Wat een teleurstelling! Maar wel een lekker recept….


De hele dag al zijn we bezig om het huis in orde te maken voor de komst van onze oudste dochter met haar gezin. Daarvoor moest ik onder andere een logeerbed uit het gastenhuisje halen. Omdat de sneeuw in de tuin te hoog ligt, kan ik het daardoor niet vervoeren, maar moest ik over de weg.
Gelukkig kwam de buurvrouw te hulp.
013
016
018
Ze zijn zaterdagochtend vertrokken naar Flensburg, waar onze oudste zoon woont. Vanochtend zijn ze naar ons toe vertrokken. Het blijkt dat er in Denemarken een sneeuwstorm was/is. Ze konden maar 60 km. per uur en ze moesten met het veer, want ze durfden de brug tussen Denemarken en Zweden niet over….. 185 km. hiervandaan zitten ze nu in een hotelletje (80 km. onder Jönköping voor degenen die weten waarover ik praat) en ze komen morgen pas. Ik was net buiten toen ze skypten. Ik was de oprit sneeuwvrij aan het maken voor ze in de stromende vallende sneeuw. De boer, onze boer is ook zo’n schatje. Hij veegt de weg en dan komt er voor onze oprit een heuveltje (het Bengtgebergte noemt Leo het) te liggen. We hebben het al aan de hand gehad dat we ’s avonds thuis kwamen en dat we er niet in konden vanwege het heuveltje, moesten we eerst ruimen…..
Nou ja, morgen kunnen ze meteen aan de slag. Ik heb langlaufskietjes gekocht en de slee staat ook al klaar. Ze gaan 2e Kerstdag al weg, dus zolang hebben ze niet.
Mijn jongste dochter komt niet, maar ik ben wel voor haar bezig geweest. Een hele tijd geleden is ze hier geweest en toen hebben we zweedse appeltaart gemaakt KLIKKLIK.
Nu blijkt dat alle foto’s uit dat bericht weg zijn! Dat heb ik zelf gedaan hoor! Ik kan maar een maximum aantal foto’s op mijn blog zetten en dan is mijn account vol. Als dat gebeurt, verwijder ik de oudste foto’s en dan heb ik weer even ruimte. Alleen: het recept van die Zweedse appeltaart was uit het kookboek wat ik heb gekregen toen ik naar Zweden ging. Mijn dochter wil die appeltaart morgen maken, maar het recept staat er niet meer in. De vorige keer heb ik een foto genomen van het recept en die op mijn blog gezet. Maar nu, nu bezit ik zo’n prachtige scanner, dus ik mijn kookboek onder de scanner en hoppa! Mooi niet dus. Wat ik ook deed, hij zei steeds maar dat hij geen verbinding met de computer had, ik heb BIJNA gevloekt…. Nu heb ik er toch maar weer een foto van genomen, dus bij deze. Het recept van de Zweedse appeltaart met echte vanillesaus, ook heerlijk met Kerstmis….
Nou, dat gaat ook niet. Ik heb wel 10 foto’s genomen en geen van de tien komt door mijn ballotage. Ze zijn of te onduidelijk, of gewoon lelijk, of ik krijg alles er niet op. Ik heb het dus toch maar opgeschreven, zucht, zucht. Gelukkig kan dat nu, want mijn oudste dochter en de hele rataplan zitten in een hotel. Hier sneeuwt het nog steeds. De sneeuw is aan de achterkant aan de ramen geplakt en daar kan ik dan wel weer een foto van laten zien:
005
Het schijnt in Noord-Zweden nu recordkoud te zijn: -40 graden… In het zuiden van Zweden wordt ijzel verwacht. Ik denk dat wij precies goed zitten…
RECEPT: Zweedse appeltaart met vanilleroom
Voor de appeltaart (6-8 personen)heb je nodig
– 115 g. + 1 eetlepel boter
– 7 handappels
– 2el fijne kristalsuiker
– 2 tl. kaneel
– 200 gr. suiker
– 2 eidooers en 3 eiwitten
– 100 gr. gemalen amandelen
– geraspte schil en sap van 1/2 citroen

1. Verwarm deover voor op 180 gr. Vet een flanvorm (20 cm.) in met 1 eetlepel van . Schil de apppels, verwijder deklokhuizen en snijd ze in plakken. Leg deplakken in een komen meng ze met defijne kristalsuiker en de kaneel. Doe het mengsel in de vorm.
2. Klop de resterende boter en suiker in een kom licht en romig. klop de eidooiers erdoor en meng dan de amandelen, citroenschil en het citroensap erdoor.
3. Klop de eiwitten tot stijve pieken en schep ze door het mengsel. Giet het mengsel over de appels in de vorm. Zet hem 40 minuten in de oven tot het goudbruin is en de appels zacht zijn.
Maak devanilleroom terwijl de appeltaart in de oven staat. Hiervoor heb je nodig:
– 2,5 dl melk
– 2,5 dl. slagroom
– 1 el suiker
– 1 vanillestokje, gespleten
– 4 eidooiers, geklopt
Doe de melk, slagroom, suiker en het vanillestokje in een pan en warm dit langzaam op. Doe wat van de warme melk bij de eieren en giet dan langzaam het eimengsel in de pan.Warm het mengsel al roerend op tot het indikt. Niet laten koken, anders schift het. Verwijder het vanillestokje en dien de room warm of koud op met de appeltaart. Het kan ook met ijs. Dat is erg lekker als de appeltaart nog warm is.

