Modersmålmateriål….


Vanmorgen ben ik door het besneeuwde landschap naar het prachtige dorpje Nykill (spreek uit Nisjííl) gereden en ben daar op een school geweest. Er zitten drie Nederlandse kinderen uit een gezin daar die vorige week zijn geëmigreerd. Ik krijg de eerstkomende tijd 5 uur extra per week om ze te helpen inburgeren. De jongste twee hadden een museumuitstapje, dus ik heb alleen de oudste gezien. Ze doet het prima, ook al verstaat ze nog lang niet alles. Ze heeft al een vriendin. Hoe ze precies communiceren weet ik niet, maar het ziet er uitstekend uit. Morgen zie ik de twee jongere kinderen. Volgende week ga ik het niveau van de drie kinderen bepalen en dan kijken waar we met de Zweedse lesstof kunnen aanhaken zodat het allemaal een beetje ‘smooth’ verloopt.
Daarna ben ik naar het dialysecentrum gegaan, want Leo kreeg de tweede les. Het gaat prima, vanaf maandag gaan ze het daar in het echie doen en ik hoef niet meer mee zei Leo. Hij heeft er nu zelf dus ook vertrouwen in. De week daarop gaat hij het zelf doen met af en toe nog wat backup als hij dat nodig heeft. Mijn dochter heeft me een link gestuurd over het Maasstadziekenhuis dat nu ook thuisdialyse gaat invoeren. Dat is dan bloeddialyse, maar ook dat wordt hier al jaren gewoon thuis gedaan.
Daarna wilde ik gaan zwemmen, maar ik ben eerst naar het winkelcentrum geweest en ik heb gekocht:
011
Twister is een onmisbaar instrument vind ik, als je kinderen boven de tien hebt. Bij jongere kinderen kan je het ook gebruiken, maar dan om van stip naar stip te springen. Als je praat en tegelijkertijd een handeling uitvoert, wordt datgene wat je zegt veel beter in het automatische geheugen opgeslagen en kan later dan beter opgeroepen worden. Wat je WERKELIJK wilt behandelen kan van alles zijn, maar Twister is het spelletje wat naar voren treedt. Het is dus een uitstekend instrument om saaie rijtjes en werkwoordvervoegingen te oefenen zonder dat de kinderen er een hekel aan krijgen.
En eindelijk heb ik ook een werkwoordenlotto gevonden! Hij is erg Zweeds, maar je kan er gewoon Nederlands bij praten. Al die acties kunnen benoemd worden in de tegenwoordige tijd, toekomende tijd, verleden en voltooide tijd en in de ik, hij/zij en wij/jullie/zij-vorm en dan kunnen ze ook nog ontkennend gemaakt worden. Dan kun je nog kijken welke activiteiten vnl. binnen gedaan worden en waarom en welke vnl. buiten gedaan worden en waarom. De randen van iedere kaart hebben een kleur, die kan je in het Nederlands benoemen en je kan de plaatjes omschrijven zodat zij het (werk)woord moeten raden. Je kunt er ook allerlei hogere orde denkvragen bij stellen, maar daar moet ik me nog even in verdiepen.
014
015
Het boek dat ik gevraagd had aan mijn dochter om op te sturen omdat haar eigen dochterer nog niet aan toe is, is ook vandaag aangekomen, dus ik heb voorlopig lesstof genoeg.
Kennen jullie dit boek trouwens? Het is geloof ik heel onbekend, maar het is een fantastisch boek. Het bijzondere eraan is, dat er verschillende tijden door elkaar lopen en dan bedoel ik de snelheid van de tijd. De hoofdpersoon is een jongen van dertien die zelf kan bewegen, maar alles om hem heen is zwaar vertraagd, erg spannend en intrigerend. Het speelt in Nederland, in Bakkun om precies te zijn en is geschreven door een Nederlandse schrijver, volledig binnen mijn mål doel…..
017
Toen ik om half vier bij het zwembad aankwam, werd mijn kaart geweigerd bij het poortje: op! Toen ben ik maar niet gaan zwemmen. Morgen ga ik trainen en zwemmen op mijn trainingskaart en dan neem ik dinsdag pas een nieuwe tienrittenzwemkaart als ik alleen maar ga zwemmen. Het was toch al een beetje laat en dan ben ik zo laat thuis en dan heb geen vuurtje gemaakt voor Leo als hij verkleumd thuis komt…..

