De wetten van Mendel


Leo en ik hebben allebei bruine ogen en onze vier kinderen hebben ook alle vier bruine ogen. Bruine ogen zijn dominant. Toen ze allemaal met partners met ook bruine ogen thuiskwamen (alleen mijn oudste zoon heeft een vrouw met blauwe ogen, maar die hebben nog geen kinderen), konden we wel voorspellen dat alle kleinkinderen ook bruine ogen zouden hebben. Dat is tot nu toe ook uitgekomen.

zeven paar bruine  ogen

zeven paar bruine ogen


Toch is de kans op blauwe ogen niet verkeken. Zowel Leo als ik hebben in ons recessieve erfelijke materiaal blauwe en groene ogen zitten. Mijn moeder en een zusje hebben groene ogen en Leo’s zus heeft ook blauwe ogen. De schoonmoeder van mijn jongste dochter heeft ook groene ogen, maar heeft zelf vier kinderen met bruine ogen gekregen.
Zelfs toen ik deze nieuwe baby van mijn dochter alleen maar op Skype had gezien, zag ik meteen dat dit kind anders was dan de andere drie. Ik kon mijn vinger er niet op leggen, maar iets was er anders. Hij was in ieder geval lichter van huid dan de anderen, had niet die donkere inslag. Ik was niet de enige. Heel veel mensen zeiden als eerste dat hij anders was dan zijn drie brusjes.
Nu ik hem gezien heb, ook al is hij nog maar drie weken, denk ik te zien dat zijn ogen blauw gaan worden of groen misschien. Natuurlijk worden alle babies geboren met blauwe ogen, maar die worden al heel snel bruin. Bij deze baby worden de ogen rond de pupil lichter en blauwer, een klein beetje nog maar, maar toch….. Het is natuurlijk nog te vroeg om te zeggen dat zijn ogen niet bruin worden, maar ik acht de kans zeker aanwezig. Het zou wel bijzonder zijn: een op de acht, in hun gezin een op de vier, 25%. Als dat niet volgens de wetten van Mendel is, weet ik het niet meer.
blauwe ogen?

blauwe ogen?


Ik hou jullie op de hoogte…

11 Reacties op “De wetten van Mendel

  1. Van mijn 5 kinders hebben er 4 bruine ogen (waarvan er 2 met bruine ogen werden geboren zelfs zo donkerbruin) en 1 heeft groene ogen. Dus niks is onmogelijk😉

    • Ja @Janne: dat is ook precies de wetten van Mendel. Als jij acht kinderen zou krijgen, zouden er in principe twee kinderen met groene of blauwe ogen tussen moeten zitten….

  2. Je weet wat ik gezegd heb over Jesse. Hij was de vierde en mijn kleurstoffen waren op. Blanke huid en blauw/groene ogen!! en blond haar (hoewel dit de laatste jaren wel donkerder is geworden.) En Zowel Arjan als ik hebben beide zeer donker haar en donkerbruine ogen! Die 25% is bij ons bewezen! Zo heb ik het vroeger ook geleerd bij biologie.