Ondertussen is het kwart over een en het sneeuwt nog steeds.

20 Reacties op “Wat een teleurstelling! Maar wel een lekker recept….

  1. ha die janneke,
    hartelijk dank, maar ik heb nog een vraag;is dit een zgn upsidedowntaart.
    groet
    mien

    • Je kan het als zodanig gebruiken, maar je kan hem ook zo uit de flanvorm scheppen. Hij is niet helemaal netjes zoals een Nederlandse appeltaart, maar ietsje vloeibaar…..

  2. dag janneke,
    Nog een keer een berichtje.
    Ik heb gespeurd en je afdruk van het recept stuur ik je per mail, zodat je het in je afbeeldingen kunt opslaan en altijd bij de hand hebt.
    Gelukkig mocht ik het al eerder van je ontvangen.
    fijne feestdagen
    groet
    mien

  3. Fijne dagen met je kinderen en kleinkinderen!!

    Corina

  4. De Koningin van Erwtkingdom™

    Geniet van je bezoekers! Wat geweldig dat Internet het nog doet en je kunt skypen, stel je voor! Fijne dagen samen!!

  5. Hoi Janneke,
    Even over de foto’s: je kan een gratis account bij photobucket openen, foto’s uploaden en de URL van de foto’s gebruiken in je blogberichten. Zo hoef je geen foto’s meer te deleten!
    Fijne feestdagen en geniet van de familie!

    • Maar ik kan toch maar een x aantal foto’s tegelijk op mijn blog hebben? Ik heb fotobucket, maar ik gebruik het eigenlijk niet. Ik heb alle foto’s op mijn laptop staan…

  6. klinkt lekker… fijne dagen daar in Zweden met al die je lief zijn bij je of in je hart…

  7. De sneeuwstorm is voorbij en het dooit hier flink! De bruggen zijn weer open. Ik hoop dat je dochter met gezin goed aankomt en wens jullie een heel gezellig kerstfeest. Groeten uit een zonnig Denemarken.

  8. Die Zweedse appeltaart lijkt me heerlijk!
    ik lees hierboven dat de sneeuwstorm voorbij is, dus je dochter en gezin zullen hopelijk goed aankomen! Wat een reis hebben ze dan achter de rug, zeg! Gezellige kerstdagen met elkaar gewenst!!
    Hier is het een “groene en natte” Kerst, blehh!
    Vandaag kan de temperatuur tot zo’n 14 graden oplopen… Ongelooflijk, dat er dan in Zweden zoveel sneeuw ligt en het er zo koud is!
    Groet, TIneke.

  9. Leuk!! Misschien een fotootje??
    Veel plezier!
    Tineke

  10. Heel fijne kerst Janneke! En natuurlijk ook voor Leo en de rest.

  11. Heel veel plezier, geniet van elkaar en van de sneeuw!
    liefs
    Marijke

  12. Die appeltaart hebben we zelf mogen proeven, HEERLIJK!! En toen was je kookboek even kwijt, dus had je een beetje gegokt met het recept, maar het resultaat was voortreffelijk!

    Geniet van elkaar! Fijne kerstdagen voor jullie allemaal!

  13. Jeetje… en hier regent het maar en regent het maar…. Het zou sneeuw moeten zijn!! (altijd wat te klagen, hè… Hihihi)
    Fijne dagen!!

  14. De taart was heerlijk dankjewel!!!! En ze zijn er gelukkig uit op de foto die ik heb ontvangen! Geniet!!!

    liefs Lieke

  15. Ik hoop dat iedereen veilig aan of weer thuis gekomen is! Ik zag nog een leuke flash mob voor je op de site van Hanneke Groenteman: http://www.hannekegroenteman.nl/ . Geniet maar van de sneeuw! Lukt het je om zo’n sneeuwlantaarn te maken? Sneeuwballen sprongsgewijs stapelen met een lichtje er tussen, lijkt me zo leuk om te doen!
    groet van Ellen uit Friesland

  16. Dit lijkt me een heerlijk recept voor mijn wederhelft.
    Hij is degene die appeltaarten bakt.

Geef een reactie

