Niks gebeurd en dan nu: Het Rendier!


rendier
Nou, de wereld is inderdaad niet vergaan en ik heb niks gehoord van 8 minuten briljante gedachten…..
Ik zat in de auto vanmiddag en luisterde naar de radio. Daar is iedere dag om die tijd een wetenschappelijk programma over van alles en nog wat, nanotechtnologie, bedoeïnen in Afrika, het smelten van het poolijs enz. enz.
Vandaag ging het over een Noors onderzoek (Tromsö) omtrent rendieren. Het blijkt dat rendieren in hun neus een soort ‘device’ hebben zitten waarmee ze hun lichaamswarmte kunnen behouden in ernstige kou. Ze hebben natuurlijk een hele dikke vacht in de winter, maar dat is niet voldoende. Als je uitademt in de kou, verlies je veel lichaamswarmte in adem van 39 graden (de normale lichaamstemperatuur van rendieren). De rendieren kunnen met een vatenstelsel in hun neus ervoor zorgen dat die lichaamswarmte uit de adem wordt gehaald en via het bloed terug wordt gegeven aan het lichaam voordat hij uitademt. Dat is natuurlijk wel nodig bij een temperatuur van -35 à 40 graden. Prachtig hè? Maar dat is nog niet alles. Datzelfde stelsel van bloedvaten zorgt er ook voor dat het rendier niet oververhit raakt als hij hard moet rennen (WOLVEN!!) in de diepe sneeuw. Dan werkt het gewoon andersom. De warmte wordt afgegeven en de kou zorgt ervoor dat het bloed afkoelt. Het mooie is dat vooral het hoofd wordt afgekoeld en de spieren warm en soepel kunnen blijven. De hersenen kunnen het slechtst tegen oververhitting namelijk. Ze zeiden niks over de zomer…. Ze hadden rendieren op een loopband gezet en laten rennen, terwijl ze alles registreerden. Ik probeer dat voor me te zien. Hebben ze dan plaatjes van wolven achter ze gemonteerd of zo?
Iedere keer kom ik er weer een beetje meer achter hoe prachtig alles geregeld is in de natuur. Hoe meer ik te weten kom, des te meer zie ik hoe perfect alles op elkaar afgestemd is, terwijl ook aan de vormgeving aandacht is besteed. Zo’n rendier is gewoon prachtig om te zien en dan heeft hij ook nog een centrale verwarming en air conditioning in zijn neus zitten!

8 Reacties op “Niks gebeurd en dan nu: Het Rendier!

  1. Gewoon zielig als je nog in evolutie blijft geloven…
    Ongelooflijk mooi, de schepping!!

  2. Ja als je daar leeft dan moet je zorgen dat je aangepast bent…..Ik ga gelijk kijken of ik het onderzoek uit Tromsö kan vinden op internet!

  3. Wauw, wat bijzonder zeg. Zo’n rendier heeft een indrukwekkende fabriek in zich zitten.

  4. Elanden op een loopband…? Hahaha, ja dat zie ik ook zo voor me!

  5. Interessant. Wist ik nog niet.

  6. De schepping is heel volmaakt als je je erin verdiept!

  7. vergeet je het recept niet?

    Liefs L

Geef een reactie

