Magnetronloos


Oma vertelt: “Toen de magnetron voor het eerst op de markt kwam, was ik heel verbaasd en opgetogen. Hoe was het mogelijk dat je iets kon opwarmen zonder vuur? Na een aantal jaar schafte ik zelf een magnetron aan en ging hem gebruiken. Je kon er zelfs cake in ´bakken!(niet dat ik dat deed overigens, maar het kòn!)”
Toen wij onze keuken verbouwden in Puttershoek in 2000, heb ik een magnetron ingebouwd. Daarvoor stond hij los op de aanrecht. Ook hier in Zweden heb ik een prachtige ingebouwde magnetron.
Ik kende mensen zonder magnetron en ook mensen die er zelfs tegen waren….. De vooruitgang kan je niet tegen houden vond ik, en eigenlijk luisterde ik niet zo goed naar hun argumenten. rouxsausjes lukten gewoon nergens zo goed als in de magnetron en bovendien had je geen aangekoekte chocolademelk pannen meer, dat soort dingen. Op een Tupperwareparty kocht ik zo’n zwart magnetronwonder en al snel werd dat ding afgewassen zodra hij gebruikt was om er iets anders in klaar te maken. Negen van de tien keer haalde hij de afwasmachine niet……
Een maand of vijf geleden las ik een artikel op Facebook over een onderzoek. Het was een heel simpel onderzoek. Ze hadden water gekookt en af laten koelen en ze hadden water in de magnetron gekookt en af laten koelen. Daarna geven ze twee planten water met dat water, eentje met het gewoon gekookte water en eentje met het magnetron gekookte water. Na negen dagen was de plant van het magnetronwater dood! De verklaring was dat de warmte in de magnetron ontstaat doordat de cellen van het weefsel kapot worden gemaakt, kapot worden getrild en dat een organisme er daarna niets meer mee kan, de stoffen niet meer kan gebruiken voor vertering. Het artikel staat hier.
Sindsdien heb ik besloten de magnetron niet meer te gebruiken. Ik wist van te voren niet of het me wel zou lukken, omdat ik er in de loop van de jaren erg op was gaan vertrouwen. Je moet alles veel eerder de vriezer uit halen. Je moet voorzichtig en langdurig in de oven opwarmen en mijn sausjes maak ik weer op de ouderwetse manier. Gelukkig had ik geleerd om te koken voordat de magnetron er was. Één keertje heb ik sinds die tijd de magnetron gebruikt: Leo zei dat hij er geen bezwaar tegen had als ik de rijst in de magnetron opwarmde. Dat heb ik toen maar gedaan, maar de rijst smaakte hem niet, bang gemaakt door mij misschien? Ik vraag me af: hoe zouden jongeren dat doen, mensen die met een magnetron zijn opgegroeid? Is dat net zoiets als jongeren die niet meer weten hoe ze met de hand moeten afwassen? Ik ben nu weer in het huis van mijn oudste dochter (die nog steeds met vakantie is) en zij heeft ook geen magnetron. Zo komt het dat ik in Nederland ben en dit stukje schrijf nu, terwijl ik normaal gesproken mijn laptop dan alleen gebruik om foto’s er op te zetten en even snel Facebook rond te struinen. Hoe is dat met jullie? Zijn jullie gevoelig voor dat soort verhalen zoals over de magnetron?

26 Reacties op “Magnetronloos

  1. Janneke schaf dan maar alles af.
    Ne auto, uitlaatgassen , slecht
    De masten om uit te zenden.
    Een nieuw huis geeft 10 jaar lang radium straling af.
    Woon je bij een zendmast, krijg je kanker
    Je telefoon krijg je een hersentumor van
    Van die jongeren die oordopjes hebben voor de muziek, die worden doof.
    Van yogurt kreeg je ook weer wat?
    Van zoetstof krijg je zenuwuitval.
    Wat denk je van een industriegebied.
    Kinderen mogen ook niks meer, niet in de zandbak.
    Geen dieren op school
    Tegenwoordig is iedereen zowat allergisch.
    Kinderen communiceren alleen nog maar met een telefoon of tablet.
    Kennen geen normaal Nederlands meer.
    Sociale contacten verlopen niet door naar elkaar toe te gaan.
    Tegenwoordig heeft ook iedereen een plaatje op
    Een druk kind is een adhd er
    In een klas zitten minstens vier kinderen met een autistische. Aanverwante stoornis.
    Wat is normaal., dat weet men niet meer.
    Maar alle mensen die daarover oordelen hebben in ieder geval werk genoeg.
    De zee zit vol met rotzooi, dus daarin zwem ik zeker niet.
    We worden te dik, omdat we niet bewegen, door al die apparaten die we hebben. Alles wordt door het apparaat grdaan
    Nou ik zie mij echtniet op een wasbord wassen.
    De helft van de Nederlanders is diabeet.
    En de autoimmuun ziektes rijzen de pan uit.
    We nemen tegennatuurlijke dingen in, de pil, daar kun je een hersenbloeding van krijgen.
    En weet je in de tijd van oma gingen de mensen dood asn TBC, typhus, cholera, longontsteking.
    Waar wij tegenwoordig gelukkig medicijnen voor hebben.
    Maar ze hadden geen magnetron.
    En uiteindelijk hoe gezond we ook leven, er komt een eind voor iedereen.
    En van gezond leven hoef je niet perse ouder te worden.
    Pas nog viel een moeder van de trap, net een dag voor de vakantie.
    46 jaar, op slag dood, liet drie jonge kinderen en een man
    Wanneer het je tijd is weet dus niemand,
    En of die magnetron daar nu zoveel invloed op uitoefent?
    Ik denk meer de combinatie van de tegenwoordige dingen op de wereld.
    We doen er uiteindelijk allemaal aan mee.