  3. Heel raar vond ik dat.
    Ik had een kind in de klas, allebei de ouders haddenblauwe
    Kind had bruine, ik dacht dat dat niet mogelijk was.
    Maar ik heb hetnagekeken het schijnt soms te kunnen.
    In de familie zat verderop wat Indisch.
    Nou is het bij ons gezin ook zo leuk.
    Frans bruine ogen, ikzelf blauwe ogen.
    Twee kinderen met bruine ogen. , maar eentje met lichtbruine, andere donkerbruine.
    Die van de lichtbruine ogen, die veranderden pas toen ze twee jaar was.
    Die met de blauwe ogen zijn ook gewoon lichtblauw.
    Mijn vader en moeder hadden allebei blauwe ogen.
    De moeder van Frans blauw en de vader bruin.
    Maar van de 11 kinderen uit het gezin van mijn oma, van vaders kant had alleen mijn vader blauwe ogen de rest donkerbruin.
    Was hij van de melkboer. Haha nee ik denk het niet zijn moerde was 48 toen zij hem baarde.
    En verwend dat hij werd alleen al door zijn blauwe ogen.
    Weet je nog , bruin is meestal dominant.
    De moeder van Ellen Bosman had hele donkerbruine ogen, haar man blauwe.
    Alle vijf de kinderen hebben blauwe ogen.
    Vreemd toch dat erfelijke materiaal in ons.
    Zo kreeg een moeder een bruin kind, na 5 generaties blanke echtparen.
    Zo ver weg, niemand wilde geloven dat het van haar man was.
    En ook heb ik eens iets leuks meegemaakt, weer met twee kinderen van school.
    Moeder kreeg via ki een tweeling, de ene Indisch van uiterlijk de ander blank.
    moeder is half Indisch.
    Ach zolang alles er maar op en aan zit, zowel van binnen als van buiten, wat kan ons het dan schelen wat voor kleur ogen of huid onze kinderen hebben.
    Maar een groene of blauwe huid zou toch erg opvallend zijn, dus dat liever niet!

  4. Ehhhh, oma hij kijkt wel scheel op de foto.😉 Hier twee kinderen die donker zijn en 1 albino mannetje. Blauwe ogen, blond haar (in de zomer wit) en een blanke huid. Op sommige plekken zelfs zonder pigment. Bijzonder vind ik dat. Broertjes en zusjes die zo totaal anders kunnen zijn.

    Geniet van je kroost!!!!

    Kram Anna Marie.
    p.s. ik heb nu ook een wordpress blog, en sinds dien kan ik niet meer reageren middels mijn blogspot adres. Ik ben dus Anna Marie die in Odeshog woont in de zomer.

    • Ja, ik twijfelde nog of ik de foto er op zou zetten, maar ik vind het eigenlijk wel aandoenlijk dat loensen van pasgeboren babies….. en ik had al gezien dat jij het bent. Ik ga gauw eens neuzen op je blog!

  5. Hier een man met grijsblauwe ogen en twee dochters met bruine ogen.😉
    Het manneke ziet er prachtig uit zo met dat spuugje aan zijn mond hangen. Mooi zusje ook.

  6. Op de foto is het niet te zien… Ik heb bruine ogen, mijn vriend blauwe. Via mijn vader heb ik ook een recessief gen voor blauwe ogen. 50% kans op blauw en bruin dus voor onze zoon. Hij werd met blauwe ogen geboren. De kraamverzorgster zei ‘het wordt bruin’. Een nicht zei dat ook. Beiden kregen gelijk.
    Ze hadden het gezien aan bruine vlekjes in de blauwe iris.
    Nu is hij blond met bruine ogen. Een van de zeven schoonheden toch?

  7. WAt een prachtige foto’s! En ja, is leuk als het tegen alle kansberekening in opeens een ander kleurtje of iets uitkomt. Ik ken ook een stel, zij halfbloed chinees en echt donker haar en ogen, hij ook bruinharig en donkere ogen, en dan toch een hele blonde dochter met felblauwe ogen (van de moeder van haar moeder in ieder geval). Zo leuk!

    • Ja, ik heb ook een keer meegemaakt dat de moeder een lichte antilliaanse was (wel gekleurd) en vader een Surinamer. Oudste dochter was een negerkind, middelste dochter was koffie met melk met middelbruin steil haar (indiaantje) en prachtige groene ogen en de jongste dochter had stroblond kroeshaar en grote blauwe ogen met zwarte stipjes erin.

  8. Leuk is het altijd om te zien hoe verschillend kinderen uit één gezin zijn.
    Mijn moeder had bruine ogen en mijn vader blauwe, mijn zussen hebben allebei blauwe ogen en ik ben de enige die net als moeder bruine ogen heeft.
    Mijn man heeft blauwe ogen en zowel mijn zoon als mijn dochter hebben bruine ogen, dat zou toch een kans van één op drie zijn dacht ik.
    (intussen in gedachten rode en witte erwtjes kruisend)

Geef een reactie

