Verslagen (met foto-update!)


Hoera, ik kan weer Internetten na drie dagen ellende! Dan had ik weer twee minuten verbinding en dan was het weer voorbij voor een half uur. Van alles geprobeerd natuurlijk, maar niets hielp voldoende lang. Vanmiddag heb ik de provider gebeld, maar die had ook geen tips die ik niet zelf geprobeerd had. Nu krijg ik een nieuw modem opgestuurd per post. Volgende week komt de techneut een paar dagen kamperen in mijn achtertuin, kan hij mooi mijn nieuwe modem aansluiten….. Toen was ik gerust. Ik heb mijn modem van de stroom gehaald en ik ben boodschappen gaan doen. Toen ik terugkwam en ik hem weer aansloot, deed hij het en nu nog steeds!! Had ik misschien eerder moeten doen……. heb ik ook gedaan, maar niet lang genoeg. Wat is dat verschrikkelijk zeg, geen Internet! Ik ben niet verslaafd, maar…….. BAAAALEN!!!! In de tussentijd heb ik even snel bij iedereen gelezen, maar het is heerlijk om ook een beetje te kunnen antwoorden en niet dat je net een antwoord hebt getypt en dat dat dan niet doorgezonden wordt omdat de verbinding weer is verbroken …..
Maar nu over naar waar de titel op slaat. Ieder jaar woedt er in mijn tuin een oorlog tussen mij en de paardebloemen en tot nu toe hebben ieder jaar de paardebloemen gewonnen. Hoewel de Mexicanen die vorig jaar op bezoek kwamen dachten dat we ze zo gekweekt hadden en ze erg mooi vonden, is het toch niet helemaal de bedoeling ,vind ik, om een paardenbloemenveldje te hebben in plaats van een grasveld met borders. Ik vind bloeiende paardenbloemen echt heel mooi, maar ik wil voorkomen dat ze hun zaad in de tuin verspreiden. ik kan ze moeilijk allemaal een condoompje omdoen Daar heb ik iets op gevonden: als een bloem uitgebloeid is wordt hij afgeplukt en in een speciale compostzak gedaan die met de vuilnisman wordt meegegeven. Vorig jaar namelijk, werden de bloemen gewoon bolletjes met pluisjes op de composthoop en woeien vandaar de tuin weer in…..
Dit jaar was er weer iets anders aan de hand. Toen de paardenbloemen in bloei kwamen, gingen wij naar Nederland en toen we terugkwamen, waren de eersten al uitgebloeid! Het gras stond ook zeker 15 centimeter hoog met dus al die bloemen ertussen. De eerste dagen heb ik paardenbloemen geplukt en daarna geprobeerd het gras te maaien. Lang gras wordt niet makkelijk droog en natte paardenbloemenstelen doen daar nog een schepje bovenop. De grasmaaimachine vond het helemaaaaaal niet leuk en weigerde regelmatig. Toen ik bij het laatste stuk aankwam – ik moest tussendoor gewoon ook nog werken – zag ik dat er allerlei andere bloemen tussen opkwamen: kleine margrietjes en karpatenklokjes! Zo Leuk! Toen heb ik maar een graspad ertussendoor gemaaid en de rest heb ik laten staan.
Zo zag het er dus uit met allemaal paardenbloemenpluisjes.
001
Het is net het wegje in het koren’ , jeugdsentiment. Ik ben trouwens blij dat ik het zo gedaan heb, want het is prachtig geworden, heel romantisch. Ik maai alles wel om eind augustus, dan heb ik volgend jaar weer van die mooie bloempjes…, dan kan ik het volgend jaar weer zo doen. Misschien zaai er er zelfs wel plukbloemen bij, dan wordt het een plukbloemenwegje-in-het-koren….
Nu ziet het er zo uit:
036
En in detail zie je dit:
144
Dit is de andere kant:
143
O, ik geniet zo van mijn tuin. de border bij het logeerhuisje is dramatisch vergroot en loopt nu tot de eerste rots en omhoog. Dat vind ik zo mooi als je alle planten kan zien (die er nu nog niet staan trouwens…). Dan heb ik voor het terras nu ook een nieuwe border. Toen mijn dochter en schoonzoon hier waren begin mei, hebben ze de struikjes voor het terras, die hier nog van de vorige bewoners stonden en die tot eind mei, begin juni helemaal kaal en bruin van de winter zijn, dan pas blaadjes krijgen en in september in bloei komen met gele bloemetjes terwijl ik al een geel huis heb, eruit gehaald. Ik heb er onder andere zonnebloemen gezet. Vorig jaar was er geen enkele zonnebloem die het buiten uitplanten heeft overleefd: dit jaar heb ik er meer dan TWINTIG!! Ik heb ze allemaal in één grote groep gezet en ze doen het fantastisch! De grootste en mooiste heb ik aan Tricky opgedragen. Ze denkt misschien wel dat ik haar vergeten ben, maar dat is toch echt niet zo!!!
154
Rechts mijn zonnebloemen met ervoor mijn dilleplanten. Als ze bloeien, ben je meteen die grote lelijke stelen van de zonnebloemen kwijt…
Verder ben ik ook nog aan het moezen in mijn geheime moestuin.Hij ligt achter allemaal struiken en je ziet hem pas als je er komt; alleen mijn aardappels zijn te zien vanaf de oprit, maar die bouw ik op, zodat ik 100 kilo aardappels van 6 planten krijg, ik ben nu vier hoog.
Niks te zien vanaf de oprit, alleen bloeiende planten…
024
052
Dit was toen ze driehoog ware. Ondertussen zijn ze vierhoog en ze bloeien!

