Mijn donatie is nog niet van de baan hoor!


De race is ook nog niet gelopen, maar de donatie kan ook gewoon nog door gaan. Gisteren kreeg ik een telefoontje van de donatiezuster. Ik krijg een nieuw nierfunctie-onderzoek en dit keer iets uitgebreider. Het schijnt dat het ook kan dat je ZO gezond bent dat je nieren met 70% functie gewoon alle afvalstoffen uit je bloed halen. Met andere woorden: ze zouden wel 100% kunnen functioneren, maar waarom zouden ze, als je bloed ook met 70% wordt gezuiverd? Zoiets is misschien met mij aan de hand. Zo heb ik het tenminste begrepen. Ze hadden ruggespraak met Gothenburg gehad en die hadden mijn donatienier niet meteen afgewezen en dat is een verschrikkelijk goed teken, want eerder hadden ze een donor met 79% functie afgewezen.
De 26e heb ik een onderzoek en dan moet ik drie uur later terugkomen en dan nemen ze nog drie proeven met 20 minuten tussenpoos. Ik weet wel dat ik me in de week daarvoor heel rustig hou, veel slaap en geen nier-belastende dingen doe. Of zou ik die juist wel moeten doen dat die nieren gedwongen worden harder te werken? Wat denken jullie?
Nu kan het ook nog dat ik goedgekeurd word als donor, maar dat Leo geen nieuwe nier kan krijgen. Dat heeft ook te maken met zijn urinewegen. Sinds vorige week maandag dialyseert hij zichzelf vier keer per dag (een keer op zijn werk) en eigenlijk gaat het heel goed. Alleen: je verliest natuurlijk een heleboel energie als je twee liter vocht bij jezelf aftapt vier keer per dag, dus hij heeft het steeds koud en heeft verschrikkelijk behoefte aan zoetigheid. Ik haal dus om de paar dagen gebakjes in huis en daar eet ik zelf een theelepeltje slagroom NIETS van.
Ik zit die verschrikkelijke administratie te doen, maar gelukkig ben ik nu bijna klaar. Voor de negende moet je het ingeleverd hebben, dan krijg je dezelfde maand je salaris nog. Verder heb ik mijn naaimachine vandaag weggebracht, want de draad brak steeds na 10 centimeter naaien. Nu blijkt dat er op het afdekplaatje een scherp randje zit waar de draad langs schuurt. Morgen is het klaar en dan moet ik snel twee quiltjes afmaken, want één van de twee babies is al geboren en de ander kan ieder moment geboren worden (misschien is het al gebeurd (ff snel op Facebook kijken). Nee, nog niet…..
Ik heb nog even tijd. Gauw mijn tas inpakken en alles klaarzetten, morgenochtend om kwart voor acht de deur uit…

12 Reacties op “Mijn donatie is nog niet van de baan hoor!

  1. Voor jullie weer een spannende tijd, ik hoop voor je dat je nieren goed genoeg werken, zodat je Leo er eentje mag geven. Gelukkig dat het dialyseren voor hem goed werkt, maar een werkende nier van jou zou waarschijnlijk beter zijn. Al zullen ze natuurlijk wel willen dat jij gezond genoeg blijft, zodat jullie beiden goed door kunnen gaan. Het is natuurlijk niet de bedoeling om straks twee nierpatienten te hebben, dus je controle zal wel heel scherp worden gedaan, dat is maar goed ook jij moet er wel gezond bij blijven natuurlijk.

    Ik zal naast Repels kaarsje er eentje voor jullie neerzetten en ook nog een zak positieve energie naar Zweden toe sturen. Sterkte gewenst en voor vandaag een goede woensdag.

  2. Spannend hoor en inderdaad ook veel positieve energie voor jullie. Zit er op de taartjes in Zweden slagroom? Mijn schoonfamilie woont in DK en daar zit nooit slagroom op de taartjes ;-). Ik geniet altijd erg van jullie verslagen over het leven in Zweden, de positieve dingen maar ook de ergenissen. Die ergenissen zijn heel vaak de dingen waar ik mij in DK ook aan erger. Maar als er in Zweden slagroom op de taartjes krijgt Zweden plusje en een krulletje! Zonder slagroom geen echt feest!!

  3. Dat is echte liefde: gebakjes voor je man halen en zelf niets mogen eten… (-; Ik hoop dat het goed komt met de nieren.

  4. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken. En ook dat je je erbij neer kunt leggen, mocht dat niet het geval zijn.

  5. Ik heb je gemailed over beïnvloeding van de nierfunctie door teveel lichamelijke inspanning.

    • Ja bedankt Marijke, interessant! Zware lichamelijke inspanning kan dus relatief een verslechtering van de nierfunctie geven vanwege de vele afvalstoffen. Ik denk dat er zoiets aan de hand was de vorige keer.Ik hou gewoon de vrijdag ervoor op met het doen van zware lichamelijke inspanning…….

  6. Ik blijf duimen en hopen voor jullie. Onze vensterbank is inmiddels aardig gevuld met alle kaarsjes die we aansteken voor mensen die we op afstand een steuntje in de rug willen geven.
    We denken aan jullie.
    Kram Anna Marie,

  7. Hoi janneke en leo,
    Ik duim voor jullie!
    Marja aka borduurmuppet

  8. fijn janneke. ik hoop dat het voor leo nog wel mogelijk zal zijn, jullie zijn in mijn gedachten

  9. Pfffff… duim duim duim duim duim duim duim… enzovoort
    jullie zoutlichtje brandt ….samen voor velen
    knufffffffffffff

  10. Je blog was niet in mijn reader gekomen Janneke…. ben daarom wat later om je alle goeds te wensen in deze spannende tijd voor jou en je man. Ik hoop dat er een weg gevonden wordt om zijn gezondheid te verbeteren. Verder petje af voor wat jij voor jullie gezondheid doet.

    groetjes,

    Dorothé

  11. As ut n’t geet zoas ut mut, mut ut mear zo as ut geet (twentse uitdrukking, succes!)

Geef een reactie

