VRIJ!!


Het leuke van werken is, dat je dan af en toe een vrije dag hebt. Ik heb me voorgenomen om op maandag en vrijdag helemaal vrij te zijn, dat wil zeggen: ik bereid wel wat lessen voor, maar ik laat me niet verleiden een school te bezoeken. Ik ga ook geen boodschappen doen. De klusjes die ik vandaag gedaan heb, zijn dan ook klusjes die je op je vrije dag doet.Ik heb de koelkast en de vriezer schoongemaakt, een lijstje gemaakt van de spullen die in de vriezer zitten (ik hoef niets bij te kopen), oude dingen opgemaakt en ik heb ineens een heleboel ruimte in de koelkast en in de vriezer. Verder heb ik -eindelijk- de Ficus Benjamina afgetuigd en het kleine kerstboompje. De lichtjes laat ik nog even zitten tot het ’s morgens licht is als we opstaan (half februari waarschijnlijk). Ik heb besloten om mijn berkensterren te laten hangen, ook al is het geen kerst. Ze zijn echt heel mooi. Misschien dat ik van de zomer er wel iets anders hang, maar nu staan ze nog erg mooi..
Op deze 21e januari is het al een heel uur later donker dan een maand geleden en het is ook een heel uur eerder licht, dat scheelt twee uur per dag!
Op deze 21e januari is mijn vader 91 jaar geworden. Ik was eigenlijk ieder jaar zo rond zijn verjaardag in Nederland, maar dit jaar ben ik bij Leo gebleven in deze spannende tijd. Mijn vader had gisteren een etentje, maar er waren er maar drie. Je gaat tenslotte niet van Lemelen door de sneeuw voor een verjaardag. Het doet me denken aan die keer in januari 1979 toen ik in verwachting was van ons derde kind. Toen had het geijzeld op 20 januari en je kon op straat schaatsen. Ik heb toen ook mijn vaders verjaardag laten schieten, sterker nog:ik heb me niet eens op straat vertoond. Net zo goed als dat je niet moet gaan schaatsen als je zwanger bent, moet je dus dan ook niet buiten komen. Je zou het jezelf nooit vergeven als je zo hard zou vallen dat de baby voortijdig komt of zoiets. Leo had een week eerder zijn arm gebroken en is toen heel hard gevallen de dinsdag daarop, waarbij hij zijn been ernstig kneusde. Wij bleven dus alle twee binnen met J-ochem, die drie was en alleen L-onneke ging naar de kleuterschool. Als ze terug kwam, hingen wij aan haar lippen als ze vertelde dat er een strooiwagen voor iedere bus reed . In die week heb ik ook ervaren dat het een zegen is om een voorraad te hebben. Ik hoefde me absoluut geen zorgen te maken over boodschappen.
Het kwam trouwens wel goed uit dat er niet zoveel mensen waren op het etentje van mijn vader, want hij kan niet zoveel meer hebben, zegt hij. Hij is maar moe, moe, moe, zegt hij, waarop ik zei dat hij gewoon op, op op was. Dat moest hij lachend toegeven en tot mijn verbazing kon ik met hem over naderende dood praten. Mijn vader is zijn hele leven als de dood heel bang geweest voor de dood, kon ook moeilijk afscheid nemen van iemand, ging niet op bezoek in het ziekenhuis als hij eigenlijk zou moeten, ging als het ff kon niet naar een begrafenis, ook als hij eigenlijk wel zou moeten, kortom: het hele onderwerp was een no-go area. Nu zei hij dat hij niet bang was om dood te gaan en dat in de natuur nooit energie verloren gaat, dus dat die energie wel ergens heen zou gaan, maar hij wist niet waarheen. Ik dacht dat ik van mijn stoel viel! Ik ben blij, ik hoop dat hij er iets aan heeft over een poosje.
Nu ga ik nog even een wasje ophangen, want zulke dingen doe je op je vrije dag…..

12 Reacties op “VRIJ!!

  1. Onder om dat gesprek zo met je vader te yebben, zeker als zijn gevoel erbij zo anders is… Ik heb trouwens wel eens (voorzichtig) op het ijs gestaan op schaatsen met zwangere buik…

  2. Wat fijn voor je vader dat hij de angst voor de dood achter zich kan laten, zeker als hij op een leeftijd komt waarbij de dood niet veraf meer zal zijn.
    Januari is een lastige maand om jarig te zijn, vaak slecht weer of onbegaanbare wegen. Mijn moeder was 18 januari jarig als ze nog geleefd had zou ze 99 zijn geworden. Maar ze is al op 77 jarige leeftijd gestorven jammer genoeg.

