Avonturen meneer Sonneveld, avonturen!


Naar analogie van Wim Sonneveld met zijn kroketten, kennen jullie die?
Vanaf 27 december is het hier al spekglad. Overal waar auto’s hebben gereden ligt een dikke ijslaag. Onze oprit loopt iets af en je kan jezelf gewoon niet overeind houden. Het is in plaats van minder alleen maar erger geworden, ondanks het feit dat het grotendeels dooit. De ruwe sneeuw langs de kantjes, waar je nog een tijdje over kon lopen, is ook veranderd in een hobbelige, spekgladde ijsmassa. Het is drie graden overdag, maar ’s nachts èn als de lucht opentrekt, is het rond of onder nul. Verder regent het af en toe een beetje en ieder holletje dat een beetje grip zou kunnen geven, loopt vol met water dat dan weer bevriest……. De boer rijdt vijf keer per dag met zijn tractor met sneeuwkettingen heen en weer over de weg, waardoor er butsen in komen. Ik heb mijn spikes onder mijn schoenen gedaan voor als ik hout moet halen. Nu denk je misschien dat de Zweden nu eindelijk tot stilstand komen, maar niets is minder waar. Iedereen gaat er gewoon uit, stapvoets met de auto en lopend gaan ze op de slee. Je hebt hier drie verschillende soorten sleeën: de gewone slee zoals wij die kennen, dan heb je de sneeuwracer met een heus stuur:
095
De derde slee heeft een andere naam: SPARK. Het is een slee met een stoeltje voorop. Dat stoeltje heeft een hoge rugleuning met handvaten bovenop en onder het geheel zitten twee lange ijzers. Degene die sleet, gaat achter het stoeltje staan en houdt de handvatten op de rugleuning beet. Vervolgens zet je 1 voet op een van de ijzers en met de andere voet step je. Als je vaart hebt of heuvel af gaat, zet je de tweede voet op het andere ijzer en glijdt voort. Het gaat heel hard, soms te hard. Je kan ook sturen, maar dat moet je wel even leren. Er zijn kinderversies van. Daar kunnen een broertje en zusje mee spelen en die kregen wij te leen.
080
Vandaag ging ik die terugbrengen (mijn zoon en zijn gezin vertrokken vanmorgen om half vijf weer naar Nederland, ik reed 25 km. per uur tot aan de stad) en een kinderwagen met speciale antislip sneeuwwielen die we weer van de andere buren te leen kregen, omdat ze ons zagen tobben met buggywieltjes. De heenweg naar de buren met de slee ging prima, maar terug had ik geen steun meer. Voetje voor voetje kwam ik thuis. Ik maakte spontaan een goed voornemen voor dit jaar : niet mijn heup breken voor 2013 begint.
Ik was toen al een keer gevallen, want bij de eerste stap die ik vanmorgen buiten deed, ging ik al onderuit.
Die kinderwagen was andere koek! Ik moest een beetje heuvelop en ik kwam echt bijna niet vooruit met kinderwagen en mezelf. De buurman zag me tobben en leende geheel spontaan zijn eigen volwassen spark uit! Nu kon ik terug naar huis.
Ik was van plan te gaan trainen en zwemmen na het terugbrengen van de geleende spullen, maar ik besloot nu een sleewandeling te maken met de spark. Ik heb het ook gedaan, maar ik denk niet dat ik het nog een keer doe…… Zo’n volwassen spark, heeft hele lange ijzers en stuurt dus ook moeilijker. Voor ik ging sleewandelen, heb ik hem even uitgeprobeerd en het ging heerlijk. Ik kon remmen met mijn schoenen met spikes, dus ik waagde het erop. Meteen de eerste heuvel af, ging het al fout. Ik stond op beide ijzers, maar ik kreeg meteen een bloedvaart. Ik stak dus mijn ene been uit om te remmen, maar in mijn enthousiasme verschoof ik mijn voet op het ijzer ook iets en de slee werd onbestuurbaar, glipte onder mij uit naar de (keiharde) sneeuwrand en klapte om, ik erbij. Ik viel keihard op mijn rechterknie de laatste keer dat dat gebeurde, hield ik er een meniscusknie aan over) en rechterschouder, niet op mijn hoofd gelukkig. Mijn knie is kapot en mijn elleboog ook, maar ik heb niets gebroken. Ik heb even mezelf herpakt en ben verder gegaan. Nog twee keer ben ik bijna gevallen, maar ik wist nu dat ik de slee niet moest laten omklappen en dus wist ik mezelf rennend overeind te houden. Ik heb in ieder geval getraind voor vandaag en bij gebrek aan sauna en zwembad, ben ik daarna in een heerlijk warm bad gegaan. Daarna heb ik de strijk gedaan, terwijl ik een filmpje heb gekeken. Nu voel ik mijn rechterbeen en mijn nek aan de linkerkant waar hij mijn hoofd heeft tegengehouden. Ik ga waarschijnlijk heel veel spierpijn krijgen, dus ik beweeg maar regelmatig voorzichtig en hou mezelf warm. Ik hoef er niet meer uit dit jaar. We hebben heerlijk gegeten en gezondigd de afgelopen dagen, dus vandaag worden het enkel groenten en vruchten, klein beetje brood voor de darmwerking en vanavond een biefstuk. Geen oliebollen en wat dies meer zij. Op 2 januari komt mijn oudste zoon met zijn vriendin nog een paar dagen, dan zal ik ook wel weer zondigen. De 92 kg. grens is nog niet geslecht met deze feestelijkheden……
LATSTE NIEUWS: Mijn knie is dik! en ik ook

