State of the Union .


Een aantal mensen hebben al over september geschreven. Het is een soort markeringspunt. Dit jaar natuurlijk ook omdat de kinderen weer naar school gingen in regio midden, maar toch. Teunie had het al over Nieuwjaarsdag….
Ik heb even teruggekeken naar vorig jaar om deze tijd, maar helaas ben ik toen naar Nederland gegaan en niks over Zweden geschreven. Wel heb ik een logje van 3 september en dat klinkt alsof het al veel verder gevorderd is met de herfst. Ik was toen al volop bezig met bolletjesplastic en kunstgras, dus waarschijnlijk was het al veel kouder. Want jongens: het lijkt wel zomer nog steeds! Het gras blijft maar groeien en ik maar maaien, de tuin staat in volle bloei, het blijft maar prachtig weer heb vanmiddag in de zon liggen slapen en ik kan nog steeds mijn sandalen en driekwart broeken aan….

Lathyrus

Lathyrus


007
dit stond aan de voet van een appelboom (omgehakt)

dit stond aan de voet van een appelboom (omgehakt)


006

speciaal voor Tricky

speciaal voor Tricky


012
Mijn zwarte stokroos steekt prachtig  af tegen het geel en wit van het logeerhuisje

Mijn zwarte stokroos steekt prachtig af tegen het geel en wit van het logeerhuisje


Op 31 augustus keken Leo en ik elkaar aan en we kwamen allebei tot dezelfde conclusie: dit jaar wordt het geen herfst. De volgende dag al zagen we dat de bomen zich niet voor de gek laten houden. Net zoals mensen bij het verouderen grijze strengen in hun haar krijgen, krijgen de berken gele strengen in hun takken.
010
De tomatenoogst is binnen (een kilo of acht) en van de physalis worden per dag een paar opgegeten. Alleen de paprika’s (vijf in getal van twee planten) staan nog rood te worden Eind september moet de hele oogst binnen zijn in de serre, want dan komt er isolatie onder de vloer en ik neem aan dat ze niet drie loodzware plantenbakken mee optillen…..
Wat ook binnen is, is de aardappeloogst! Ik schreef daar over vorig jaar, lees maar na hier Ik heb vier bakken op elkaar gehad, misschien had ik hem iets hoger moeten maken nog. Ik denk dat ik hem volgend jaar vijf hoog maak.
Zoals een van de mensen die toen commentaar gaf al schreef: “trek er maar een 0 vanaf”. Dat klopt aardig. Ik heb ongeveer 11 kg. aardappels geoogst, maar het zijn hele grote en ze zijn heerlijk! Ik heb een foto van de eerste oogst, dat is ongeveer 1/3 van de hele oogst.
005
Aanstaande woensdag begint eindelijk mijn eerste les modersmål Nederlands, ik was weer eens een keer niet goed in organiseren…. Vrijdagochtend vertrek ik dan naar Nederland om eindelijk e.i.n.d.e.l.i.j.k mijn jongste kleinkind te aanschouwen en meer dan dat: te knuffelen, te ruiken, contact met hem te maken en de collateral damage is dan dat ik meteen al onze andere kleinkinderen ook nog weer eens zie en onze kinderen natuurlijk ….. Dan kom ik woensdagochtend terug om weer anderhalve dag les te geven en dan ga ik vrijdag weer op pad. Eerst naar onze vrienden in Uppsala een dagje en dan rijd ik ’s avonds naar Västerhaninge om daar te slapen, want zaterdag hebben we daar een grote workshop dag. Ik ben warempel gevraagd om samen met een vriendin een quiltworkshop te geven! Ik, die tien jaar geleden nog geen knoop kon aannaaien! Kan je nagaan hoe laag het quiltniveau is in Zweden We hebben wat eenvoudige patroontjes van Internet gehaald en we verdelen de mensen in drie groepen die rouleren. Een groep gaat snijden en leert meteen de blokken in vierkantjes of driehoeken te naaien nog voor je gesneden hebt., de tweede groep gaat patchen en sandwichen en de derde groep gaat quilten met de hand en op de machine. Van alles hebben we wat klaar, zodat ze simultaan kunnen werken. Ben benieuwd…..
Zelf ben ik ook weer aan het quilten. Het tafelkleed voor mijn zoon en schoondochter wordt nu gequilt. Ik heb besloten oranje te quilten, dat licht goed op. Om niet weer voor hetzelfde probleem te zitten dan het garen op is, heb ik er nu maar flink wat van ingeslagen:
De zijkanten naai ik er later aan