051

Ik heb een paar van die planteringsbakken gekocht (is dat een woord?)en ik heb gezaaid: sla, krootjes (bietjes), peentjes (worteltjes), spinazie, peultjes, erwtjes en ik heb twee bloemkoolplantjes gekocht. O ja, en ik heb wat uien gezet. Van de sla, bietjes en spinazie zaai ik iedere twee weken een beetje, dan heb je niet alles tegelijk.
Mijn kruiden (mint, citroenmelisse, rozemarijn, thijm, majoraan, peterselie, oregano en basilicum in de serre) heb ik gewoon in de tuin staan tussen de andere planten door. Dan heb ik in mijn serre: vier tomatenplanten, een minikomkommer(die is geweldig, kan ik iedereen aanraden: ik heb minstens iedere dag een komkommer ter grootte van een halve grote), een meloen en een psialy (of zoiets: die oranje vruchtjes met een ´jasje´)
Ondertussen heb ik ruimte voor mijn foto’s bijgekocht, dus ik kan voorlopig weer vooruit…..

17 Reacties op “Verslagen (met foto-update!)

  1. Hoera hoera!!! Gefeliciteerd. Zo leuk met al die dingen. Waar haal je de tijd vandaan (oja, van dat geen internet hebben ;-)? Ik mag toch niet klagen over mijn tuin. Ik heb netjes bijna elke avond gesproeid en het zevenbladig lijkt het nu toch op te geven (zonder een tweede beurt). Volgens mij heet het physalis.

  2. fijn dat je terug bent!

  3. Fijn je weer te lezen!! En genieten hoor van je tuin!! Doe ik ook.

    Corina

  4. ben heel benieuwd naar je foto’s, vooral het weggetje en de borders.

  5. Tricky en zonnebloemen, dat is dé combinatie!! Hahaha

  6. Leuk om weer wat van je te lezen! Ga zo eens op je facebook kijken naar de foto’s!
    Groet, Tineke

  7. Dat is altijd het allermooiste! Een grasveld met hoog gras, wilde bloemen en dan een wandelpaadje er door. Liefst slingerend. Wij zijn een paar weken geleden vlak bij je geweest. We waren bij Gamla Linkoping en gingen toen binnendoor terug naar huis. Via een waanzinnig gaaf park, waar je met de auto doorheen kon. We gaan van de zomer absoluut nog een keer terug naar dat park, want je kunt er waanzinnig wandelen en picknicken. Ben zei vorige week opeens dat we praktisch langs jullie huis zijn gereden. Is Zweden opeens helemaal niet zo groot.😉

    Kram, Anna Marie.

    • Ik lees nu pas dat je nog een stuk eronder hebt geschreven! Waarschijnlijk ben je bij het Rosankällasjön geweest en dat is inderdaad ongeveer in mijn achtertuin. Kom nou gewoon de volgende keer even langs! Ik was ook in Gamla Linköping met mijn schoonzus en zwager en later in de week met een andere gast…. Ik koop er mijn kaarten vor mijn Postcrossing. Daar komt nog een keer een logje over….

  8. Goede morgen, vanuit een nat Zeeland. Ik ben de laatste tijd ook vreselijk aan de sukkel geweest met mijn internetverbinding. Uiteindelijk moest ik met de kast onder mijn arm tweemaal naar de pc dokter in de stad ( de eerste keer was alles nog niet in orde) en uiteindelijk is alles eraf gehaald en wat kon weer opnieuw erin gezet. Ik ben nu wel een hoop kwijt, maar ja wat moet dat moet, en bepaalde zaken kan ik wel weer opnieuw vinden.
    Wat je foto’s betreft, ze zien er weer geweldig uit leuk je ophoogaardappelen en je lekkere groenten in bakken. De bloemen ‘ín het koren’ zijn gewoon romantisch met een slingerpad erlangs. Mooimooimooi 🙂 .
    Ik weet niet hoe het bij jouw blog zit, maar op mijn blog zet ik mijn foto’s via photobucket Je kunt daar je foto in opladen en via een link zet ik ze dan op mijn blog. Dan loopt dat niet zo snel vol en kun je heel veel foto’s plaatsen wat dan geen ruimte kost.
    Ik wens je een fijne week toe met wat meer zon dn dat we hier momenteel hebben

  9. Wat mooi! Er was hier nog even onzekerheid wat betreft de auto, maar het ziet er naar uit dat we gewoon komen🙂 We hebben er heel veel zin in!

  10. Ook hier een reactie vanuit een nat zeeland! Brrrr, er is iets vreselijk mis met het weer in Nederland! Vanavond gaan we maar weer naar huis, dat is beter dan in de caravan op het moment.

    Leuk, je foto’s er nu bij! Wat een weelderige bloei van alles!
    En wat een schattig “wegje in het koren”. Ik ben benieuwd naar je zelf gekweekte groenten, het zal best groeien! En dan lekker opeten, mmmmm..
    Groet, Tineke

  11. Wat heb je ook een prachtige tuin!

  12. Wat mooi!!! En dan wil jij over enige jaren IN Rotterdam gaan wonen….Vraag de volkstuin maar vast aan!

    • Nee, dat wordt een groot balcon met verhoogde bakken….. Een volkstuin werkt niet bij mij. Ik moet even eruit kunnen lopen, anders ga ik niet…..

  13. Die tuin….geweldig!! zou ik de hele dag doorheen lopen. Wat genieten is dat!!

    • Dat is ook precies wat ik doe! en dan daar weer wat verplaatsen, wat voorzichtig wegknippen. Ik voel me wel een beetje een kunstenaar, een soort pottenbakker…..Vind je dat gek?

Geef een reactie

