Vreemde Zweedse gewoonten (VZG) aflevering 64 2/3


Als ik zo eens op Facebook surf, kom ik veel verhalen tegen over de crisis in Nederland. Er wordt gemopperd gescholdenop de regering en allerlei alarmerende verhalen over het consumentminderen worden met de regel maat van de klok geplaatst. Ik begrijp dat een aantal mensen het echt moeilijk heeft en ik zal de laatste zijn om daar schamper over te doen, maar het soort berichten als: ‘de mensen kopen vooral minder snacks en kant en klaar maaltijden en jongeren bezuinigen vaker op hun vakanties’, helpen me nu niet echt om ach en wee te gaan lopen roepen. Nu ik al een tijdje uit Nederland weg ben, valt het me steeds meer op dat er in Nederlanderg veel geklaagd en gescholden wordt. Ik geloof dat het nog het meest Nederlands is om op Nederland af te geven.
Hier is helemaal geen crisis. De huizenprijzen stijgen nog steeds en er worden soms gewoon 125 ingenieurs gevraagd bij een bedrijf dat uitbreidt. Toch zijn de Zweden over het algemeen niet echt rijk, maar het vangnet werkt wel. Het zwangerschapsverlof is hier 14 maanden en dat mag door vader zowel als door moeder worden opgenomen of een deel daarvan. Bij de aanname van personeel hoeven de jonge vrouwen ook niet bang te zijn dat ze niet aangenomen worden te worden, want voor je het weet neemt de man het verlof op en zit je een jaar zonder je werknemer. Het vicariërschap (vervanger) is hier dan ook een gewaardeerd beroep. Je zit zomaar 1 jaar op dezelfde plek als vervanger. Doordat de voorwaarden zo gunstig zijn zie je hier iets vaker jonge moeders dan in Nederland heb ik het gevoel. Je carrière komt niet in gevaar als je een kind krijgt.
De Maatschappij hier is veel meer geautomatiseerd. Alles loopt via de computer. Wij betalen geen voorschot op ons electrisch of water. Wij krijgen gewoon de tiende van de maand een rekening over wat we de maand ervoor verbruikt hebben. Het vuilnis wordt gewogen op de vuilniswagen als ze het op komen halen. Je krijgt een rekening over dat gewicht. Alles wordt natuurlijk automatisch ingehouden, maar dan weet je wat je betaalt. Onze vuilnisbak wordt te klein. Leo heeft iedere dag 4 grote stijve plastic zakken van het dialyseren en dat heeft tot een verdubbeling van ons vuil geleid. Ik zag bij de winkel een vuilnisbak te koop, maar ik wist niet of die dan ook gewogen kon worden. Dus ik heb netjes gebeld (ik kan dat tegenwoordig, maar de angst is er nog steeds) en gevraagd of dat kon, waarop ze zei dat ze alleen vuil ophaalden in hun eigen vuilnisbakken. Toen ik uitlegde dat onze vuilnisbak te klein was geworden, keek ze even in de computer en ze zag zomaar dat we de kleinste maat hebben. “U krijgt een vuilnisbak die 2x zo groot is, mevrouw. Ze komen hem een dezer dagen omruilen. En inderdaad: gisteren stond er ineens een twee keer zo grote vuilnisbak! Ik geloof dat ik er een tientje voor moet betalen, nou, als dat alles is….
Ook is zonder problemen mijn nieuwe modem opgestuurd door de telefoonmaatschappij. Ik had gebeld of de storing bij hun lag en dat was niet zo. Het modem werd opgestuurd met een zogenaamde retourdoos. Het is de bedoeling dat ik het oude modem met diezelfde doos terugstuur, zonder kosten dus. Fantastisch! (Vind ik dan hè, is dat erg on-Nederlands?). Het aansluiten was een fluitje van een cent. Ik heb gewoon iedere stekker van het oude modem op precies dezelfde plaats in het nieuwe modem gezet.. Ik ben alleen mijn mooie domeinnaam kwijt. Ik heb nu een combinatie van cijfers en letters. Maar de techneut komt en die kan mooi mijn naam herstellen
Het laatste wat ik jullie niet wil onthouden is mijn nieuwe tuinman. Nou ja man…. het is de buurjongen van 13 die wat bij wil verdienen in de zomer. Ook al is hij dertien: hij is flink potig voor zijn leeftijd. Ik heb met hem afgesproken dat hij iedere dag twee uur in de tuin werkt, hij mag zelf het tijdstip bepalen. Ik heb een lijstje met zaken die gedaan moeten worden en die te zwaar voor mij zijn, vooral veel bukken met zware dingen in mijn handen, gaat me niet meer zo goed af. Dus begint hij iedere ochtend om acht uur. Gisteren hadden we zomaar ineens een regendag en ik versliep me ook nog. Het was grauw en grijs en regende echt pijpestelen. De vuilnisman moest komen en ik was vergeten het vuil buiten te zetten en dat is nogal veel zoals ik net heb uitgelegd. Ik rush in paniek naar buiten om een uur of negen, staat daar onze buurjongen gewoon te werken in de stromende regen met een pet op en een regenjas aan, dat wel. Ze hebben allemaal van die pakken met de laarzen er al in en mutsen en petten en zo. Ze leggen hier ook hun babies en peuters gewoon buiten te slapen, ook in de winter (Ze zorgen natuurlijk wel dat ze niet nat worden). Wat dat betreft zijn het nog echte Vikingen, kunnen wij nog wat van leren.
Dus van die dingen, van die dingen. Het volgende logje gaat over mijn groene smoothies, doen jullie er al aan?

