Over hypotheekrente en het leven als werkende vrouw


Had ik jullie wel eens verteld dat ik verschrikkelijk eigenwijs ben? Of althans, meestal vinden anderen mij eigenwijs, maar soms vind ik het zelf ook wel.

In de kerstvakantie heb ik weer eens met de kinderen over het aflossen van de hypotheek gepraat en of je dat nu wel of niet moet doen. Iedereen zegt altijd dat het veel goedkoper is om je hypotheek niet af te lossen en ik ben een andere mening toegedaan. Ik wilde daar een logje over schrijven. Ik had een hele berekening gemaakt om te bewijzen dat het WEL goedkoper is om af te lossen. Dat duurde een hele tijd, want ik kan niet zo goed rekenen. Uiteindelijk had ik uitgerekend dat het 1000 Euro scheelde op tien jaar als je eerst een buffer met spaargeld opbouwt voor onverwachte problemen en als je je huis niet snel verkocht krijgt. Ik ben uitgegaan van het sparen van 100 Euro per maand na het opbouwen van je buffer en dan eens in de twee jaar 2500 Euro aflossen. Die 1000 Euro viel me al tegen. Ik had verwacht dat het meer was. Ik vertelde dat zo tegen Leo en toen vroeg hij of ik ook had meegerekend dat je dan van je eigen geld het huis betaalt en dat je het anders opspaart…. Gelukkig voor mijn ego en al het rekenwerk dat ik had gedaan zei hij dat het wel IETS scheelt, maar niet zo heel veel.
Mijn tweede eigenwijzigheid was dat ik zo fanatiek NIET werkte. Nu moet ik wel zeggen dat de mensen die vinden dat je niks waard bent als je geen betaalde job hebt, beslist geen gelijk hebben. Mensen met kinderen die hun kinderen opvoeden en het huishouden en alles ernaast tot een vak maken, hebben wel degelijk een baan, ook al krijgen ze niet betaald. Ik maakte een baan van mijn huis, mijn naaiprojecten en mijn tuin en ik vond het echt een volwaardig bestaan
Maar jongens: wat is het LEUK om weer met kinderen bezig te zijn, om weer projecten op stapel te zetten, mijn hersens te breken over hoe ik dit kind met dit karakter en deze ontwikkeling zo goed mogelijk kan begeleiden (in Nederlands dan op dit moment) op weg naar zelfverwerkelijking. Want dat is wat je doet als je met kinderen omgaat, altijd! En het scheelt echt dat je ervoor betaald krijgt, gek genoeg. Ik heb alleen wel een pokkehekel aan die administratie, uren schrijven, afstanden opnemen tussen scholen, parkeertickets bewaren, bonnen bewaren voor aankoop van materiaal -Ik heb een heus budget van 80 kroon per leerling (bijna 10 Euro) – enz enz. Niks voor mij. Ik loop nu al tegen de drempel op dat ik moet mailen en bellen in het Zweeds naar de scholen en dat ik na de eerste week mijn schema al een beetje moet veranderen omdat een van de kinderen in een groepje niet kan op een bepaalde dag.
Afgelopen week heb ik drie groepjes opgestart en er komen er nog twee bij.
De range is van kinderen van vier (individueel) die uitstekend Nederlands praten of helemaal niet tot een achttienjarige Middelbare scholier die Nederlands als tweede moderne taal in haar vakkenpakket opneemt en daar ook punten voor krijgt. Daartussen zitten kinderen die bijna geen Nederlands spreken en kinderen die het wel spreken maar absoluut geen idee hebben hoe je het schrijft of niet weten welk lidwoord bij een woord past (in groepjes van drie, vier en vijf kinderen). Er zitten kinderen bij die nog heel actief met Nederland bezig zijn en kinderen die minder gemotiveerd zijn. Als iedereen die uiteindelijk belangstelling bleek te hebben, ook nog een formulier invult, heb ik 14 kinderen in mijn pakket. Dat is vijf meer dan ik opgegeven had gekregen. De scholen moeten de ouders attent maken op het modersmålproject en de formulieren naar de gemeente sturen. Een aantal scholen heeft dat niet gedaan, terwijl deze kinderen wel modersmål willen krijgen (of hun ouders willen dat)
Wat heb ik er nu een spijt van dat ik mijn praktijkmateriaal allemaal heb weggegeven toen ik naar Zweden verhuisde! Ik heb dringend behoefte aan plaatjes voor zinsbouw en plaatjes waarop handelingen staan uitgebeeld bijvoorbeeld. Dan kan je met een spelletje die werkwoordvervoegingen in alle tijden erin rammen. Ik ben al op zoek geweest naar Twister, maar nog niet gevonden. Ik denk dat ik ook maar zo’n klein trampolinetje koop, dat is niet al te moeilijk mee te nemen. Het zal er wel op uitdraaien dat ik mijn materiaal zelf moet gaan maken met een lamineermachine met plaatjes van het Internet afgehaald. Verder ben ik naarstig op zoek naar Nederlandse kinderliteratuur. In het ergste geval neem ik genoegen met nederlandsTALIGE literatuur, maar eigenlijk wil ik dat het ook door een Nederlander of Vlaming is geschreven en het allerliefst dat het in Nederland of Vlaanderen speelt.
Annie M.G. Schmidt is natuurlijk een must met al haar prachtige kinderboeken, Paul Biegel komt in aanmerking, De brief voor de Koning kan ik lezen en allerlei andere boeken van Tonke Dragt. Verder kunnen we de Thea Beckman boeken lezen. Daarna verval ik toch in Roald Dahl, De Hobbit en In de ban van de Ring en dergelijke. Heeft iemand nog een helder idee?
Volgende week begint mijn eerste geschiedenisproject. Mijn groepje van drie jongens van 10 en elf jaar, heeft unaniem de Watersnoodramp van 1953 gekozen.
Nou, jullie zien dat ik borrel van de ideeën, nu moet het alleen nog in een behapbare vorm gegoten worden en ik moet echt gaan opschrijven wat ik heb gedaan, want mijn fenomenale geheugen is enigszins aan slijtage onderhevig zo tegen mijn 65e jaar. Vorige week is mijn Nederlandse AOW-aanvraag de deur uitgegaan…….

