Nierennieuws…..


Vandaag kreeg Leo zijn eerste dialyseles, best spannend allemaal. Je moet een heleboel – niet moeilijke – handelingen achter elkaar in de juiste volgorde uitvoeren. Dat moet heel zorgvuldig gebeuren om infectie van het buikvlies te voorkomen. Als je per ongeluk iets laat vallen, moet je het meteen weggooien en een nieuwe nemen. Ik denk dat ik alles iedere keer ga klaarleggen op een schone gestreken theedoek. Alle spullen worden per 14 dagen thuisbezorgd als het eenmaal gaat lopen. Je kunt dat ook naar je werk laten sturen of naar een adres in Nederland b.v. Dan hoef je geen extra koffertje mee te nemen voor je dialysespullen. Toevallig was mijn dokter ook daar aanwezig (op het dialysecentrum) en ze had nieuws. Mijn beide nieren werken ongeveer voor 50%. Een nier doet 52% en de andere 48%. Maar dat betekent niet dat mijn nierfunctie 100% is, maar het is de verdeling van de nierfunctie van 71%. Ze heeft alle gegevens naar Gothenburg opgestuurd en nu maar afwachten of ze het accepteren. Als ZIJ het niet accepteren, kunnen ze ook de gegevens nog opsturen naar Stockholm en misschien accepteren die het dan. Dat is al een keer eerder gebeurd, maar dat was iemand met een nierfunctie van 78%. Leo en ik geloven geen van beiden dat het geaccepteerd gaat worden….. Ik heb het nog over een nieuw nierfunctieonderzoek gehad en gezegd dat ik zo hard aan het trainen was en dat dat misschien de functie heeft verlaagd tijdelijk en ze overlegt het met haar collega’s of dat mogelijk is. Als ik een nieuw onderzoek krijg, ga ik een week rusten en alleen maar water drinken en – misschien – peterselie eten…. Ik zal eens op het net zoeken wat je nierfunctie verder nog gunstig beïnvloedt.
Vandaag heb ik een nieuw groepje kinderen voor het eerst gehad, ze zijn 6, 8 en 9 jaar.
Die van 6 gaan net lezen en die van 9 spreekt eigenlijk bijna nooit meer Nederlands (Vlaams), dus ik heb een leuk boom, maan, vis-spelletje gedaan. Ik heb nu ook een iets betere indruk van de kinderen, dus volgende week ga ik wat dieper overal op in. Ik had niet eens tijd om voor te lezen, volgende week dan maar. Het heeft hier de hele dag hard gesneeuwd en het was zo wit, dat je de weg nauwelijks kon zien. Ik was versleten toen ik thuis kwam. Ik heb eerst een uur geslapen. Na het eten vanavond heb ik de oprit geveegd in het stikkedonker. Beter nu dan morgenochtend om zeven uur als Leo erdoor moet toch? Nu kan ik tenminste nog een half uurtje uurtje blijven liggen. Vroeger deed ik anderhalf uur over de oprit , nadat ik ging trainen deed ik er drie kwartier over en vanavond was ik na een half uur weer binnen: trots op mij!

16 Reacties op “Nierennieuws…..

  1. dag janneke, ik duim met jullie mee dat het goed komt!

    Hetgeen je schreef over boom – maan – vis deed me denken aan de leesmethode die hier op de meeste lagere scholen gebruikt wordt (en misschien bedoelde jij dat ook), nl maan roos vis (veilig leren lezen van zwijssen). Op hun website vind je heel wat leuke spelletjes, aangepast aan de leeskern. Kijk maar eens op http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Voor-ouders/Spelletjes/Gratis-spellen.htm

    • Ja, dat bedoel ik inderdaad. Ik had nog zo’n puzzelspelletje, dus dat heb ik maar eens aangebroken. Voor morgen voor die grote jongens heb ik een bouwspelletje bedacht en dan woordenschat erbij oefenen en een beetje schrijven introduceren. Daarnaast ga ik beginnen met het project Watersnoodramp. Ik ben benieuwd!

  2. Pff, Janneke, wat spannend! Ik blijf met jullie mee hopen en bidden, dat je nieren goed genoeg zijn en geaccepteerd worden. Verder gaan we nog niet denken hoor ;-).
    Wat heerlijk om zo met die kinderen bezig te zijn en ook super, dat je zo´n goede conditie hebt gekregen. Petje af voor jou, moedig mens!
    Liefs, Teunie

    • Dank je Teunie! Ik heb er nog steeds last van dat ik niet bij jou kan reageren. Ik wil zo vaak even snel wat zeggen op wat je schrijft en steeds neem ik me voor om dan te mailen, maar dan komt er steeds iets tussen. Nou ja, we moeten heter maar mee doen.

  3. Spannend, die nieren… ik duim mee.

  4. Poeh wat spannend zeg! Ik duim ook voor je!

  5. Wat spannend janneke. Ik hoop zo dat er een oplossing komt, maar je moet je eigen gezondheid ook niet wegcijferen. Als ze het een te lage functie vinden, is dat heus iet voor niks. Veel sterkte in de deze spannende tijd.

    • Ja, je hebt gelijk hoor! Daarom heb je ook een eigen dokter die JOUW belangen afweegt……. Maar ik ga straks nog even bij de Apotheek naar Solidago vragen, kan geen kwaad om te proberen, toch?

      • zeker niet. en je gedachte dat je afvalrace misschien invloed heeft, kan ik me ook wel voorstellen. levert toch een hoop afvalstoffen op die verwerkt moeten worden. veel sterkte!

  6. O sorry, niet ingelogd op de ipad

  7. He verdorie wat vervelend dat je eigen nieren waarschijnlijk niet goed genoeg zijn. Je was zo gemotiveerd om te doneren. Maar als het niet verstandig is, dan is het maar goed dat ze ook naar jouw gezondheid kijken. Maar dat het een teleurstelling is kan ik me heel goed voorstellen.

  8. Hi janneke,

    Wat een heftige dingen maak je mee daar in het hoge noorden.
    Ik hoop dat je(jullie) inspanningen beloond worden.
    Gezondheid is een belangrijk goed.
    Wat betreft je lesgeefpraktijken heb ik een leuke tip.
    Op de site entoen.nu vind je heel veel over de watersnoodramp.
    Verder maak ik voor mijn Minervagroepje veel gebruik van materiaal voor hoogbegaafden van Minka Dumont. (Gratis te downloaden).

    Klokhuis op “uitzendinggemist” biedt ook een zee aan mogelijkheden.
    Maar misschien is dat programma niet te openen in Zweden.

    Het ga jullie goed!
    Groetjes Wil (uit Dordrecht)

  9. Dus als ik het goed begrijp zijn zowel leo als jij nu nierpatiënt geworden?
    Dat is verre van leuk zeg, nou iig heel veel sterkte met de behandelingen en inderdaad ligt er hier ook een behoorlijk pakkie sneuuw, óp naar de EldStedenTocht hopen we hier, maar dan moet er niet te veel sneuuw vallen en wel ffkes doorvriezen.

    • Nou, zo erg is met mij nog niet gesteld hoor. Je spreekt pas van beginnende nierproblematiek als je nieren voor minder dan 40% werken. Het is alleen niet handig om een nier te doneren die maar voor 35% werkt en voor mij om een nier over te houden die maar voor 36% werkt……..

Geef een reactie

