Het gif zit in de staart.


Het vierjarige jongetje dat de eerste keer dat ik kwam nog in de armen van zijn juf wegdook en dramatisch uitriep dat hij helemaal geen Nederlands wilde leren, is als een blad aan de boom omgedraaid. Dat ging trouwens nog best snel. De eerste keer wilde hij niets in het Nederlands zeggen, maar knikte of schudde wel met zijn hoofd als ik hem iets in het Nederlands vroeg. Zijn broertje van tweeënhalf dat voor spek en bonen meedoet (krijg niet voor hem betaald) geeft ook wel wat veiligheid. Het is nog zo’n bol droppie dat zich helemaal naar je schoot voegt als je hem erop zet. Ik had aan die oudste beloofd dat hij iets mocht kiezen uit zijn ‘eigen’ materiaal als ik er weer zou zijn en dus kwam hij met Mens-erger-je-niet aanzetten vorige keer! Dat is natuurlijk niks voor een vierjarige en al helemaal niet voor een tweejarige! Maar goed: ik had het beloofd. Het gaf me wel de gelegenheid om 100 keer te tellen en dat was het eerste wat ik wilde aanleren, tellen in het Nederlands van 1-10. Aan het eind van die sessie begon hij al voorzichtig mee te tellen in het Nederlands… Vandaag waren ze buiten aan het spelen en de juf vroeg of ik niet ook buiten wilde komen zodat hij bij de andere kinderen kon blijven. Zo hoor je het ook eigenlijk te doen, maar zij hadden me de eerste keer naar een kamertje gebracht. Ik naar buiten dus. Nou, dat is een studie waard hoor! Het was 2-3 graden en zwaarbewolkt. >Het regende nog net niet. Er ligt nog steeds een centimeter of zeven kleddernatte sneeuw, maar niet overal. Op sommige plaatsen is het slush\derrie\zooi. Op sommige plaatsen is de sneeuw weg en daar ligt modder met steentjes Ik weet zeker dat er in Nederland absoluut niet naar buiten gegaan was met dit weer. Dat is hier helemaal geen optie. Alle kinderen hebben een supergoed sneeuwpak, waaraan de gevoerde kaplaarzen vastzitten. De kinderen trekken hun laarzen aan, doen hun armen door de mouwen en maken de rits dicht. Ze zetten hun muts op en doen hun wanten aan en wel zo dat de kap tot hun elleboog komt. Er komt nergens NERGENS water in. Ze gaan gewoon op de sneeuw of in de slush zitten. Ik zag kinderen die op hun pak een heuveltje afgleden, dat is een kwestie van zorgen dat je laarzen de grond niet raken, want die remmen.
Ik dus naar buiten, broertje opgevist uit de zandbak. Hij had met zijn schepje net de nog harde zandlaag bereikt. Ik ben met ze gaan lopen en heb de Zevensprong gezongen en gedaan, alleen mij ging het iets te ver om te knielen op de sneeuw en er een elleboog in te zetten, dus ik heb alternatieve gebaren bedacht….. Toen de Zevensprong afgelopen was, had mijn jongetje tot zeven geteld in het Nederlands en had ik een sleep kinderen achter me aan. Mijn jongetje was ineens heel populair! De andere kinderen wilden me ook allemaal een handje geven, maar dat kon natuurlijk niet, eigen volk eerst. Toen hebben we nog Berend Botje en Opa Bakkebaard gedaan, waarbij iedereen vrolijk alle gebaren meedeed. Daarna heb ik nog het liedje: “En mijn handjes zijn verloren en ik heb geen handjes meer” gezongen. Dat kan je met alle lichaamsdelen doen natuurlijk en alle tien kinderen hebben nu geleerd wat neus, ogen, oren, voeten en handen is in het Nederlands.Veel te snel was het tijd om weg te gaan (ik liep te vernikkelen). Ik heb nog even met de juffrouw afgesproken dat ik volgende keer meega naar een plek buiten. Daar schijnt een waterval en een beek te zijn en dan kunnen ze daar over praten met zijn allen: een project over water. Toen ik het hek dicht deed om op weg naar mijn auto te gaan, riep hij me nog achterna: “Als jij nou dood gaat, wie gaat me dan Nederlands leren?” Hij leek oprecht bezorgd. Moet je nagaan: heb je eindelijk iemand gevonden die je Nederlands gaat leren en dan gaat ze dood!

17 Reacties op “Het gif zit in de staart.

  1. Hahahahahahahahahahaha Hoe verzint ie het “” als jij nou dood gaat….””, Super, zijn vertrouwen heb je in ieder geval en de hele klas doet mee, geweldig!! Heerlijk die kinderen in weer en wind buiten. Ik kan zo genieten van dat beeld.

  2. Wat schrijf je ontzettend gezellig. Genieten!

  3. tja, net zoiets als op mijn werk. Leg het een en ander uit…..
    Koninginnedag wordt koningsdag, en niet 30 april, maar 27 april…..oké, maar hoe moet het dan met de truckersrit????? was direct de vraag……..Zal vast wel op 27 april gedaan worden…..denk ik…..hoop ik…..bedenk me later….wat als ik het mis heb?????…..dat zie ik dan wel weer.
    Lydia.

  4. Wat een heerlijk verhaal weer! Super dat die kinderen lekker buiten spelen in weer en wind.
    De liedjes komen me heel bekend voor, haha! ( Vanuit mijn vorige beroep)
    En het vierjarige jongetje is wel doemdenkertje, zeg. Of… hij is een doordenkertje! Soms begrijp je niet waar kinderen het vandaan halen!
    Succes met je leuke werk!
    Groet, Tineke.

  5. Wat een mooi verhaal. Zo gaaf om te lezen.

  6. super verhaal!

  7. Prachtig om te lezen, ik zie je daar zingend staan. En dat jochie … hartverwarmend! In Zwitserland gaan de kinderen trouwens in de pauze ook altijd naar buiten, zon of regen, hagel of sneeuw.

  8. Hoi Janneke,
    Wat heb je weer een enig verhaal geschreven. Je bent ook zo gezellig voor de kinderen om je heen. Veel succes en lieve groetjes, Franca

  9. Mooi! Ik heb ergens gelezen dat er in de Scandi.navische landen (kleuter)scholen zijn waar de kinderen heel veel buiten zijn. De stelling is daar: slecht weer bestaat niet, alleen maar slechte kleding”. Waarschijnlijk hebben ze dan ook van die sneeuwoveralls met laarzen eraan? gr.Margriet

  10. Geweldig verhaal!

  11. Ha leuk, spelenderwijs leren!

  12. Super verhaal weer, glimlach van oor tot oor!

    Groeten Marja aka borduurmuppet

  13. oh, wat lief, Hij geeft meten aan dat hij erg veel vertrouwen in je heb. Grappig , hier zijn ouders bij ieder zuchtje wind bang dat een kind ziek wordt en met regen naar buiten is wel erg ongezond, denkt me. Van met vochtige haren buiten zijn schijn je ook ziek kunnen worden. Koud drinken is ook ongezond, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, Ze snappen ook helemaal niet dat onze kleindochter iedere wel buiten is .

  14. genoten van je verhaal. wat zijn kinderen toch prachtig. groetjes, jeannette

  15. o, en niet te vergeten: jij ook (prachtig)

  16. Een heerlijk verhaal, ik zie je al rondspringen, bij de zevensprong.
    En in de ogen van een vierjarige, sta je natuurlijk al met één been in het graf, dus logisch dat hij daar bezorgd over was.

Geef een reactie