    Een vrije dag is altijd een cadeautje , ik werk nu maar meer part time, dus ik heb meerdere vrije dagen, nou ja dan heb ik wel weer andere bezigheden natuurlijk. Maar de maandag is altijd even uitdeinen op de resten van het weekend. Ik ga dan meestal zwemmen, maar vandaag was het hier nogal glad en mijn oude wagentje heeft geen winterbanden, dus om nu meer dan 20 km over provinciale wegen te rijden, terwijl het niet echt nodig is, ik heb dus maar besloten om huishoudelijk bezig te zijn en niet te gaan zwemmen.

    Ik heb wel de stoep sneeuwvrij gemaakt (voor de derde keer binnen een aantal dagen) wel binnensmonds mopperend, dan ben ik nooit zo blij met mijn hoekhuis + grote tuin, je hebt dan ook een behoorlijk stuk stoep rondom. Jij zult er wel om lachen denk ik, want de sneeuw hier is een stuk minder dan bij jullie. Maar je wij zijn er ook niet zo goed aan gewend, zo vlak bij de zee hebben we niet zo vaak veel sneeuw.

    Nog een fijne maandagavond gewenst.

  3. Gefeliciteerd met je jarige vader. Mooi om zo’n gesprek met hem te hebben waarom de dood bespreekbaar wordt.

    Lekker zo’n dagje vrij. Kun je fijn aanklungelen.

  4. Ik moet zeggen dat je het best druk had voor een vrije dag. Maar alles kan lekker in een ander tempo als je vrij bent. Kopje koffie erbij, heerlijk! Nog van harte gefeliciteerd met je vader!!!
    Kram Anna Marie.

  5. Gefeliciteerd met je vader. Wat een leeftijd! Mijn schoonvader wordt in maart 90 jaar. En fijn (en misschien ook wel logisch) dat die angst voor de dood steeds minder wordt door de tijd.

    • Ja, dat is wel zo, maar ik had het bij hem niet verwacht…. Je vraagt er ook nooit naar natuurlijk, omdat je weet dat hij er niet over wil praten….

  6. Mooi een vader die 91 wordt en met wie je nog over de dood kan praten.

    Grappig, ik voel me, nu ik weer een beetje (aan een project dus tijdelijk) werk ook eerder vrij en heb veel meer tijd omdat ik efficienter mijn tijd verdeel. Een dag geen werk en wel wassen, (niet strijken bleh), opruimen, koffie, pianospelen, stofzuigen , voelt nu heerlijk VRIJ

    • Strijken doe ik altijd voor de TV, dan mag ik van mezelf kijken…… Dan is de strijk zo klaar! Probeer maar eens!

      • Kun je dat, strijken en tv kijken tegelijk? Knap, als ik even naar buiten kijk tijdens het strijken, heb ik al gelijk valse vouwen in het strijkgoed.
        Ik moet steeds kijken wat ik aan het doen ben, ik heb wel een hekel aan strijken, maar ik sta er meestal bij te zingen om er toch nog wat plezier in te hebben 🙂

  7. Ha Janneke. Jouw vader was gisteren jarig en die van mij vandaag! Hij is 85 geworden, net als mijn moeder op 30 december. Mijn vader heeft het vaak over het naderende einde, net als mijn moeder. Terwijl ze nog heel erg goed zijn. Ik vind het zelf altijd een moeilijk onderwerp. Ze horen er nog zo helemaal bij en ik zou ze ontzettend missen. Dat krijg je als je altijd intens met je ouders hebt meegeleefd en zij met jou. Maar zolang mijn moeder nog een uitgebreide indische maaltijd op tafel tovert reken ik op nog minstens vijf jaar erbij!

    Liefs, Henny

  8. ik kijk meestal een film of een serie op dvd tijdens het strijken. Een kwestie van vaak heen en wer kijken en heel soms de dvd even terug draaien voor een gemist stukje.
    Gefeliciteerd met je vader, mijn vader zou dit jaar 103 worden als hij nog geleefd had. Hij is bijna 95 geworden, was niet bang voor de dood. De laatste jaren vielen hem zwaar.
    Henriette

Geef een reactie

