Ik dacht even dat 21 december al aangebroken was…..


Hebben jullie het al gehoord? De wereld vergaat op 21 december!
Ik was dit logje al aan het schrijven toen ineens de electriciteit hier uitviel en ook bij alle andere huizen in ons buurtschapje. Ik kan jullie verzekeren dat het dan DONKER is hier. Het was ook nog eens helemaal bewolkt. Gelukkig bleef de sneeuw een beetje schijnen. Ik was net heerlijk rundvlees aan het braden, maar dat ging niet door. We moesten het met een koude boterham doen bij kaarslicht, dat dan weer wel. Na twee uur ging alles weer aan.
Voorspellingen dat de wereld vergaat zijn niet nieuw, dat kan je HIER lezen. In mijn leven heb ik al minstens drie keer meegemaakt dat de wereld zou vergaan op een bepaalde datum. Wel ben ik altijd heel erg geîntereseerd geweest in zonnewendemomenten en in samenstand van planeten. De voorspelling over 21 december aanstaande heeft beide elementen in zich. Omdat ik op zijn minst op de hoogte wil zijn van wat er nu eigenlijk beweerd wordt, heb ik me er eens in verdiept. Laat ik jullie maar meteen vertellen dat ik het voor 90% NIET geloof.
Je kunt alles zelf nalezen, b.v. hier en hier, maar in het kort komt het hier op neer:
De Mayakalender eindigt op 21 december en dan breekt een nieuw tijdperk aan. De zon gaat dan – precies op het moment van de zuidelijke zonnewende – door de meridiaan van de Melkweg en steekt als het ware die middenlijn over. De voorspellingen wat er dan gebeurt, lopen nogal uiteen. We komen in een donkere wolk (vandaar dat ik even dacht dat het al begonnen was) of we komen in het licht; we worden in een zwart gat getrokken of er breken spontaan allerlei branden uit; we krijgen aardbevingen of Tsunami’s of allebei. Het kan ook zijn dat het magnetisch veld van de aarde omkeert en dat zuid noord wordt en andersom. Wat dat voor gevolgen heeft weet niemand, maar het is erg in ieder geval. Er is zelfs een voorspelling dat de Grote Witte Geest terug zal komen, de vliegende God die de slang heeft overwonnen (QuetzalQuotl=Jezus Christus) en dat er dan een tijd van vrede en lichtheid zal aanbreken.
De tegenargumenten zijn ook erg sterk. Het belangrijkste tegenargument is wel dat je nooit duizenden jaren van te voren precies een dag kan voorspellen. Door allerlei zaken is er namelijk altijd een afwijking in de tijd. Als je je 3000 jaar van te voren een seconde verrekent, scheelt het zomaar 200 jaar in de voorspelling…. Hij geeft het voorbeeld van de Tsunami in 2001. Die heeft de aarde even sneller of langzamer of anders laten draaien of zo, waardoor er iets in de tijd is veranderd….. Ik begreep het niet helemaal, als je het me uit kan leggen: be my guest zou ik zeggen. Een tweede sterk tegenargument is, dat je dat oversteken van die meridiaan niet op de seconde kan weten, zelfs niet op de dag. Dat oversteken is al begonnen in 1996 en gaat door tot 2016…. Er is geen precies moment waarop er overgestoken wordt en als je dat uit wilt rekenen, moet je evenveel precieze informatie hebben van de tijd voordat je de voorspelling doet als de tijd in de toekomst, wanneer de voorspelling zou uitkomen en dat is onmogelijk volgens de tegenspreker.
Dan beweert hij dat er helemaal geen bijzondere samenstand van planeten is op die dagen en staaft dat met een plaatje. Op dat plaatje vind ik ze echter verdacht op een rijtje staan vanaf de aarde gezien, maar dat kan aan mij liggen.
samenstand

