Soms is Zweden ineens heel ver weg.


Van waar wij wonen, zijn we sneller in Amsterdam dan in Stockholm. Het vliegtuig doet er anderhalf uur over en naar Stockholm is tweeënhalf uur rijden. Tegenwoordig gaan er drie vluchten per dag naar Amsterdam. De prijs is ook alleszins redelijk te noemen. Als je tijdig (minstens drie weken van te voren) boekt, betaal je nog niet eens tweehonderdvijftig Euro. We zijn gisteren teruggekomen van een week Nederland waar we ALLE kinderen en kleinkinderen bij elkaar hadden. Dat is vier jaar geleden voor het laatst gebeurd. Het was heerlijk…. Het is ook heerlijk om hier weer te zijn en om de lente-explosie mee te maken. De temperatuur is veel hoger hier dan in Nederland.
Toch zou ik nu zo het eerste beste vliegtuig terug willen nemen en dat kan niet, want ik moet ook nog werken. Ik heb al een week verzuimd….. Mijn vriendin is ziek, ernstig ziek. Nu ik dit typ, komen de tranen pas….. Wij kennen elkaar al twintig jaar zeker en hebben heel wat meegemaakt samen. Er is een tijd geweest dat we elkaar vaker zagen dan onze eigen vent. Een jaar of acht, hebben we iedere ochtend samen les gegeven aan en ontbijt klaargemaakt voor een aantal tieners die voor schooltijd bij elkaar kwamen om over het Evangelie te leren. Er waren mensen die ons onderling uitwisselbaar vonden tot ik grijs werd en zij niet. We konden over alles praten met elkaar, Het is een van de puur door en door liefste mensen die ik ken. Af en toe vind ik haar zelfs iets TE lief, dan had ze wat mij betreft wel wat meer van zich af mogen bijten. Maar nu, nu ligt ze bewusteloos en aan de beademing naar wat ik hoor. Ik zou er heel wat om geven om naast haar te zitten en te wachten tot ik een klein teken van verbetering zou zien. Niet dat ze niemand heeft hoor! Ze heeft een man en dertien kinderen en even zoveel schoonkinderen. Bovendien heeft ze nog twee zussen. Ik zou alleen maar in de weg lopen. Maar toch… Hier te zitten en geen nieuws te krijgen, ik loop er de hele dag aan te denken. Als ze dood gaat, ga ik hoe dan ook naar de begrafenis, maar nu kan ik niks doen. Ik geloof dat ze niet eens bezoek krijgt van anderen dan haar kinderen en man. Ik zit hier en daar blijf ik hopelijk voorlopig. Ik zal eens kijken of ik wat meer nieuws kan krijgen…..
Even met haar zoon gechat. Het lijkt iets beter te gaan. Ze heeft een paar stapjes gelopen vandaag. Morgen gaat er een kaart op de bus. Meer kan ik niet doen, maar ik kan nu toch iets geruster gaan slapen.

14 Reacties op “Soms is Zweden ineens heel ver weg.

  1. Fijn dat je toch even contact gehad heb en gehoord hebt hoe het gaat.
    Maar dit zijn geen fijne dingen, als je dichterbij woont al niet, laat staan op jullie afstand. Sterkte!
    Liefs, Lydia

  2. Heel veel sterkte met het nieuws over je vriendin. Dan zet het je eigen leven en je week met familie weer in een ander perspectief.

    Geniet van het mooie weer in Zweden. Hier regent het pijpenstelen.

    Kram Anna Marie.

  3. Fijn dat je contact hebt gehad met haar zoon en dat het iets beter gaat. Fysiek zo ver weg van iemand zijn is het grote nadeel van in het buitenland (of gewoon ver bij je vrienden vandaan) wonen. Sterkte de komende tijd en je blijft die zoon gewoon lastig vallen. Vind hij vast niet erg.

  4. Ach, lieve lieve lieverd! Wat heb ik met je te doen. Het is moeilijk om niets te kunnen doen terwijl je de wereld voor zo iemand zou willen verzetten. Dan maakt afstand niet zoveel uit… Of je nu naast haar bed zou zitten of in Zweden, de machteloosheid blijft even aanwezig als anders…
    Toch begrijp ik wel dat je nu liever naast dat bed zou willen zitten en niet honderden km’s verderop! Ik hoop dat je alle liefde en kracht voor haar kunt bundelen en kunt sturen in een liefdespakketje dat vanuit je hart alle grenzen overschrijdt. Km na km…
    Ik zal een kaarsje voor jullie branden!
    Houd moed!! Dikke kus, liefs Xxx

  5. in gedachten bij is ook goed jan… dikke xxxxx

  6. heel veel sterkte janneke…

  7. Hoi Janneke,
    Fysieke nabijheid laat zien dat je er bent, maar je geestelijke nabijheid die voelt je vriendin wel in haar hart. Gelukkig kun je dmv haar familie iets dichterbij komen. Prachtig dat jullie zo’n fijne vriendschap hebben.

    Met warme groeten,

    Dorothé

  8. Wat een machteloos gevoel is dat voor je. Ik kan me voorstellen dat je het liefst vlak bij haar zou zijn. Maar op afstand kun je ook voor haar bidden, veel meer zou je naast haar bed ook niet kunnen doen vrees ik.
    Maar je hebt gelukkig wat gehoord een vooruitgang, al is die misschien maar klein. Toch gaat het dan een beetje de goede kant op, een kaart sturen is ook al weer iets dat je voor haar kunt doen, in het ziekenhuis is post heerlijk om te ontvangen. Ze weet vast wel dat je aan haar denkt en haar veel beterschap toewenst.

  9. Oh wat naar en wat moet dat een machteloos gevoel geven. Ook als je in Nederland had gezeten had je waarschijnlijk niets kunnen doen, maar nu is de afstand wel heel groot. Afschuwelijk! Ik wens je veel sterkte toe!

  10. heel begrijpelijk dat je je even heel ver weg voelt op dit moment! moeilijk om je zo machteloos te voelen aan de andere kant van de wereld (ik kan dat zo niet doorstrepen als jij, maar dat zou nu dus wel moeten gebeuren!)/ in zweden dat op amper 2u vliegen ligt van waar je zou willen zijn…
    sterkte

  11. Oh wat akelig zeg. Kan me je gevoel heel goed voorstellen. Sterkte!

  12. Heel veel sterkte! Wel fijn dat je iets meer weet nu, via de zoon van je vriendin. Brand een lichtje voor haar!

  13. Wat heftig! Sterkte voor jullie.

Geef een reactie