15 Reacties op “Modersmålmateriål….

  1. Janneke, wat leuk dat je ons mee laat genieten van de manier waarop je je nieuwe werk aanpakt!

  2. Leuk, dat werk! En wonderbaarlijk zo snel kinderen kunnen inburgeren, eigenlijk zonder (goed) de taal te spreken. Mooi is dat.

  3. Leuke boekentip zeg…Jongens genieten daar ook zo van…!!!!…Zeg Juf Janneku…Ben erg verliefd op jou tips en spelachtergrondjes..Mocht je nog een goeie hebben GRAAGGGGGGGGGGG….We hebben de serie Mees kees net uit…Daar is ook een kwartet van…Mischien ook leuk voor in zweden…Suucces….

  4. O sorry…Mijn reactie hierboven..XXX van Rita

  5. Reactie hierboven is van Rita..klapzoen…

  6. super janneke, je kan inderdaad heel veel dingen “ombuigen” naar therapiemateriaal. nog zo’n spelletje dat ik vaak gebruikte was “wie is het”.
    je bent goed bezig! 😀

  7. Ja Twister!!!! Zo’n leuk spel. We deden het een jaar of vijf geleden nog met de vriendengroep. Leverde geweldige taferelen op (en ook wel gênante momenten 😉 ).

  8. Leuk zeg, dat lottospel! Ook Twister is een hilarisch en grappig spelletje
    Je zou ook plaatjes uit tijdschriften kunnen knippen, en daar een collage of boekje van kunnen maken. Bijv.
    over : “familie”, “vervoersmiddelen”, “inrichting van een huis”, “kleding”, enz.enz. Het opzoeken en uitknippen, plakken e.d. van de plaatjes kost wel tijd natuurlijk .En je zou de plaatjes of boekje ook nog kunnen lamineren, zodat het langer meegaat. Het is misschien een leuk werkje op de lange, donkere avonden bij jullie! hahaha…En het is een goedkoop leermiddel.
    Succes met alles!
    Groet, Tineke

    • Ja, zo ben ik begonnen Tineke! Misschien eindig ik ook wel zo, maar ik heb nog enkele naaiprojecten voor de lange donkere avonden…. die trouwens alweer verrassend snel korter aan het worden zijn. Ik denk dat het ’s avonds al een uur later donker is en ’s morgens al een uur eerder licht.

  9. Blijft leuk.. twister… misschien nog een tip… via een schaakbord letters springen.. ik zal de layout wel eens uppen voor je. Ik zette het met stoepkrijt op de stoep…en springen maar….

    Er zijn van de leuke plaatjes die je kinderen altijd springend kunt laten spellen.

  10. Oja de boeken van Sjoerd Kuyper heb ik als luisterboek. Er is een vervolg op de Rode zwaan…. Het hart en het mes. Maar deze is voor een iets oudere doelgroep (vanaf 13 jaar)

  11. Onze houtvoorraad is schrikbarend geslonken afgelopen weken… maar ja, daar komen we wel weer uit!
    Wat spannend voor de kinderen van de emigranten… Hoop dat ze echt helemaal hun draai gaan vinden! Moet goed komen met jou als steun en toeverlaat… 😉

    • Ja, zuinig stoken met veel kou is een hele aparte tak van sport. Je moetAls het vuur eenmaal goed brandt, moet je de luchtklepjes dicht doen zodat de warmte in de kachel blijft. Je kunt zelfs de schoorsteen afsluiten, maar alleen als het hout alleen nog maar gloeit…… Dan hou je de warmte heel lang binnen. Maar evenzo goed gaat het hout erg hard met die kou, -20 is het bij ons momenteel.

Geef een reactie