Hij wijst ook af dat er in de voorspelling wordt gesproken over dat het zal gebeuren “bij zonsopkomst”. De zon gaat overal in de hele wereld op een verschillend tijdstip op, zegt hij, dus dat is onzin. Maar dat argument verwerp ik. Ik denk dat de voorspeller(s) wel degelijk precies wist(en) wat er bedoeld werd met zonsopkomst. Dat vind ik nu echt muggeziften.’
Ik kwam nog iets anders tegen en gek genoeg spreekt me dat veel meer aan, ook omdat het veel meer lijkt op wat in de Bijbel wordt gezegd over de tijd vlak voordat Christus komt. De CERN gaat een groot experiment doen met botsing van protonen op 21 december. De angst bestaat dat er antimaterie loskomt die in de aarde verdwijnt en de magma onder druk zet, waardoor een wereldaardbeving en talloze vulkaanuitbarstingen worden geëntameerd. “En de dag zal komen, brandende als een oven en de aarde al waggelen als een dronken man” Eventjes vrij uit mijn hoofd geciteerd.
Dan zal ik nu zeggen wat ik wel geloof. Ik geloof wel dat een gedeelte van die dingen gaat komen, maar ik denk ten eerste niet dat dat op 21 december gebeurt en ten tweede denk ik dat het niet allemaal tegelijk gebeurt. Het aantal aardbevingen en vulkaanuitbarstingen is al toegenomen op aarde, net als het aantal grote stormen en overstromingen; dat is een wetenschappelijk feit. Ik denk dat dat aantal zal toenemen en het aantal bosbranden in de zomer ook. Ik denk dat er nog een paar tsunami’s komen en oorlogen en geruchten van oorlogen. Daar hebben we natuurlijk ook al mee te maken, maar dat zal alleen nog maar toenemen. Een aantal dingen moeten nog gebeuren die geprofeteerd staan. De aarde zal haar vorm terugkrijgen zoals die was voor alles werd opgedeeld in werelddelen, dat zal echt niet zo zachtjes gaan, stel ik me zo voor. Ik geloof ook stellig dat Christus terugkomt, maar ik denk niet dat je dat kunt berekenen. “Niemand weet de dag of het uur” staat er, dus laten we dan ook niet proberen om dat uit te rekenen. Dat neemt niet weg dat ik graag mag kijken hoe anderen speculeren en wat ze aandragen als argument….
Misschien gebeurt er wel iets op 21 december, maar ik zorg dat ik ALTIJD ben voorbereid. Hoe denken jullie erover?

5

18 Reacties op “Ik dacht even dat 21 december al aangebroken was…..

  1. Hallo Janneke,
    Da’s grappig, terwijl er een melding binnenkomt van een nieuw blogje van jouw hand ben ik er één aan het schrijven over hetzelfde onderwerp. Minder details en gevens maar toch eigenlijk wel hetzelfde. Het blijkt toch meer mensen bezig te houden dan ik dacht. Straks lekker naar bed, welterusten!
    XX Ada

  2. Ik laat het aan God over.

    Corina

  3. Ja Janneke, niemand weet de dag of het uur behalve de Vader. En ik laat dat allemaal aan Hem over, maar ik ben wel voorbereid. De waarschijnlijkheid dat ik onder een auto terecht kom en sterf is veel groter dan dat op 21-12 de wereld vergaat. En ach die Mayakalender….MIJN kalender eindigt ieder jaar en dan koop ik gewoon weer een nieuwe 🙂

  4. Tja, pfff. Boeiend om te speculeren. Ben ook erg benieuwd waar de voorspelling op gebaseerd was en of er hier of daar een kern van waarheid in zit. Maar eh, nu het zo dichtbij komt heb ik toch liever dat ze het gewoon helemaal verkeerd hadden…. Ik wil nog wel even gewoon door met de wereld zoals die nu is.

  5. De steen van de Maya’s was misschien gewoon vol, staat er WV, denkt iedereen Wereld Vergaat, maar wordt gewoon bedoeld Wordt Vervolgd en misschien komt er een andere steen ooit te voorschijn.

    Nee, geintje. Dat moeder aarde op dit moment terugslaat om wat wij met haar doen zien wij, maar verder denk ik als Jezus, niemand weet de dag en hij komt als een dief in de nacht. Wees altijd voorbereid, niet zozeer materieel, want aanschouw de vogelen des hemels enz, en maak je geen zorgen want je kunt toch geen el aan je leven toevoegen, maar als mens, wees een mens zoals bedoeld en komt het dan de 21ste of wanneer dan ook, nou, dan komt het.

