“Ja, u moet weten: ik ben eigenlijk in een rotbui vandaag” “Duhhh?!”


Als ik naar Zweden terugga, heb ik altijd een aantal boodschappen te doen op Schiphol.

delicatessen-schiphol-shop-schiphol-1(p shop,8475)(c 0)Ze hebben er heerlijke stroopwafels en paling neem ik ook altijd mee terug. Het laatste wat vaste prik is, zijn kroketten. Deze keer heb ik ook een pakje bitterballen meegenomen. Als Leo dan een kroket neemt,neem ik een bitterbal. Dat is net zo lekker, maar dan veel minder. Bij de delicatessen stonden twee meiden achter de toonbank, allebei met een strak en onvriendelijk gezicht. Ze hielpen de klanten werktuigelijk en zonder enige neiging tot het maken van werkelijk contact. Ik zag dat eens even zo aan en mijn indruk was dat ze ruzie met elkaar hadden. Er is een tijd geweest dat ik me daar vreselijk aan ergerde, maar tegenwoordig probeer ik de onvriendelijkheid bij hun te laten. Toch kan ik het niet laten even iets onverwachts te zeggen, waardoor ze geattendeerd worden op het feit dat er een MENS tegenover ze staat. Ze vroeg aan de klant voor mij (in het Engels) of ze de boardingkaart mocht zien en in welk land hij thuishoorde. Bij mij wilde ze alleen de boardingkaart maar zien, dus ik vroeg of ze niet wilde weten in welk land ik thuishoor. Ze zei dat dat niet hoefde, want ze had mijn Nederlandse paspoort gezien, waarop ik zei dat ik niet in Nederland woonde, maar in Zweden. “MAAKT niet uit” zei ze ongeïnteresseerd. Ik had een pepermuntje uit mijn tasje op de toonbank laten vallen en ze zei: “is dat van u? Wilt u het nog?” “Ja”, zei ik, “mijn potje lekt een beetje., maar het zijn hele lekkere pepermuntjes. Wilt u er ook een?” En ik stak de mijne snel in mijn mond. Ze moest eindelijk een beetje lachen en bedankte er vriendelijk voor. Out of the blue zei ze dat ze vandaag nogal in een rotbui was. “NOU, dat heb ik gemerkt” zei ik.”Hoezo?” vroeg ze.”Jullie stonden daar allebei een partij negativiteit uit te stralen, ongelofelijk!” Toen werd ze kwaad. “Nou, ik heb u anders heel vriendelijk geholpen, daar kunt u niks van zeggen, het is ook nooit goed!” Ik zei: “Maar nu heb je gelachen, dus nu is het goed” en toen ben ik weggegaan. Niet zo handig van me om zo grif in te stemmen met dat ze in een rotbui was, maar ja: ze zei het zelf!
Nou maar hopen dat ze er een beetje over nadenkt en wat meer plezier in haar werk gaat stoppen…….

11 Reacties op ““Ja, u moet weten: ik ben eigenlijk in een rotbui vandaag” “Duhhh?!”

  1. gniffel gniffel, wat beschrijf je dat toch weer heerlijk janneke!

  2. Gossie, slechte reclame zeg zoiets.

    • Ja, inderdaad! Het geeft me altijd een heel ongemakkelijk gevoel als ik me als klant eigenlijk te veel voel. Bovendien vind ik het erg om te zien als mensen hun werk met onverholen tegenzin doen….

  3. Ik denk dat het meer dan op z’n plaats is dat je er wat van hebt gezegd. Waren er maar meer mensen die zoiets deden…

  4. Zo zie je maar weer dat iedereen een verhaal heeft. Misschien had ze thuis wel een groot probleem of verdriet. Goed dat je er wat van zei zonder de intentie te hebben de ander te kwetsen.

  5. Als een glimlach niet eens meer helpt……

  6. Wat beschrijf je dat toch weer beeldend.Leuk!

  7. Ik snap dat dus niet, dat je met een gezicht als een oorwurm klanten kunt bedienen. Je maakt het toch voor jezelf ook leuker wanneer je iedereen met een glimlach begroet? Bovendien zijn veel mensen op Schiphol daar omdat ze op vakantie gaan, daar word je toch juist blij van?!?

    • Ja, en dan moet je bij de planten en zadenstand komen! Een en al vriendelijkheid en behulpzaamheid. Ik koop daar altijd meer dan ik van plan ben. omdat het zo leuk is…..

  8. Wat goed dat je er iets van zei, mij valt me een antwoord/reactie pas veel later in …. Als ik ooit in Zweden kom ga ik genieten van glutenvrije dingen die overal te koop schijnen te zijn. Geen glutenvrije kroketten of bitterballen dus😉

  9. Dat observeren van jou, prachtig en terwijl bedenken hoe of wat je er mee kunt. bewonderenswaardig.

Geef een reactie