34 Reacties op “Over hypotheekrente en het leven als werkende vrouw

  1. Mijn jongens begonnen lezen “leuk” te vinden met Dolfje Weerwolfje. Raveleijn vonden ze ook erg mooi.

  2. Ik lees graag dit blog. http://vanallemarktenthuis.wordpress.com Zij geeft thuisonderwijs aan haar 4 kinderen en houdt bij welke boeken een succes zijn. Misschien kan je daar wel wat tips uithalen. Ik heb er al een aantal keer een tip voor mijn zoon van 9 afgehaald. Voor de wat oudere kinderen (9+) zijn de boeken van Arend van Dam misschien wel interessant, hij verzamelt verhalen over geschiedenis, aardrijkskunde, kunst. Een aantal boeken gaat alleen over Nederland andere over de hele wereld. Succes met je 14 kinderen, leuk hoor, maar ik vrees wel dat er heel veel tijd in gaat zitten!
    (juf) Ellen uit Friesland

    • Ja, er gaat heel wat tijd in zitten inderdaad, maar wel leuk. Ik heb trouwens vandaag in een klap er drie kinderen bijgekregen! Ik heb nu 17 kinderen en een baan van ongeveer 15 uur. In het weekend is een Nederlands gezin geëmigreerd met drie basisschoolkinderen….. De kinderen spreken nog geen Zweeds en mij is gevraagd of ik voorlopig vijf uur per week ze kan begeleiden. Ik heb natuurlijk ja gezegd.
      Bedankt voor dat blog. Ik lees er regelmatig, maar ik had er in dit verband nu niet aan gedacht. De boeken van Arend van Dam ken ik niet en het klinkt zeerveelbelovend. Dat is precies wat ik wil: boeken die tegelijkertijd een Nederlands thema behandelen. Dan kunnen zeer eventueel achtergrondinformatie bijzoeken en eropstellen of zoiets over schrijven. Ik hou van geïntegreerd aanbieden, dat de spelling onderdeel is van het project en dat de geschiedenis of de aardrijkskunde bij het verhaal hoort..

  3. Janneke probeer eens wat kleuter apps te downloaden met je ipad gr Martine

  4. Jan Terlouw is ook een aanrader. Volgens mij schreef hij ook een boek over de watersnoodramp. Leuk om je enthousiaste verhalen te lezen hierover!

  5. Leuk dat werk! Ik zal eens meedenken over kinderboeken.

  6. Leuk om je enthousiaste verhalen te lezen! Veel succes, maar er zal wel veel tijd in het voorbereiden gaan zitten, vooral omdat je weinig of geen lesmateriaal hebt! Misschien boeken bestellen bij Bol.com??
    Groet, Tineke

    • Ja, dat ga ik zeker doen Tineke! Als het over mijn budget gaat (en dat gaat het!), betaal ik het gewoon uit eigen zak. Ik vind het heerlijk om kinderboeken te verzamelen. Nu heb ik een excuus….

