Hij reed toch niet stilletjes mijn huisje voorbij……


Een poosje geleden heb ik een logje geschreven over mijn materiaal en dat ik niet kon wachten om in Nederland boeken te kopen voor mijn kinderen. Daarna kreeg ik hele lieve en leuke reacties onder andere van haar. Ze zei dat ze een heleboel oude Nederlandse kinderboeken had en dat ik ze wel kon krijgen. Daarna stuurde ze een mailtje met een lijst met boeken en de bereidheid om ze op te sturen. Nou, ik heb een aantal boeken uit de lijst gekozen en daarop kwam er weer een berichtje. De doos, waar de boeken in verpakt waren, was zo groot en er kon nog wel wat bij. Had ik geen zaken nodig uit Nederland? Mijn dochter was met Kerstmis nog bij ons geweest met de auto en zij had een heleboel meegenomen. Helaas was ik vergeten Indische spullen te vragen. Dus mijn verzoek was of ze niet wat verse Nassikruiden (in zo’n bakje) en wat kroepoek (ongebakken) op kon sturen. Een dag later kreeg ik bericht dat de doos op de post was.
Onze postauto is geel en komt rond tienen. Hij heeft het stuur rechts en doet zijn raampje open en schuift vervolgens de post in de postbussen zonder van zijn plaats te hoeven komen…. Als hij de post in onze bussen heeft gedaan, rijdt hij door naar de boerderij aan het einde van de weg. Maar op deze maandagochtend hoorde ik ineens TOET en toen ik ging kijken, stond daar het gele autootje op de oprit met een pakje. Ik moest tekenen en kreeg de doos.
012
Toen ik hem opende, kwam er dit uit:
013
En nou ben ik ontzettend blij!! Want niet alleen kan ik kiezen uit kinderboeken voor alle leeftijden, maar ik kan ook weer Nassi maken zoals ik het gewend ben om te maken en dat het dan ook smaakt zoals ik gewend ben.
En ik kan weer kroepoek bakken! In Nederland al bakte ik mijn kroepoek zelf. Het is echt een fluitje van een cent en het is heel spectaculair. Het is heel leuk om het met kinderen of domme buitenlanders te doen.
Tenzij je een hele grote frituurpan hebt of zin hebt om een grote wok halfvol met zonnebloemolie te gieten waar je later dan niks meer aan hebt, raad ik iedereen aan om de halve maat ongebakken kroepoek te kopen of nog kleiner. Je doet het zo:
1. Leg de kroepoek die je wilt bakken een paar uur van te voren op een warme plaats, in de zon, op de schoorsteenmantel of op de verwarming, desnoods in een lauwe oven.
2. Warm de olie op tot ongeveer 170\180 graden.
3. Terwijl de olie warm wordt, zet je alles klaar. Als je eenmaal gaat bakken, gaat het namelijk zo snel en moet je er steeds bijblijven, dat je niks meer kan pakken of halen. Je legt keukenpapier neer waar de kroepoek op kan uitlekken en je zet een schaal neer waar de kroepoek op kan als hij is uitgelekt. Verder pak je een schuimspaan of platte spatel(grote taartschep) en een vleesvork, allemaal hete-olie-proof natuurlijk).
4. Dan doe je het eerste stuk kroepoek in de hete olie en houdt het onder met de schuimspaan. Als het begint uit te zetten, prik je de vork er doorheen en wrijft met de schuimspaan over het andere eind en je probeert het een beetje te stretchen. Zodra het niet meer uitzet, kan het uit de pan en uitlekken op het keukenpapier. Dat is dus in 30\40 seconden, echt heel snel. Als dat niet zo is, is je olie niet heet genoeg. Het mag beslist niet bruin worden, anders wordt het bitter. Als het bruin wordt voordat het i uitgezet, is je olie te heet.
Als je kleine stukjes hebt, doe je die natuurlijk niet een voor een. In zo’n geval strooi je er een stuk of drie\vier zo in de olie ONDER het mandje van de frituurpan en zet het mandje erbovenop. Als de stukjes voldoende zijn uitgezet, vis je zeer met een schuimspaan uit en laat ze uitlekken. De kroepoek wordt drie tot vier keer zo groot.