22 Reacties op “Vreemde Zweedse gewoonten (VZG) aflevering 64 2/3

  1. Hi Janneke,

    Het gekke is dat je toch ook door al die negatieve uitlatingen van je medemensen wordt aangestoken. Op een gegeven moment ga je het toch ook geloven, vooral als er een paar maatregelen zijn die je zelf treffen.

    groetjes,

    Dorothé

    • Ja hoor, kan ik me helemaal voorstellen. Het is juist als je er van een afstandje naar kijkt, dat het je opvalt. Angst en onveilige gevoelens zijn krachtige, maar slechte raadgevers.

  2. Als ik jouw berichtjes zo lees, lijken Zweden en Zwitserland in veel opzichten wel op elkaar. Hier is ook alles mooi geregeld, alles netjes voor elkaar (ook met die terugzend-doos, dat is hier precies zo..zoooo handig en keurig opgelost). Wat het schelden en mopperen in NL betreft: Ik zag pas een programma op TV (BVN) over NL gezinnen, die moeten bezuinigen. Ze gingen met de camera erbij naar de supermarkt en vertelden, wat ze allemaal NIET MEER kunnen kopen. Maar de kant en klaar gesneden sla en het bakje met gewassen aardbeien gingen mooi het winkelwagentje in. Bier, chips…. en filet americain. Maar geen broccoli, want die was zoo duur dit jaar en ook de perziken, niet te betalen gewoon.Oh ja, ze konden geen merkluiers meer kopen voor de baby …. en oh joh die babyvoeding (in glaasjes natuurlijk) was ook al zo duur en “dan eet ze dat glaasje nooit helemaal leeg, waarom maken ze geen kleinere glaasjes?” De schoonmaakdoekjes, die je ZO met de schoonmaaktroep er al in/ op uit het zakje pakt “vind ik zoo handig, maar ja, dat gaat gewoon niet meer” Eeeeeh… ik zat erbij en ik keek ernaar. Sprakeloos. Echt.

