Oplossing WE 300


Eerst liet ze het eten steeds vaker aanbranden. Nu kon ze al helemaal niet meer koken. De liefde van zijn leven, zijn sterke, lieve, veelzijdige vrouw zat in een stoel of liep onrustig mompelend rond. “Waar is Corrie nou”, riep ze voor de tiende keer. In het begin had hij uitgelegd dat Corrie overleden was. Dan was ze hartverscheurend gaan huilen en bijna niet te kalmeren geweest. Na een poosje begon dan alles weer van voren af aan, dus zei hij nu steeds dat ze nog op school zat.
Zij, die zoveel kennis had gehad van geneesmiddelen uit de natuur, kon zichzelf niet genezen.
Had hij nu maar beter opgelet als ze enthousiast vertelde over haar kruiden en waar ze tegen hielpen. Ze vond altijd dat hij maar half luisterde en dat was ook zo. Maar IETS ervan had hij toch onthouden. Voor de langste dag aanbrak, had hij het vingerhoedskruid geplukt, de digitalis. Hij had het gemalen en er een stroopje van gekookt met veel suiker en dat vermengd met water. Het bleef op de bodem liggen. Voorzichtig warmde hij het mengsel op en voegde nog wat honing toe. Langzaam maar zeker trok de kleur door de hele karaf en werd het mengsel egaal. “Kom, we gaan slapen. Drink maar lekker op” zei hij vriendelijk en schonk het mengsel in een glas. Gedwee dronk ze alles leeg en liet zich instoppen. Hij ging naast haar liggen, hoorde hoe ze in slaap viel en daarna steeds langzamer ging ademen. Tenslotte hield ze helemaal op. Toen hij zeker was dat ze niet meer leefde, kwamen de tranen. Nog één ding stond hem te gebeuren. Langzaam schonk hij de rest van het mengsel in het glas van zijn vrouw en dronk het in één lange teug leeg. Toen ging hij liggen wachten…

32 Reacties op “Oplossing WE 300

  1. Zo herkenbaar…. wenste dat het zo had kunnen lopen bij mijn ouders. Mijn vader leefde nog 5 jaar ontredderd voort na de dood van mijn moeder. Het leven is mooi wreed en soms wreed mooi.

    groet,

    Dorothé

  2. Ach, eigenlijk twee keer een oplossing in deze WE. Ik heb hem met ontroering gelezen.

  3. Ha, de twee oplossingen waren duidelijk hoor. Een droevige eindoplossing. Maar ik kan me zo goed voorstellen dat het op die manier gaat. Dat je het uit liefde doet en dat, als je zoveel van elkaar houdt, zelf niet meer verder kunt en wilt. In mijn kennissenkring heb ik iemand van 86. Zijn vrouw is vorige jaar overleden. Hij is zo ontredderd. Hij lacht (want gewend mee te lachen en zijn verdriet te verbergen), eet grote brokken vlaai en is dankbaar voor de hulp van de kinderen. Maar je kunt zien dat hij niet meer gelukkig is. De gesprekken gaan ook niet meer met hem, maar over hem.

    Herkenbaar stukje dus. Mooi en gevoelig opgeschreven.

  4. Heel herkenbaar, mooi en tegelijkertijd droevige we. Helaas dragen de bezuinigingen in de zorg er niet toe bij dat dit minder wordt!

  5. Pfffff, wat droevig allemaal. Ik hoop dat ze samen gelukkig zijn, waar ze ook terecht mogen komen. Mooie WE300…

  6. Lang met het verhaal op mijn schoot gezeten.
    Ik zit al een jaar met dit dilemma… nu moeten we zelf toestemming gaan geven om mijn moeder naar een gesloten
    Inrichting. Te doen…. dit doet heel heel zeer. En wetende dat ze dit leven niet wilde. Mijn verstand zeg geef haar we300.
    ik zou willen dat ik het kon.

  7. Mooi geschreven!
    Heel ontroerend, mijn opa zei iedere avond nadat mijn oma was overleden: Ik hoop dat ik morgenochtend dood wakker word.
    Het heeft nog een paar jaar geduurd …
    Waarschijnlijk had hij ook wel een paar slokjes willen nemen.

  8. Mooie we. Ik denk er eigenlijk ook zo over. Waarom niet samen gaan, als het niet meer gaat en als je al een bepaalde leeftijd hebt. Daar moeten andere toch niet over beslissen, het is en blijft uw eigen leven.

  9. Triest dat men naar middeltjes grijpen moet om mensen uit hun “lijden” te verlossen, zou eigenlijk mits degene het zelf schriftelijk ooit heeft vast gelegd geen thema hoeven zijn.