17 Reacties op “Avonturen meneer Sonneveld, avonturen!

  1. Oohhh, wat een gedoe met die gladheid zeg! Ik vind je maar moedig, om er toch op uit tegaan met die spark-slee….Brrr, mij niet gezien op zo’n ding!
    Hopelijk herstelt je knie weer, maar doe even rustig aan zou ik zeggen.
    Hier is het helaas zacht en regenachtig, jammer voor op oudejaarsavond, als je vuurwerk af wil steken. Maarrr, mischien gebeuren er nu ook wel minder ongelukken met vuurwerk. Laten we het hopen!
    Ik wens je veel gezondheid voor het komende jaar, vooral met het oog op de niertransplantatie!
    Groet, Tineke.

  2. Je humorknop staat nog aan…!! Dat dan weer wel. Sterkte, ik hoop dat het bij spierpijn blijft en dat er niks kapot is..

  3. Zo dat klinkt pijnlijk. Heel veel sterkte…

  4. Kijk je alsjeblieft uit! Een huishouden met twee krakkemikkige mensen is ook niks. Een heel fijne avond gewenst, en alvast een – zal ik het zeggen – ja toch wel, ik wens je vanuit mijn hele hart een gezond nieuw jaar toe, samen met Leo.

  5. Ik heb zo’n spark hier ook een paar keer gezien. Wat een gave dingen! Maar ook best gevaarlijk zo te horen. Beterschap!

    • Je kunt ze niet meer in de winkels kopen, heb ik me laten vertellen. als je er nog geeneen hebt, moet je hem van Blocket halen. Dat ga ik in het voorjaar doen……

  6. He gats, wat een pech zeg met die dikke knie. 😦
    Een mooi 2013 voor jullie met een boel positieve dingen op gezondheidsvlak voor Leo en jou.

  7. Janneke en Leo,
    Die dingen zien er wel heel stoer uit, maar vergen blijkbaar wel enige oefening. Ik hoop dat de schade mee valt.
    Ik wens jullie beiden een goed, mooi, gelukkig, maar vooral een gezond 2013 toe. Dat alle medische zaken die jullie nog te wachten staan, dat mogen brengen wat jullie ervan hopen en verwachten.
    Groeten Marja aka Borduurmuppet

  8. Lijkt me toch leuk, zo’n spark, oftewel sparkstøtte,zoals hij hier heet. Beterschap met je knie. Gelukkig Nieuwjaar…..het wordt iedere dag lichter…..

  9. Het romantische beeld dat ik van Zweden in de winter heb, wordt zo toch ineeens wat minder romantisch.
    Voor jou (en iedereen om je heen) een heel mooi, gelukkig, gezond, warm 2013. Vol vriendschap, creativiteit en inspiratie.

  10. Je blijft wel in beweging zo… Maar kijk je uit dat je niets breekt?? Xx

  11. Gelukkig nieuwjaar voor jou en Leo, Janneke. Ik lees (‘lurk’) alleen maar bij je blog maar moest nu zó lachen om je aanhef. Bij jou komen gelukkig de notabelen niet langs. Ik hoop dat het met je knie meevalt!
    Groetjes, Inge

  12. Nou , het is maar te hopen dat je dit jaar niets breekt en de gladheid snel over gaat, want nergens meer houvast en ijzig gladde wegen, daar ben ik zelf heel slecht in. Ik lig dan regelmatig over de grond te dweilen alsof ik er thuishoor.
    Zo’n slee lijkt wel handig maar ook gevaarlijk als je er nog niet zo goed mee om kunt gaan.
    Maar je hebt het gezellig gehad en je hebt niets gebroken, daat is toch positief, nietwaar?
    Voor jullie daar in het hoge noorden een geweldig goed 2013 toegewenst.

  13. Ze worden nog volop gemaakt Janneke! Zelf heb ik er een van deze firma gekocht drie jaar geleden. http://www.ljusdalssparken.se/
    Als ze hier verkocht worden, zal dat bij jou zeker het geval zijn.
    Ze zijn natuurlijk niet zo nostalgisch, maar wel degelijk.
    Beterschap met alle kneuzingen!

  14. zo’n spark wil ik ook nog ‘ns…
    gott nytt år nog !
    😉

  15. julia van lievenoogen

    gelukkig nieuwjaar maar kijk wel een beetje uit

Geef een reactie