    • Lieve Anoniem,
      Dit weet ik allemaal en laten we zeggen dat ik mijn ‘battles pick’ Ik weet ook wel dat je je niet kan onttrekken aan allerlei dingen die nu eenmaal bij het moderne leven horen en ik weet ook wel dat ik driftig mee´doe aan minder gezonde dingen. Toch heb ik er sommige dingen voor over als het niet al te veel werk is of als ik het echt heel belangrijk vind….. Laat je nog even je naam achter?

  2. Tja, ik hoor ook wel eens wat, maar snelheid en gemak vind ik ook wat waard en dan neem ik die ‘ongezond’ verhalen maar met een korreltje zout. Ik ontdooi veel in de magnetron, en warm melk en zo op. Verder kook ik voornamelijk in de oven (combimagnetron)

  3. Tja ik heb nog steeds een magnetron staan, en af en toe gebruik ik die ook wel, bv als ik iets moet ontdooien, dat ik te laat uit de vriezer heb gehaald.
    Maar vaak, nee, erg vaak gebruik ik hem niet.

  4. Sinds mijn logje over wifistraling en de reacties daarop ben ik geneigd om zoiets eerst zelf uit te proberen. Dat wordt dus een project plant verzorgen na onze vakantie.

  5. Hi Janneke,

    Beslissingen neem ik niet op basis van een enkel onderzoekje/berichtje, want er is iedere dag wel een andere hype. Maar ik ben wel alert. Ik gebruik de magnetron zo min mogelijk omdat het gebruik energie kost, terwijl je veel dingen ook op een andere manier kunt doen. Ikk probeer een beetje energieneutraal te werken zal ik maar zeggen. Maar gemak dient de mens soms. Verder denk ik als je alleen leeft op opgewarmd eten of magnetronmaaltijden dat op den duur gevolgen kan hebben voor je gezondheid.

    groetjes,

    Dorothé

  6. Neemt natuurlijk niet weg dat het lekkerder is om gewoon te koken!🙂

  7. Ook hier geen magnetron . Ik wist dit . Dus nooit een aangeschaft . Ik ben ook heel benieuwd wat er, wel of niet , gaat gebeuren met al die kindjes die flesvoeding uit de magnetron hebben gekregen .

    Heel veel plezier bij je dochter en je kleinkinders !!!

  8. Wij hebben wel een magnetron, een combi met oven welteverstaan. Maar ik gebruik hem niet zo veel voor opwarmen. ’s Morgens vlees uithalen en in de koelkast leggen, werkt ook goed én goedkoper.
    Mijn moeder is een kooklerares en heeft mij nog ouderwets koken geleerd. Thuis kregen ze pas een magnetron toen ik de deur al uit was. Dus ik heb niet echt koken geleerd mét de magnetron. Alleen zelf wat uit recepten en zo. Als ik jouw verhaal lees, dan ga ik toch nadenken. Maar het verhaal van anoniem klopt ook. Van alles wat je eet, kun of wordt je ziek. Zou het gezondste dan zijn om niet te eten??? Natuurlijk niet. En ook vroeger was het lang niet altijd gezond wat men at. Dus ik ga lekker op de vertrouwde manier door. Zo veel mogelijk koken, soms opwarmen in de magnetron, en voor de rest wordt het apparaat gebruikt als over. Of zou dat ook schadelijk zijn ?!?!?!?!?

  9. Ik ping me gewoon helemaal lam, zeker met het onregelmatige werk wat ik had was het ideaal om op zondag voor een deel van de week te koken en lekker met de kop in het zand allerlei straling door en langs mijn eten te zappen. Nee, ik ben daar niet gevoelig voor, voor die verhalen, ik gebruik ook gewoon lekker een mobiele telefoon, end ie ligt naast mijn bed op het nachtkastje, dan ben ik 24 uur per dag verzekerd van mijn dosis straling enzo. *grijns*🙂

    Maar nu ik thuis zit en tijd zat heb, kook ik gewoon lekker vers. magnetronmaaltijden vind ik niet te eten.