De zijkanten naai ik er later aan


Als laatste wil ik jullie ook vertellen dat ik een EXPERIMENT begonnen ben, zoals ik beloofd heb.
Ik heb 3×3 dezelfde plantjes gekocht>: drie calanchoê, drie mini orchidee en drie mini cyclamen. Vervolgens heb ik van alles één bij elkaar gezet zodat ik dus drie identieke bakken heb. De eerste bak krijgt gewoon kraanwater, de tweede bak krijgt gekookt en afgekoeld water en de derde bak krijgt in de magnetron gekookt en afgekoeld water. We zijn nu ruim een week bezig. Iedere dag verwissel ik de bakken van plaats, zodat ze echt allemaal dezelfde omstandigheden hebben en ik neem een foto. Na nu ruim een week lijkt de bak die gewoon water krijgt het het beste te doen en de bak met magnetronwater het slechtste. Die bak en de bak met gekookt water ontlopen elkaar niet heel veel moet ik zeggen. Ik ga nog even door tot ik duidelijk verschil zie, of dat duidelijk is dat het geen verschil maakt……..
Dat was mijn State of the Union. Nu ga ik slapen……
Dit ik gisteravond(zondag) geschreven heb, had ik nog niet gepubliceerd. Mijn vrienden in Uppsala wisten namelijk nog niet dat ik van plan waste komen. Het leek me handig om dat even te vragen voor ze het hier zouden lezen. Nu net even geskypt, maar ze zitten in Nederland dan…. Dan ga ik maar alle twee de dagen naar Västerhaninge. Daar woont ook die vriendin die in juli getrouwd is. Kan ik met haar wat leuks gaan doen…. Ik kan natuurlijk ook zaterdag vertrekken, maar ik heb al met iemand afgesproken dat we vrijdag vertrekken. Zij heeft al helemaal vrij genomen van haar werk en ze kan niet met openbaar vervoer reizen (invalide). Nou ja, ik kijk wel wat ik doe, jullie horen het wel.

15 Reacties op “State of the Union .

  1. Mooi… je quilt, je tuin, te plannen…. geen geraniums voor jou😉

  2. Janneke wat is je tuin nog mooi!
    Ook je quilt wordt prachtig, dat quilten met welk soort garen doe je dat, speciaal quiltgaren? Dat oranje op de bruine stukken zal geweldig mooi worden!
    Ik ben benieuwd naar je experiment, jammer dat je ook niet een bakje met regenwater in het experiment betrokken hebt.
    Wanneer je water kookt dan slaan de zouten (mineralen) neer, kalkaanslag in je waterketel, voor het strijken gebruikt ik altijd gekookt water vanwege het te vormen ketelsteen in mijn strijkijzer. Zouden de planten deze mineralen nodig hebben? Ik ben het meest geïnteresseerd in het resultaat van het water gekookt in de ketel en gekookt in de magnetron.
    Goede reis naar NL en een fijne tijd met je kleinkinderen en uiteraard met je kinderen.

    • De ondergrond van mijn quilt is zwart niet bruin. Hun tafel is bruin en dat staat nu juist niet in hun nieuwe huis. Ik gebruik aan de bovenkant katoenen oranje verlopend quiltgaren (verschillende kleurnuances), omdat het dan wat levendiger wordt. Aan de onderkant zit gewoon oranje naaigaren.

    • Eigenlijk wilde ik ook regenwater in mijn experiment betrekken, maar mijn regentonnen waren leeg toen ik begon. Intussen zit er water in, maar toen was het experiment al gestart……

  3. jij achter de geraniums? Dat zie ik inderdaad niet snel gebeuren: je bent een echte duizendpoot. Je tuin is prachtig, de aardappels en de quilt.
    Veel plezier in Nederland, geniet van al het mooie. Die dag gaan wij richting Moskou en daarna Petersburg, ben heel benieuwd hoe dat zal zijn.
    Jeannette

  4. Wat een paradijsje is het daar!

  5. Prachtig je tuin!!

    Ik ga ook quilten.

    Corina

  6. Dit soort blogs lezen is een soort van meditatie. Een korte vakantie. Veel plezier in Nederland en geniet van je geliefden daar.

  7. Wat heerlijk dat de zomer nu wat langer duurt in Zweden! En wat staat je tuin er nog prachtig uit! Hier is het weer totaal omgeslagen, en lijkt het wel herfst. Fijn dat je binnenkort naar je pasgeboren kleinkind kan gaan, lekker knuffelen hoor! En wat een leuk experiment met die plantjes! ben benieuwd welke planten het langst mooi blijven! En succes met de quiltworkshop! Groet, Tineke

  8. Tweede zin moet zijn: Wat staat je tuin er nog prachtig bij… haha! Tineke

  9. Wat is je tuin mooi zo zeg, met die bloemen. Geweldig!

  10. Ik denk dat het gekookte water (ongeacht de manier verhitten) minder groeizaam is, omdat er in het kraanwater meer levende bacterieen zitten (die dus niet doodgekookt zijn) Bacterieen maken uiteindelijk ook de compost, maar misschien is dat een kronkelige redenatie.
    Het weer is inderdaad opmerkelijk lekker. Bij mij is de seringboom aan een 2e bloei terwijl de blaadjes er al herfstig aan hangen. Vorig jaar waren mijn bonen voor eind augustus al gesneuveld door de nachtvorst. Nu blijf ik oogsten.

    • Ja, zo is het ook! Er was een artikel dat magnetronwater met name de planten dood maakte, omdat de plant niks meer kon met water waarvan de cellen kapotgekookt ware. Sommige mensen trokken dat in twijfel, dus daarom dit experiment. Leuk, je blog trouwens!

Geef een reactie