    • Helemaal mee eens, maar het ergste vind ik nog dat de mensen die ECHT arm zijn, de dupe worden van dit soort ongein…… Ik kan me nog goed herinneren dat het gros van de mensen NOOIT met vakantie ging, dat je een keer per week een koekje had en dat limonade op verjaardagen werd gedronken. Ik ben er toch echt niet slechter van geworden. Het verschil is alleen nu dat er ook kinderen zijn die met de nieuwste I-phone rondlopen en op hun zevende een tablet krijgen, drie keer per jaar op vakantie gaan en naar Eurodisny twee keer per jaar. Daar zitten dan die andere kinderen tussen….

  3. ik werk in achterstandswijken en ik zie heel erge toename van schrijnende armoede gevallen, de voedselbank, stichting babyspullen en schuldhulpmaatje kunnen de aanvragen bijna niet meer aan. Stille armoede onder ouderen, die zich schamen omdat ze nu hun kleding van het Leger des Heils moeten betrekken en de hele week van 1 rode kool eten omdat die in de aanbieding is. Het maakt me stil en verdrietig dat de grote schreeuwers in dit land en de politiek dit niet zien. Ik zie kinderen die niet eens weten wat vakantie is, geen lid zijn van een sportclub en zich 6 weken de tent uit vervelen in de zomermaanden. Moeders die blij zijn met ons zomerprogramma, waar ze voor een euro hun kinderen nog een leuke dag kunnen bezorgen. En dat ene dagje uit naar bijvoorbeeld het Dolfinarium, dat kinderen op de terugweg zeggen: Dit was de beste dag van mijn leven, ik was nog nooit op vakantie geweest……….er is wel degelijk armoede in Nederland, maar die mensen zie je niet op TV, die hebben het te druk met overleven.

    • helemaal mee eens. en die groep is groot hoor!

      maar die groep zit zo in de val dat ze inderdaad helemaal niet de ruimte hebben om eens even lekker op tv te gaan klagen over de prijs van broccoli.

      ik word verdrietig van het geklaag, maar ik word ook verdrietig van de toon alsof het allemaal wel mee valt. bij heel veel mensen valt het mee, maar bij heel veel mensen ook niet.

      overigens, onze generatie kan een mobiele telefoon ed wel onzin vinden. kinderen van nu vallen volledig buiten de boot als ze op die manier niet bereikbaar zijn, dus wat mij betreft is iets van een mobiel communicatiemiddel geen overbodige luxe voor pubers van nu. natuurlijk hoeft dat niet het mooiste en duurste model te zijn, met onbeperkt tegoed, maar iets hoort er toch wel bij inmiddels.

      • baasbraal

        Ja Pieke, van die telefoon ben ik helemaal met je eens net als een computer voor mensen die aan huis gebonden of ergens ver weg zitten. In deze tijd is dat iets waar de Maatschappij helemaal op is ingericht. De tijd dat de melkboer en de bakker, de groenteman en de waterstoker (!) aan de deur kwam is ook voorbij. Maar er zijn hele generaties kinderen die niet meer weten hoe je met de hand moet afwassen, die niet weten waar ons eten vandaan komt, die geen idee hebben van wat er allemaal van een salaris betaald moet worden, die verbaasd en boos reageren als ze geen hypotheek van 120% krijgen als ze een half jaar hebben gewerkt(nou ja, ik overdrijf een beetje, goed, goed). De Maatschappij is uit het lood geslagen en dat moet nu met een schok terug…… Als iedereen nou gewoon een beetjezuinig aan doet, geniet van wat ze hebben, dan houden we genoeg over om die beaarden, die eenoudergezinnen met kinderen, een beetje te helpen, maar dan moeten weze zo helpen dat ze zelfvoorziend kunnen worden, eigen groente telen, eigen eten klaarmaken, hun kleren leren repareren in plaats van weggooien, dat soort dingen. Uit het lood geslagen, dat zeg ik! Weet je, het is ook beter voor je zelfvertrouwen als je leert hoe je ZELF voor zaken kan leren zorgen. Het idee van: geef een man een vis en hij heeft de volgendedag weer honger, leer een man vissen en hij heeft nooit meer honger.