  7. Dag Janneke, ik heb massa’s zelfgemaakt materiaal op een externe harde schijf staan, maar deze is jammer genoeg onlangs gecrasht 😦
    Ik ben volop aan het proberen om de gegevens er toch nog af te kunnen halen, maar tot nog toe zonder veel succes.
    Een tip voor lidwoordgebruik, werkwoordvervoeging, meervouden en allerhande grammaticale vormen: Transparant (Basis) en Transparant Plus, als ik me niet vergis uitgegeven bij BAERT. Van dezelfde uitgeverij vind ik Logo-Art Te Gek wel leuk voor taalstimulatie, net als het Babbelspel (misschien kan je wel iets in die zin maken?).
    Ik kijk alleszins mee uit naar dingen die je van nut kunnen zijn, er staan massa’s dingen gewoon gratis online. En zoals hierboven vermeld: er zijn heel wat apps voor kleuters!
    Succes!

    • Is je harde schijf nog hersteld geworden? Want ik heb veel belangstelling namelijk. Die boeken van Baert en Transparant en zo, heb ik allemaal gehad en zomaar weggegeven toen ik naar Zweden ging. Mijn budget is echt niet toereikend voor dat soort materiaal. Ik haal wel plaatjes van Internet over gewone dagelijkse voorwerpen en de dagen van de week en maanden en kleuren en zo. Het is alleen erg moeilijk om goede plaatjes te vinden die een werkwoord uitbeelden, daar zal heel wat tijd in gaan zitten. Dan moet alles ook nog gelamineerd worden…. Pfffff ik word nu toch een beetje moe. Die andere website die je me gegeven hebt, daar hebik veel aan trouwens, bedankt.

      • fijn dat je al wat kan met die website. ik heb er nog eentje voor je: http://www.eslflashcards.com/ Je vindt er een heleboel flashcards met woorden in allerhande categorieën, gaande van werkwoorden over adjectieven tot substantieven in verschillende subcategorieën zoals fruit, groenten, huishoudartikelen, … Als je meer van dit zoekt is het wel handig om ook eens te googlen op ESL (English as a Second Language)+flashcards.
        Mijn harde schijf is voorlopig nog niet hersteld 😦
        Transparant en andere heb ik nog bij het materiaal dat ik wegdoe. Ik moet er dringend eens een lijstje bij maken en even nadenken wat ik er nog voor wil. Volgende keer als ik bij mijn ouders kom!
        Succes alvast!
        Trouwens: bij Schubi hebben ze een CD-rom met heel duidelijke prenten in verschillende categorieën die je achteraf nog in allerhande programma’s kan bewerken, een aanrader. Dacht dat het ongeveer 20 euro kostte… Zal vast wel op hun website staan.

  8. Hi Janneke,

    Hier heb ik nog een hele lading Wipneus en Pim voor je… als dat niet te ouderwets is.

    groetjes,

    Dorothé

  9. heb je belangstelling voor boeken die ik evt. wegdoe? Ik heb echt Nederlandse boeken (geloof ik) zoals Jelle van Sipke Froukes, maar dat is dan wel weer heel erg oud. En het ligt erg uit elkaar. Maw moet het authentiek zijn, of juist van deze tijd. Wil je graag echte boeken in handen hebben, of kan het ook met stukjes op het www. Want dat heb je zomaar overal ter beschikking, mits internet in de buurt. Laat maar weten of je een lijstje van me wilt binnenkort!

    • Nee, ik wil echt graag echte boeken hebben. We doen al genoeg op de computer. Ik denk dat boeken die per ongeluk ook geschiedenis behandelen ernstig in aanmerking komen, want dan heb ik twee vliegen in 1 klap namelijk. Je krijgt de kosten terug hoor, van het opsturen. Maar wil je ze zelf niet houden dan, jij hebt zelf nog een kleintje, die moet nog in al die boeken groeien……

      • Je zou het bijna niet geloven, maar de Achterbergen zijn geen van allen echte lezers. Die genen heb ik helaas niet door kunnen geven. Uiteraard houd ik veel, maar juist dat ouderwetse, en dan ook nog de boeken die ik niet zelf (nieuw) heb aangeschaft (zoals Afkes tiental, dat houd ik echt zelf), die ouderwetse dus, daarvoor zie ik hier geen toekomst. Ik houd je op de hoogte. Ben alleen maar blij als ze goed terechtkomen!

  10. Gé Wonnink, Lelystad

    Hi Janneke,
    Een goede Nederlandse kinderschrijver is ook Guus Kuijer (Krassen in het tafelblad), Hej då, Gé Wonnink

  11. Marc de Bel heeft meerdere boeken geschreven die in Belgie spelen, van 1 weet ik zeker dat die verfilmd is ( iets met Blinker). Piet Römer is ook een jeugdboeken schrijver ( de veenheks, over het meisje van Yde en het geheim van Ruysbroeck , over een kasteel) . Zijn boeken als “meester Jaap” al genoemd? En de serie van Carry Slee over een basisschool ( per klas/ groep een deeltje Kinderen van de Grote Beer)