  10. Dat méén je niet. Check dit soort broodjeaapverhalen altijd even op Snopes en je ziet meteen de (heldere) redenen waarom dit (ene) experiment complete lariekoek is, die je zelfs ‘voor het geval dat’ niet serieus kan nemen: http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp

    Ik kan niet geloven dat een normaal gesproken gezond denkend mens dit soort onzin gelooft (doe dan ook je radio en internet maar weg en vergeet die enge straling uit de bodem niet), terwijl jullie veelvuldige vliegreizen bijvoorbeeld wél een (licht maar) reëel ‘gevaar’ vormen als het aankomt op straling: http://www.kennislink.nl/publicaties/stralende-straaljagers

  11. Nou, hier word ik niet echt bang van hoor. Zo vaak gebruik ik de magnetron namelijk niet. Koken kan ik prima zonder. Heel soms gebruik ik hem even om wat op te warmen maar roux en chocolademelk maak ik gewoon in een pannetje🙂

  12. Je kunt dit artekel onmogelijk een wetenschappelijk bewijs noemen.
    Ik wil de proef best herhalen maar zal dat wetenschappelijk gezien toch een flink aantal keer moeten doen in een gerandomiseerde dubbelblinde studie!! Statistiek erop loslaten en dan komen we iets te weten. Het artikel bevat helaas nogal wat WARTAAL zoals de volgende zin: “Ons lichaam wordt uiteindelijk met de dode voedselcel geconfronteerd en kan niets anders dan deze snel af te scheiden of het kapotte voedsel-DNA in vet inkapselen.” Wat is toch een dode voedsel cel? Is een gekookt kopje chocolademelk levend dan? Nee , van dit artikel word ik echt niet bang! Overigens gebruik ik de magnetron alleen met veel plezier voor het warm maken van restjes en vooral voor het warm maken van melk in een kop (haha geen aangekoekte pan!!). Voor de rest is gewoon koken veel fijner. Dat wel!

  13. nou, jullie hebben me overtuigd! Als ik thuis ben (na de 26e, want ik ga ook nog naar Flensburg volgend weekend) zal ik zelf de proef op de som nemen met gewoon kraanwater, gekookt water en in de magnetron gekookt water en drie identieke plantjes…… Zullen we eens kijken wat er gebeurt.Desnoods herhaal ik het nog twee keer.

  14. Het zijn wel heel beroemde plantjes.😉 Google heeft ze ook nog op enkele andere websites gevonden, een stuk of 119(!): http://tinyurl.com/pfsbqn8
    Fascinerend om te zien hoe mythes als deze volhardend de kop op blijven steken. Ik geloof niet dat het nodig is in dit geval, maar een experiment zelf herhalen om te kunnen zie hoe het echt zit kan ik alleen maar waarderen.

  15. Ik weet dat een magnetron heel ongezond is. Al jaren!
    Gebruik er dus geen en mis hem nooit. Het is niet waar dat spullen in de handel zijn en dus geen kwaad kunnen. Ik luister naar mijn eigen gevoel, dat bevalt me steeds beter;)

  16. Onzinverhaal dit. Ik sluit me aan bij MarijkeO en Marie. Water = water = water. Al kook je het 100x in een magnetron. Niks geen DNA of celstructuren in een glas water. Echt onzin!

  17. Ik had het jaren geleden al gehoord en meteen uitgeprobeerd! Ben niet echt een plantenmens en ze zijn allebei doodgegaan…..na één jaar ongeveer!

  18. Eigenlijk gebruik ik de magnetron helemaal niet zo vaak. Of, nee wacht: toch wel iedere dag om melk op te schuimen voor de koffie. Maar roux uit de magnetron ken ik niet. Hoe doe je dat?

    • heel makkelijk en het wordt beter dan in welk pannnetje ook: boter en bloem in een schaaltje samen laten smelten, goed doorroeren en een scheutje melk of water erbij, roeren, nog een scheutje, roeren. Als het niet meer bindt, zet je het terug in de magnetron. Dan haal je het proces tot je de gewenste dikte hebt. >Het gaat het beste als je de melk, bouillon of het water heet toevoegt.

  19. Dankjewel! Dat ga ik snel eens proberen.

  20. Ja! Absoluut… Hier geen magnetron in huis…🙂

  21. Ik ben wel blij met al die genuanceerde antwoorden. Want hoe moest ik anders met onze infraroodcabine omgaan? Dat schijnt dezelfde (elektromagnetische) straling te zijn als de magnetron gebruikt (we noemen het ook vaak ‘in de magnetron zitten’), en dat zou juist zo gezond zijn! En duur ook trouwens. Mensen zijn snel bang te maken. Ik denk wel eens dat het handiger is om niet zo veel te weten, gewoon volgens je geweten te leven en te bidden voor het eten dat voor je neus komt.

  22. ik heb om diezelfde redenen ook al een jaar geleden de magnetron weggedaan en geen nieuwe gekocht. Ik dacht bij twijfel beter niet doen.

  23. Een magnetron heb ik, maar gebruik ik zelden.
    Wel kook ik nu elektrisch, vooral omdat het fornuis nu zo makkelijk is schoon te maken.
    Ach, ik ben vooral van het extreme en exotische koken.
    Smakelijke groet,.

  24. Interessante discussie. De magnetron is alleen gevaarlijk als de golven buiten de magnetron kunnen komen (http://www.mediamarkt.nl/mp/article/Magnetron,31002.html#mpidx1.5).

Geef een reactie

