vanaf gingen…van de hellingen dan:)
    De Doelen heb ik van begin de bouw gezien…ach.. Rotterdam… het blijft in je hart…

  3. Leuk om dit te lezen, Janneke! Mijn man is nl. ook een ras-echte Spartaan ( nog steeds heeft hij een seizoenkaart van Sparta) , en ik kom uit Rotterdam-zuid (ijsselmonde) en ben altijd voor Fijenoord geweest! Haha! Dus, al wonen we niet meer in Rotterdam, wij zijn ook “echte Rotterdammers” !
    Groet, Tineke

  4. Als je goed kijkt en vergelijkt, kun je het gezicht van de jonge en de oudere Leo nog goed in elkaar herkennen, al is hij natuurlijk nu ouder en wijzer.
    (ik durf het bijna niet te zeggen maar ik ben Ajax-fan, altijd al geweest)

    Omdat ik als kind nogal eens naar R’dam bij een tante moest gaan logeren (een bazige tante die soms nare dingen over mijn moeder zei) heb ik dus een vreselijke hekel aan die stad gekregen. Al kan die stad er natuurlijk niets aan doen, dat die tante daar woonde.

    Maar ik ben in Amsterdam gaan studeren en nog altijd als ik daar kom, voel ik me alsof ik in een warm bad stap, het blijft ‘mijn stad’ en ik voel me er thuis, al woon ik er nu al heel erg lang niet meer. Sorry, dus excuses aan de Rotterdammers, er zullen zeker veel meer lieve mensen daar wonen dan nare types.

    • Ja, ik ken heel veel mensen die Rotterdam niet pruimen, zelfs zonder tante. Ik heb zeer dierbare herinneringen aan Rotterdam in mijn jeugd, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je Rotterdam niet ziet zitten als je die niet hebt. Ik heb al heel vroeg besloten om niet mee te doen met de animositeit tussen Amsterdam en Rotterdam. Ik vind Amsterdam ook een geweldige stad, maar het is niet mijn vaderstad….. Vreselijk zeg, zo’n tante trouwens!

      • Ik denk dat de tegenstelling er wel is ‘droom en daad’, maar dat hoeft niet gelijk ruzie te betekenen, ze vullen elkaar aan zou ik denken.
        Tja die tante had geen kinderen, en een zeer aparte manier om met kinderen om te gaan, meestal niet zo leuk voor de betreffende kinderen.

  5. EWn waar staat je man dan , op die foto??

    Mijn schoonfamilie komt uit Rotterdam. Zal de site doorsturen.

    • Als je naar de foto kijkt, staat hij net iets rechts van het midden met een gespikkeld sjaaltje aan. De schaduw van de omhooggestoken arm van een jongen rechts van hem , valt over zijn achterhoofd… Ik ben niet zo handig met het zetten van kringetjes om iemand. Ik weet niet hoe dat werkt op mijn fotoprogramma.

Geef een reactie