    Sterke WE zo uit het leven gegrepen

    • Maar wat je ooit dacht dat een goede oplossing was, hoeft helemaal niet zo te zijn als je eenmaal voor die keuze gesteld wordt. Als je het zelf beleeft, is het iets heel anders dan wanneer je er alleen maar tegenaan kijkt……..

      • Tuurlijk mijj hadden ze ook niet moeten vragen ondanks dat mijn moeder altijd riep zo wil ik niet oud worden……ze had longkanker gekregen daar bovenop een zware hersenbloeding……ons werd toen wel door de neuroloog gevraagd haar een ”kans” te geven door haar een boost te geven wat of haar dood kon betekenen of hopen dat ze er door kwam wij hadden ingestemd, ze kwam door……echter zo zoals ze eigenlijk nooit had willen komen totaal afhankelijk…….achteraf voor je zelf gesprekken …..het ene stemmetje zegt die 3 mnd die ze nog geleefd heeft waren intens met veel liefde en ze was nog niet klaar daarom nog 3 mnd in een lijf gevangen…..het aner stemmetje vraagt dan zou het of was ze liever die dag heen gegaan…….ik ga voor het stemmetje dat zei ik heb nog wat tijd nodig……..

  10. Prachtig en ontroerend log. Manlief en ik zouden ook voor deze oplossing kiezen.

  11. Ja heb een dementerende vader gehad, hoop dat nooit mee te maken zo triest allemaal als je die aftakeling ziet. Ik snap deze oplossing dan ook wel als is het wel heel moeilijk denk ik.

  12. hartelijkehothulk

    Ik heb de WE al 3 keer gelezen.
    Helaas kan ik het niet eens zijn met deze oplossing.
    Het is niet aan de mens te oordelen over leven en dood.

    Ik hoop dat u wilt begrijpen dat ik het daardoor geen goede WE vind?

    • Als je een verhaal schrijft, vertel je de gebeurtenissen. Dat wil nog niet zeggen dat je het eens bent met de handelingen van je personen. Ik ben het namelijk helemaal met je eens. Daarom heb ik ook die andere oplossing erin verwerkt (de oplossing van het stroopje in het water)……. Het verhaal gaat over hoe iemand een oplossing vond. En hoe je het ook wendt of keert: het is een oplossing, geen goede wat mij en jou betreft, maar toch… Hiermee wil ik niet zeggen dat je het verhaal nu toch goed moet vinden hoor! Bedankt voor je eerlijke reactie.

      • Ik loop er steeds over na te denken. Misschien had de titel moeten luiden: In ieder geval één oplossing goed, maar dan leg je het er zo dik bovenop en dat vind ik altijd ten koste gaan van de kracht van het verhaal.

      • hartelijkehothulk

        Ik snapte het verhaal goed, de oplossing was daar voor het tegenwoordige bekende probleem.

        Ben blij dat u er net zo over denkt als ik!

  13. Mijn vader dementeert. Ik weet niet of ik de moed zou hebben hem deze oplossing aan te bieden, maar ik gun het hem wel. Rustig weggaan voordat hij zichzelf helemaal kwijt is. Prachtige WE.

  14. O, wat gevoelig geschreven.

  15. Heb je Amour gezien? Net jouw verhaal!

  16. Ach jee. Prachtig invoelend geschreven.

  17. Heel mooi geschreven. Heel invoelend. Met een mooie dubbele betekenis voor ‘oplossing’.

  18. Goed geschreven WE met een dubbele oplossing. Ik kan me helemaal vinden in het verhaal en begrijp dat mensen voor deze manier kiezen. De mens wikt en God beschikt, maar voor sommige mensen is de last te zwaar om te dragen….
    Groetjes Kakel

  19. Wat een triest verhaal… vooral het einde dan maar ook heel mooi en goed geschreven

  20. rillingen lopen over mijn rug …wat een intrieste oplossing brrr

  21. Aangrijpend verhaal…
    Wij zijn gisteren naar de crematie geweest van een goede vriend, die we langzaam hebben zien aftakelen door kanker, daarom komt het stevig binnen.
    Maar ik heb ook vele keren gezien hoe de ene partner aftakelde (dementie), de ander daar meer dan een dagtaak aan had (en dat op hoge leeftijd), en vervolgens volkomen ontredderd achterbleef – wat eigenlijk net zo erg was…

  22. Een triest maar o zo liefdevol verhaal.
    RESPECT!

  23. Triest verhaal maar vervuld met liefde!

  24. Wat een ontzettend triest en herkenbaar verhaal. Voor de partner die zorgt is het zo moeilijk. Wij hebben het van dichtbij meegemaakt, met mijn schoonmoeder en mijn moeder. Ze wilden allebei zo nooit worden, maar wie wil dat wel…? Prachtige WE!

Geef een reactie