  12. Nou Janneke, ik heb maar wat van je reacties weggehaald.
    Ik zie al een hoop schrijvers hierboven staan dus die hoef ik je niet te noemen.
    Daar zijn ook in leeftijd genoeg gradaties in of zoek je ook nog eerste leesboekjes op verschillende avi niveaus? Die kun je het beste via uitgeversserie opzoeken.
    Wil je watersnood uit eigen ervaring? Of verhalen er over? Ik was toen een kind van vier en vond alles alleen maar erg spannend, mijn vader kwam ’s avonds wel thuis, na een hele dag zakken vullen en in de dijkgaten gooien, dan hoorde je wel verhalen,maar dat drong niet zo door als dramatisch, bij mij tenminste niet.
    Goed ik ga nu maar eerst ontbijt maken, fijne maandag gewenst.

    • Ja Haba, ik wil gewoon heel veel erover weten, dan kan ik beter selecteren. Ik denk dat persoonlijke ervaring erg leerzaam is, maar ik wil ook over de achtergronden vertellen, over de verwaarlozing van de dijken en over de Deltawerken. Het hoeft niet in een week. Ik wil er echt een project van maken Dus verhalen zijn welkom. Woensdag ga ik eerst beginnen met de contouren. Ik neem een kaart van Nederland mee en dan gaan we eerst eens kijken waar als dat zeewater aan de kant komt. Ik heb ook een website gevonden over de ramp, zeer overzichtelijk.

      • Ik heb ergens ook nog wat foto’s van bij de oosterscheldekering, zal ik die opzoeken en naar je toe sturen? Dan kun je zien wat je er mee wilt doen(of niet natuurlijk) Het boek van Terlouw heet : Oosterschelde windkracht 10

      • Ja, dat boek heb ik ook gevonden… Lijkt mee een beetje moeiijk . Desnoods lees ik alleen dat eerste deel voor…… Ja Prima, als je ze kan missen, stuur maar op. Bedankt voor het meedenken!

  13. Hee, leuk dat mijn blog hier gelinkt wordt, bedankt!

    Wat je literatuurwensen betreft, er is vorig jaar een ultiem ‘Nederlands’ boek verschenen. Het bestaat alleen uit (schitterende) tekeningen, maar alles wat Nederlands is, staat erin: Nederland van Charlotte Dematons. Omdat Dematons uit Frankrijk komt, kijkt ze met andere ogen naar ons land, heel mooi:
    http://vanallemarktenthuis.wordpress.com/2012/10/04/nederland-o-nederland/

    Een andere mooierd is Over vroeger en nu. Het zijn verhalen uit de hele canon van de Nederlandse geschiedenis, van de hunebedden via de eerste televisie en de Deltawerken:
    http://vanallemarktenthuis.wordpress.com/2012/10/27/de-geboorte-van-een-standaardwerk/

    Verder heb ik hier boekenlijstjes op leeftijd waar veel Nederlandse klassiekers op staan:
    http://vanallemarktenthuis.wordpress.com/charlotte-mason-mooie-boeken/

    En hier heb ik kinderboeken opgenomen over de Nederlandse *geschiedenis* per tijdvak (bijvoorbeeld Kees de Jongen van Theo Thijssen en De scheepsjongens van Bontekoe van Fabricius):

    http://vanallemarktenthuis.wordpress.com/levende-geschiedenis-volgens-de-canon/ (> voor als je echt de canon van de NLse geschiedenis volgt)
    en
    http://vanallemarktenthuis.wordpress.com/levende-geschiedenis-deuterocanoniek/ (> met onderwerpen die niet in de officiële canon staan, maar die ik wel belangrijk vind, zoals de 18-eeuwse veenkoloniën in Drenthe of Willem Barentsz)

    Grts, Pascale

    • Goh, wat ben ik hier blij mee!!! Scheepsjongens van Bontekoe heb ik ook al aan gedacht en dat boek over Nederland, heb ik op de dag dat het uitgegeven werd, drie keer gekocht voor alledrie de gezinnen van mijn kleinkinderen. De eerstvolgende keer dat ik in Nederland kom, koop ik er ook een voor mijn modersmål, dat heb ik al besloten.
      Over de veenkoloniën weet ik zelf heel wat, want erkomt een tak van mijn moederskant vandaan. Jaren geleden al heb ik dat helemaal uitgeplozen. Dat is misschien inderdaad wat voor mijn oudere modersmålkinderen.
      Ik ga eens op mijn gemak neuzen in al het moois wat je hebt neergepend…..

  14. Ik heb je de foto’s (veel is het niet) in een mail toegestuurd, ik heb daar ook mijn herinneringen aan de ramp (ook niet veel) bij verteld.
    In de bieb, staat het boek van Terlouw bij de leeftijd vanaf 12 jaar,

Geef een reactie

