Als je minder beweegt, moet je ook minder eten…


Toen ik twee november een logje schreef over mijn dieet en zo, kreeg ik onder andere van haar een reactie. Het laatste stukje van die reactie luidde als volgt:

“ps heb je nooit een ehm zwak moment?? dat je toch even snackbehoefte hebt of iets dergelijks??
En hoe wapen je je daar dan eventueel tegen??”

Ik heb haar toen beloofd dat ik daar een keer een logje over zou schrijven….
Omdat ik altijd heel eerlijk wil zijn, heb ik er verschrikkelijk mee geworsteld. Sinds haar opmerking en mijn belofte, zijn die paar woorden een soort van tantaluskwelling geworden. Ik wil een eerlijk verslag doen, want mensen die willen lijnen of waarbij het niet lukt, moeten wel weten dat het niet altijd zo juichend is en dat het niet altijd zo glad verloopt. Ze moeten weten dat het niet aan hun ligt als het tegenvalt. Bij alles wat ik dacht en deed op eetgebied, dacht ik aan de verleiding om te smokkelen. Alles wat ik buiten het dieet om nam, werd figuurlijk op de weegschaal gelegd en de verleiding om daadwerkelijk te smokkelen werd ook steeds groter daardoor. Dus BEDANKT Sillie voor die vraag! Ik heb daarna twee weken een behoorlijk probleem gehad. Nu hielp het ook niet mee dat het zo hard sneeuwde dat ik een paar keer niet kon trainen en afgelopen week lag Leo in het ziekenhuis en lukte het ook niet om veel te trainen. Ik heb dan wel dingen die ik thuis kan doen. Ik doe buikspieroefeningen en ik doe Jumping Jacks, maar ik kan b.v. niet controleren hoeveel calorieën ik verbruik. Als ik naar het ziekenhuis ging op bezoek, parkeerde ik de auto aan de andere kant, zodat ik het hele ziekenhuis door moest in flinke wandelpas om bij hem te komen(ondertussen vind ik mijn weg perfect in de paralelle wereld ondergronds.) Je bent natuurlijk ook gespannen als je man ziek is en dan wil je jezelf weleens troosten met voedsel. Het gevolg van al die dingen samen was dat ik twee weken lang niets afgevallen was. Sterker nog: afgelopen maandag was ik 2 ons aangekomen! Grrrr. Het is net als stoppen met roken je hoeft nl. maar één keer het besluit te nemen om niet te roken en wat er ook gebeurt: je steekt geen sigaret op! Tegelijkertijd is het ook anders dan stoppen met roken. Je kunt niet stoppen met eten. Als je het niet goed doet met je dieet, heb je of verschrikkelijke honger en verlies van conditie, of je valt niet af. Soms zelfs tegelijkertijd. Verschrikkelijke honger hou je op een gegeven moment niet vol. Ik weet uit ervaring dat iets NIET mogen eten aan me vreet en dat ik alleen aan datgene kan denken wat ik NIET mag.
Vandaar dat ik ALLES eet, alleen niet tegelijkertijd en iets minder dan normaal. Ik eet als snacks dus noten, kaas, chocola, soms een plakje worst of zalm. Patat en meer vlees of vis, eet ik als maaltijd. Als ik patat eet, dan zonder vlees, maar wel met sla. Ik hou verschrikkelijk veel van sla met komkommer, appel, augurk, ui, mayonaise en pijnboompitten. Meestal doe ik er ook nog een schepje sesamzaad bij voor de kalkhuishouding. Als ik vlees of vis eet, moet ik er zo min mogelijk vetten bij eten, dus dan maak ik groente klaar. Sla die niet is aangemaakt, hoef ik niet. Wel kook ik er soms een ei bij en doe daar radijsjes of sla door. Maar daar komt het eerste gesmokkel. Ik vind een ei zonder mayonaise eigenlijk ook maar matig, dus ik doe er een beetje mayonaise door. Als ik brood voor Leo maak – met vleeswaren – neem ik soms ook snel een plakje(eiwitten), terwijl ik voor mezelf ook brood (koolhydraten) aan het maken ben met radijs, pindakaas, banaan of honing. Dat is het tweede gesmokkel. Dan heb ik tussen de lunch en diner in een moment waarop ik een snack mag. Soms neem ik twee snacks, b.v. een stukje chocola en een kwartier later een flinke hand noten. De chocola moet eerst verteren een uur en daarna mag je nog wel noten maar die moeten ook nog zeker een uur verteren. Dat is het derde gesmokkel. Tot twaalf uur mag je alleen maar fruit, daarna kan je kiezen voor koolhydraten of eiwitten met groente. Af en toe neem ik een zachtgekookt eitje als ontbijt. Dat is het vierde gesmokkel.
Na je laatste maaltijd moet je eigenlijk alleen nog maar drinken. Je mag een appeltje eten voor je gaat slapen, maar daar heb ik ’s avonds echt geen trek in. Soms eet ik expres pas om acht uur, zodat de avond niet zo lang duurt, soms neem ik nog een stukje kaas om negen uur of zo, dat is het vijfde gesmokkel.
Wat ik doe om mijn gesmokkel tot een minimum te beperken.
1.Als ik goed afval, hou ik het allemaal prima vol, maar als ik niet afval, heb ik het er veel moeilijker mee om me aan mijn dieet te houden. Ik weet dat ik meer moet bewegen als ik lekker wil eten, dus dat probeer ik dan. Lukt niet altijd moet ik zeggen. Wat mij heel goed helpt als ik vreselijke trek in iets krijg is om een glas water te drinken of thee. Ik weet dat mensen het ook moeilijk vinden om geen alcohol te drinken als je aan het lijnen bent, maar ikzelf heb daar helemaal geen moeite mee, omdat ik helemaal nooit drink.
2. Het feit dat je trek hebt in iets, wil nog niet zeggen dat je het dan ook moet nemen. Door mijn dieet kan ik uitstellen. B.v. Ik heb vreselijk trek in een ei, maar ik heb ook verse broodjes gehaald. Als ik de broodjes vanavond eet, zijn ze minder vers. Ik besluit dan om mijn trek in het ei vanavond te bevredigen. Ik eet nu brood met radijs en vanavond eet ik een hardgekookt ei door de (mager) aangemaakte sla met b.v. een stuk gebraden kip. Eigenlijk moet je de kip grillen, maar dat weiger ik. Wel eet ik daardoor veel vaker koolhydraten dan eiwitten. Ik kan ook besluiten om een ei als snack te nemen tussen de twee maaltijden in. Dan kan ik ’s avonds pasta a’l aglio en olio nemen met sugarsnaps erdoor.
3. Als ik een keer te veel gegeten heb (het was zo lekker), zorg ik ervoor dat ik het verbrand. Ik ga dan extra bewegen om het kwijt te raken.
Het kunnen bewegen en het opbouwen van spierweefsel is gewoon heerlijk. Het geeft een machtig gevoel als je conditie verbetert en verbetert, als je maag dunner en dunner wordt, zelfs zonder dat je gewicht verliest!. Er zijn bepaalde natuurlijke grenzen in je gewicht waar je echt even een hobbel moet nemen. Ik bleef nu twee weken op 92 kg. hangen. Het was echt frustrerend en ik had vreselijk trek in van alles op het verkeerde moment. Toen ik de vorige keer aan kwam, bleef ik ook langop die 92 kilo hangen. Maandag toen ik aangekomen was, heb ik een ferm besluit genomen: GEEN gesmokkel meer!!!! Vanaf woensdag ben ik minder zout gaan gebruiken en vanmorgen was ik 90.5!! Dat motiveert wel, maar je moet het er eerst afkrijgen voor het motiveert. Nog twee kilo en ik heb mijn tien kilo er af. Nu maar hopen dat die operatie ook door kan gaan….

