Stack and Whack quilt


Mijn voorlopig laatste Rupsjenooitgenoeg-quiltje is aangekomen bij de ontvanger, dus hier zijn de foto’s:
001
Het quilten lukt me steeds beter. Ik ben erg tevreden over het (freehand) quiltgedeelte van deze:
002
Het eerstvolgende rupsjenooitgenoeg-quiltje is pas in juni aan de beurt en dan wordt het paars of roze, afhankelijk van het geslacht. Het is heel leuk met die quiltjes. De figuren middenin nemen de kleur aan van de stof aan de buitenkant. Deze was echt heel blauw en de vorige met appelgroen was echt heel groen…….
Toen ik de laatste keer bij de quiltbee was, heeft ze me een aantal boeken meegegeven om sterren te maken in je quilt. Op een van die boeken ben ik helemaal verliefd geworden. Mijn zoon heeft een prachtige notenhouten eettafel, maar in zijn nieuwe huis toont hij een beetje donker. Ik heb dus beloofd dat ik er een fleurig tafelkleed op zal maken om die hoek wat op te halen en daar ben ik nu mee bezig. Die Whack and stack methode is heel leuk, maar kost wel veel stof. Je moet 8 lagen van hetzelfde patroon precies op elkaar leggen en dan figuren maken door alle acht lagen stof. Je krijgt dan 8 identieke figuren. Dan kan je sterren maken met ruiten (zoute droppen) of met driehoeken op zijn kant (pinwheels). Door het patroon lijkt het of de figuren haast ronddraaien, het is heel uniek. Het eerste figuur is al ontworpen. Helaas was het patroon 36x36en de tafel is 140×90 cm. Ik heb heel moeilijk zitten doen met uitrekenen hoe ik dat met die blokken dan zal doen en met een rand en zo (rand nog op de tafel of rand net over de tafel heen) afgezien van het afhangende stuk. Dat blok van 36×36 komt in ieder geval in het midden en dan maak ik vier van diezelfde kwart blokken (18×18 cm.) voor alle hoeken (meer stof heb ik niet van diezelfde binnenkant). Nu heb ik bedacht dat ik gewoon stroken ga maken en dan plaats inruim voor die sterren, geen blokken verder. Het is tenslotte een tafelkleed. Ik ben heel moeilijk aan het doen met een vel papier op schaal en dan kleine figuurtjes die de sterren moeten voorstellen, maar volgens mij wordt het wel leuk. Op Internet kun je wat voorbeelden zien van simpele pinwheel stack and whackblocks
Hier is vast een blik op het middenblok. Let op het middenstuk, dat is dus stack and whack.
005
Het is natuurlijk nog niet in elkaar genaaid, dus het verschuift ietsje. Ik wilde eerst grijze ondergrond, maar uiteindelijk is zwart toch het allermooiste. Bovendien hadden ze hier in de winkel gaan mooie kleur grijs.
Altijd weer pak ik het ‘verkeerd’ aan. Ik zie een blok wat ik wil hebben en dat maak ik dan. De rest van de quilt pas ik er bij aan. Andere mensen ontwerpen een hele quilt en passen hun blokken aan…… Toen wij ooit een keer brand hadden en een huis met NEGEN kamers helemaal opnieuw moesten inrichten, heb ik ook een van de kamers helemaal ingericht rondom een mintgroene dekbedovertrek van Ikea (Fl. 35,00!) omdat ik die zo mooi vond. Op zijn Jannekes dus, maar het wordt wel mooi. Ik geloof dat ik het niet anders zou kunnen…….

10 Reacties op “Stack and Whack quilt

  1. Ik vind ze prachtig en knap gemaakt! Daar zou ik het geduld niet voor kunnen opbrengen denk ik.

  2. Hoi Janneke,
    Dat heb je weer mooi gemaakt. Ik zou het quilten ook graag willen kunnen, maar iets houdt me tegen.
    Hahahaha, dat ken ik, de omgekeerde designerstruc. Af en toe best lastig maar aan het eind is het helemaal fantastisch gelukt. Niks mis mee!
    Groeten Marja

    • Dat heb ik nou met borduren IETS houdt me tegen…… Ik weet wel wat: iedere keer die draad door de naald. Bij mijn naaimachine heb ik zo’n ding die dat doet.

  3. Hij word prachtig! Knap hoor. En ik herken het helemaal ik doe het vaak ook andersom 🙂

  4. Mooi zal die worden, dat sterren tafelkleed, heel knap dat je dat soort dingen allemaal doet. Ik heb jarenlang poppen gemaakt (die antroposofische poppen) maar ik weet niet of ik dat nog steeds in de vingers heb. Misschien verleer je het nooit ik zou het niet weten. Op dit moment zijn er in mijn buurt geen babietjes onderweg voor zover ik het weet tenminste.

  5. Wat een prachtige quilts maak jij, je moet er zowat een wiskundeknobbel voor hebben (zeker voor die met die ruiten). Waar haal je toch de tijd vandaan, zulke leuke hobby’s!

    • Ik doe gewoon iedere keer wat, niet de hele dag het ene, maar als ik een uurtje genaaid heb, ga ik weer wat anders doen en de volgende dag verder of een paar dagen later. Haastklussen kan ik niet meer tegen….

  6. Ik vind je rupsjenooitgenoeg-quiltje echt enorm leuk en mooi! Petje af! Ik moet zeggen dat het me heel moeilijk lijkt. Volgens mij heb je wel een heel goede naaimachine nodig en niet zo’n oud ding (vanaf mijn trouwen) als ik heb, waarvan de spanning nooit lijkt te deugen. Maar ja, jij doet het (!!) en de machine is je hulpmiddel. Ben benieuwd naar het eindresultaat van het tafelkleed.

  7. Een quilt vind ik helemaal leuk. Vriendinnen van mij maken ze ook, maar ik heb (of neem) er geen tijd voor. Mooi hoor!

Geef een reactie