  4. Janneke , dit logje is uit mijn hart gegrepen! Je hebt helemaal gelijk, dat gemopper vooral door mensen die niks te mopperen hebben. We hebben het (over het algemeen he!) zóóó goed in NL. En de mensen die het echt slecht en moeilijk hebben….die hoor je niet , die proberen hun oplossingen in stilte te zoeken.

  5. Wat grappig, in Duitsland zijn de meeste zaken ook zo geregeld! (En toch hoor ik de Duitsers vaak zeggen, dat hun volk zo aan het klagen is…)
    Met name het ouderschapsverlof van 14 maanden, wat mijn man en ik gedeeld hebben (dat kan natuurlijk ook nog!) beviel hier heel erg goed. Ook de kinderopvang vind ik betaalbaar en goed geregeld (onze zoon van 2 gaat naar een groep van 10 kinderen, met 2 leidsters, 1 hulpje en 1 stagiare)…🙂

  6. Janneke, leuk om je blog te lezen.
    Ben het met deels met je eens, de Nederlanders schreeuwen hard, maar ken mensen die het echt moeilijk hebben, die hoor je dan weer niet, de proberen ieder eindje aan elkaar te knopen, en zichzelf te bedruipen.
    Wij behoren tot de 65+ers, en hebben het hier goed, kunnen nog veel doen.

    Moest even lachen om de baby’s die buiten slapen…. mijn kleindochtervan nu net 2 jaar, zit 2 dagen op een kinderdagverblijf, en heeft vanaf 12 weken tijd tot nu toe, altijd daar buiten geslapen en thuis zoveel mogelijk.
    In Friesland zijn nog wel tuinen met van die speciale baby-kastjes hoor, dus hier ook, maar niet algemeen bekend

  7. & Marjan.: Ja, de Friezen zijn natuurlijk ook halve Scandinaviërs….. Sinds ik Zweeds ken, kan ik het Fries veel makkelijker verstaan.

  8. “Ik geloof dat het nog het meest Nederlands is om op Nederland af te geven.” Een prachtig Droste-effect, dit blogje🙂

  9. Ik snap het ook niet meer zo goed hoor, dat Nederlanderschap. Ik woon met heel veel plezier in ons land, maar vind het enorme gezanik en gezeik niet meer normaal. Ik denk maar zo: zo lang wij ons druk kunnen maken om een Koningslied, hebben we het zo slecht nog niet! (haha, dat rijmt).

  10. Het is natuurlijk ook een godsgeklaag maar we horen nu al zo lang alleen maar ellende over bezuinigingen, geen geld voor dit en geen geld voor dat. Het ene na het andere bedrijf dat omvalt (inclusief die waardeloze banken en wij maar betalen), subsidies die zo maar worden terug gedraaid, nog meer btw en accijns, alweer een andere belastingschaal? Daar word je ook niet vrolijk van. En mij hoor je hier niet klagen. Denk er om. Het is een opsomming van fijten. Het verbaasd me dan niet zo dat de mensen klagen. En of het nu reeel is of niet, dat klagen, zo lang er geen uitzicht is/komt op betere tijden en negatieve berichtgeving de boventoon voert zal er flink geklaagd blijven worden.

    Zo en wil het dan nu even heel snel zomer worden! Want als er iets is waar ik niet tegen kan dan zijn het wel mensen die klagen over het weer.

  11. Het zijn overigens wel feiten en van typen word je dom.

  12. Nederlanders klagen graag, tenminste ik denk dat dit wel een beetje klopt.
    Nu is het meestal zo dat de mensen die de meeste redenen om te klagen hebben, dat meestal niet doen. Ik ken iemand die echt elke cent om moet draaien om met haar kinderen rond te kunnen komen, die elke vrijdag bij de voedselbank een pakket mag afhalen, die zich ook nog een slag in het rondte werkt op een benzinestation en als ze eens wat extra uren draait, daar uiteraard niets voor krijgt, omdat haar inkomen wordt aangevuld tot bijstandsniveau en ze daar met dat part time baantje nooit bovenuit komt.
    Zo dat was een lange zin.