  6. Ik had het er met mijn man over: als de wereld nou echt vergaat de 21e wat zou je dan anders gaan doen die laatste paar dagen. We konden het niet 123 bedenken, beschouwden dat als een zegen en gingen de kids in bad stoppen. Meer kan ik er echt niet voor mezelf van maken. Ben je klaar om voor God te verschijnen is de (althans mijn) vraag. Eigenlijk nooit, maar aan de andere kant ook wel, in vertrouwen dat het niet van mij afhangt. Anders kan ik er net zo goed gelijk mee stoppen.
    Wat leuk dat jij alles gaat uitpluizen. Daar vind ik de tijd niet voor, maar het is wel heerlijk om het dan bij jou te kunnen lezen.

  7. Geweldig blogje. Bedankt voor het schrijven, ik had me er helemaal niet mee beziggehouden, maar vanmorgen sprak ik toch een enigszins bezorgde mevrouw. En toen ik thuiskwam en blogjes ging lezen, kwam ik hierop. En het is helemaal goed om af en toe eens aan deze dingen herinnerd te worden toch?

  8. Hoe vaak is er al gezegd dat de wereld vergaat op die en die datum? Door hoeveel mensen/groepen die ook door veel of minder mensen serieus genomen worden? Ik heb geen flauw idee wanneer de aarde vergaat en óf hij ooit vergaat. Ik hoop alleen dat we dat allen niet meemaken en onze kinderen en kindskinderen ook niet. Daarbij hoop ik al helemaal dat dit niet op 21 december a.s. gaat gebeuren…..dan ben ik jarig! Een dag als alle andere maar toch….! En als er een God bestaat (of “hogere macht”) dan overkomt het vergaan ons, hebben we er geen invloed op dan alleen proberen een beetje zorgzaam te zijn voor die aarde.

  9. Volgens mij leef ik in mijn eigen wereld… zo erg dat alle voorspellingen langs mij heen zijn gegaan…. maar ja, voorbereid: altijd… te springen: nee…. en geloven in de voorspellingen?… niet echt…of echt niet…

  10. ik geloof niet dat de wereld vrijdag vergaat, het is wel duidelijk dat de natuur haar eigen weg gaat, Naar mijn idee is dat al zo lang de aarde bestaat, nu wij als de “moderne slimme mens”de natuur denken te kunnen begrijpen of regeren, komen wij er achter dat we dat niet kunnen. In mijn beleving gaan we heel slecht om met de aarde.en worden er door onze manier van leven natuurrampen in werking gezet.
    Ik leef mijn leven met het idee dat niets zomaar gebeurd , als we met ons allen ten onder gaan komen we ergens anders wel weer tot bloei. Vrijdag heb ik trouwens geen tijd om te vergaan, heb veel afspraken die dag

  11. Het enige voordeel van het feit dat de wereld wellicht vergaat is voor mij dat we dan allemaal tegelijk gaan en dat ik geen verdriet hoef te hebben om de mensen waarvan ik houd.

  12. Ik denk dat 22 december gewoon weer een nieuwe dag zal zijn, en je moet altijd leven alsof je morgen kunt sterven, want dat is een feit, niemand weet wanneer hij of zij geroepen zal worden.

    Dream as if you ‘ll live forever
    Live as if you ‘ll die today.

    Fijne dag gewenst allemaal.

  13. Je schrijft:” de aarde zal haar vorm terugkrijgen zoals die was voordat alles werd opgedeeld in werelddelen”. Kan je me ook zeggen waar dat geprofeteerd werd? Dit is nieuw voor mij! Alvast bedankt. Arianne.

  14. Ik vind dat onzin waar ik geen tijd aan ga besteden. We leven nu, heel bewust met ons gezin en de mensen om ons heen. Wat er morgen gebeurt, of over een uur, dat weet niemand. Vorige week pleegde een familielid op 19 jarige leeftijd zelfmoord. Dat vind ik pas dingen om bij stil te staan. Maar ook daarop kun je je niet voorbereiden.

  15. De Koningin van Erwtkingdom

    Ik denk dat we allemaal diep in ons hart een beetje bang en onzeker zijn (in willekeurige volgorde) en dat we daarom maar graag vaak en veel vertellen wat we er van vinden en dat we het niet geloven, maar ieder mens heeft: hoe klein ook aanwezig…..dat gevoel van….what if…….

Geef een reactie