9 Reacties op “Als je minder beweegt, moet je ook minder eten…

  1. Ik neem mijn petje voor je af hoor, diep respect! Om jezelf iedere keer zo te motiveren en dan ook nog met resultaat. Zelf doe ik al een paar jaar slappe pogingen om 5 kg. kwijt te raken en omdat ik een slappe muts ben is me dat nog steeds niet gelukt. Door de blogje heb ik me wel voorgenomen om ook eens wat meer te bewegen. Je hebt me dus geinspireerd.
    Sterkte met je verdere pogingen en idd. nu maar hopen dat die operatie door kan gaan.

  2. julia van lievenoogen

    ook ik neem mijn e af hoor het gevecht met je voeding,zelf heb ik geen last van overgewicht ik ken dat ook niet om iets extra te nemen,man heeft net wat gehaktballetjes warm gemaakt ik taal daar niet na

  3. Bewondering voor je Janneke!!

    Corina

  4. Goed bezig Janneke! Soms blijf je idd lang op een gewicht “hangen” en dan ben je niet meer zo gemotiveerd. Doorzetten! Het gaat je lukken! Een rokende collega werd zwanger en ze zei: Ik heb nog nooit zo een goede reden gehad om te stoppen met roken. En ze stopte van de ene dag op de andere. Zo is het ook bij jou, je hebt (volgens mij dan) nog nooit een betere reden gehad om af te vallen, je doet het voor je lieve man. Ik ben trots op je! Ik weet trouwens niet hoe jouw oven ikn elkaar zit, maar in mijn oven kun je kip grillen. Dat doe ik ook heel vaak en de koude stukjes gegrilde kip vinden we heerlijk door de sla.

  5. Pet af en een diepe buiging, wat een motivatie..!!
    Het gaat helemaal goed komen.

  6. Knap gedaan Janneke, ik kan me dat gesmokkel zo goed voorstellen, die neiging zou ik ook hebben denk ik.
    Succes met de laatste pondjes meis !

  7. Hi Janneke,

    Deze FB-pagina en dit boek kunnen je misschien helpen http://www.facebook.com/#!/Afvallen?fref=ts als het niet zo goed gaat met lijnen.

    Verder complimenten voor je eerlijkheid, want inzicht is de eerste stap naar verandering.

    Jij hebt zoveel motivatie en zult je doel echt wel halen.

    groetjes,

    Dorothé

  8. Ik vind het vooral heel erg knap. En ook dat je zo eerlijk logt over je strijd. Petje af!

  9. Erg erg Heel Erg Herkenbaar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s