Van de andere kant bekeken……


Al vaker heb ik geschreven over mijn slechte gevoel in de ruimte en dat er dan soms allerlei rare dingen gebeuren.
Er zijn nog twee gelegenheden waarbij ik het gevoel krijg dat ik in een hele andere wereld ben beland, terwijl ik met mijn verstand weet dat ik op bekend terrein MOET zijn.Het ene verschijnsel is als je op fietsvakantie gaat. Ik herinner me nog dat we de eerste dag vanaf Puttershoek vertrokken met voor ons en vier kinderen kampeerspullen bij ons en dat we ’s avonds bij Noordeloos aankwamen na een lange tocht door de Hoekse- en Alblasserwaard. Ik had geen zin om eten te koken na zo’n lange dag fietsen en dus gingen we patat halen. We moesten onder een viaduct van de Rijksweg door en ineens viel het kwartje! Dat was bij de afslag Noordeloos, waar ik 100x gedachtenloos overheen reed met de auto! En ik had een wereldreis achter de rug.. Een aantal dagen later reden we dwars door de Veluwe over een fietspad naar het Noorden . We kwamen geen auto en geen verharde weg tegen. Je hebt geen idee wat er allemaal daar te zien is, als je over de snelweg naar Oldenbroek rijdt
Datzelfde gevoel van bevreemding krijg je als je een tochtje over het water maakt. Verleden week dinsdag kreeg Leo (en ik) een boottochtje aangeboden met diner met zijn hele afdeling. We bleven gewoon in Linköping, maar ik herkende bijna niet waar we waren. Het was erg leuk en ik heb de fotostatus van mijn blog opgewaardeerd, dus ik kan voorlopig vooruit. Een paar foto’s als impressie. Ze zijn genomen met de camera van iemand anders. Als je zo’n goed fototoestel hebt, wordt je wel een beetje verwend. Ik was mijn eigen toestel vergeten en ik mocht de foto’s met dit toestel maken.Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar we moeten het er maar mee doen.

de eerste sluisdeur gaat dicht en we gaan omhoog

de eerste sluisdeur gaat dicht en we gaan omhoog


033
zomaar ergens een terrasje midden in Linköping, ik moet eens opzoeken waar dat is.
De boot is precies zo breed dat hij door de rivier kan..

De boot is precies zo breed dat hij door de rivier kan..


prachtige walkanten onderweg, gewoon in de stad.

prachtige walkanten onderweg, gewoon in de stad.


nog een mooi stukje, het was rond half acht

nog een mooi stukje, het was rond half acht


nog steeds in Linköping

nog steeds in Linköping


en dit is het uitzicht dat die mensen hebben. Je kan het slechter treffen..

en dit is het uitzicht dat die mensen hebben. Je kan het slechter treffen..


De laatste sluis, ZEVEN meter hoog met oude eiken sluisdeuren.

De laatste sluis, ZEVEN meter hoog met oude eiken sluisdeuren.


Hier was ongeveer het keerpunt, nog net niet buiten de stad...

Hier was ongeveer het keerpunt, nog net niet buiten de stad…


Dan hadden we nog een heerlijk diner, op zijn Zweeds. Leo kreeg een plaquette, werd lof toegezwaaid en kreeg ook nog een prachtige oerlelijke vaas met het universiteislogo eronder. Nu is hij officieel emeritusprofessor. Hij werkt nog ongeveer twee dagen per week aan een project en hij begeleidt nog wat Ph.D-kandidaten. Bij de Erasmusuniversiteit heeft hij een aanstelling als gastpromotor gekregen. In november promoveert daar een vriend van ons en hij wilde echt Leo als promotor hebben….. Het gaat goed, De dialyse zorgt ervoor dat Leo veel meer fut en kracht heeft. Als hij met beleid zijn krachten verdeelt, lijkt het bijna of hij niet ziek is, alleen maar een beetje oud….. En ik kom twee keer naar Nederland, in juli als een vriendin van mij trouwt met een Zweed die ik ook ken. Ik ben op zijn moeders begrafenis geweest. Toen zij zijn foto op Facebook zette,herkende ik hem, hoe bijzonder is dat. Ik heb met hun ontmoeting niks te maken. Dan kom ik half augustus weer terug, want dan gaat mijn jongste dochter hopelijk haar vierde kind baren. Het tafelkleed ligt nu toch weer even stil, want ik moet zo langzamerhand eens aan dat babyquiltje voor haar beginnen en de cadeautjes voor de tiendagenmand gaan verzamelen….

5 Reacties op “Van de andere kant bekeken……

  1. Wat een prachtige foto’s! Ook ik heb moeite met oriëntatie van ruimte, bij mij valt ook regelmatig een kwartje🙂

  2. Mooie foto’s ! Leuk is dat, he,om je eigen vertrouwde omgeveing vanaf het water te zien, alles lijkt zo anders!
    Groet, Tineke

  3. Inderdaad ziet alles er anders uit vanaf de waterzijde. Leuk om te zien.
    Mooie stad (en mooi zonnig!)

    • Ja, we hebben heerlijk weer hier. Om deze tijd (11 uur) is het al te warm om in de tuin in de zon te werken…..
      Maar ja: die zon schijnt dan ook al vanaf 3 uur vannacht!

  4. Ik vind het altijd zo leuk om een stad of dorp vanaf het water te bekijken, het ziet er dan zo anders uit dan wanneer je er met de auto doorheen rijdt.

Geef een reactie