Experimenteren en fouten maken mag hoor , met ongebakken kroepoek! Als je het niet meteen goed doet, geeft het niks want het is. naast verschrikkelijk lekker, ook nog eens verschrikkelijk goedkoop. Wat niet lukt, gooi je gewoon weg….. Ongebakken kroepoek is bijna onbeperkt houdbaar, dus je kan er flinke hoeveelheden van inslaan.
Behalve ontzettend blij, ben ik ook nog eens ontzettend dankbaar, Er zat namelijk ook nog een heel lief briefje bij het pakket en daar stond in dat ik alles cadeau kreeg, ook de Indische spullen. Voor de verzendkosten (die ik op mijn werk terugkrijg) had ze een rekening in het Noors geschreven, want dat spreekt ze….. Bedankt lieve Karien!!

13 Reacties op “Hij reed toch niet stilletjes mijn huisje voorbij……

  1. Wij bakken ook regelmatig kroepoek gewoon in de wok met een klein beetje olie Janneke. Die halen we bij de toko. Je hebt ook groene en rode ter variatie. Maar waarom leg jij ze tevoren op een warme plaats?

    groetjes,

    Dorothé

    • Dan zetten ze beter uit, heb ik me laten vertellen door iemand uit Indonesië. Zo staat het ook in kookboeken over Indisch eten….

  2. Je hebt het helemaal aan jezelf te danken Janneke! Je schrijft alsof je familie bent van je lezers. En ik ben een van je lezers. En ik wilde wat spullen kwijt, nou en? Bedankt voor de uitleg van het bakken van kroepoek. Ik weet nog dat we vroeger ooit bezoek uit Indonesië kregen, die dat voor ons had meegenomen. Mijn moeder wist niet wat ze ermee aanmoest, maar hij heeft het uitgelegd en we hebben er veel plezier mee gehad. Nooit op het idee gekomen om het met onze kinderen nog een keer te doen, maar binnenkort is het zover!

  3. Oh, Jetje uit het huis. Daar heb ik zo vreselijk om moeten huilen.
    Prachtig vond ik dat boek!

  4. Leuk en lief!
    Overigens… hebben jullie geen Willy´s in de buurt? Ik koop daar zakken met ongebakken kroepoek en ook verse taugé.
    Nog wat eettrivialiteiten: Bij de Lidl hebben ze regelmatig gebakken kroepoek maar die is niet zo lekker als zelfgebakken. Deze week heeft Lild de kleinen stroopwafeltjes in de aanbieding…

    • Echt waar? Ik heb een hekel aan de Willy, maar misschien moet ik er toch eens gaan kijken…… En alsjeblieft! Geen verhalen oer heerlijke stroopwafels voor iemand die probeert af te vallen!

  5. En soms kom je een engeltje tegen. Verdiend!

    Kram Anna Marie.

  6. Hartverwarmend!

  7. Maar als je zo dol bent op nasi, waarom maak je dan zelf niet een nasi/bamikruidenmengsel?

    • Heb ik vaak gedaan, maar ik vind de nasi echt het lekkerste smaken met die kruiden in een bakkie. En Dol op nasi betekent voor mij dat ik het een keer in de drie weken eet en de overgebleven nasi invries voor nog een keer als ik haast heb…..

  8. oh, wat lief!! En een goed idee, dat zelf kroepoek bakken. Dat heb ik nog nooit gedaan. Wist niet eens dat het ongebakken te koop was :-). Lijkt me erg lekker en ook handig om in de voorraadkast te hebben.

  9. Geweldig hoor om dit allemaal via de post te krijgen.

  10. Een verlaat Snieklaascadeau , heerlijk om zo’n pakket te ontvangen.

Geef een reactie