    Ik heb ook het idee, dat dat mopperen mede voortkomt uit de overbevolking in ons landje. Vooral in de randstad heb ik soms het gevoel dat iemand maar een lont aan hoeft te steken en de boel gaat ontploffen. Zelf woon ik heerlijk op het platteland van Zeeland en als er wordt gemopperd, is dat meestal over het weer (dat ook de laatste tijd niet geweldig is) De mensen zijn hier meer ontspannen dan in drukbevolkte gebieden, waar je je niet meer vrij voelt en steeds met conflictsituaties in aanraking komt.

    Gelukkig heb ik zelf niets te klagen en ik probeer te genieten van elke dag die me weer gegeven is. (misschien een bijkomend voordeel van aan een ongeneeslijke ziekte te lijden) Ik probeer toch vaak de beste kant van iets op te zoeken , zelfs van het weer, al heb ik maar tien minuten de zon gezien, dan was het weer dus echt niet zo erg beroerd 😉

    Kortom we zitten nog altijd aan de goede kant , dus laten we er gewoon van genieten,ondanks weer, regering en allerlei andere obstakels, we kijken gewoon naar de mooie kanten van het leven.

    Mijn spreuk is : “Dum vivimus vivamus” oftewel laten we leven zolang we leven.

    • Ja, daar heb je een punt! Die onthaasting is hier nog veel sterker. Ik heb daar wel aan moeten wennen. Dat voortdurend gevoel van opgejaagd zijn, maakt natuurlijk ook dat je er Bom! bovenop zit als iets niet gaat zoals je gehoopt of verwacht had en dan krijg je gesneer en geklaag. Als ik in Nederland ben, moet ik weer vreselijk wennen aan de snelheid van rijden (maar ook de files) en het ongeduld als je voor de kassa staat. Pffff…

  13. Leuk om te lezen, Janneke. Ik heb jarenlang in de kinderopvang gewerkt, al weer wat jaartjes geleden. Toen riep ik al, dat ik op studiereis naar Zweden wilde, omdat het daar veel beter geregeld was…Fijn weekeinde!

  14. Janneke, je bent vast allang uit Nederl.weg want hier wordt ook al jaren de
    vuilnis gewogen. En de baby’s slapen ook al sinds 1939 buiten in een babyhokje zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Babyhuisje. En als het moet werken we hier ook in de regen! Echt waar! Geeft niet je kunt niet alles weten!

    • Dat van die vuilnis wist ik niet. Die andere dingen komen dan wel voor, maar ik kom uit Zuid-Holland. Daar worden de kinderen beslist NIET buiten te slapen gelegd, zeker niet in alle temperaturen. Voor zover ik weet, gaan alleen de voetballers door in de regen, maar de tuinlieden gaan echt niet door met werken als het regent. Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien. Maar inderdaad, je kunt niet alles weten….

  15. Nou mijn Amsterdamse tuinman werkt gewoon door als het regent. Verder ben ik hetbzeer met je eens. Dat geklaag en gezeur in een van de meest welvarende landen ter wereld”….. Natuurlijk zijn er mensen die het moeilijk hebben, maar voor de meerderheid is het een beetje minder .

  16. Jørgen Frishert

    Beste Janneke,

    2 ooms en tantes zijn ook (lang geleden) verhuist van Nederland naar Zweden. Helaas zijn ze al gestorven. Neven en nichten wonen er nog. Maar over het Nederlands geklaag … een van die ooms (een ras Bredanaar) klaagde ook al tijd (toen we daar in Zweden waren op vakantie, ….. over … de buitenlanders! Haha lachen, hij was zelf ook buitenlander.

Geef een reactie

